Friday, April 1, 2011

RPH (minggu 13)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 13)

Tarikh

28.03.2011 (Isnin)

Kelas

1C

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu – ringkasan
karangan

Tajuk

Karangan- 'Kepentingan ilmu pengetahuan kepada generasi muda'

Tujuan

Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar kaedah menulis ringkasan karangan yang betul

BBM

Buku latihan, lembaran kerja

Objektif P&P

Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting / rangka yang perlu dimasukkan dalam ringkasan karangan tersebut

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Usaha, menghormati

Aktiviti

Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang tentang isi-isi penting karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar yang mana kebanyakan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya terhadap lembaran kerja yang diedarkan oleh guru. Mereka juga mematuhi setiap arahan yang diberi bagi mencari maklumat penting dalam usaha menghasilkan ringkasan karangan yang baik.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 13)

Tarikh

28.03.2011 (Isnin)

Kelas

1F

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu – ringkasan
karangan

Tajuk

Karangan- 'Kepentingan ilmu pengetahuan kepada generasi muda'

Tujuan

Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar kaedah menulis ringkasan karangan yang betul

BBM

Buku latihan, lembaran kerja

Objektif P&P

Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting / rangka yang perlu dimasukkan dalam ringkasan karangan tersebut

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Usaha, menghormati

Aktiviti

Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang tentang isi-isi penting karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar yang mana kebanyakan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya terhadap lembaran kerja yang diedarkan oleh guru. Mereka juga dilihat sedaya upaya cuba menghasilkan ringkasan karangan yang memuaskan.


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 13)

Tarikh

28.03.2011 (Isnin)

Kelas

3D

Masa

4.35-5.10 ptg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

Tujuan

Memberi pendedahan dan latihan kepada pelajar tentang isu-isu semasa berdasarkan nilai-nilai murni yang dipelajari

BBM

Buku latihan, kertas lukisan, pensil warna, marker pen

Objektif P&P

Menyatakan maksud dengan menggunakan kata kunci yang mudah dan senang difahami dengan penghasilan peta minda oleh para pelajar

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat memahami dengan lebih mendalam tentang setiap perbezaan nilai-nilai murni yang dipelajari

Penerapan Nilai

Tumpuan, menghormati guru, kerajinan

Aktiviti

Pelajar dikehendaki menghasilkan peta minda tentang maksud setiap nilai murni yang dipelajari untuk memudahkan proses hafalan dan kefahaman berdasarkan panduan dan bimbingan daripada guru

Refleksi

P&P berjalan lancar kerana keseluruhan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya terhadap aktiviti penghasilan peta minda tersebut


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T2 (MINGGU 13)

Tarikh

29.03.2011 (Selasa)

Kelas

2G

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu – ringkasan karangan

Tajuk

Tatabahasa, pemahaman dan ringkasan karangan bertajuk- 'Kepentingan ilmu pengetahuan kepada generasi muda'

Tujuan

Perbincangan bersama jawapan ujian bulanan dan memberi pendedahan kepada pelajar kaedah menulis ringkasan karangan yang betul

BBM

Buku latihan, kertas peperiksaan bulanan, lembaran kerja

Objektif P&P

Mengadakan sesi perbincangan jawapan ujian bulanan / menyatakan dan memberi garis panduan tentang isi-isi penting serta rangka yang perlu dimasukkan dalam ringkasan karangan yang dipelajari

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Usaha, menghormati, kerajinan

Aktiviti

Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang tentang isi-isi penting karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar yang mana kebanyakan pelajar amat berminat untuk mengetahui jawapan dan markah ujian bulanan malah, mereka turut memberi tumpuan sepenuhnya terhadap lembaran kerja yang diedarkan oleh guru.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 13)

Tarikh

29.03.2011 (Selasa)

Kelas

3E

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

(Pembentangan kumpulan) berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru seperti Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (12 nilai), Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi serta Keamanan dan Keharmonian

Tujuan

Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembentangan kumpulan yang telah mula dijalankan

