RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 26)
Tarikh | 27.06.2011 (Isnin) |
Kelas | 1C |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (Minggu Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun) |
Tajuk |
|
Tujuan | Membincangkan jawapan bersama pelajar dan pada masa yang sama membuat pembetulan |
BBM | Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun |
Objektif P&P | Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab, patuh arahan guru |
Aktiviti | Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat cuba sedaya upaya menghasilkan isi-isi penting yang terbaik berdasarkan kehendak soalan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 26)
Tarikh | 27.06.2011 (Isnin) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (Minggu Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun) |
Tajuk |
|
Tujuan | Membincangkan jawapan bersama pelajar dan pada masa yang sama membuat pembetulan |
BBM | Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun |
Objektif P&P | Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab, patuh arahan guru |
Aktiviti | Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pembentangan kumpulan dilaksanakan dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 26)
Tarikh | 27.06.2011 (Isnin) |
Kelas | 3D |
Masa | 4.35-5.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk |
|
Tujuan | Melatih pelajar memahami dan mengingati dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan tersebut |
BBM | Buku teks, buku latihan |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan kepentingan memahami seterusnya mengingati definisi-definisi sesuatu nilai yang dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada nilai-nilai yang telah dipelajari |
Penerapan Nilai | Kerajinan, usaha |
Aktiviti | Pelajar dan guru membuat perbincangan tentang isu etika dalam perkhidmatan yang dikemukakan dalam buku teks seterusnya diminta sekali lagi oleh guru supaya mengimbas kembali nilai amanah yang telah dihafal oleh mereka pada minggu lepas dan akan disoal pada kelas yang seterusnya |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat berusaha sedaya upaya mengingati definisi amanah. Mereka juga mematuhi dan melaksanakan tugasan yang diberi dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 26)
Tarikh | 28.06.2011 (Selasa) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Mencakupi semua tatabahasa yang telah dipelajari (set soalan latihan tatabahasa) |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang topik tatabahasa yang dibincangkan menerusi latihan yang diberikan |
BBM | Buku latihan, set soalan latihan |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh-contoh soalan berbentuk objektif dan struktur |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki menjawab soalan-soalan yang diberi dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar membuat latihan yang diberikan dengan baik dan memuaskan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 26)
Tarikh | 28.06.2011 (Selasa) |
Kelas | 3E |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral (bacaan) |
Tajuk |
|
Tujuan | Menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Bahan bacaan di perpustakaan |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar mengisi masa yang diberi dengan membaca bahan bacaan yang terdapat di perpustakaan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 26)
Tarikh | 29.06.2011 (Rabu) |
Kelas | 1F |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – karangan |
Tajuk | Karangan- Halangan dan cabaran semasa mengikuti ekspedisi mendaki gunung |
Tujuan | Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar kaedah menulis karangan yang baik |
BBM | Buku latihan, lembaran kerja |
Objektif P&P | Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting yang perlu dimasukkan dalam karangan tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerjasama |
Aktiviti | Pelajar sama-sama berbincang isi-isi penting karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan pelajar mematuhi setiap arahan guru dengan berusaha menghasilkan karangan yang baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 26)
Tarikh | 29.06.2011 (Rabu) |
Kelas | 1C |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – karangan |
Tajuk | Karangan- Halangan dan cabaran semasa mengikuti ekspedisi mendaki gunung |
Tujuan | Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar kaedah menulis karangan yang baik |
BBM | Buku latihan, lembaran kerja |
Objektif P&P | Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting yang perlu dimasukkan dalam karangan tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerjasama |
Aktiviti | Pelajar sama-sama berbincang isi-isi penting karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan pelajar dilihat amat berminat dengan tajuk karangan yang dibincangkan dalam kelas |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 26)
Tarikh | 29.06.2011 (Rabu) |
Kelas | 3D |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral (bacaan) |
Tajuk |
|
Tujuan | Menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Bahan bacaan di perpustakaan |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar mengisi masa yang diberi dengan membaca bahan bacaan yang terdapat di perpustakaan malah keadaan kelas adalah terkawal |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 26)
Tarikh | 30.06.2011 (Khamis) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu |
Tajuk |
|
Tujuan | Membincangkan jawapan bersama pelajar dan pada masa yang sama membuat pembetulan |
BBM | Buku latihan, lembaran kerja |
Objektif P&P | Membuat perbincangan jawapan bersama pelajar bagi memastikan setiap aspek tatabahasa yang dipelajari dapat diaplikasikan dengan baik dalam bentuk latihan di samping dapat menguji minda dan daya ingatan pelajar |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan |
Penerapan Nilai | Patuh arahan guru |
Aktiviti | Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan jawapan latihan tatabahasa serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar membuat latihan tatabahasa tersebut dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 26)
Tarikh | 30.06.2011 (Khamis) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk |
|
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya puisi moden iaitu sajak |
BBM | Kertas mahjung. buku latihan, buku KOMSAS Kasut Kelopak Jantung |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara genre-genre sastera khususnya puisi moden dan tradisional |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara / maksud yang tersurat & tersirat dalam sajak yang dipelajari |
Penerapan Nilai | Usaha, keberanian |
Aktiviti | Guru meminta pelajar mendeklamasikan sajak dan pada masa yang sama pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam sajak berpandukan buku KOMSAS yang disediakan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat dapat mendeklamasikan sajak tersebut dan menyatakan maksudnya dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 26)
Tarikh | 30.06.2011 (Khamis) |
Kelas | 1C |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk |
|
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya puisi moden iaitu sajak |
BBM | Kertas mahjung. buku latihan, buku KOMSAS Kasut Kelopak Jantung |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara genre-genre sastera khususnya puisi moden dan tradisional |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara / maksud yang tersurat & tersirat dalam sajak yang dipelajari |
Penerapan Nilai | Usaha, keberanian |
Aktiviti | Guru meminta pelajar mendeklamasikan sajak dan pada masa yang sama pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam sajak berpandukan buku KOMSAS yang disediakan |
Refleksi | P&P berjalan lancar tetapi terdapat segelintir pelajar yang masih lemah dalam aspek unsur gaya bahasa dan tindakan telah diambil oleh guru dengan menyatakannya dengan lebih terperinci disertai dengan contoh yang bersesuaian dan mudah difahami |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL & BAHASA MELAYU
T3 & T2 (MINGGU 26)
- P&P ditangguhkan kerana guru terlibat dengan kem bersepadu peringkat sekolah = Jumaat, 01/07/2011)
- Guru juga telah memastikan pelajar mengisi masa tersebut dengan aktiviti bacaan di perpustakaan
No comments:
Post a Comment