RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 16)
Tarikh | 16.04.2012 (Isnin) |
Kelas | 4K9 |
Masa | 8.15-9.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (mengekalkan tradisi kekeluargaan) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai mengekalkan tradisi kekeluargaan |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai kasih sayang terhadap keluarga yang telah dipelajari minggu lepas |
Penerapan Nilai | Semangat |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh tradisi yang biasa diamalkan dalam sesebuah keluarga & budaya masyarakat berbilang kaum di Malaysia. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan kebanyakan pelajar memahami maksud tradisi yang diamalkan dalam anggota keluarga dengan memberi contoh-contoh yang berkaitan dengan kehidupan seharian mereka |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 16)
Tarikh | 16.04.2012 (Isnin) |
Kelas | 4MPV |
Masa | 9.45-10.55pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (mengekalkan tradisi kekeluargaan) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai mengekalkan tradisi kekeluargaan |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai kasih sayang terhadap keluarga yang telah dipelajari minggu lepas |
Penerapan Nilai | Kerjasama, keyakinan diri |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh tradisi yang biasa diamalkan dalam sesebuah keluarga & budaya masyarakat berbilang kaum di Malaysia. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar yang mana pelajar mematuhi setiap arahan guru |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 16)
Tarikh | 16.04.2012 (Isnin) |
Kelas | 5S4 |
Masa | 12.05-12.40tghri |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (mengekalkan tradisi kekeluargaan) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai mengekalkan tradisi kekeluargaan |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai kasih sayang terhadap keluarga yang telah dipelajari minggu lepas |
Penerapan Nilai | Kerjasama, keyakinan diri |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh tradisi yang biasa diamalkan dalam sesebuah keluarga & budaya masyarakat berbilang kaum di Malaysia. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar yang mana pelajar aktif memberikan idea-idea dalam usaha memastikan topik yang dipelajari pada hari ini difahami dan mereka juga mematuhi setiap arahan guru |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 16)
Tarikh | 17.04.2012 (Selasa) |
Kelas | 5K2 |
Masa | 7.05-8.15pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (mengekalkan tradisi kekeluargaan) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai mengekalkan tradisi kekeluargaan |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai kasih sayang terhadap keluarga yang telah dipelajari minggu lepas |
Penerapan Nilai | Kerjasama, keyakinan diri |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh tradisi yang biasa diamalkan dalam sesebuah keluarga & budaya masyarakat berbilang kaum di Malaysia. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar kerana keseluruhan pelajar telah berjaya menyiapkan kerja rumah yang diberikan oleh guru pada minggu lepas |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 16)
Tarikh | 17.04.2012 (Selasa) |
Kelas | 5K5 |
Masa | 10.20-11.30pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (mengekalkan tradisi kekeluargaan) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai mengekalkan tradisi kekeluargaan |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai kasih sayang terhadap keluarga yang telah dipelajari minggu lepas |
Penerapan Nilai | Kerjasama, tanggungjawab |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh tradisi yang biasa diamalkan dalam sesebuah keluarga & budaya masyarakat berbilang kaum di Malaysia. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan mereka dilihat berusaha menyiapkan setiap latihan yang diberi dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 16)
Tarikh | 17.04.2012 (Selasa) |
Kelas | 4S3 |
Masa | 12.05-12.40tghri |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (mengekalkan tradisi kekeluargaan) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai mengekalkan tradisi kekeluargaan |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai kasih sayang terhadap keluarga yang telah dipelajari minggu lepas |
