RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 5)
Tarikh | 30.01.2012 (Isnin) |
Kelas | 5K2 |
Masa | 7.05-8.15pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (tanggungjawab) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang tanggungjawab terhadap masa dan kepentingan menguruskan masa dengan bijak |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai tanggungjawab |
Penerapan Nilai | Berdikari |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat jadual tentang aktiviti harian mereka yang berfaedah, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan tidak bertanggungjawab. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat berjaya menyiapkan jadual aktiviti seharian mereka dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 5)
Tarikh | 30.01.2012 (Isnin) |
Kelas | 4K9 |
Masa | 8.15-9.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (tanggungjawab) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang tanggungjawab terhadap masa dan kepentingan menguruskan masa dengan bijak |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai tanggungjawab |
Penerapan Nilai | Mematuhi arahan guru |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat jadual tentang aktiviti harian mereka yang berfaedah, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan tidak bertanggungjawab. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar yang mana pelajar mematuhi setiap arahan guru dan keadaan kelas terkawal |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 5)
Tarikh | 30.01.2012 (Isnin) |
Kelas | 4MPV |
Masa | 10.55-12.05 tghri |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (tanggungjawab) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang tanggungjawab terhadap masa dan kepentingan menguruskan masa dengan bijak |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai tanggungjawab |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat jadual tentang aktiviti harian mereka yang berfaedah, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan tidak bertanggungjawab. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar memahami dan mengingati maksud nilai-nilai dalam perkembangan diri khususnya nilai tanggungjawab yang dipelajari pada hari ini |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 5)
Tarikh | 31.01.2012 (Selasa) |
Kelas | 4K5 |
Masa | 8.15-9.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (tanggungjawab) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang tanggungjawab terhadap masa dan kepentingan menguruskan masa dengan bijak |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai tanggungjawab |
Penerapan Nilai | Kerjasama |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat jadual tentang aktiviti harian mereka yang berfaedah, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan tidak bertanggungjawab. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar yang mana pelajar mengikuti setiap arahan guru dengan menyiapkan jadual aktiviti seharian mereka |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 5)
Tarikh | 31.01.2012 (Selasa) |
Kelas | 5K5 |
Masa | 9.45-10.55pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (tanggungjawab) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang tanggungjawab terhadap masa dan kepentingan menguruskan masa dengan bijak |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai tanggungjawab |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat jadual tentang aktiviti harian mereka yang berfaedah, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan tidak bertanggungjawab. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar malangnya terdapat segelintir pelajar yang masih tidak membawa buku latihan, tindakan telah diambil oleh guru dengan memberi amaran kedua kepada pelajar berkenaan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 5)
Tarikh | 31.01.2012 (Selasa) |
Kelas | 4S3 |
Masa | 12.05-12.40tghri |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (tanggungjawab) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang tanggungjawab terhadap masa dan kepentingan menguruskan masa dengan bijak |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai tanggungjawab |
Penerapan Nilai | Amanah / jujur |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat jadual tentang aktiviti harian mereka yang berfaedah, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan tidak bertanggungjawab. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar dilihat telah mengingati nilai-nilai moral yang telah dipelajari mereka |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 5)
Tarikh | 01.02.2012 (Rabu) |
Kelas | 4K9 |
Masa | 9.45-10.55pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (hemah tinggi) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan menyesuaikan diri dalam pelbagai situasi atau persekitaran baru |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai hemah tinggi |
Penerapan Nilai | Hormat-menghormati |
Aktiviti | Guru meminta pelajar melakonkan situasi yang menggambarkan sikap hemah tinggi (cth: suasana di padang bola sepak yang mana pemain dikasari pihak lawan & situasi sambutan hari jadi di rumah yang mengganggu ketenteraman jiran ). Pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan tidak berhemah tinggi. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar berjaya melakonkan aktiviti seperti yang dikehendaki dengan baik dan memuaskan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 5)
Tarikh | 01.02.2012 (Rabu) |
Kelas | 5K2 |
Masa | 10.55-12.05tghri |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (hemah tinggi) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan menyesuaikan diri dalam pelbagai situasi atau persekitaran baru |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai hemah tinggi |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Guru meminta pelajar melakonkan situasi yang menggambarkan sikap hemah tinggi (cth: suasana di padang bola sepak yang mana pemain dikasari pihak lawan & situasi sambutan hari jadi di rumah yang mengganggu ketenteraman jiran ). Pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan tidak berhemah tinggi. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat mudah memahami maksud sebenar nilai hemah tinggi setelah melakonkan sendiri situasi tersebut yang menggambarkan ciri-ciri hemah tinggi yang perlu ada pada seseorang pelajar |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 5)
Tarikh | 02.02.2012 (Khamis) |
Kelas | 5K5 |
Masa | 8.15-9.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (hemah tinggi) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan menyesuaikan diri dalam pelbagai situasi atau persekitaran baru |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai hemah tinggi |
Penerapan Nilai | Keyakinan |
Aktiviti | Guru meminta pelajar melakonkan situasi yang menggambarkan sikap hemah tinggi (cth: suasana di padang bola sepak yang mana pemain dikasari pihak lawan & situasi sambutan hari jadi di rumah yang mengganggu ketenteraman jiran ). Pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan tidak berhemah tinggi. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan aktiviti lakonan pelajar dalam kelas memperlihatkan kreativiti / bakat mereka yang memuaskan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 5)
Tarikh | 02.02.2012 (Khamis) |
Kelas | 4K5 |
Masa | 9.45-10.55pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (hemah tinggi) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan menyesuaikan diri dalam pelbagai situasi atau persekitaran baru |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai hemah tinggi |
Penerapan Nilai | Keberanian |
Aktiviti | Guru meminta pelajar melakonkan situasi yang menggambarkan sikap hemah tinggi (cth: suasana di padang bola sepak yang mana pemain dikasari pihak lawan & situasi sambutan hari jadi di rumah yang mengganggu ketenteraman jiran ). Pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan tidak berhemah tinggi. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan aktiviti lakonan dalam kelas sekurang-kurangnya dapat memudahkan pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai hemah tinggi yang dipelajari pada hari ini |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 5)
Tarikh | 03.02.2012 (Jumaat) |
Kelas | 4S3 |
Masa | 8.15-9.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (hemah tinggi) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan menyesuaikan diri dalam pelbagai situasi atau persekitaran baru |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai hemah tinggi |
Penerapan Nilai | Toleransi, keyakinan |
Aktiviti | Guru meminta pelajar melakonkan situasi yang menggambarkan sikap hemah tinggi (cth: suasana di padang bola sepak yang mana pemain dikasari pihak lawan & situasi sambutan hari jadi di rumah yang mengganggu ketenteraman jiran ). Pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan tidak berhemah tinggi. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dapat menjayakan setiap aktiviti yang dirancang dalam kelas dengan baik dan memuaskan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 5)
Tarikh | 03.02.2012 (Jumaat) |
Kelas | 4MPV |
Masa | 10.40-11.40pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (hemah tinggi) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan menyesuaikan diri dalam pelbagai situasi atau persekitaran baru |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai hemah tinggi |
Penerapan Nilai | Kerjasama |
Aktiviti | Guru meminta pelajar melakonkan situasi yang menggambarkan sikap hemah tinggi (cth: suasana di padang bola sepak yang mana pemain dikasari pihak lawan & situasi sambutan hari jadi di rumah yang mengganggu ketenteraman jiran ). Pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan tidak berhemah tinggi. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan setiap aktiviti yang dilaksanakan dalam kelas mendapat maklum balas yang baik dari pelajar |
No comments:
Post a Comment