RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 37)
Tarikh | 12.09.2011 (Isnin) |
Kelas | 1C |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – karangan |
Tajuk | Laporan – 'Laporan Pertandingan Seni Silat Sekolah' |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang karangan yang dibincangkan menerusi latihan dan buku teks yang disediakan |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh dan latihan karangan (format laporan) |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki membuat karangan format laporan berdasarkan petikan / contoh menerusi buku teks dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar yang mana kebanyakan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya dalam kelas, tetapi terdapat segelintir pelajar yang masih tidak memahami dan tindakan susulan telah dijalankan yang mana guru memberi penjelasan secara bersemuka kepada seorang demi seorang pelajar bagi memantau sejauh mana tahap kefahaman mereka |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 37)
Tarikh | 12.09.2011 (Isnin) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – karangan |
Tajuk | Laporan – 'Laporan Pertandingan Seni Silat Sekolah' |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang karangan yang dibincangkan menerusi latihan dan buku teks yang disediakan |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh dan latihan karangan (format laporan) |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki membuat karangan format laporan berdasarkan petikan / contoh menerusi buku teks dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar yang mana kebanyakan pelajar memahami isi penting yang perlu dihuraikan mereka berkaitan dengan tajuk karangan berkenaan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 37)
Tarikh | 13.09.2011 (Selasa) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – karangan |
Tajuk | Laporan – 'Laporan Pertandingan Seni Silat Sekolah' |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang karangan yang dibincangkan menerusi latihan dan buku teks yang disediakan |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh dan latihan karangan (format laporan) |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki membuat karangan format laporan berdasarkan petikan / contoh menerusi buku teks dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan mereka tekun menyalin isi-isi penting yang diberikan oleh guru |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 37)
Tarikh | 13.09.2011 (Selasa) |
Kelas | 3E |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral (Minggu Pembetulan Kertas Peperiksaan -Ujian 2-) sambungan P&P minggu lepas (pembetulan). |
Tajuk |
|
Tujuan | Membincangkan jawapan bersama pelajar dan pada masa yang sama membuat pembetulan |
BBM | Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan -Ujian 2- |
Objektif P&P | Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan |
Penerapan Nilai | Berdikari, kerajinan |
Aktiviti | Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan perbincangan jawapan kertas ujian yang dilaksanakan dalam kelas berlangsung dengan jayanya. Perbincangan / pembetulan mengambil masa yang agak lama kerana minggu lepas P&P terpaksa ditangguhkan sementara kerana ada sesi pergambaran mengikut kelas |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 37)
Tarikh | 14.09.2011 (Rabu) |
Kelas | 1C |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Peribahasa (simpulan bahasa) |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan simpulan bahasa yang betul |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap perkataan dan simpulan bahasa yang dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima. Perbincangan jawapan latihan juga diadakan bagi memastikan tugasan yang diberikan disiapkan oleh pelajar |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan aktiviti perbincangan dalam kelas adalah memuaskan. Mereka juga dilihat sedaya upaya mencari maksud untuk setiap simpulan bahasa yang diberikan. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 37)
Tarikh | 14.09.2011 (Rabu) |
Kelas | 1F |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Peribahasa (simpulan bahasa) |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan simpulan bahasa yang betul |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap perkataan dan simpulan bahasa yang dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima. Perbincangan jawapan latihan juga diadakan bagi memastikan tugasan yang diberikan disiapkan oleh pelajar |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar memahami setiap perbezaan contoh ayat menerusi simpulan bahasa yang dipelajari |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 37)
Tarikh | 15.09.2011 (Khamis) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Peribahasa (simpulan bahasa) |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan simpulan bahasa yang betul |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap perkataan dan simpulan bahasa yang dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima. Perbincangan jawapan latihan juga diadakan bagi memastikan tugasan yang diberikan disiapkan oleh pelajar |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar memahami setiap perbezaan contoh ayat menerusi simpulan bahasa yang dipelajari dan mereka sangat aktif dalam memberi contoh-contoh ayat yang bersesuaian dengan tajuk yang dipelajari pada hari ini |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 37)
Tarikh | 15.09.2011 (Khamis) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks Puisi Tradisional (contoh; Syair Wasiat Ayahanda Siti Zawiyah) |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Puisi Tradisional |
BBM | Buku KOMSAS |
Objektif P&P | Menyatakan kepelbagaian genre Sastera khususnya Puisi Tradisional dan unsur-unsur keindahannya |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerjasama, menghormati |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam puisi tradisional berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar tekun menyalin nota dan cuba memahami maklumat yang ditulis dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 37)
Tarikh | 15.09.2011 (Khamis) |
Kelas | 1C |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks Puisi Tradisional (contoh; Syair Wasiat Ayahanda Siti Zawiyah) |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Puisi Tradisional |
BBM | Buku KOMSAS |
Objektif P&P | Menyatakan kepelbagaian genre Sastera khususnya Puisi Tradisional dan unsur-unsur keindahannya |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerjasama, menghormati |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam puisi tradisional berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | P&P berjalan lancar tetapi masih terdapat segelintir pelajar yang masih tidak membawa buku KOMSAS dan tindakan telah diambil oleh guru dengan memberi amaran awal kepada mereka |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
(MINGGU 37)
- Tarikh : 16.09.2011
- Tiada P&P: Cuti Sambutan Hari Malaysia
Tahniah..blog anda kemas dan menarik...teruskan usaha cikgu
ReplyDelete