RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 7)
Tarikh | 13.02.2012 (Isnin) |
Kelas | 5K2 |
Masa | 7.05-8.15pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (kerajinan) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan sikap kerajinan di kalangan para pelajar |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai kerajinan |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab, kerajinan |
Aktiviti | Guru meminta pelajar menyenaraikan tokoh-tokoh ilmuan dan kejayaan yang mereka kecapi berdasarkan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh sikap kerajinan. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar memahami erti sebenar nilai kerajinan setelah diberi contoh-contoh berdasarkan situasi semasa |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 7)
Tarikh | 13.02.2012 (Isnin) |
Kelas | 4K9 |
Masa | 8.15-9.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (kerajinan) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan sikap kerajinan di kalangan pelajar |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai kerajinan |
Penerapan Nilai | Menghormati guru |
Aktiviti | Guru meminta pelajar menyenaraikan tokoh-tokoh ilmuan dan kejayaan yang mereka kecapi berdasarkan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh sikap kerajinan. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar yang mana pelajar berjaya mengumpulkan maklumat tentang contoh-contoh kejayaan tokoh-tokoh seperti yang dinyatakan dalam buku teks dengan baik dan memuaskan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 7)
Tarikh | 13.02.2012 (Isnin) |
Kelas | 4MPV |
Masa | 10.55-12.05 tghri |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (kerajinan) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan sikap kerajinan di kalangan pelajar |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai kerajinan |
Penerapan Nilai | Usaha |
Aktiviti | Guru meminta pelajar menyenaraikan tokoh-tokoh ilmuan dan kejayaan yang mereka kecapi berdasarkan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh sikap kerajinan. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar berjaya mengumpulkan maklumat tentang tokoh-tokoh ilmuan yang dikehendaki dengan baik dan memuaskan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 7)
Tarikh | 14.02.2012 (Selasa) |
Kelas | 4K5 |
Masa | 8.15-9.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (kerajinan) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan sikap kerajinan di kalangan para pelajar |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai kerajinan |
Penerapan Nilai | Mematuhi dan menghormati guru |
Aktiviti | Guru meminta pelajar menyenaraikan tokoh-tokoh ilmuan dan kejayaan yang mereka kecapi berdasarkan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh sikap kerajinan. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar yang mana pelajar menyalin nota dan maklumat yang dikehendaki dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 7)
Tarikh | 14.02.2012 (Selasa) |
Kelas | 5K5 |
Masa | 9.45-10.55pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (kerajinan) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan sikap kerajinan di kalangan para pelajar |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai kerajinan |
Penerapan Nilai | Daya usaha |
Aktiviti | Guru meminta pelajar menyenaraikan tokoh-tokoh ilmuan dan kejayaan yang mereka kecapi berdasarkan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh sikap kerajinan. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar yang mana kebanyakan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya ketika guru mengajar dan keadaan kelas adalah terkawal |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 7)
Tarikh | 14.02.2012 (Selasa) |
Kelas | 4S3 |
Masa | 12.05-12.40tghri |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (kerajinan) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan sikap kerajinan di kalangan para pelajar |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai kerajinan |
Penerapan Nilai | Toleransi |
Aktiviti | Guru meminta pelajar menyenaraikan tokoh-tokoh ilmuan dan kejayaan yang mereka kecapi berdasarkan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh sikap kerajinan. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar tekun menyalin nota dan cuba memahami maklumat yang ditulis dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 7)
Tarikh | 15.02.2012 (Rabu) |
Kelas | 4K9 |
Masa | 9.45-10.55pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (kasih sayang) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyenaraikan contoh-contoh amalan nilai kasih sayang yang perlu diamalkan |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai kasih sayang |
Penerapan Nilai | Keyakinan diri |
Aktiviti | Guru meminta pelajar menyenaraikan sebab gejala (cth; banjir kilat, budaya lepak, remaja lari dari rumah dan kualiti air yang semakin merosot) serta cara individu dan anggota masyarakat menangani masalah tersebut di papan hitam mengikut kumpulan masing-masing. Pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh sikap / nilai kasih sayang. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar yang mana kebanyakan pelajar memahami isi penting yang perlu dihuraikan mereka berkaitan dengan tajuk / nilai yang dipelajari |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 7)
