RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 14)
Tarikh | 02.04.2012 (Isnin) |
Kelas | 4K9 |
Masa | 8.15-9.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (kasih sayang terhadap keluarga) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai kasih sayang dalam keluarga |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai kasih sayang terhadap keluarga |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan cara-cara menunjukkan kasih sayang kepada ibu bapa. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar yang mana kebanyakan pelajar menyalin nota yang diberi oleh guru |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 14)
Tarikh | 02.04.2012 (Isnin) |
Kelas | 4MPV |
Masa | 9.45-10.55pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (kasih sayang terhadap keluarga) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai kasih sayang dalam keluarga |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai kasih sayang terhadap keluarga |
Penerapan Nilai | Kerjasama |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan cara-cara menunjukkan kasih sayang kepada ibu bapa. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan majoriti pelajar mendengar maklumat dan ilmu yang disampaikan kepada mereka berkenaan dengan nilai dalam keluarga yang dipelajari pada hari ini |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 14)
Tarikh | 02.04.2012 (Isnin) |
Kelas | 5S4 |
Masa | 12.05-12.40tghri |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (kasih sayang terhadap keluarga) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai kasih sayang dalam keluarga |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai kasih sayang terhadap keluarga |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan cara-cara menunjukkan kasih sayang kepada ibu bapa. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar yang mana pelajar mematuhi setiap arahan yang ditugaskan bagi memberi idea-idea yang bernas tentang contoh / cara menghargai ibu bapa dan ahli keluarga |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 14)
Tarikh | 03.04.2012 (Selasa) |
Kelas | 5K2 |
Masa | 7.05-8.15pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (kasih sayang terhadap keluarga) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai kasih sayang dalam keluarga |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai kasih sayang terhadap keluarga |
Penerapan Nilai | Keyakinan |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan cara-cara menunjukkan kasih sayang kepada ibu bapa. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar yang mana pelajar dilihat berusaha sedaya upaya memberikan jawapan yang terbaik apabila ditanya oleh guru berkenaan dengan nilai yang dipelajari mereka |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 14)
Tarikh | 03.04.2012 (Selasa) |
Kelas | 5K5 |
Masa | 10.20-11.30pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (kasih sayang terhadap keluarga) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai kasih sayang dalam keluarga |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai kasih sayang terhadap keluarga |
Penerapan Nilai | Keberanian |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan cara-cara menunjukkan kasih sayang kepada ibu bapa. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar kerana keseluruhan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya terhadap setiap aktiviti bagi menjayakan pembelajaran mereka pada hari ini |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 14)
Tarikh | 03.04.2012 (Selasa) |
Kelas | 4S3 |
Masa | 12.05-12.40tghri |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (kasih sayang terhadap keluarga) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai kasih sayang dalam keluarga |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai kasih sayang terhadap keluarga |
Penerapan Nilai | Kasih sayang |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan cara-cara menunjukkan kasih sayang kepada ibu bapa. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan keadaan kelas adalah terkawal |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 14)
Tarikh | 04.04.2012 (Rabu) |
Kelas | 4MPV |
Masa | 8.15-9.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (meneruskan tugasan kerja kursus / folio Pendidikan Moral) |
Tujuan | Memastikan pelajar membuat dan menyiapkan tugasan kerja kursus tersebut seperti yang diminta oleh guru |
BBM | Buku teks, folio kerja kursus, kertas warna, keratan akhbar |
Objektif P&P | Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi beberapa masalah / isu berdasarkan tajuk yang diberi dan amalan nilai-nilai murni yang perlu diamalkan |
Hasil Pembelajaran | Mengupas setiap nilai dalam sesuatu isu yang diketengahkan berdasarkan tajuk yang diberi dalam kerja kursus tersebut |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Guru meminta pelajar menyambung membuat tugasan kerja kursus mereka dan pada masa yang sama memberi panduan dan tunjuk ajar kepada pelajar bagi memastikan tugasan yang dilaksanakan bertepatan dengan kehendak soalan yang diberi |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar meneruskan membuat tugasan kerja kursus mereka dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 14)
Tarikh | 04.04.2012 (Rabu) |
Kelas | 5S4 |
Masa | 9.45-10.55pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (menjawab soalan latihan Pendidikan Moral) |
Tujuan | Memastikan pelajar membuat latihan berbentuk struktur / esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan dalam kelas |
BBM | Buku teks, lembaran kerja, buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting |
Penerapan Nilai | Menghormati guru |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan yang diberikan di papan hitam dan buku latihan serta pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat aktif menjawab / memberi respon yang positif setiap kali diajukan soalan oleh guru berkenaan dengan nilai yang dipelajari mereka |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 14)
Tarikh | 05.04.2012 (Khamis) |
Kelas | 5K2 |
Masa | 7.05-8.15pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (menjawab soalan latihan Pendidikan Moral) |
Tujuan | Memastikan pelajar membuat latihan berbentuk struktur / esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan dalam kelas |
BBM | Buku teks, lembaran kerja, buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan yang diberikan di papan hitam dan buku latihan serta pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar namun masih terdapat beberapa orang pelajar yang tidak memberi tumpuan ketika guru mengajar dan tindakan telah diambil dengan memberi amaran awal pada mereka yang berkenaan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 14)
Tarikh | 05.04.2012 (Khamis) |
Kelas | 4K9 |
Masa | 9.45-10.55pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (meneruskan tugasan kerja kursus / folio Pendidikan Moral) |
Tujuan | Memastikan pelajar membuat dan menyiapkan tugasan kerja kursus tersebut seperti yang diminta oleh guru |
BBM | Buku teks, folio kerja kursus, kertas warna, keratan akhbar |
Objektif P&P | Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi beberapa masalah / isu berdasarkan tajuk yang diberi dan amalan nilai-nilai murni yang perlu diamalkan |
Hasil Pembelajaran | Mengupas setiap nilai dalam sesuatu isu yang diketengahkan berdasarkan tajuk yang diberi dalam kerja kursus tersebut |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Guru meminta pelajar menyambung membuat tugasan kerja kursus mereka dan pada masa yang sama memberi panduan dan tunjuk ajar kepada pelajar bagi memastikan tugasan yang dilaksanakan bertepatan dengan kehendak soalan yang diberi |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar meneruskan membuat tugasan kerja kursus mereka dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 & T5 (MINGGU 14)
- Tarikh : 06.04.2012 (Jumaat)
- Tiada P&P: Cuti 'Good Friday'
No comments:
Post a Comment