Friday, March 30, 2012

RPH (minggu 13)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 13)

Tarikh

26.03.2012 (Isnin)

Kelas

5K2

Masa

7.05-8.15pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (kesederhanaan)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai kesederhanaan dalam diri seseorang

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai kesederhanaan

Penerapan Nilai

Kebijaksanaan

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh amalan kesederhanaan secara ringkas. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar yang mana kebanyakan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya semasa guru mengajar. Mereka juga mematuhi setiap arahan yang diberi bagi mencari maklumat penting berkaitan dengan tajuk yang dipelajari


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 13)

Tarikh

26.03.2012 (Isnin)

Kelas

4K9

Masa

8.15-9.25pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (kesederhanaan)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai kesederhanaan dalam diri seseorang

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai kesederhanaan

Penerapan Nilai

Kerjasama

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh amalan kesederhanaan secara ringkas. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar dan terdapat segelintir pelajar yang sudah mampu mengingati beberapa maksud nilai-nilai murni yang telah dipelajari mereka sebelum ini


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 13)

Tarikh

26.03.2012 (Isnin)

Kelas

4S3

Masa

12.05-12.40tghri

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (kesederhanaan)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai kesederhanaan dalam diri seseorang

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai kesederhanaan

Penerapan Nilai

Kebijaksanaan

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh amalan kesederhanaan secara ringkas. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar dan kebanyakan pelajar yang sudah mampu mengingati beberapa maksud nilai-nilai murni yang telah dipelajari


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 13)

Tarikh

27.03.2012 (Selasa)

Kelas

5K2

Masa

7.05-8.15pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (kesederhanaan)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai kesederhanaan dalam diri seseorang

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai kesederhanaan

Penerapan Nilai

Kebijaksanaan

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh amalan kesederhanaan secara ringkas. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar dan terdapat sesetengah pelajar yang masih belum memahami nilai yang dipelajari, namun guru telah mengambil tindakan dengan memberi panduan dan tunjuk ajar dengan lebih teliti bagi memastikan pelajar benar-benar memahaminya


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 13)

Tarikh

27.03.2012 (Selasa)

Kelas

5K5

Masa

10.20-11.30pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (kesederhanaan)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai kesederhanaan dalam diri seseorang

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai kesederhanaan

Penerapan Nilai

Kebijaksanaan

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh amalan kesederhanaan secara ringkas. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat sedaya upaya cuba membuat setiap tugasan / latihan yang diberi dengan baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 13)

Tarikh

27.03.2012 (Selasa)

Kelas

4S3

Masa

12.05-12.40tghri

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (kesederhanaan)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai kesederhanaan dalam diri seseorang

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai kesederhanaan

Penerapan Nilai

Menghormati guru

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh amalan kesederhanaan secara ringkas. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar mematuhi setiap arahan guru dan keadaan kelas adalah terkawal


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 13)

Tarikh

28.03.2012 (Rabu)

Kelas

4MPV

Masa

8.15-9.25pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (menjawab soalan latihan Pendidikan Moral)

Tujuan

Memastikan pelajar membuat latihan berbentuk struktur / esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan dalam kelas

BBM

Buku teks, lembaran kerja, buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang diberikan

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting

Penerapan Nilai

Kesungguhan

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan yang diberikan di papan hitam dan buku latihan serta pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul

Refleksi

P&P berjalan lancar namun masih terdapat segelintir murid yang kurang memahami cara menjawab soalan dengan baik serta tindakan telah diambil oleh guru dengan menjelaskan dengan lebih terperinci agar mudah difahami mereka


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 13)

Tarikh

28.03.2012 (Rabu)

Kelas

5S4

Masa

9.45-10.55pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (menjawab soalan latihan Pendidikan Moral)

Tujuan

Memastikan pelajar membuat latihan berbentuk struktur / esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan dalam kelas

BBM

Buku teks, lembaran kerja, buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang diberikan

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting

Penerapan Nilai

Kesungguhan

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan yang diberikan di papan hitam dan buku latihan serta pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul

Refleksi

P&P berjalan lancar namun masih awal untuk guru membuat penilaian terhadap tahap kemampuan mereka disebabkan oleh faktor pertukaran jadual yang berubah-ubah dan guru baru sahaja mula mengajar dikelas ini


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 13)

Tarikh

29.03.2012 (Khamis)

Kelas

5K2

Masa

7.05-8.15pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (menjawab soalan latihan Pendidikan Moral)

Tujuan

Memastikan pelajar membuat latihan berbentuk struktur / esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan dalam kelas

BBM

Buku teks, lembaran kerja, buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang diberikan

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting

Penerapan Nilai

Kesungguhan

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan yang diberikan di papan hitam dan buku latihan serta pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar yang mana kebanyakan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya ketika guru mengajar


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 13)

Tarikh

29.03.2012 (Khamis)

Kelas

4K9

Masa

9.45-10.55pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (menjawab soalan latihan Pendidikan Moral)

Tujuan

Memastikan pelajar membuat latihan berbentuk struktur / esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan dalam kelas

BBM

Buku teks, lembaran kerja, buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang diberikan

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting

Penerapan Nilai

Kesungguhan

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan yang diberikan di papan hitam dan buku latihan serta pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul

Refleksi

P&P
berjalan lancar kerana keseluruhan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya terhadap setiap aktiviti yang dijalankan dalam kelas


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 13)

Tarikh

30.03.2012 (Jumaat)

Kelas

4S3

Masa

7.05-8.15pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (menjawab soalan latihan Pendidikan Moral)

Tujuan

Memastikan pelajar membuat latihan berbentuk struktur / esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan dalam kelas

BBM

Buku teks, lembaran kerja, buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang diberikan

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting

Penerapan Nilai

Kesungguhan

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan yang diberikan di papan hitam dan buku latihan serta pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya ketika guru mengajar


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 13)

Tarikh

30.03.2012 (Jumaat)

Kelas

5K5

Masa

9.40-10.40pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (menjawab soalan latihan Pendidikan Moral)

Tujuan

Memastikan pelajar membuat latihan berbentuk struktur / esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan dalam kelas

BBM

Buku teks, lembaran kerja, buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang diberikan

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting

Penerapan Nilai

Kesungguhan

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan yang diberikan di papan hitam dan buku latihan serta pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat memahami tajuk yang dipelajari mereka dengan memberi contoh yang mudah difahami tentang topik tersebut

1 comment:

  1. Cikgu,

    RPH untuk Minggu 12-13 disemak dan didapati kemas dan lengkap.

    Teruskan usaha baik anda.

    Happy teaching and have a nice day!

    ReplyDelete