BBM

Kertas mahjung, kad manila, marker pen, keratan akhbar, rencana, majalah dan sebagainya

Objektif P&P

Menyatakan maksud, ciri-ciri, isu-isu semasa yang berkaitan dengan nilai yang dibentangkan dan contoh soalan bersesuaian dengan tajuk yang telah diberi

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi pembentangan yang mereka jalankan berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru kepada kumpulan masing-masing

Penerapan Nilai

Keberanian, menghormati, tanggungjawab, kerjasama dan keyakinan

Aktiviti

Pelajar didedahkan dengan maksud setiap nilai, isu dan contoh-contoh / ciri-ciri amalan nilai-nilai murni secara ringkas dan selebihnya dibentangkan oleh pelajar mengikut kumpulan . Guru membimbing dan memberi panduan yang bersesuaian kepada pelajar

Refleksi

P&P dan pembentangan kumpulan berjalan lancar. Mereka dilihat memahami tajuk yang dibentangkan kumpulan masing-masing. Malah, kumpulan pembentangan pada hari ini dilihat berkeyakinan sewaktu sesi pembentangan dijalankan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 13)

Tarikh

30.03.2011 (Rabu)

Kelas

1F

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu - Tatabahasa

Tajuk

Ayat Tanya, Ayat Perintah dan Ayat Seruan

Tujuan

Melatih pelajar membina ayat menggunakan Ayat Tanya, Ayat Perintah dan Ayat Seruan

BBM

Buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan perbezaan antara setiap Ayat Tanya, Ayat Perintah dan Ayat Seruan yang betul

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat

Penerapan Nilai

Usaha, berdikari

Aktiviti

Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima

Refleksi

P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar memahami setiap

perbezaan contoh ayat menerusi tatabahasa yang dipelajari malah, setiap ayat

yang dihasilkan oleh pelajar juga adalah memuaskan serta mereka sentiasa

bertanya sekiranya tidak faham. Tindakan telah diambil oleh guru dengan

menerangkannya secara lebih jelas disertai dengan contoh-contoh yang

bersesuaian


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 13)

Tarikh

30.03.2011 (Rabu)

Kelas

1C

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu - Tatabahasa

Tajuk

Ayat Tanya, Ayat Perintah dan Ayat Seruan

Tujuan

Melatih pelajar membina ayat menggunakan Ayat Tanya, Ayat Perintah dan Ayat Seruan

BBM

Buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan perbezaan antara setiap Ayat Tanya, Ayat Perintah dan Ayat Seruan yang betul

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat

Penerapan Nilai

Usaha, berdikari

Aktiviti

Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima

Refleksi

P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar memahami setiap

perbezaan contoh ayat menerusi tatabahasa yang dipelajari


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 13)

Tarikh

30.03.2011 (Rabu)

Kelas

3D

Masa

4.00-5.10 ptg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

(Pembentangan kumpulan) berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru seperti Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (12 nilai), Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi serta Keamanan dan Keharmonian

Tujuan

Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembentangan kumpulan yang telah mula dijalankan

BBM

Kertas mahjung, kad manila, marker pen, keratan akhbar, rencana, majalah dan sebagainya

Objektif P&P

Menyatakan maksud, ciri-ciri, isu-isu semasa yang berkaitan dengan nilai yang dibentangkan dan contoh soalan bersesuaian dengan tajuk yang telah diberi

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi pembentangan yang mereka jalankan berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru kepada kumpulan masing-masing

Penerapan Nilai

Keberanian, menghormati, tanggungjawab, kerjasama dan keyakinan

Aktiviti

Pelajar didedahkan dengan maksud setiap nilai, isu dan contoh-contoh / ciri-ciri amalan nilai-nilai murni secara ringkas dan selebihnya dibentangkan oleh pelajar mengikut kumpulan . Guru membimbing dan memberi panduan yang bersesuaian kepada pelajar

Refleksi

P&P dan pembentangan kumpulan berjalan lancar dan mereka dilihat memberi tumpuan sepenuhnya semasa sesi pembentangan dijalankan yang mana keadaan kelas adalah terkawal


