RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 27)
Tarikh | 04.07.2011 (Isnin) |
Kelas | 1C |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Sistem Bahasa |
Tajuk | Mencakupi semua set tatabahasa yang telah dipelajari |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang topik tatabahasa yang dibincangkan menerusi latihan yang diberikan |
BBM | Buku latihan, set soalan latihan |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh-contoh soalan berbentuk struktur |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Usaha |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki menjawab soalan-soalan yang diberi dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar membuat latihan yang diberikan dengan baik serta mampu menyiapkannya tepat pada masa |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 27)
Tarikh | 04.07.2011 (Isnin) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Sistem Bahasa |
Tajuk | Mencakupi semua set tatabahasa yang telah dipelajari |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang topik tatabahasa yang dibincangkan menerusi latihan yang diberikan |
BBM | Buku latihan, set soalan latihan |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh-contoh soalan berbentuk struktur |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Usaha |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki menjawab soalan-soalan yang diberi dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar dapat memberi jawapan yang betul dan memuaskan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 27)
Tarikh | 04.07.2011 (Isnin) |
Kelas | 3D |
Masa | 4.35-5.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk |
|
Tujuan | Melatih pelajar memahami dan mengingati dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan tersebut |
BBM | Buku teks, buku latihan |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan kepentingan memahami seterusnya mengingati definisi-definisi sesuatu nilai yang dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada nilai-nilai yang telah dipelajari |
Penerapan Nilai | Usaha |
Aktiviti | Guru meminta pelajar memahami seterusnya mengingati kembali maksud / definisi nilai tanggungjawab dan hemah tinggi serta turut diminta sekali lagi oleh guru supaya mengimbas kembali nilai kepercayaan kepada Tuhan, amanah, harga diri yang telah dihafal oleh mereka pada minggu lepas dan akan disoal pada kelas yang akan datang |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat berusaha sedaya upaya mengingati definisi tanggungjawab dan hemah tinggi. Keseluruhan kelas ini dapat menyatakan kembali maksud nilai tersebut dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 27)
Tarikh | 05.07.2011 (Selasa) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Sistem Bahasa |
Tajuk | Mencakupi semua set tatabahasa yang telah dipelajari |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang topik tatabahasa yang dibincangkan menerusi latihan yang diberikan |
BBM | Buku latihan, set soalan latihan |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh-contoh soalan berbentuk struktur |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Usaha |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki menjawab soalan-soalan yang diberi dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar mematuhi setiap arahan guru dengan baik dan keadaan kelas adalah terkawal |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 27)
Tarikh | 05.07.2011 (Selasa) |
Kelas | 3E |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Mencakupi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (12 nilai), Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi serta Keamanan dan Keharmonian (sambungan perbincangan P&P minggu lepas yang tertangguh) |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi latihan yang diberikan |
BBM | Buku teks, buku latihan, contoh kertas soalan peperiksaan (set ramalan) |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh-contoh soalan berbentuk struktur |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi latihan yang dibuat dalam kelas |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki menjawab soalan-soalan yang diberi dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar telah membuat latihan yang diberikan oleh guru mengikut kemampuan mereka dan perbincangan jawapan telah dijalankan bersama-sama dalam kelas |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 27)
Tarikh | 06.07.2011 (Rabu) |
Kelas | 1F |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Kata Majmuk dan Penanda Wacana |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan Kata Majmuk dan Penanda Wacana yang betul |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap Kata Majmuk dan Penanda Wacana |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Ketekunan, menghormati guru |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P ditangguhkan kerana guru mempunyai urusan rasmi di luar sekolah |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 27)
Tarikh | 06.07.2011 (Rabu) |
Kelas | 1C |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Kata Majmuk dan Penanda Wacana |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan Kata Majmuk dan Penanda Wacana yang betul |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap Kata Majmuk dan Penanda Wacana |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P ditangguhkan kerana guru mempunyai urusan rasmi di luar sekolah |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 27)
