Friday, April 20, 2012

RPH (minggu 16)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 16)

Tarikh

16.04.2012 (Isnin)

Kelas

4K9

Masa

8.15-9.25pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (mengekalkan tradisi kekeluargaan)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai mengekalkan tradisi kekeluargaan

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai kasih sayang terhadap keluarga yang telah dipelajari minggu lepas

Penerapan Nilai

Semangat

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh tradisi yang biasa diamalkan dalam sesebuah keluarga & budaya masyarakat berbilang kaum di Malaysia. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar dan kebanyakan pelajar memahami maksud tradisi yang diamalkan dalam anggota keluarga dengan memberi contoh-contoh yang berkaitan dengan kehidupan seharian mereka


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 16)

Tarikh

16.04.2012 (Isnin)

Kelas

4MPV

Masa

9.45-10.55pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (mengekalkan tradisi kekeluargaan)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai mengekalkan tradisi kekeluargaan

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai kasih sayang terhadap keluarga yang telah dipelajari minggu lepas

Penerapan Nilai

Kerjasama, keyakinan diri

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh tradisi yang biasa diamalkan dalam sesebuah keluarga & budaya masyarakat berbilang kaum di Malaysia. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar yang mana pelajar mematuhi setiap arahan guru


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 16)

Tarikh

16.04.2012 (Isnin)

Kelas

5S4

Masa

12.05-12.40tghri

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (mengekalkan tradisi kekeluargaan)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai mengekalkan tradisi kekeluargaan

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai kasih sayang terhadap keluarga yang telah dipelajari minggu lepas

Penerapan Nilai

Kerjasama, keyakinan diri

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh tradisi yang biasa diamalkan dalam sesebuah keluarga & budaya masyarakat berbilang kaum di Malaysia. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar yang mana pelajar aktif memberikan idea-idea dalam usaha memastikan topik yang dipelajari pada hari ini difahami dan mereka juga mematuhi setiap arahan guru


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 16)

Tarikh

17.04.2012 (Selasa)

Kelas

5K2

Masa

7.05-8.15pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (mengekalkan tradisi kekeluargaan)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai mengekalkan tradisi kekeluargaan

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai kasih sayang terhadap keluarga yang telah dipelajari minggu lepas

Penerapan Nilai

Kerjasama, keyakinan diri

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh tradisi yang biasa diamalkan dalam sesebuah keluarga & budaya masyarakat berbilang kaum di Malaysia. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan lancar kerana keseluruhan pelajar telah berjaya menyiapkan kerja rumah yang diberikan oleh guru pada minggu lepas


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 16)

Tarikh

17.04.2012 (Selasa)

Kelas

5K5

Masa

10.20-11.30pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (mengekalkan tradisi kekeluargaan)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai mengekalkan tradisi kekeluargaan

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai kasih sayang terhadap keluarga yang telah dipelajari minggu lepas

Penerapan Nilai

Kerjasama, tanggungjawab

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh tradisi yang biasa diamalkan dalam sesebuah keluarga & budaya masyarakat berbilang kaum di Malaysia. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar dan mereka dilihat berusaha menyiapkan setiap latihan yang diberi dengan baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 16)

Tarikh

17.04.2012 (Selasa)

Kelas

4S3

Masa

12.05-12.40tghri

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (mengekalkan tradisi kekeluargaan)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai mengekalkan tradisi kekeluargaan

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai kasih sayang terhadap keluarga yang telah dipelajari minggu lepas

Penerapan Nilai

Kerjasama, keyakinan diri

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh tradisi yang biasa diamalkan dalam sesebuah keluarga & budaya masyarakat berbilang kaum di Malaysia. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan lancar dan mereka dilihat amat memahami tajuk yang dipelajari buktinya, melalui contoh-contoh dan idea-idea yang banyak disumbangkan oleh pelajar dalam setiap perbincangan yang dijalankan dalam kelas


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 16)

Tarikh

18.04.2012 (Rabu)