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T2 (MINGGU 13)

Tarikh

31.03.2011 (Khamis)

Kelas

2G

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (Program Nilam)

Tajuk

  • Pelajar bebas memilih apa sahaja bahan bacaan yang disukai di perpustakaan

Tujuan

Program untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar

BBM

Buku latihan, borang 'Program Nilam'

Objektif P&P

Menggalakkan pelajar supaya minat membaca

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca

Penerapan Nilai

Kerajinan, bertanggungjawab

Aktiviti

Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi borang 'Program Nilam' yang disediakan

Refleksi

P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar amat berminat dengan bahan bacaan yang diperoleh dari perpustakaan dan keadaan kelas yang agak memuaskan (terkawal)


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 13)

Tarikh

31.03.2011 (Khamis)

Kelas

1F

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (KOMSAS)

Tajuk

Kupasan dan Kajian Teks (cerpen- Sepucuk Surat daripada Kawan)

Tujuan

Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Cerpen

BBM

Buku KOMSAS - Kasut Kelopak Jantung, buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan genre-genre Sastera khususnya Cerpen

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Hormat, bertanggungjawab

Aktiviti

Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen berpandukan buku KOMSAS yang disediakan.

Refleksi

P&P berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar berminat dengan cerpen yang dipelajari

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 13)

Tarikh

31.03.2011 (Khamis)

Kelas

1C

Masa

5.10-6.20 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (KOMSAS)

Tajuk

Kupasan dan Kajian Teks (cerpen- Sepucuk Surat daripada Kawan)

Tujuan

Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Cerpen

BBM

Buku KOMSAS - Kasut Kelopak Jantung, buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan genre-genre Sastera khususnya Cerpen

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Hormat, bertanggungjawab

Aktiviti

Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen berpandukan buku KOMSAS yang disediakan.

Refleksi

P&P berjalan lancar namun, masih terdapat segelintir pelajar yang tidak membawa buku KOMSAS dan mereka telah diberi amaran oleh guru


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 13)

Tarikh

01.04.2011 (Jumaat)

Kelas

3E

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

Tujuan

Memberi pendedahan dan latihan kepada pelajar tentang isu-isu semasa berdasarkan nilai-nilai murni yang dipelajari

BBM

Buku latihan, kertas lukisan, pensil warna, marker pen

Objektif P&P

Menyatakan maksud dengan menggunakan kata kunci yang mudah dan senang difahami dengan penghasilan peta minda oleh para pelajar

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat memahami dengan lebih mendalam tentang setiap perbezaan nilai-nilai murni yang dipelajari

Penerapan Nilai

Tumpuan, menghormati guru, kerajinan

Aktiviti

Pelajar dikehendaki menghasilkan peta minda tentang maksud setiap nilai murni yang dipelajari untuk memudahkan proses hafalan dan kefahaman berdasarkan panduan dan bimbingan daripada guru

Refleksi

P&P berjalan lancar namun, terdapat segelintir pelajar yang masih tidak faham bagaimana untuk menghasilkan peta minda yang baik dan tindakan telah diambil oleh guru dengan menunjukkan contoh yang telah dihasilkan sebagai panduan kepada mereka


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T2 (MINGGU 13)

Tarikh

01.04.2011 (Jumaat)

Kelas

2G

Masa

4.00-5.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (KOMSAS)

Tajuk

Kupasan novel Di Sebalik Wajah – (sambungan P&P minggu lepas)

Tujuan

Mendedahkan pelajar tentang kupasan tema dan persoalan berdasarkan novel KOMSAS tersebut

BBM

Buku KOMSAS - Di Sebalik Wajah, buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan pendapat melalui perbincangan secara bersama berkenaan dengan kupasan tema dan persoalan novel KOMSAS tersebut

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Kerajinan, menghormati guru

Aktiviti

Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang kupasan novel KOMSAS berkenaan

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar tekun menyalin nota yang diberikan oleh guru serta keadaan kelas yang agak terkawal

No comments:

Post a Comment