Tarikh | 06.07.2011 (Rabu) |
Kelas | 3D |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk |
|
Tujuan | Melatih pelajar memahami dan mengingati dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan tersebut |
BBM | Buku teks, buku latihan |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan kepentingan memahami seterusnya mengingati definisi-definisi sesuatu nilai yang dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada nilai-nilai yang telah dipelajari |
Penerapan Nilai | Usaha |
Aktiviti | Guru meminta pelajar memahami seterusnya mengingati kembali maksud / definisi nilai tanggungjawab dan hemah tinggi serta turut diminta sekali lagi oleh guru supaya mengimbas kembali nilai kepercayaan kepada Tuhan, amanah, harga diri, tanggungjawab dan hemah tinggi yang telah dihafal oleh mereka pada minggu lepas dan akan disoal pada kelas yang akan datang |
Refleksi | P&P ditangguhkan kerana guru mempunyai urusan rasmi di luar sekolah |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 27)
Tarikh | 07.07.2011 (Khamis) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Sistem Bahasa (sambungan P&P hari selasa 05/07/2011) |
Tajuk | Mencakupi semua set tatabahasa yang telah dipelajari |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang topik tatabahasa yang dibincangkan menerusi latihan yang diberikan |
BBM | Buku latihan, set soalan latihan |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh-contoh soalan berbentuk struktur |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Kerjasama |
Aktiviti | Pelajar menjawab soalan-soalan yang diberi dalam buku latihan dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru serta keadaan kelas adalah terkawal |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar mematuhi setiap arahan guru dengan baik dan keadaan kelas adalah terkawal |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 27)
Tarikh | 07.07.2011 (Khamis) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk |
|
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya puisi moden iaitu sajak |
BBM | Kertas mahjung. buku latihan, buku KOMSAS Kasut Kelopak Jantung |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara genre-genre sastera khususnya puisi moden dan tradisional |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara / maksud yang tersurat & tersirat dalam sajak yang dipelajari |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Guru meminta pelajar mendeklamasikan sajak dan pada masa yang sama pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam sajak berpandukan buku KOMSAS yang disediakan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dapat menyatakan maksudnya dengan baik. Guru juga meminta mereka menyiapkan kerja rumah iaitu tema dan bentuk puisi tersebut untuk dibincangkan pada kelas yang seterusnya |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 27)
Tarikh | 07.07.2011 (Khamis) |
Kelas | 1C |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk |
|
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya puisi moden iaitu sajak |
BBM | Kertas mahjung. buku latihan, buku KOMSAS Kasut Kelopak Jantung |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara genre-genre sastera khususnya puisi moden dan tradisional |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara / maksud yang tersurat & tersirat dalam sajak yang dipelajari |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Guru meminta pelajar mendeklamasikan sajak dan pada masa yang sama pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam sajak berpandukan buku KOMSAS yang disediakan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan keadaan kelas terkawal. Guru juga meminta mereka menyiapkan kerja rumah iaitu tema dan bentuk puisi tersebut untuk dibincangkan pada kelas yang seterusnya |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 27)
Tarikh | 08.07.2011 (Jumaat) |
Kelas | 3E |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (Harga Diri) |
Tujuan | Memberi pendedahan dan latihan kepada pelajar tentang isu-isu semasa berdasarkan nilai-nilai murni yang dipelajari |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh-contoh soalan berbentuk struktur dan esei |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dengan lebih mendalam tentang setiap perbezaan dan contoh-contoh jawapan menerusi nilai-nilai murni yang telah dipelajari |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki menjawab soalan-soalan yang diberi dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar tetapi terdapat segelintir pelajar yang tidak membuat latihan yang diberikan dan tindakan telah diambil oleh guru dengan memberi amaran serta memastikan mereka menyiapkan tugasan tersebut |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 27)
Tarikh | 08.07.2011 (Jumaat) |
Kelas | 2G |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral (bacaan) |
Tajuk |
|
Tujuan | Menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Bahan bacaan di perpustakaan |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Kerajinan, tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing |
Refleksi
| P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar mengisi masa yang diberi dengan membaca bahan bacaan yang terdapat di perpustakaan |
Tahniah! RPH telah ditulis dengan baik, terancang dan dikemaskinikan.
ReplyDeleteRPH cikgu telah ditulis dan dirancang dengan teliti. Teruskan usaha baik cikgu.
ReplyDelete