RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 29)
Tarikh | 18.07.2011 (Isnin) |
Kelas | 1C |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – ringkasan karangan |
Tajuk | 'Punca-punca gejala mat rempit' |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang ringkasan karangan yang dibincangkan menerusi latihan/lembaran kerja yang diberikan |
BBM | Buku latihan, lembaran kerja |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh dan latihan ringkasan karangan |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki membuat ringkasan karangan berdasarkan petikan umum yang diberi dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar membuat latihan yang diberikan dengan baik dan keadaan kelas adalah terkawal. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 29)
Tarikh | 18.07.2011 (Isnin) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – ringkasan karangan |
Tajuk | 'Punca-punca gejala mat rempit' |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang ringkasan karangan yang dibincangkan menerusi latihan/lembaran kerja yang diberikan |
BBM | Buku latihan, lembaran kerja |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh dan latihan ringkasan karangan |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki membuat ringkasan karangan berdasarkan petikan umum yang diberi dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan tugasan yang diberi berjaya disiapkan tepat pada masanya |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 29)
Tarikh | 18.07.2011 (Isnin) |
Kelas | 3D |
Masa | 4.35-5.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk |
|
Tujuan | Melatih pelajar memahami dan mengingati dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan tersebut |
BBM | Buku teks, buku latihan |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan kepentingan memahami seterusnya mengingati definisi-definisi sesuatu nilai yang dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada nilai-nilai yang telah dipelajari |
Penerapan Nilai | Usaha, kerjasama antara kumpulan |
Aktiviti | Guru meminta pelajar memahami seterusnya mengingati kembali maksud / definisi nilai tanggungjawab dan hemah tinggi serta turut diminta sekali lagi oleh guru supaya mengimbas kembali nilai kepercayaan kepada Tuhan, amanah, harga diri yang telah dihafal oleh mereka pada minggu lepas dan akan disoal pada kelas yang akan datang |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat berusaha sedaya upaya mengingati definisi nilai-nilai yang dikehendaki |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 29)
Tarikh | 19.07.2011 (Selasa) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Sistem Bahasa-sambungan P&P minggu lepas (set soalan) |
Tajuk | Mencakupi semua set tatabahasa yang telah dipelajari |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang topik tatabahasa yang dibincangkan menerusi latihan yang diberikan |
BBM | Buku latihan, set soalan latihan |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh-contoh soalan berbentuk struktur |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Menghormati guru |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki menjawab soalan-soalan yang diberi dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar mematuhi setiap arahan guru dengan baik dan keadaan kelas adalah terkawal serta perbincangan jawapan akan diadakan pada kelas yang akan datang |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 29)
Tarikh | 19.07.2011 (Selasa) |
Kelas | 3E |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Mencakupi Nilai-nilai yang Berkaitan dengan Perkembangan Diri (harga diri dan tanggungjawab) |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi latihan yang diberikan |
BBM | Buku teks, buku latihan |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan keupayaan memahami seterusnya mengingati definisi nilai harga diri dan tanggungjawab yang telah dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi latihan dan aktiviti hafalan yang dibuat dalam kelas |
Penerapan Nilai | Usaha |
Aktiviti | Pelajar diminta menghafal nilai-nilai yang dikehendaki dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar berupaya memahami seterusnya mengingati nilai-nilai murni tersebut. Malah, aktiviti sedemikian mampu mewujudkan persaingan sihat antara setiap individu dalam usaha mengingati seterusnya memahami konsep-konsep dalam Pendidikan Moral |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 29)
Tarikh | 20.07.2011 (Rabu) |
Kelas | 1C |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (Program Nilam) |
Tajuk |
|
Tujuan | Program untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Buku latihan, borang 'Program Nilam' |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi borang 'Program Nilam' yang disediakan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar mengisi 'borang Nilam' yang disediakan oleh guru sekurang-kurangnya dengan satu bahan bacaan yang dibaca |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 29)
Tarikh | 20.07.2011 (Rabu) |
