RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 6)
Tarikh | 06.02.2012 (Isnin) |
Kelas | 5K2 |
Masa | 7.05-8.15pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (toleransi) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan sikap toleransi dalam kalangan rakyat Malaysia |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai toleransi |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Guru meminta pelajar melukis sepasang pakaian yang melambangkan identiti semua kaum yang terdapat di Malaysia, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh sikap toleransi antara kaum. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | **P&P ditangguhkan – cuti sempena Maulidur Rasul |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 6)
Tarikh | 06.02.2012 (Isnin) |
Kelas | 4K9 |
Masa | 8.15-9.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (toleransi) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan sikap toleransi dalam kalangan rakyat Malaysia |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai toleransi |
Penerapan Nilai | Menghormati guru, kreativiti |
Aktiviti | Guru meminta pelajar melukis sepasang pakaian yang melambangkan identiti semua kaum yang terdapat di Malaysia, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh sikap toleransi antara kaum. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | **P&P ditangguhkan – cuti sempena Maulidur Rasul |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 6)
Tarikh | 06.02.2012 (Isnin) |
Kelas | 4MPV |
Masa | 10.55-12.05 tghri |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (toleransi) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan sikap toleransi dalam kalangan rakyat Malaysia |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai toleransi |
Penerapan Nilai | Keyakinan |
Aktiviti | Guru meminta pelajar melukis sepasang pakaian yang melambangkan identiti semua kaum yang terdapat di Malaysia, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh sikap toleransi antara kaum. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | **P&P ditangguhkan – cuti sempena Maulidur Rasul |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 6)
Tarikh | 07.02.2012 (Selasa) |
Kelas | 4K5 |
Masa | 8.15-9.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (toleransi) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan sikap toleransi dalam kalangan rakyat Malaysia |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai toleransi |
Penerapan Nilai | Toleransi |
Aktiviti | Guru meminta pelajar melukis sepasang pakaian yang melambangkan identiti semua kaum yang terdapat di Malaysia, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh sikap toleransi antara kaum. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar yang mana pelajar aktif menyumbangkan idea-idea yang bernas bersesuaian dengan nilai yang dipelajari |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 6)
Tarikh | 07.02.2012 (Selasa) |
Kelas | 5K5 |
Masa | 9.45-10.55pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (toleransi) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan sikap toleransi dalam kalangan rakyat Malaysia |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai toleransi |
Penerapan Nilai | Kerjasama |
Aktiviti | Guru meminta pelajar melukis sepasang pakaian yang melambangkan identiti semua kaum yang terdapat di Malaysia, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh sikap toleransi antara kaum. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar mematuhi arahan guru dengan cuba sedaya upaya menghasilkan rekaan pakaian yang menarik sebagai lambang identiti kaum yang terdapat di Malaysia |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 6)
Tarikh | 07.02.2012 (Selasa) |
Kelas | 4S3 |
Masa | 12.05-12.40tghri |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (toleransi) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan sikap toleransi dalam kalangan rakyat Malaysia |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai toleransi |
Penerapan Nilai | Jujur |
Aktiviti | Guru meminta pelajar melukis sepasang pakaian yang melambangkan identiti semua kaum yang terdapat di Malaysia, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh sikap toleransi antara kaum. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar tekun menyalin nota dan cuba memahami maklumat yang ditulis dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 6)
Tarikh | 08.02.2012 (Rabu) |
Kelas | 4K9 |
Masa | 9.45-10.55pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (berdikari) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyenaraikan bukti-bukti / contoh-contoh kejayaan yang telah dicapai oleh Malaysia dalam pelbagai bidang |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai berdikari |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Guru meminta pelajar melakonkan watak / peranan sebagai wakil rakyat di sesebuah kawasan bagi menyelesaikan masalah yang melanda penduduk setempat berdasarkan situasi yang dinyatakan dalam buku teks. Pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh sikap berdikari. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar berjaya melakonkan aktiviti seperti yang dikehendaki dengan baik di samping mendapat tunjuk ajar & bimbingan dari guru sebagai garis panduan untuk menjayakan aktiviti lakonan tersebut |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 6)
Tarikh | 08.02.2012 (Rabu) |
Kelas | 5K2 |
Masa | 10.55-12.05tghri |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (berdikari) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyenaraikan bukti-bukti / contoh-contoh kejayaan yang telah dicapai oleh Malaysia dalam pelbagai bidang |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai berdikari |
Penerapan Nilai | Keyakinan, keberanian |
