RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 38)
Tarikh | 19.09.2011 (Isnin) |
Kelas | 1C |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – karangan |
Tajuk | Laporan – 'Laporan Pertandingan Seni Silat Sekolah'(sambungan P&P minggu lepas - perbincangan jawapan) |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang karangan yang dibincangkan menerusi latihan dan buku teks yang disediakan |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh dan latihan karangan (format laporan) |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Keberanian |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki membuat karangan format laporan berdasarkan petikan / contoh menerusi buku teks dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru. Mereka juga dikehendaki oleh guru memberi jawapan di papan hitam |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan pelajar menyiapkan tugasan yang diberikan dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 38)
Tarikh | 19.09.2011 (Isnin) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – karangan |
Tajuk | Laporan – 'Laporan Pertandingan Seni Silat Sekolah'(sambungan P&P minggu lepas - perbincangan jawapan) |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang karangan yang dibincangkan menerusi latihan dan buku teks yang disediakan |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh dan latihan karangan (format laporan) |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Menghormati guru |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki membuat karangan format laporan berdasarkan petikan / contoh menerusi buku teks dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru. Mereka juga dikehendaki oleh guru memberi jawapan di papan hitam |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar yang mana kebanyakan pelajar berani untuk tampil memberi jawapan di papan hitam. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 38)
Tarikh | 20.09.2011 (Selasa) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – karangan |
Tajuk | Laporan – 'Laporan Pertandingan Seni Silat Sekolah'(sambungan P&P minggu lepas – perbincangan jawapan) |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang karangan yang dibincangkan menerusi latihan dan buku teks yang disediakan |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh dan latihan karangan (format laporan) |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki membuat karangan format laporan berdasarkan petikan / contoh menerusi buku teks dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru. Mereka juga dikehendaki oleh guru memberi jawapan di papan hitam |
Refleksi | P&P berjalan lancar walaupun terdapat segelintir daripada mereka yang tidak menyiapkan tugasan yang diberi dan tindakan telah diambil oleh guru. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 38)
Tarikh | 20.09.2011 (Selasa) |
Kelas | 3E |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral (ulangkaji pelajaran) |
Tajuk |
|
Tujuan | Membincangkan setiap tajuk yang telah dipelajari sebelum ini |
BBM | Buku latihan, kertas soalan |
Objektif P&P | Membuat ulangkaji seterusnya perbincangan dan pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab contoh-contoh soalan peperiksaan |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar mengulangkaji, menyemak, berbincang dan membuat pembetulan untuk setiap tajuk yang telah dipelajari serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar mengulangkaji pelajaran mereka dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 38)
Tarikh | 21.09.2011 (Rabu) |
Kelas | 1C |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Peribahasa (simpulan bahasa) |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan simpulan bahasa yang betul |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap perkataan dan simpulan bahasa yang dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima. Perbincangan jawapan latihan juga diadakan bagi memastikan tugasan yang diberikan disiapkan oleh pelajar |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan keadaan kelas adalah terkawal. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 38)
Tarikh | 21.09.2011 (Rabu) |
Kelas | 1F |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Peribahasa (simpulan bahasa) |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan simpulan bahasa yang betul |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap perkataan dan simpulan bahasa yang dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Usaha |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima. Perbincangan jawapan latihan juga diadakan bagi memastikan tugasan yang diberikan disiapkan oleh pelajar |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan keseluruhan pelajar dilihat sedaya upaya mencari jawapan untuk setiap simpulan bahasa yang diberikan. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 38)
Tarikh | 22.09.2011 (Khamis) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Peribahasa (simpulan bahasa) |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan simpulan bahasa yang betul |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap perkataan dan simpulan bahasa yang dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima. Perbincangan jawapan latihan juga diadakan bagi memastikan tugasan yang diberikan disiapkan oleh pelajar |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan mereka sangat aktif dalam memberi contoh-contoh ayat yang bersesuaian dengan simpulan bahasa yang dipelajari pada hari ini |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 38)
Tarikh | 22.09.2011 (Khamis) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks Puisi Tradisional (contoh; Syair Kemangkatan Sultan Sulaiman) |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Puisi Tradisional |
BBM | Buku KOMSAS |
Objektif P&P | Menyatakan kepelbagaian genre Sastera khususnya Puisi Tradisional dan unsur-unsur keindahannya |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab, usaha |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam puisi tradisional berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat telah mahir dalam tajuk 'unsur-unsur bunyi' dan 'bentuk' yang terdapat dalam syair yang dikaji |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 38)
Tarikh | 22.09.2011 (Khamis) |
Kelas | 1C |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks Puisi Tradisional (contoh; Syair Kemangkatan Sultan Sulaiman) |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Puisi Tradisional |
BBM | Buku KOMSAS |
Objektif P&P | Menyatakan kepelbagaian genre Sastera khususnya Puisi Tradisional dan unsur-unsur keindahannya |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam puisi tradisional berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat sedaya upaya memahami bentuk-bentuk dan unsur bunyi yang dipelajari |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 38)
Tarikh | 23.09.2011 (Jumaat) |
Kelas | 3E |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral (bacaan) |
Tajuk |
|
Tujuan | Menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Bahan bacaan di perpustakaan |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Kerjasama, tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing |
Refleksi
| P&P berjalan lancar dan keadaan pelajar ketika berada di perpustakaan adalah terkawal. Mereka juga dilihat tekun membaca. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 38)
Tarikh | 23.09.2011 (Jumaat) |
Kelas | 2G |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan antologi (Gema Sepi Gadis Genius) – 'Syair Perang Saudara di Pahang'. |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang kupasan tema, persoalan, gaya bahasa dan bentuk berdasarkan antologi KOMSAS tersebut |
BBM | Buku KOMSAS – antologi Gema Sepi Gadis Genius, buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat melalui perbincangan secara bersama berkenaan dengan kupasan dalam novel KOMSAS tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Keberanian, menghormati guru |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang kupasan antologi KOMSAS berkenaan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar tekun menyalin nota serta keadaan kelas yang terkawal |
No comments:
Post a Comment