Thursday, April 5, 2012

RPH (minggu 14)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 14)

Tarikh

02.04.2012 (Isnin)

Kelas

4K9

Masa

8.15-9.25pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (kasih sayang terhadap keluarga)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai kasih sayang dalam keluarga

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai kasih sayang terhadap keluarga

Penerapan Nilai

Kerajinan

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan cara-cara menunjukkan kasih sayang kepada ibu bapa. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar yang mana kebanyakan pelajar menyalin nota yang diberi oleh guru


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 14)

Tarikh

02.04.2012 (Isnin)

Kelas

4MPV

Masa

9.45-10.55pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (kasih sayang terhadap keluarga)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai kasih sayang dalam keluarga

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai kasih sayang terhadap keluarga

Penerapan Nilai

Kerjasama

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan cara-cara menunjukkan kasih sayang kepada ibu bapa. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar dan majoriti pelajar mendengar maklumat dan ilmu yang disampaikan kepada mereka berkenaan dengan nilai dalam keluarga yang dipelajari pada hari ini


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 14)

Tarikh

02.04.2012 (Isnin)

Kelas

5S4

Masa

12.05-12.40tghri

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (kasih sayang terhadap keluarga)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai kasih sayang dalam keluarga

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai kasih sayang terhadap keluarga

Penerapan Nilai

Tanggungjawab

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan cara-cara menunjukkan kasih sayang kepada ibu bapa. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar yang mana pelajar mematuhi setiap arahan yang ditugaskan bagi memberi idea-idea yang bernas tentang contoh / cara menghargai ibu bapa dan ahli keluarga


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 14)

Tarikh

03.04.2012 (Selasa)

Kelas

5K2

Masa

7.05-8.15pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (kasih sayang terhadap keluarga)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai kasih sayang dalam keluarga

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai kasih sayang terhadap keluarga

Penerapan Nilai

Keyakinan

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan cara-cara menunjukkan kasih sayang kepada ibu bapa. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar yang mana pelajar dilihat berusaha sedaya upaya memberikan jawapan yang terbaik apabila ditanya oleh guru berkenaan dengan nilai yang dipelajari mereka


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 14)

Tarikh

03.04.2012 (Selasa)

Kelas

5K5

Masa

10.20-11.30pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (kasih sayang terhadap keluarga)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai kasih sayang dalam keluarga

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai kasih sayang terhadap keluarga

Penerapan Nilai

Keberanian

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan cara-cara menunjukkan kasih sayang kepada ibu bapa. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan lancar kerana keseluruhan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya terhadap setiap aktiviti bagi menjayakan pembelajaran mereka pada hari ini


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 14)

Tarikh

03.04.2012 (Selasa)

Kelas

4S3

Masa

12.05-12.40tghri

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (kasih sayang terhadap keluarga)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai kasih sayang dalam keluarga

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai kasih sayang terhadap keluarga

Penerapan Nilai

Kasih sayang

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan cara-cara menunjukkan kasih sayang kepada ibu bapa. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan lancar dan keadaan kelas adalah terkawal


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 14)

Tarikh

04.04.2012 (Rabu)

Kelas

4MPV

Masa

8.15-9.25pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (meneruskan tugasan kerja kursus / folio Pendidikan Moral)

Tujuan

Memastikan pelajar membuat dan menyiapkan tugasan kerja kursus tersebut seperti yang diminta oleh guru

BBM

Buku teks, folio kerja kursus, kertas warna, keratan akhbar

Objektif P&P

Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi beberapa masalah / isu berdasarkan tajuk yang diberi dan amalan nilai-nilai murni yang perlu diamalkan

Hasil Pembelajaran

Mengupas setiap nilai dalam sesuatu isu yang diketengahkan berdasarkan tajuk yang diberi dalam kerja kursus tersebut

Penerapan Nilai

Tanggungjawab

Aktiviti

Guru meminta pelajar menyambung membuat tugasan kerja kursus mereka dan pada masa yang sama memberi panduan dan tunjuk ajar kepada pelajar bagi memastikan tugasan yang dilaksanakan bertepatan dengan kehendak soalan yang diberi

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar meneruskan membuat tugasan kerja kursus mereka dengan baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 14)

Tarikh

04.04.2012 (Rabu)

Kelas

5S4

Masa

9.45-10.55pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (menjawab soalan latihan Pendidikan Moral)

Tujuan

Memastikan pelajar membuat latihan berbentuk struktur / esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan dalam kelas

BBM

Buku teks, lembaran kerja, buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang diberikan

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting

Penerapan Nilai

Menghormati guru

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan yang diberikan di papan hitam dan buku latihan serta pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat aktif menjawab / memberi respon yang positif setiap kali diajukan soalan oleh guru berkenaan dengan nilai yang dipelajari mereka


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 14)

Tarikh

05.04.2012 (Khamis)

Kelas

5K2

Masa

7.05-8.15pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (menjawab soalan latihan Pendidikan Moral)

Tujuan

Memastikan pelajar membuat latihan berbentuk struktur / esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan dalam kelas

BBM

Buku teks, lembaran kerja, buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang diberikan

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting

Penerapan Nilai

Tanggungjawab

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan yang diberikan di papan hitam dan buku latihan serta pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar namun masih terdapat beberapa orang pelajar yang tidak memberi tumpuan ketika guru mengajar dan tindakan telah diambil dengan memberi amaran awal pada mereka yang berkenaan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 14)

Tarikh

05.04.2012 (Khamis)

Kelas

4K9

Masa

9.45-10.55pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (meneruskan tugasan kerja kursus / folio Pendidikan Moral)

Tujuan

Memastikan pelajar membuat dan menyiapkan tugasan kerja kursus tersebut seperti yang diminta oleh guru

BBM

Buku teks, folio kerja kursus, kertas warna, keratan akhbar

Objektif P&P

Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi beberapa masalah / isu berdasarkan tajuk yang diberi dan amalan nilai-nilai murni yang perlu diamalkan

Hasil Pembelajaran

Mengupas setiap nilai dalam sesuatu isu yang diketengahkan berdasarkan tajuk yang diberi dalam kerja kursus tersebut

Penerapan Nilai

Kerajinan

Aktiviti

Guru meminta pelajar menyambung membuat tugasan kerja kursus mereka dan pada masa yang sama memberi panduan dan tunjuk ajar kepada pelajar bagi memastikan tugasan yang dilaksanakan bertepatan dengan kehendak soalan yang diberi

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar meneruskan membuat tugasan kerja kursus mereka dengan baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 & T5 (MINGGU 14)

  • Tarikh : 06.04.2012 (Jumaat)
  • Tiada P&P: Cuti 'Good Friday'


     

No comments:

Post a Comment