Aktiviti | Guru meminta pelajar melakonkan watak / peranan sebagai wakil rakyat di sesebuah kawasan bagi menyelesaikan masalah yang melanda penduduk setempat berdasarkan situasi yang dinyatakan dalam buku teks. Pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh sikap berdikari. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat mudah memahami maksud sebenar nilai berdikari yang perlu ada pada seseorang setelah melakonkan sendiri watak yang membawa nilai tersebut |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 6)
Tarikh | 09.02.2012 (Khamis) |
Kelas | 5K5 |
Masa | 8.15-9.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (berdikari) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyenaraikan bukti-bukti / contoh-contoh kejayaan yang telah dicapai oleh Malaysia dalam pelbagai bidang |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai berdikari |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Guru meminta pelajar melakonkan watak / peranan sebagai wakil rakyat di sesebuah kawasan bagi menyelesaikan masalah yang melanda penduduk setempat berdasarkan situasi yang dinyatakan dalam buku teks. Pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh sikap berdikari. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan aktiviti lakonan pelajar dalam kelas memperlihatkan kreativiti / bakat mereka yang memuaskan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 6)
Tarikh | 09.02.2012 (Khamis) |
Kelas | 4K5 |
Masa | 9.45-10.55pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (berdikari) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyenaraikan bukti-bukti / contoh-contoh kejayaan yang telah dicapai oleh Malaysia dalam pelbagai bidang |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai berdikari |
Penerapan Nilai | Hormat-menghormati |
Aktiviti | Guru meminta pelajar melakonkan watak / peranan sebagai wakil rakyat di sesebuah kawasan bagi menyelesaikan masalah yang melanda penduduk setempat berdasarkan situasi yang dinyatakan dalam buku teks. Pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh sikap berdikari. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P dan aktiviti lakonan mengikut kumpulan berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar dilihat berbakat dan kreatif |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 6)
Tarikh | 10.02.2012 (Jumaat) |
Kelas | 4S3 |
Masa | 8.15-9.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (berdikari) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyenaraikan bukti-bukti / contoh-contoh kejayaan yang telah dicapai oleh Malaysia dalam pelbagai bidang |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai berdikari |
Penerapan Nilai | Tumpuan |
Aktiviti | Guru meminta pelajar melakonkan watak / peranan sebagai wakil rakyat di sesebuah kawasan bagi menyelesaikan masalah yang melanda penduduk setempat berdasarkan situasi yang dinyatakan dalam buku teks. Pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh sikap berdikari. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dapat menjayakan setiap aktiviti yang dirancang dalam kelas dengan baik dan memuaskan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 6)
Tarikh | 10.02.2012 (Jumaat) |
Kelas | 4MPV |
Masa | 10.40-11.40pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (berdikari) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyenaraikan bukti-bukti / contoh-contoh kejayaan yang telah dicapai oleh Malaysia dalam pelbagai bidang |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai berdikari |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab, kerjasama |
Aktiviti | Guru meminta pelajar melakonkan watak / peranan sebagai wakil rakyat di sesebuah kawasan bagi menyelesaikan masalah yang melanda penduduk setempat berdasarkan situasi yang dinyatakan dalam buku teks. Pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh sikap berdikari. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar yang mana kebanyakan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya terhadap setiap aktiviti yang dijalankan dalam kelas |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 6)
Tarikh | 11.02.2012 (Sabtu Ganti 1) **jadual hari Khamis |
Kelas | 5K5 |
Masa | 8.15-9.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (berdikari) -sambungan P&P hari Khamis 09/02/2012 |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyenaraikan bukti-bukti / contoh-contoh kejayaan yang telah dicapai oleh Malaysia dalam pelbagai bidang |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai berdikari |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Guru meminta pelajar melakonkan watak / peranan sebagai wakil rakyat di sesebuah kawasan bagi menyelesaikan masalah yang melanda penduduk setempat berdasarkan situasi yang dinyatakan dalam buku teks. Pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh sikap berdikari. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan skrip yang dihasilkan pelajar memuaskan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 6)
Tarikh | 11.02.2012 (Sabtu Ganti 1) **jadual hari Khamis |
Kelas | 4K5 |
Masa | 9.45-10.55pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (berdikari) – sambungan P&P hari Khamis 09/02/2012 dan perbincangan kerja kursus pelajar |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyenaraikan bukti-bukti / contoh-contoh kejayaan yang telah dicapai oleh Malaysia dalam pelbagai bidang |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai berdikari |
Penerapan Nilai | Hormat-menghormati |
Aktiviti | Guru meminta pelajar melakonkan watak / peranan sebagai wakil rakyat di sesebuah kawasan bagi menyelesaikan masalah yang melanda penduduk setempat berdasarkan situasi yang dinyatakan dalam buku teks. Pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh sikap berdikari. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P dan aktiviti lakonan mengikut kumpulan berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar dilihat berbakat dan kreatif. Manakala, penerangan dan tajuk yang diberi untuk setiap tugasan kerja kursus pelajar juga turut diperjelaskan dengan teliti oleh guru bagi memastikan pelajar memahaminya |
No comments:
Post a Comment