Tarikh | 15.02.2012 (Rabu) |
Kelas | 5K2 |
Masa | 10.55-12.05tghri |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (kasih sayang) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyenaraikan contoh-contoh amalan nilai kasih sayang yang perlu diamalkan |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai kasih sayang |
Penerapan Nilai | Amanah |
Aktiviti | Guru meminta pelajar menyenaraikan sebab gejala (cth; banjir kilat, budaya lepak, remaja lari dari rumah dan kualiti air yang semakin merosot) serta cara individu dan anggota masyarakat menangani masalah tersebut di papan hitam mengikut kumpulan masing-masing. Pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh sikap / nilai kasih sayang. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar kerana keseluruhan pelajar telah menyiapkan dan menyenaraikan maklumat yang dikehendaki di papan hitam dengan baik dan memuaskan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 7)
Tarikh | 16.02.2012 (Khamis) |
Kelas | 5K5 |
Masa | 8.15-9.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (kasih sayang) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyenaraikan contoh-contoh amalan nilai kasih sayang yang perlu diamalkan |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai kasih sayang |
Penerapan Nilai | Menghormati guru |
Aktiviti | Guru meminta pelajar menyenaraikan sebab gejala (cth; banjir kilat, budaya lepak, remaja lari dari rumah dan kualiti air yang semakin merosot) serta cara individu dan anggota masyarakat menangani masalah tersebut di papan hitam mengikut kumpulan masing-masing. Pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh sikap / nilai kasih sayang. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar, pelajar menyalin nota dan berbincang tentang tajuk / nilai yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan isi / maklumat yang boleh diterima |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 7)
Tarikh | 16.02.2012 (Khamis) |
Kelas | 4K5 |
Masa | 9.45-10.55pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (kasih sayang) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyenaraikan contoh-contoh amalan nilai kasih sayang yang perlu diamalkan |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai kasih sayang |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Guru meminta pelajar menyenaraikan sebab gejala (cth; banjir kilat, budaya lepak, remaja lari dari rumah dan kualiti air yang semakin merosot) serta cara individu dan anggota masyarakat menangani masalah tersebut di papan hitam mengikut kumpulan masing-masing. Pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh sikap / nilai kasih sayang. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar kerana kebanyakan kumpulan berjaya menyenaraikan maklumat tentang nilai yang telah dipelajari mereka seperti yang diminta oleh guru |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 7)
Tarikh | 17.02.2012 (Jumaat) |
Kelas | 4S3 |
Masa | 8.15-9.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (kasih sayang) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyenaraikan contoh-contoh amalan nilai kasih sayang yang perlu diamalkan |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai kasih sayang |
Penerapan Nilai | Keberanian, keyakinan diri |
Aktiviti | Guru meminta pelajar menyenaraikan sebab gejala (cth; banjir kilat, budaya lepak, remaja lari dari rumah dan kualiti air yang semakin merosot) serta cara individu dan anggota masyarakat menangani masalah tersebut di papan hitam mengikut kumpulan masing-masing. Pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh sikap / nilai kasih sayang. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar memahami setiap contoh nilai kasih sayang yang dipelajari pada hari ini |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 7)
Tarikh | 17.02.2012 (Jumaat) |
Kelas | 4MPV |
Masa | 10.40-11.40pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (kasih sayang) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyenaraikan contoh-contoh amalan nilai kasih sayang yang perlu diamalkan |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai kasih sayang |
Penerapan Nilai | Bersyukur |
Aktiviti | Guru meminta pelajar menyenaraikan sebab gejala (cth; banjir kilat, budaya lepak, remaja lari dari rumah dan kualiti air yang semakin merosot) serta cara individu dan anggota masyarakat menangani masalah tersebut di papan hitam mengikut kumpulan masing-masing. Pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh sikap / nilai kasih sayang. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar tekun menyalin nota dan cuba memahami maklumat yang ditulis dengan baik |
cikgu Noorazlianti yang manis sekali
ReplyDeleteterima kasih ucapan diberi
atas penyediaan RPH lengkap dan terkini
macam itulah gaya cikgu dihajati
supaya anak bangsa tidak ditinggali
cuma tambah dalam refleksi
peratus pelajar capai objektif dikehendaki