Penerapan Nilai | Kerjasama, keyakinan diri |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh tradisi yang biasa diamalkan dalam sesebuah keluarga & budaya masyarakat berbilang kaum di Malaysia. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan mereka dilihat amat memahami tajuk yang dipelajari buktinya, melalui contoh-contoh dan idea-idea yang banyak disumbangkan oleh pelajar dalam setiap perbincangan yang dijalankan dalam kelas |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 16)
Tarikh | 18.04.2012 (Rabu) |
Kelas | 4MPV |
Masa | 8.15-9.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (meneruskan tugasan kerja kursus / folio Pendidikan Moral) |
Tujuan | Memastikan pelajar membuat dan menyiapkan tugasan kerja kursus tersebut seperti yang diminta oleh guru |
BBM | Buku teks, folio kerja kursus, kertas warna, keratan akhbar |
Objektif P&P | Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi beberapa masalah / isu berdasarkan tajuk yang diberi dan amalan nilai-nilai murni yang perlu diamalkan |
Hasil Pembelajaran | Mengupas setiap nilai dalam sesuatu isu yang diketengahkan berdasarkan tajuk yang diberi dalam kerja kursus tersebut |
Penerapan Nilai | Kerjasama |
Aktiviti | Guru meminta pelajar menyambung membuat tugasan kerja kursus mereka dan pada masa yang sama memberi panduan dan tunjuk ajar kepada pelajar bagi memastikan tugasan yang dilaksanakan bertepatan dengan kehendak soalan yang diberi |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar meneruskan membuat tugasan kerja kursus mereka dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 16)
Tarikh | 18.04.2012 (Rabu) |
Kelas | 5S4 |
Masa | 9.45-10.55pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (menjawab soalan latihan Pendidikan Moral) |
Tujuan | Memastikan pelajar membuat latihan berbentuk struktur / esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan dalam kelas |
BBM | Buku teks, lembaran kerja, buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan yang diberikan di papan hitam dan buku latihan serta pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul |
Refleksi | P&P berjalan lancar kerana keseluruhan pelajar telah berjaya menyiapkan latihan yang diberikan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 16)
Tarikh | 19.04.2012 (Khamis) |
Kelas | 5K2 |
Masa | 7.05-8.15pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (menjawab soalan latihan Pendidikan Moral) |
Tujuan | Memastikan pelajar membuat latihan berbentuk struktur / esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan dalam kelas |
BBM | Buku teks, lembaran kerja, buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan yang diberikan di papan hitam dan buku latihan serta pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat mula memahami teknik menjawab yang betul walaupun masih belum berjaya menguasai sepenuhnya |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 16)
Tarikh | 19.04.2012 (Khamis) |
Kelas | 4K9 |
Masa | 9.45-10.55pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (meneruskan tugasan kerja kursus / folio Pendidikan Moral) |
Tujuan | Memastikan pelajar membuat dan menyiapkan tugasan kerja kursus tersebut seperti yang diminta oleh guru |
BBM | Buku teks, folio kerja kursus, kertas warna, keratan akhbar |
Objektif P&P | Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi beberapa masalah / isu berdasarkan tajuk yang diberi dan amalan nilai-nilai murni yang perlu diamalkan |
Hasil Pembelajaran | Mengupas setiap nilai dalam sesuatu isu yang diketengahkan berdasarkan tajuk yang diberi dalam kerja kursus tersebut |
Penerapan Nilai | Kerjasama |
Aktiviti | Guru meminta pelajar menyambung membuat tugasan kerja kursus mereka dan pada masa yang sama memberi panduan dan tunjuk ajar kepada pelajar bagi memastikan tugasan yang dilaksanakan bertepatan dengan kehendak soalan yang diberi |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar meneruskan membuat tugasan kerja kursus mereka dengan baik. Namun, masih terdapat segelintir pelajar yang tidak membawa kerja kursus berkenaan dan amaran telah diberikan oleh guru agar ia tidak berulang lagi |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 16)
Tarikh | 20.04.2012 (Jumaat) |
Kelas | 4S3 |
Masa | 7.05-8.15pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (meneruskan tugasan kerja kursus / folio Pendidikan Moral) |
