Saturday, July 9, 2011

RPH (minggu 27)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 27)

Tarikh

04.07.2011 (Isnin)

Kelas

1C

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu – Sistem Bahasa

Tajuk

Mencakupi semua set tatabahasa yang telah dipelajari

Tujuan

Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang topik tatabahasa yang dibincangkan menerusi latihan yang diberikan

BBM

Buku latihan, set soalan latihan

Objektif P&P

Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh-contoh soalan berbentuk struktur

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat

Penerapan Nilai

Usaha

Aktiviti

Pelajar dikehendaki menjawab soalan-soalan yang diberi dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar membuat latihan yang diberikan

dengan baik serta mampu menyiapkannya tepat pada masa


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 27)

Tarikh

04.07.2011 (Isnin)

Kelas

1F

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu – Sistem Bahasa

Tajuk

Mencakupi semua set tatabahasa yang telah dipelajari

Tujuan

Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang topik tatabahasa yang dibincangkan menerusi latihan yang diberikan

BBM

Buku latihan, set soalan latihan

Objektif P&P

Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh-contoh soalan berbentuk struktur

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat

Penerapan Nilai

Usaha

Aktiviti

Pelajar dikehendaki menjawab soalan-soalan yang diberi dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar dapat memberi jawapan yang

betul dan memuaskan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 27)

Tarikh

04.07.2011 (Isnin)

Kelas

3D

Masa

4.35-5.10 ptg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

  • Nilai Yang Berkaitan Dengan Diri (tanggungjawab dan hemah tinggi)

Tujuan

Melatih pelajar memahami dan mengingati dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan tersebut

BBM

Buku teks, buku latihan

Objektif P&P

Melatih dan mendedahkan pelajar akan kepentingan memahami seterusnya mengingati definisi-definisi sesuatu nilai yang dipelajari

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada nilai-nilai yang telah dipelajari

Penerapan Nilai

Usaha

Aktiviti

Guru meminta pelajar memahami seterusnya mengingati kembali maksud / definisi nilai tanggungjawab dan hemah tinggi serta turut diminta sekali lagi oleh guru supaya mengimbas kembali nilai kepercayaan kepada Tuhan, amanah, harga diri yang telah dihafal oleh mereka pada minggu lepas dan akan disoal pada kelas yang akan datang

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat berusaha sedaya upaya mengingati definisi tanggungjawab dan hemah tinggi. Keseluruhan kelas ini dapat menyatakan kembali maksud nilai tersebut dengan baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T2 (MINGGU 27)

Tarikh

05.07.2011 (Selasa)

Kelas

2G

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu – Sistem Bahasa

Tajuk

Mencakupi semua set tatabahasa yang telah dipelajari

Tujuan

Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang topik tatabahasa yang dibincangkan menerusi latihan yang diberikan

BBM

Buku latihan, set soalan latihan

Objektif P&P

Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh-contoh soalan berbentuk struktur

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat

Penerapan Nilai

Usaha

Aktiviti

Pelajar dikehendaki menjawab soalan-soalan yang diberi dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar mematuhi setiap arahan guru

dengan baik dan keadaan kelas adalah terkawal


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 27)

Tarikh

05.07.2011 (Selasa)

Kelas

3E

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Mencakupi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (12 nilai), Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi serta Keamanan dan Keharmonian (sambungan perbincangan P&P minggu lepas yang tertangguh)

Tujuan

Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi latihan yang diberikan

BBM

Buku teks, buku latihan, contoh kertas soalan peperiksaan (set ramalan)

Objektif P&P

Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh-contoh soalan berbentuk struktur

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi latihan yang dibuat dalam kelas

Penerapan Nilai

Tanggungjawab

Aktiviti

Pelajar dikehendaki menjawab soalan-soalan yang diberi dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar telah membuat latihan yang diberikan oleh guru mengikut kemampuan mereka dan perbincangan jawapan telah dijalankan bersama-sama dalam kelas


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 27)

Tarikh

06.07.2011 (Rabu)

Kelas

1F

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu - Tatabahasa

Tajuk

Kata Majmuk dan Penanda Wacana

Tujuan

Melatih pelajar membina ayat menggunakan Kata Majmuk dan Penanda Wacana yang betul

BBM

Buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan perbezaan antara setiap Kata Majmuk dan Penanda Wacana

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat

Penerapan Nilai

Ketekunan, menghormati guru

Aktiviti

Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima

Refleksi

P&P ditangguhkan kerana guru mempunyai urusan rasmi di luar sekolah


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 27)

Tarikh

06.07.2011 (Rabu)

Kelas

1C

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu - Tatabahasa

Tajuk

Kata Majmuk dan Penanda Wacana

Tujuan

Melatih pelajar membina ayat menggunakan Kata Majmuk dan Penanda Wacana yang betul

BBM

Buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan perbezaan antara setiap Kata Majmuk dan Penanda Wacana

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat

Penerapan Nilai

Kerajinan

Aktiviti

Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima

Refleksi

P&P ditangguhkan kerana guru mempunyai urusan rasmi di luar sekolah


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 27)

Tarikh

06.07.2011 (Rabu)

Kelas

3D

Masa

4.00-5.10 ptg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

  • Nilai Yang Berkaitan Dengan Diri (kepercayaan kepada Tuhan, amanah, harga diri, tanggungjawab dan hemah tinggi)

Tujuan

Melatih pelajar memahami dan mengingati dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan tersebut

BBM

Buku teks, buku latihan

Objektif P&P

Melatih dan mendedahkan pelajar akan kepentingan memahami seterusnya mengingati definisi-definisi sesuatu nilai yang dipelajari

