RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 36)
Tarikh | 05.09.2011 (Isnin) |
Kelas | 1C |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – karangan |
Tajuk | Dialog- 'Sambutan Perayaan di Malaysia' |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang karangan yang dibincangkan menerusi latihan dan buku teks yang disediakan |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh dan latihan karangan (format dialog) |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab, patuh |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki membuat karangan format dialog berdasarkan petikan / contoh menerusi buku teks dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar membuat latihan yang diberikan dengan baik dan keadaan kelas adalah terkawal. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 36)
Tarikh | 05.09.2011 (Isnin) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – karangan |
Tajuk | Dialog- 'Sambutan Perayaan di Malaysia' |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang karangan yang dibincangkan menerusi latihan dan buku teks yang disediakan |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh dan latihan karangan (format dialog) |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab, patuh |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki membuat karangan format dialog berdasarkan petikan / contoh menerusi buku teks dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar, namun terdapat sesetengah pelajar yang masih kurang memahami format karangan berbentuk dialog dan tindakan telah diambil oleh guru dengan menunjukkan contoh bagi memudahkan mereka untuk lebih memahaminya |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 36)
Tarikh | 06.09.2011 (Selasa) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.05-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (Minggu Pembetulan Kertas Peperiksaan -Ujian 2-) sambungan P&P minggu lepas (pembetulan). |
Tajuk |
|
Tujuan | Membincangkan jawapan bersama pelajar dan pada masa yang sama membuat pembetulan |
BBM | Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan -Ujian 2- |
Objektif P&P | Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab, patuh arahan guru |
Aktiviti | Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan perbincangan jawapan kertas ujian yang dilaksanakan dalam kelas mendapat maklumbalas dan perhatian yang baik dari para pelajar. Pelajar juga telah berjaya menyiapkan kesemua pembetulan mereka. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 36)
Tarikh | 06.09.2011 (Selasa) |
Kelas | 3E |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral (Minggu Pembetulan Kertas Peperiksaan -Ujian 2-) sambungan P&P minggu lepas (pembetulan). |
Tajuk |
|
Tujuan | Membincangkan jawapan bersama pelajar dan pada masa yang sama membuat pembetulan |
BBM | Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan -Ujian 2- |
Objektif P&P | Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan |
Penerapan Nilai | Berdikari, kerajinan |
Aktiviti | Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan perbincangan jawapan kertas ujian yang dilaksanakan dalam kelas berlangsung dengan jayanya. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 36)
Tarikh | 07.09.2011 (Rabu) |
Kelas | 1C |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (Program Nilam) |
Tajuk |
|
Tujuan | Program untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Buku latihan, borang 'Program Nilam' |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Kerajinan, bertanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi borang 'Program Nilam' yang disediakan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar mengisi borang Nilam yang disediakan oleh guru |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 36)
Tarikh | 07.09.2011 (Rabu) |
Kelas | 1F |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Peribahasa (simpulan bahasa) |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan simpulan bahasa yang betul |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap perkataan dan simpulan bahasa yang dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima. Perbincangan jawapan latihan juga diadakan bagi memastikan tugasan yang diberikan disiapkan oleh pelajar |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan aktiviti perbincangan dalam kelas adalah memuaskan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 36)
Tarikh | 08.09.2011 (Khamis) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Peribahasa (simpulan bahasa) |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan simpulan bahasa yang betul |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap perkataan dan simpulan bahasa yang dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Hormat |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima. Perbincangan jawapan latihan juga diadakan bagi memastikan tugasan yang diberikan disiapkan oleh pelajar |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat mampu menghasilkan ayat yang baik melalui tatabahasa yang telah mereka pelajari pada hari ini. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 36)
Tarikh | 08.09.2011 (Khamis) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (Program Nilam) |
Tajuk |
|
Tujuan | Program untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Buku latihan, borang 'Program Nilam' |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Kerajinan, bertanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi borang 'Program Nilam' yang disediakan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan keseluruhan pelajar mengisi borang Nilam yang disediakan oleh guru |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 36)
Tarikh | 08.09.2011 (Khamis) |
Kelas | 1C |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Peribahasa (simpulan bahasa) |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan simpulan bahasa yang betul |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap perkataan dan simpulan bahasa yang dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Hormat |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima. Perbincangan jawapan latihan juga diadakan bagi memastikan tugasan yang diberikan disiapkan oleh pelajar |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar memahami setiap perbezaan dan contoh ayat menerusi tatabahasa yang telah dipelajari |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 36)
Tarikh | 09.09.2011 (Jumaat) |
Kelas | 3E |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral (bacaan) |
Tajuk |
|
Tujuan | Menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Bahan bacaan di perpustakaan |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Kerjasama, tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing |
Refleksi
| P&P berjalan lancar dan keadaan pelajar ketika berada di perpustakaan adalah terkawal |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 36)
Tarikh | 09.09.2011 (Jumaat) |
Kelas | 2G |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (bacaan) |
Tajuk |
|
Tujuan | Menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Bahan bacaan di perpustakaan |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Kerajinan, tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing |
Refleksi
| *P&P berjalan lancar dan setiap pelajar membaca bahan bacaan yang terdapat di perpustakaan |
No comments:
Post a Comment