Kelas | 3D |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk |
|
Tujuan | Melatih pelajar memahami dan mengingati dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan tersebut |
BBM | Buku teks, buku latihan, lembaran kerja |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan kepentingan memahami seterusnya mengingati definisi-definisi sesuatu nilai yang dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada nilai-nilai yang telah dipelajari |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab dan kerajinan |
Aktiviti | Guru meminta pelajar memahami seterusnya mengingati kembali maksud / definisi nilai tanggungjawab dan hemah tinggi serta turut diminta sekali lagi oleh guru supaya mengimbas kembali nilai kepercayaan kepada Tuhan, amanah, harga diri, tanggungjawab dan hemah tinggi yang telah dihafal oleh mereka pada minggu lepas dan akan disoal pada kelas yang akan datang. Pelajar juga turut diberi latihan set soalan untuk disiapkan dan akan dibincangkan nanti |
Refleksi | P&P ditangguhkan kerana semua pelajar tingkatan 3 diwajibkan menghadiri taklimat/ceramah Bahasa Inggeris di Dewan Sri Sadong |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 29)
Tarikh | 20.07.2011 (Rabu) |
Kelas | 1F |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Sistem Bahasa- sambungan P&P minggu lepas (set soalan) |
Tajuk | Mencakupi semua set tatabahasa yang telah dipelajari |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang topik tatabahasa yang dibincangkan menerusi latihan yang diberikan |
BBM | Buku latihan, set soalan latihan |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh-contoh soalan berbentuk struktur |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Kerajinan, tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki menjawab soalan-soalan yang diberi dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar membuat latihan yang diberikan dengan baik dan keadaan kelas adalah terkawal. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 29)
Tarikh | 21.07.2011 (Khamis) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Tanda Baca dan Penjodoh Bilangan |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan tanda baca dan penjodoh bilangan yang betul |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap tanda baca dan penjodoh bilangan yang dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Menghormati guru |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dapat membina ayat dengan baik berdasarkan tatabahasa yang dipelajari pada hari ini |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 29)
Tarikh | 21.07.2011 (Khamis) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Tanda Baca dan Penjodoh Bilangan |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan tanda baca dan penjodoh bilangan yang betul |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap tanda baca dan penjodoh bilangan yang dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Menghormati guru |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar menyiapkan tugasan yang diberi dengan baik dan keadaan kelas terkawal |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 29)
Tarikh | 21.07.2011 (Khamis) |
Kelas | 1C |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Tanda Baca dan Penjodoh Bilangan |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan tanda baca dan penjodoh bilangan yang betul |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap tanda baca dan penjodoh bilangan yang dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab, kerjasama |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar menyiapkan tugasan yang diberi dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 29)
Tarikh | 22.07.2011 (Jumaat) |
Kelas | 3E |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (tanggungjawab) |
Tujuan | Memberi pendedahan dan latihan kepada pelajar tentang isu-isu semasa berdasarkan nilai-nilai murni yang dipelajari |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh-contoh soalan berbentuk struktur serta isu-isu yang berkaitan dengan harga diri |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dengan lebih mendalam tentang setiap perbezaan dan contoh-contoh jawapan menerusi nilai-nilai murni yang telah dipelajari |
Penerapan Nilai | Usaha |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki menulis nota penting serta menjawab soalan-soalan yang diberi dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P ditangguhkan kerana semua pelajar tingkatan 3 diminta menghadiri ceramah / taklimat Bahasa Melayu di Dewan Sri Sadong |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 29)
Tarikh | 22.07.2011 (Jumaat) |
Kelas | 2G |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral (bacaan) |
Tajuk |
|
Tujuan | Menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Bahan bacaan di perpustakaan |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing |
Refleksi
| P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar mengisi masa yang diberi dengan membaca bahan bacaan yang terdapat di perpustakaan |
No comments:
Post a Comment