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada nilai-nilai yang telah dipelajari

Penerapan Nilai

Usaha

Aktiviti

Guru meminta pelajar memahami seterusnya mengingati kembali maksud / definisi nilai tanggungjawab dan hemah tinggi serta turut diminta sekali lagi oleh guru supaya mengimbas kembali nilai kepercayaan kepada Tuhan, amanah, harga diri, tanggungjawab dan hemah tinggi yang telah dihafal oleh mereka pada minggu lepas dan akan disoal pada kelas yang akan datang

Refleksi

P&P ditangguhkan kerana guru mempunyai urusan rasmi di luar sekolah


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T2 (MINGGU 27)

Tarikh

07.07.2011 (Khamis)

Kelas

2G

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu – Sistem Bahasa (sambungan P&P hari selasa 05/07/2011)

Tajuk

Mencakupi semua set tatabahasa yang telah dipelajari

Tujuan

Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang topik tatabahasa yang dibincangkan menerusi latihan yang diberikan

BBM

Buku latihan, set soalan latihan

Objektif P&P

Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh-contoh soalan berbentuk struktur

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat

Penerapan Nilai

Kerjasama

Aktiviti

Pelajar menjawab soalan-soalan yang diberi dalam buku latihan dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru serta keadaan kelas adalah terkawal

Refleksi

P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar mematuhi setiap arahan guru

dengan baik dan keadaan kelas adalah terkawal


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 27)

Tarikh

07.07.2011 (Khamis)

Kelas

1F

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (KOMSAS)

Tajuk

  • Kupasan dan Kajian Teks-'Kian Kita Lupa' (tema, maksud dan bentuk)-sambungan P&P hari Khamis 30/06/2011

Tujuan

Mendedahkan pelajar tentang Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya puisi moden iaitu sajak

BBM

Kertas mahjung. buku latihan, buku KOMSAS Kasut Kelopak Jantung

Objektif P&P

Menyatakan perbezaan antara genre-genre sastera khususnya puisi moden dan tradisional

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara / maksud yang tersurat & tersirat dalam sajak yang dipelajari

Penerapan Nilai

Kerajinan

Aktiviti

Guru meminta pelajar mendeklamasikan sajak dan pada masa yang sama pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam sajak berpandukan buku KOMSAS yang disediakan

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar dapat menyatakan maksudnya dengan baik. Guru juga meminta mereka menyiapkan kerja rumah iaitu tema dan bentuk puisi tersebut untuk dibincangkan pada kelas yang seterusnya


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 27)

Tarikh

07.07.2011 (Khamis)

Kelas

1C

Masa

5.10-6.20 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (KOMSAS)

Tajuk

  • Kupasan dan Kajian Teks-'Kian Kita Lupa' (tema, maksud dan bentuk)-sambungan P&P hari Khamis 30/06/2011

Tujuan

Mendedahkan pelajar tentang Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya puisi moden iaitu sajak

BBM

Kertas mahjung. buku latihan, buku KOMSAS Kasut Kelopak Jantung

Objektif P&P

Menyatakan perbezaan antara genre-genre sastera khususnya puisi moden dan tradisional

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara / maksud yang tersurat & tersirat dalam sajak yang dipelajari

Penerapan Nilai

Kerajinan

Aktiviti

Guru meminta pelajar mendeklamasikan sajak dan pada masa yang sama pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam sajak berpandukan buku KOMSAS yang disediakan

Refleksi

P&P berjalan lancar dan keadaan kelas terkawal. Guru juga meminta mereka menyiapkan kerja rumah iaitu tema dan bentuk puisi tersebut untuk dibincangkan pada kelas yang seterusnya


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 27)

Tarikh

08.07.2011 (Jumaat)

Kelas

3E

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (Harga Diri)

Tujuan

Memberi pendedahan dan latihan kepada pelajar tentang isu-isu semasa berdasarkan nilai-nilai murni yang dipelajari

BBM

Buku latihan

Objektif P&P

Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh-contoh soalan berbentuk struktur dan esei

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat memahami dengan lebih mendalam tentang setiap perbezaan dan contoh-contoh jawapan menerusi nilai-nilai murni yang telah dipelajari

Penerapan Nilai

Kerajinan

Aktiviti

Pelajar dikehendaki menjawab soalan-soalan yang diberi dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar tetapi terdapat segelintir pelajar yang tidak membuat latihan yang diberikan dan tindakan telah diambil oleh guru dengan memberi amaran serta memastikan mereka menyiapkan tugasan tersebut


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T2 (MINGGU 27)

Tarikh

08.07.2011 (Jumaat)

Kelas

2G

Masa

4.00-5.10 ptg

Subjek

Pendidikan Moral (bacaan)

Tajuk

  • Pelajar bebas memilih apa sahaja bahan bacaan yang disukai di perpustakaan

Tujuan

Menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar

BBM

Bahan bacaan di perpustakaan

Objektif P&P

Menggalakkan pelajar supaya minat membaca

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca

Penerapan Nilai

Kerajinan, tanggungjawab

Aktiviti

Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing

Refleksi


 

P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar mengisi masa yang diberi dengan membaca bahan bacaan yang terdapat di perpustakaan

2 comments:

  1. Tahniah! RPH telah ditulis dengan baik, terancang dan dikemaskinikan.

    ReplyDelete
  2. RPH cikgu telah ditulis dan dirancang dengan teliti. Teruskan usaha baik cikgu.

    ReplyDelete