Friday, April 13, 2012

RPH (minggu 15)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 & T5 (MINGGU 15)

  • Tarikh : 09.04.2012 (Isnin)
  • Tiada P&P: Cuti Peristiwa


     

    RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

    T5 (MINGGU 15)

Tarikh

10.04.2012 (Selasa)

Kelas

5K2

Masa

7.05-8.15pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (hormat dan taat kepada anggota keluarga)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai hormat kepada anggota keluarga

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai hormat dan taat kepada anggota keluarga

Penerapan Nilai

Kesungguhan

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan aktiviti seperti mencatat maklumat tentang ciri-ciri perwatakan & minat anggota keluarga masing-masing. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar yang mana pelajar dilihat seronok dan berminat melakukan aktiviti yang dilaksanakan dalam kelas berkenaan dengan nilai yang dipelajari pada hari ini


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 15)

Tarikh

10.04.2012 (Selasa)

Kelas

5K5

Masa

10.20-11.30pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (hormat dan taat kepada anggota keluarga)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai hormat kepada anggota keluarga

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai hormat dan taat kepada anggota keluarga

Penerapan Nilai

Hormat-menghormati

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan aktiviti seperti mencatat maklumat tentang ciri-ciri perwatakan & minat anggota keluarga masing-masing. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar yang mana pelajar mematuhi setiap arahan guru serta berusaha sedaya upaya menjayakan setiap aktiviti yang dilaksanakan dalam kelas


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 15)

Tarikh

10.04.2012 (Selasa)

Kelas

4S3

Masa

12.05-12.40tghri

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (hormat dan taat kepada anggota keluarga)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai hormat kepada anggota keluarga

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai hormat dan taat kepada anggota keluarga

Penerapan Nilai

Kesungguhan

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan aktiviti seperti mencatat maklumat tentang ciri-ciri perwatakan & minat anggota keluarga masing-masing. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar yang mana kebanyakan pelajar dapat memberikan idea-idea yang menarik untuk aktiviti yang ditugaskan kepada mereka


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 & T5 (MINGGU 15)

  • Tarikh : 11.04.2012 (Rabu)
  • Tiada P&P: Cuti sempena pertabalan Yang Di Pertuan Agung


     

    RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

    T5 (MINGGU 15)

Tarikh

12.04.2012 (Khamis)

Kelas

5K2

Masa

7.05-8.15pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (menjawab soalan latihan Pendidikan Moral)

Tujuan

Memastikan pelajar membuat latihan berbentuk struktur / esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan dalam kelas

BBM

Buku teks, lembaran kerja, buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang diberikan

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting

Penerapan Nilai

Kerajinan

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan yang diberikan di papan hitam dan buku latihan serta pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul

Refleksi

P&P berjalan lancar kerana keseluruhan pelajar telah berjaya menyiapkan latihan yang diberikan dengan memuaskan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 15)

Tarikh

12.04.2012 (Khamis)

Kelas

4K9

Masa

9.45-10.55pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (meneruskan tugasan kerja kursus / folio Pendidikan Moral)

Tujuan

Memastikan pelajar membuat dan menyiapkan tugasan kerja kursus tersebut seperti yang diminta oleh guru

BBM

Buku teks, folio kerja kursus, kertas warna, keratan akhbar

Objektif P&P

Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi beberapa masalah / isu berdasarkan tajuk yang diberi dan amalan nilai-nilai murni yang perlu diamalkan

Hasil Pembelajaran

Mengupas setiap nilai dalam sesuatu isu yang diketengahkan berdasarkan tajuk yang diberi dalam kerja kursus tersebut

Penerapan Nilai

Kerjasama

Aktiviti

Guru meminta pelajar menyambung membuat tugasan kerja kursus mereka dan pada masa yang sama memberi panduan dan tunjuk ajar kepada pelajar bagi memastikan tugasan yang dilaksanakan bertepatan dengan kehendak soalan yang diberi

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar meneruskan membuat tugasan kerja kursus mereka dengan baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 15)

Tarikh

13.04.2012 (Jumaat)

Kelas

4S3

Masa

7.05-8.15pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (meneruskan tugasan kerja kursus / folio Pendidikan Moral)

Tujuan

Memastikan pelajar membuat dan menyiapkan tugasan kerja kursus tersebut seperti yang diminta oleh guru

BBM

Buku teks, folio kerja kursus, kertas warna, keratan akhbar

Objektif P&P

Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi beberapa masalah / isu berdasarkan tajuk yang diberi dan amalan nilai-nilai murni yang perlu diamalkan

Hasil Pembelajaran

Mengupas setiap nilai dalam sesuatu isu yang diketengahkan berdasarkan tajuk yang diberi dalam kerja kursus tersebut

Penerapan Nilai

Kerjasama

Aktiviti

Guru meminta pelajar menyambung membuat tugasan kerja kursus mereka dan pada masa yang sama memberi panduan dan tunjuk ajar kepada pelajar bagi memastikan tugasan yang dilaksanakan bertepatan dengan kehendak soalan yang diberi

Refleksi

P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar telah berjaya menyiapkan hampir 70% tugasan kerja kursus mereka


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 15)

Tarikh

13.04.2012 (Jumaat)

Kelas

5K5

Masa

9.40-10.40pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (meneruskan tugasan kerja kursus / folio Pendidikan Moral)

Tujuan

Memastikan pelajar membuat dan menyiapkan tugasan kerja kursus tersebut seperti yang diminta oleh guru

BBM

Buku teks, folio kerja kursus, kertas warna, keratan akhbar

Objektif P&P

Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi beberapa masalah / isu berdasarkan tajuk yang diberi dan amalan nilai-nilai murni yang perlu diamalkan

Hasil Pembelajaran

Mengupas setiap nilai dalam sesuatu isu yang diketengahkan berdasarkan tajuk yang diberi dalam kerja kursus tersebut

Penerapan Nilai

Kerjasama

Aktiviti

Guru meminta pelajar menyambung membuat tugasan kerja kursus mereka dan pada masa yang sama memberi panduan dan tunjuk ajar kepada pelajar bagi memastikan tugasan yang dilaksanakan bertepatan dengan kehendak soalan yang diberi

Refleksi

P&P berjalan lancar kerana kebanyakan daripada mereka telah menyiapkan tugasan tersebut dengan baik dan memuaskan


 


 


 

No comments:

Post a Comment