Kelas

4MPV

Masa

8.15-9.25pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (meneruskan tugasan kerja kursus / folio Pendidikan Moral)

Tujuan

Memastikan pelajar membuat dan menyiapkan tugasan kerja kursus tersebut seperti yang diminta oleh guru

BBM

Buku teks, folio kerja kursus, kertas warna, keratan akhbar

Objektif P&P

Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi beberapa masalah / isu berdasarkan tajuk yang diberi dan amalan nilai-nilai murni yang perlu diamalkan

Hasil Pembelajaran

Mengupas setiap nilai dalam sesuatu isu yang diketengahkan berdasarkan tajuk yang diberi dalam kerja kursus tersebut

Penerapan Nilai

Kerjasama

Aktiviti

Guru meminta pelajar menyambung membuat tugasan kerja kursus mereka dan pada masa yang sama memberi panduan dan tunjuk ajar kepada pelajar bagi memastikan tugasan yang dilaksanakan bertepatan dengan kehendak soalan yang diberi

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar meneruskan membuat tugasan kerja kursus mereka dengan baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 16)

Tarikh

18.04.2012 (Rabu)

Kelas

5S4

Masa

9.45-10.55pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (menjawab soalan latihan Pendidikan Moral)

Tujuan

Memastikan pelajar membuat latihan berbentuk struktur / esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan dalam kelas

BBM

Buku teks, lembaran kerja, buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang diberikan

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting

Penerapan Nilai

Kerajinan

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan yang diberikan di papan hitam dan buku latihan serta pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul

Refleksi

P&P berjalan lancar kerana keseluruhan pelajar telah berjaya menyiapkan latihan yang diberikan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 16)

Tarikh

19.04.2012 (Khamis)

Kelas

5K2

Masa

7.05-8.15pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (menjawab soalan latihan Pendidikan Moral)

Tujuan

Memastikan pelajar membuat latihan berbentuk struktur / esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan dalam kelas

BBM

Buku teks, lembaran kerja, buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang diberikan

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting

Penerapan Nilai

Kerajinan

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan yang diberikan di papan hitam dan buku latihan serta pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat mula memahami teknik menjawab yang betul walaupun masih belum berjaya menguasai sepenuhnya


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 16)

Tarikh

19.04.2012 (Khamis)

Kelas

4K9

Masa

9.45-10.55pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (meneruskan tugasan kerja kursus / folio Pendidikan Moral)

Tujuan

Memastikan pelajar membuat dan menyiapkan tugasan kerja kursus tersebut seperti yang diminta oleh guru

BBM

Buku teks, folio kerja kursus, kertas warna, keratan akhbar

Objektif P&P

Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi beberapa masalah / isu berdasarkan tajuk yang diberi dan amalan nilai-nilai murni yang perlu diamalkan

Hasil Pembelajaran

Mengupas setiap nilai dalam sesuatu isu yang diketengahkan berdasarkan tajuk yang diberi dalam kerja kursus tersebut

Penerapan Nilai

Kerjasama

Aktiviti

Guru meminta pelajar menyambung membuat tugasan kerja kursus mereka dan pada masa yang sama memberi panduan dan tunjuk ajar kepada pelajar bagi memastikan tugasan yang dilaksanakan bertepatan dengan kehendak soalan yang diberi

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar meneruskan membuat tugasan kerja kursus mereka dengan baik. Namun, masih terdapat segelintir pelajar yang tidak membawa kerja kursus berkenaan dan amaran telah diberikan oleh guru agar ia tidak berulang lagi


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 16)

Tarikh

20.04.2012 (Jumaat)

Kelas

4S3

Masa

7.05-8.15pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (meneruskan tugasan kerja kursus / folio Pendidikan Moral)

Tujuan

Memastikan pelajar membuat dan menyiapkan tugasan kerja kursus tersebut seperti yang diminta oleh guru

BBM

Buku teks, folio kerja kursus, kertas warna, keratan akhbar

Objektif P&P

Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi beberapa masalah / isu berdasarkan tajuk yang diberi dan amalan nilai-nilai murni yang perlu diamalkan

