RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 28)
Tarikh | 11.07.2011 (Isnin) |
Kelas | 1C |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Sistem Bahasa- sambungan P&P minggu lepas (set soalan) |
Tajuk | Mencakupi semua set tatabahasa yang telah dipelajari |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang topik tatabahasa yang dibincangkan menerusi latihan yang diberikan |
BBM | Buku latihan, set soalan latihan |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh-contoh soalan berbentuk struktur |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Usaha |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki menjawab soalan-soalan yang diberi dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar membuat latihan yang diberikan dengan baik dan keadaan kelas adalah terkawal. Namun latihan tersebut akan di sambung pada hari Rabu kerana masa tidak mencukupi |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 28)
Tarikh | 11.07.2011 (Isnin) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Sistem Bahasa- sambungan P&P minggu lepas (set soalan) |
Tajuk | Mencakupi semua set tatabahasa yang telah dipelajari |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang topik tatabahasa yang dibincangkan menerusi latihan yang diberikan |
BBM | Buku latihan, set soalan latihan |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh-contoh soalan berbentuk struktur |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Usaha |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki menjawab soalan-soalan yang diberi dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar aktif bertanya sekiranya tidak faham dan tindakan telah diambil oleh guru dengan menyatakannya dengan lebih terperinci disertai contoh yang mudah difahami |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 28)
Tarikh | 11.07.2011 (Isnin) |
Kelas | 3D |
Masa | 4.35-5.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk |
|
Tujuan | Melatih pelajar memahami dan mengingati dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan tersebut |
BBM | Buku teks, buku latihan |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan kepentingan memahami seterusnya mengingati definisi-definisi sesuatu nilai yang dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada nilai-nilai yang telah dipelajari |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Guru meminta pelajar memahami seterusnya mengingati kembali maksud / definisi nilai tanggungjawab dan hemah tinggi serta turut diminta sekali lagi oleh guru supaya mengimbas kembali nilai kepercayaan kepada Tuhan, amanah, harga diri yang telah dihafal oleh mereka pada minggu lepas dan akan disoal pada kelas yang akan datang. Pelajar juga diberi latihan berbentuk soalan esei dan akan disemak pada hari Rabu akan datang |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat berusaha sedaya upaya mengingati definisi nilai-nilai yang dikehendaki dan membuat latihan soalan esei yang diberikan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 28)
Tarikh | 12.07.2011 (Selasa) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Sistem Bahasa-sambungan P&P minggu lepas (set soalan) |
Tajuk | Mencakupi semua set tatabahasa yang telah dipelajari |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang topik tatabahasa yang dibincangkan menerusi latihan yang diberikan |
BBM | Buku latihan, set soalan latihan |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh-contoh soalan berbentuk struktur |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Menghormati guru, kerajinan |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki menjawab soalan-soalan yang diberi dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar mematuhi setiap arahan guru dengan baik dan keadaan kelas adalah terkawal |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 28)
Tarikh | 12.07.2011 (Selasa) |
Kelas | 3E |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Mencakupi Nilai-nilai yang Berkaitan dengan Perkembangan Diri (Kepercayaan Kepada Tuhan dan Amanah) |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi latihan yang diberikan |
BBM | Buku teks, buku latihan |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan keupayaan memahami seterusnya mengingati definisi nilai kepercayaan kepada Tuhan dan amanah yang telah dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi latihan dan aktiviti hafalan yang dibuat dalam kelas |
Penerapan Nilai | Menghormati guru |
Aktiviti | Pelajar diminta menghafal nilai-nilai yang dikehendaki dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar berupaya memahami seterusnya mengingati nilai-nilai murni tersebut |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 28)
Tarikh | 13.07.2011 (Rabu) |
Kelas | 1F |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Kata Majmuk dan Penanda Wacana |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan Kata Majmuk dan Penanda Wacana yang betul |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap Kata Majmuk dan Penanda Wacana |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Ketekunan, menghormati guru |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar kerana mereka memberi tumpuan sepenuhnya ketika sesi pembelajaran berlangsung. Mereka juga aktif bertanya akan maksud sesuatu perkataan yang tidak difahami dan penerangan telah dilakukan oleh guru dalam usaha membimbing mereka |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 28)
Tarikh | 13.07.2011 (Rabu) |
