RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 & T5 (MINGGU 15)
- Tarikh : 09.04.2012 (Isnin)
- Tiada P&P: Cuti Peristiwa
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 15)
Tarikh | 10.04.2012 (Selasa) |
Kelas | 5K2 |
Masa | 7.05-8.15pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (hormat dan taat kepada anggota keluarga) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai hormat kepada anggota keluarga |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai hormat dan taat kepada anggota keluarga |
Penerapan Nilai | Kesungguhan |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan aktiviti seperti mencatat maklumat tentang ciri-ciri perwatakan & minat anggota keluarga masing-masing. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar yang mana pelajar dilihat seronok dan berminat melakukan aktiviti yang dilaksanakan dalam kelas berkenaan dengan nilai yang dipelajari pada hari ini |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 15)
Tarikh | 10.04.2012 (Selasa) |
Kelas | 5K5 |
Masa | 10.20-11.30pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (hormat dan taat kepada anggota keluarga) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai hormat kepada anggota keluarga |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai hormat dan taat kepada anggota keluarga |
Penerapan Nilai | Hormat-menghormati |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan aktiviti seperti mencatat maklumat tentang ciri-ciri perwatakan & minat anggota keluarga masing-masing. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar yang mana pelajar mematuhi setiap arahan guru serta berusaha sedaya upaya menjayakan setiap aktiviti yang dilaksanakan dalam kelas |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 15)
Tarikh | 10.04.2012 (Selasa) |
Kelas | 4S3 |
Masa | 12.05-12.40tghri |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (hormat dan taat kepada anggota keluarga) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai hormat kepada anggota keluarga |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai hormat dan taat kepada anggota keluarga |
Penerapan Nilai | Kesungguhan |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan aktiviti seperti mencatat maklumat tentang ciri-ciri perwatakan & minat anggota keluarga masing-masing. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar yang mana kebanyakan pelajar dapat memberikan idea-idea yang menarik untuk aktiviti yang ditugaskan kepada mereka |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 & T5 (MINGGU 15)
- Tarikh : 11.04.2012 (Rabu)
- Tiada P&P: Cuti sempena pertabalan Yang Di Pertuan Agung
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 15)
Tarikh | 12.04.2012 (Khamis) |
Kelas | 5K2 |
Masa | 7.05-8.15pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (menjawab soalan latihan Pendidikan Moral) |
Tujuan | Memastikan pelajar membuat latihan berbentuk struktur / esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan dalam kelas |
BBM | Buku teks, lembaran kerja, buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan yang diberikan di papan hitam dan buku latihan serta pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul |
Refleksi | P&P berjalan lancar kerana keseluruhan pelajar telah berjaya menyiapkan latihan yang diberikan dengan memuaskan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 15)
Tarikh | 12.04.2012 (Khamis) |
Kelas | 4K9 |
Masa | 9.45-10.55pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (meneruskan tugasan kerja kursus / folio Pendidikan Moral) |
Tujuan | Memastikan pelajar membuat dan menyiapkan tugasan kerja kursus tersebut seperti yang diminta oleh guru |
BBM | Buku teks, folio kerja kursus, kertas warna, keratan akhbar |
Objektif P&P | Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi beberapa masalah / isu berdasarkan tajuk yang diberi dan amalan nilai-nilai murni yang perlu diamalkan |
Hasil Pembelajaran | Mengupas setiap nilai dalam sesuatu isu yang diketengahkan berdasarkan tajuk yang diberi dalam kerja kursus tersebut |
Penerapan Nilai | Kerjasama |
Aktiviti | Guru meminta pelajar menyambung membuat tugasan kerja kursus mereka dan pada masa yang sama memberi panduan dan tunjuk ajar kepada pelajar bagi memastikan tugasan yang dilaksanakan bertepatan dengan kehendak soalan yang diberi |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar meneruskan membuat tugasan kerja kursus mereka dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 15)
Tarikh | 13.04.2012 (Jumaat) |
Kelas | 4S3 |
Masa | 7.05-8.15pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (meneruskan tugasan kerja kursus / folio Pendidikan Moral) |
Tujuan | Memastikan pelajar membuat dan menyiapkan tugasan kerja kursus tersebut seperti yang diminta oleh guru |
BBM | Buku teks, folio kerja kursus, kertas warna, keratan akhbar |
Objektif P&P | Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi beberapa masalah / isu berdasarkan tajuk yang diberi dan amalan nilai-nilai murni yang perlu diamalkan |
Hasil Pembelajaran | Mengupas setiap nilai dalam sesuatu isu yang diketengahkan berdasarkan tajuk yang diberi dalam kerja kursus tersebut |
Penerapan Nilai | Kerjasama |
Aktiviti | Guru meminta pelajar menyambung membuat tugasan kerja kursus mereka dan pada masa yang sama memberi panduan dan tunjuk ajar kepada pelajar bagi memastikan tugasan yang dilaksanakan bertepatan dengan kehendak soalan yang diberi |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar telah berjaya menyiapkan hampir 70% tugasan kerja kursus mereka |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 15)
Tarikh | 13.04.2012 (Jumaat) |
Kelas | 5K5 |
Masa | 9.40-10.40pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (meneruskan tugasan kerja kursus / folio Pendidikan Moral) |
Tujuan | Memastikan pelajar membuat dan menyiapkan tugasan kerja kursus tersebut seperti yang diminta oleh guru |
BBM | Buku teks, folio kerja kursus, kertas warna, keratan akhbar |
Objektif P&P | Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi beberapa masalah / isu berdasarkan tajuk yang diberi dan amalan nilai-nilai murni yang perlu diamalkan |
Hasil Pembelajaran | Mengupas setiap nilai dalam sesuatu isu yang diketengahkan berdasarkan tajuk yang diberi dalam kerja kursus tersebut |
Penerapan Nilai | Kerjasama |
Aktiviti | Guru meminta pelajar menyambung membuat tugasan kerja kursus mereka dan pada masa yang sama memberi panduan dan tunjuk ajar kepada pelajar bagi memastikan tugasan yang dilaksanakan bertepatan dengan kehendak soalan yang diberi |
Refleksi | P&P berjalan lancar kerana kebanyakan daripada mereka telah menyiapkan tugasan tersebut dengan baik dan memuaskan |
No comments:
Post a Comment