Tujuan | Memastikan pelajar membuat dan menyiapkan tugasan kerja kursus tersebut seperti yang diminta oleh guru |
BBM | Buku teks, folio kerja kursus, kertas warna, keratan akhbar |
Objektif P&P | Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi beberapa masalah / isu berdasarkan tajuk yang diberi dan amalan nilai-nilai murni yang perlu diamalkan |
Hasil Pembelajaran | Mengupas setiap nilai dalam sesuatu isu yang diketengahkan berdasarkan tajuk yang diberi dalam kerja kursus tersebut |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Guru meminta pelajar menyambung membuat tugasan kerja kursus mereka dan pada masa yang sama memberi panduan dan tunjuk ajar kepada pelajar bagi memastikan tugasan yang dilaksanakan bertepatan dengan kehendak soalan yang diberi |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar telah berjaya menyiapkan hampir 80% daripada tugasan mereka. Prestasi dan cara kerja pelajar juga amat membanggakan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 16)
Tarikh | 20.04.2012 (Jumaat) |
Kelas | 5K5 |
Masa | 9.40-10.40pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (meneruskan tugasan kerja kursus / folio Pendidikan Moral) |
Tujuan | Memastikan pelajar membuat dan menyiapkan tugasan kerja kursus tersebut seperti yang diminta oleh guru |
BBM | Buku teks, folio kerja kursus, kertas warna, keratan akhbar |
Objektif P&P | Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi beberapa masalah / isu berdasarkan tajuk yang diberi dan amalan nilai-nilai murni yang perlu diamalkan |
Hasil Pembelajaran | Mengupas setiap nilai dalam sesuatu isu yang diketengahkan berdasarkan tajuk yang diberi dalam kerja kursus tersebut |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Guru meminta pelajar menyambung membuat tugasan kerja kursus mereka dan pada masa yang sama memberi panduan dan tunjuk ajar kepada pelajar bagi memastikan tugasan yang dilaksanakan bertepatan dengan kehendak soalan yang diberi |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar meneruskan membuat tugasan kerja kursus mereka dengan tekun memandangkan masih banyak yang belum disiapkan lagi |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 16)
Tarikh | 21.04.2012 (Sabtu ganti – jadual hari Khamis) |
Kelas | 5K2 |
Masa | 7.05-8.05pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (menjawab soalan latihan Pendidikan Moral) – sambungan P&P hari Khamis 19/04/2012 |
Tujuan | Memastikan pelajar membuat latihan berbentuk struktur / esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan dalam kelas |
BBM | Buku teks, lembaran kerja, buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan yang diberikan di papan hitam dan buku latihan serta pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul |
Refleksi | P&P berjalan lancar namun masih terdapat segelintir pelajar yang masih lagi kurang memahami teknik menjawab yang betul dan tindakan telah diambil oleh guru dengan memperbetulkan dan menerangkan caranya dengan lebih teliti |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 16)
Tarikh | 21.04.2012 (Sabtu ganti – jadual hari Khamis) |
Kelas | 4K9 |
Masa | 9.20-10.10pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (meneruskan tugasan kerja kursus / folio Pendidikan Moral) – sambungan P&P hari Khamis 19/04/2012 |
Tujuan | Memastikan pelajar membuat dan menyiapkan tugasan kerja kursus tersebut seperti yang diminta oleh guru |
BBM | Buku teks, folio kerja kursus, kertas warna, keratan akhbar |
Objektif P&P | Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi beberapa masalah / isu berdasarkan tajuk yang diberi dan amalan nilai-nilai murni yang perlu diamalkan |
Hasil Pembelajaran | Mengupas setiap nilai dalam sesuatu isu yang diketengahkan berdasarkan tajuk yang diberi dalam kerja kursus tersebut |
Penerapan Nilai | Kerjasama |
Aktiviti | Guru meminta pelajar menyambung membuat tugasan kerja kursus mereka dan pada masa yang sama memberi panduan dan tunjuk ajar kepada pelajar bagi memastikan tugasan yang dilaksanakan bertepatan dengan kehendak soalan yang diberi |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar meneruskan membuat tugasan kerja kursus mereka dengan baik walaupun kehadiran pelajar pada hari ini kurang memuaskan |
No comments:
Post a Comment