Kelas | 1C |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Kata Majmuk dan Penanda Wacana |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan Kata Majmuk dan Penanda Wacana yang betul |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap Kata Majmuk dan Penanda Wacana |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Ketekunan, menghormati guru |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar namun masih terdapat segelintir pelajar yang lemah dalam aspek tatabahasa dan tindakan telah diambil oleh guru dengan menjelaskannya dengan terperinci di samping turut memberi contoh yang sesuai agar mudah difahami |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 28)
Tarikh | 13.07.2011 (Rabu) |
Kelas | 3D |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk |
|
Tujuan | Melatih pelajar memahami dan mengingati dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan tersebut |
BBM | Buku teks, buku latihan |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan kepentingan memahami seterusnya mengingati definisi-definisi sesuatu nilai yang dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada nilai-nilai yang telah dipelajari |
Penerapan Nilai | Usaha |
Aktiviti | Guru meminta pelajar memahami seterusnya mengingati kembali maksud / definisi nilai tanggungjawab dan hemah tinggi serta turut diminta sekali lagi oleh guru supaya mengimbas kembali nilai kepercayaan kepada Tuhan, amanah, harga diri, tanggungjawab dan hemah tinggi yang telah dihafal oleh mereka pada minggu lepas dan akan disoal pada kelas yang akan datang |
Refleksi | P&P berjalan lancar namun masih terdapat segelintir pelajar yang keliru dengan maksud hemah tinggi dan harga diri. Tindakan telah diambil oleh guru dengan memberi mereka peluang supaya apa yang dihafal itu perlu difahami terlebih dahulu bagi memudahkan proses penghafalan nilai-nilai murni yang telah dipelajari sebelum ini |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 28)
Tarikh | 14.07.2011 (Khamis) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Kata Majmuk dan Penanda Wacana |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan Kata Majmuk dan Penanda Wacana yang betul |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap Kata Majmuk dan Penanda Wacana |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Ketekunan, menghormati guru |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dapat membina ayat dengan baik berdasarkan tatabahasa yang dipelajari |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 28)
Tarikh | 14.07.2011 (Khamis) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk |
|
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya puisi moden iaitu sajak |
BBM | Kertas mahjung. buku latihan, buku KOMSAS Kasut Kelopak Jantung |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara genre-genre sastera khususnya puisi moden dan tradisional |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara / maksud yang tersurat & tersirat dalam sajak yang dipelajari |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Guru meminta pelajar mendeklamasikan sajak dan pada masa yang sama pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam sajak berpandukan buku KOMSAS yang disediakan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan guru juga meminta pelajar menyiapkan maksud dan bentuk puisi tersebut untuk dibincangkan bersama-sama |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 28)
Tarikh | 14.07.2011 (Khamis) |
Kelas | 1C |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk |
|
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya puisi moden iaitu sajak |
BBM | Kertas mahjung. buku latihan, buku KOMSAS Kasut Kelopak Jantung |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara genre-genre sastera khususnya puisi moden dan tradisional |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara / maksud yang tersurat & tersirat dalam sajak yang dipelajari |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Guru meminta pelajar mendeklamasikan sajak dan pada masa yang sama pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam sajak berpandukan buku KOMSAS yang disediakan |
Refleksi | P&P berjalan lancar namun terdapat segelintir pelajar yang kurang memahami bentuk sajak tersebut dan tindakan telah diambil oleh guru dengan menjelaskannya dengan lebih terperinci disertai dengan contoh yang mudah difahami mereka |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 28)
Tarikh | 15.07.2011 (Jumaat) |
Kelas | 3E |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (Harga Diri)- sambungan P&P hari Selasa 12/07/2011 |
Tujuan | Memberi pendedahan dan latihan kepada pelajar tentang isu-isu semasa berdasarkan nilai-nilai murni yang dipelajari |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh-contoh soalan berbentuk struktur serta isu-isu yang berkaitan dengan harga diri |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dengan lebih mendalam tentang setiap perbezaan dan contoh-contoh jawapan menerusi nilai-nilai murni yang telah dipelajari |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki menjawab soalan-soalan yang diberi dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar, keadaan kelas terkawal dan pelajar membuat nota tentang isi-isi penting tajuk tersebut dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 28)
Tarikh | 15.07.2011 (Jumaat) |
Kelas | 2G |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral (bacaan) |
Tajuk |
|
Tujuan | Menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Bahan bacaan di perpustakaan |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Kerajinan, tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing |
Refleksi
| P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar mengisi masa yang diberi dengan membaca bahan bacaan yang terdapat di perpustakaan |
t. kasih kerana telah menyediakan blog rph yang kemas, lengkap dan menarik bagi minggu ke 28 dan 29.
ReplyDeleteSila kekalkan usaha murni ini.
H.L. hunt- "The key of success is as follow- 1. Decide what you want 2. Be willing to pay the price 3. Get to work"