Hasil Pembelajaran

Mengupas setiap nilai dalam sesuatu isu yang diketengahkan berdasarkan tajuk yang diberi dalam kerja kursus tersebut

Penerapan Nilai

Kerajinan

Aktiviti

Guru meminta pelajar menyambung membuat tugasan kerja kursus mereka dan pada masa yang sama memberi panduan dan tunjuk ajar kepada pelajar bagi memastikan tugasan yang dilaksanakan bertepatan dengan kehendak soalan yang diberi

Refleksi

P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar telah berjaya menyiapkan hampir 80% daripada tugasan mereka. Prestasi dan cara kerja pelajar juga amat membanggakan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 16)

Tarikh

20.04.2012 (Jumaat)

Kelas

5K5

Masa

9.40-10.40pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (meneruskan tugasan kerja kursus / folio Pendidikan Moral)

Tujuan

Memastikan pelajar membuat dan menyiapkan tugasan kerja kursus tersebut seperti yang diminta oleh guru

BBM

Buku teks, folio kerja kursus, kertas warna, keratan akhbar

Objektif P&P

Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi beberapa masalah / isu berdasarkan tajuk yang diberi dan amalan nilai-nilai murni yang perlu diamalkan

Hasil Pembelajaran

Mengupas setiap nilai dalam sesuatu isu yang diketengahkan berdasarkan tajuk yang diberi dalam kerja kursus tersebut

Penerapan Nilai

Tanggungjawab

Aktiviti

Guru meminta pelajar menyambung membuat tugasan kerja kursus mereka dan pada masa yang sama memberi panduan dan tunjuk ajar kepada pelajar bagi memastikan tugasan yang dilaksanakan bertepatan dengan kehendak soalan yang diberi

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar meneruskan membuat tugasan kerja kursus mereka dengan tekun memandangkan masih banyak yang belum disiapkan lagi


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 16)

Tarikh

21.04.2012 (Sabtu ganti – jadual hari Khamis)

Kelas

5K2

Masa

7.05-8.05pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (menjawab soalan latihan Pendidikan Moral) – sambungan P&P hari Khamis 19/04/2012

Tujuan

Memastikan pelajar membuat latihan berbentuk struktur / esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan dalam kelas

BBM

Buku teks, lembaran kerja, buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang diberikan

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting

Penerapan Nilai

Kerajinan

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan yang diberikan di papan hitam dan buku latihan serta pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul

Refleksi

P&P berjalan lancar namun masih terdapat segelintir pelajar yang masih lagi kurang memahami teknik menjawab yang betul dan tindakan telah diambil oleh guru dengan memperbetulkan dan menerangkan caranya dengan lebih teliti


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 16)

Tarikh

21.04.2012 (Sabtu ganti – jadual hari Khamis)

Kelas

4K9

Masa

9.20-10.10pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (meneruskan tugasan kerja kursus / folio Pendidikan Moral) – sambungan P&P hari Khamis 19/04/2012

Tujuan

Memastikan pelajar membuat dan menyiapkan tugasan kerja kursus tersebut seperti yang diminta oleh guru

BBM

Buku teks, folio kerja kursus, kertas warna, keratan akhbar

Objektif P&P

Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi beberapa masalah / isu berdasarkan tajuk yang diberi dan amalan nilai-nilai murni yang perlu diamalkan

Hasil Pembelajaran

Mengupas setiap nilai dalam sesuatu isu yang diketengahkan berdasarkan tajuk yang diberi dalam kerja kursus tersebut

Penerapan Nilai

Kerjasama

Aktiviti

Guru meminta pelajar menyambung membuat tugasan kerja kursus mereka dan pada masa yang sama memberi panduan dan tunjuk ajar kepada pelajar bagi memastikan tugasan yang dilaksanakan bertepatan dengan kehendak soalan yang diberi

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar meneruskan membuat tugasan kerja kursus mereka dengan baik walaupun kehadiran pelajar pada hari ini kurang memuaskan


 

No comments:

Post a Comment