RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 13)
Tarikh | 28.03.2011 (Isnin) |
Kelas | 1C |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – ringkasan |
Tajuk | Karangan- 'Kepentingan ilmu pengetahuan kepada generasi muda' |
Tujuan | Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar kaedah menulis ringkasan karangan yang betul |
BBM | Buku latihan, lembaran kerja |
Objektif P&P | Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting / rangka yang perlu dimasukkan dalam ringkasan karangan tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Usaha, menghormati |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang tentang isi-isi penting karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar yang mana kebanyakan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya terhadap lembaran kerja yang diedarkan oleh guru. Mereka juga mematuhi setiap arahan yang diberi bagi mencari maklumat penting dalam usaha menghasilkan ringkasan karangan yang baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 13)
Tarikh | 28.03.2011 (Isnin) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – ringkasan |
Tajuk | Karangan- 'Kepentingan ilmu pengetahuan kepada generasi muda' |
Tujuan | Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar kaedah menulis ringkasan karangan yang betul |
BBM | Buku latihan, lembaran kerja |
Objektif P&P | Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting / rangka yang perlu dimasukkan dalam ringkasan karangan tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Usaha, menghormati |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang tentang isi-isi penting karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar yang mana kebanyakan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya terhadap lembaran kerja yang diedarkan oleh guru. Mereka juga dilihat sedaya upaya cuba menghasilkan ringkasan karangan yang memuaskan. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 13)
Tarikh | 28.03.2011 (Isnin) |
Kelas | 3D |
Masa | 4.35-5.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri |
Tujuan | Memberi pendedahan dan latihan kepada pelajar tentang isu-isu semasa berdasarkan nilai-nilai murni yang dipelajari |
BBM | Buku latihan, kertas lukisan, pensil warna, marker pen |
Objektif P&P | Menyatakan maksud dengan menggunakan kata kunci yang mudah dan senang difahami dengan penghasilan peta minda oleh para pelajar |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dengan lebih mendalam tentang setiap perbezaan nilai-nilai murni yang dipelajari |
Penerapan Nilai | Tumpuan, menghormati guru, kerajinan |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki menghasilkan peta minda tentang maksud setiap nilai murni yang dipelajari untuk memudahkan proses hafalan dan kefahaman berdasarkan panduan dan bimbingan daripada guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar kerana keseluruhan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya terhadap aktiviti penghasilan peta minda tersebut |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 13)
Tarikh | 29.03.2011 (Selasa) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – ringkasan karangan |
Tajuk | Tatabahasa, pemahaman dan ringkasan karangan bertajuk- 'Kepentingan ilmu pengetahuan kepada generasi muda' |
Tujuan | Perbincangan bersama jawapan ujian bulanan dan memberi pendedahan kepada pelajar kaedah menulis ringkasan karangan yang betul |
BBM | Buku latihan, kertas peperiksaan bulanan, lembaran kerja |
Objektif P&P | Mengadakan sesi perbincangan jawapan ujian bulanan / menyatakan dan memberi garis panduan tentang isi-isi penting serta rangka yang perlu dimasukkan dalam ringkasan karangan yang dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Usaha, menghormati, kerajinan |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang tentang isi-isi penting karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar yang mana kebanyakan pelajar amat berminat untuk mengetahui jawapan dan markah ujian bulanan malah, mereka turut memberi tumpuan sepenuhnya terhadap lembaran kerja yang diedarkan oleh guru. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 13)
Tarikh | 29.03.2011 (Selasa) |
Kelas | 3E |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | (Pembentangan kumpulan) berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru seperti Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (12 nilai), Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi serta Keamanan dan Keharmonian |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembentangan kumpulan yang telah mula dijalankan |
BBM | Kertas mahjung, kad manila, marker pen, keratan akhbar, rencana, majalah dan sebagainya |
Objektif P&P | Menyatakan maksud, ciri-ciri, isu-isu semasa yang berkaitan dengan nilai yang dibentangkan dan contoh soalan bersesuaian dengan tajuk yang telah diberi |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi pembentangan yang mereka jalankan berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru kepada kumpulan masing-masing |
Penerapan Nilai | Keberanian, menghormati, tanggungjawab, kerjasama dan keyakinan |
Aktiviti | Pelajar didedahkan dengan maksud setiap nilai, isu dan contoh-contoh / ciri-ciri amalan nilai-nilai murni secara ringkas dan selebihnya dibentangkan oleh pelajar mengikut kumpulan . Guru membimbing dan memberi panduan yang bersesuaian kepada pelajar |
Refleksi | P&P dan pembentangan kumpulan berjalan lancar. Mereka dilihat memahami tajuk yang dibentangkan kumpulan masing-masing. Malah, kumpulan pembentangan pada hari ini dilihat berkeyakinan sewaktu sesi pembentangan dijalankan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 13)
Tarikh | 30.03.2011 (Rabu) |
Kelas | 1F |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Ayat Tanya, Ayat Perintah dan Ayat Seruan |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan Ayat Tanya, Ayat Perintah dan Ayat Seruan |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap Ayat Tanya, Ayat Perintah dan Ayat Seruan yang betul |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Usaha, berdikari |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar memahami setiap perbezaan contoh ayat menerusi tatabahasa yang dipelajari malah, setiap ayat yang dihasilkan oleh pelajar juga adalah memuaskan serta mereka sentiasa bertanya sekiranya tidak faham. Tindakan telah diambil oleh guru dengan menerangkannya secara lebih jelas disertai dengan contoh-contoh yang bersesuaian |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 13)
Tarikh | 30.03.2011 (Rabu) |
Kelas | 1C |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Ayat Tanya, Ayat Perintah dan Ayat Seruan |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan Ayat Tanya, Ayat Perintah dan Ayat Seruan |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap Ayat Tanya, Ayat Perintah dan Ayat Seruan yang betul |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Usaha, berdikari |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar memahami setiap perbezaan contoh ayat menerusi tatabahasa yang dipelajari |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 13)
Tarikh | 30.03.2011 (Rabu) |
Kelas | 3D |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | (Pembentangan kumpulan) berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru seperti Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (12 nilai), Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi serta Keamanan dan Keharmonian |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembentangan kumpulan yang telah mula dijalankan |
BBM | Kertas mahjung, kad manila, marker pen, keratan akhbar, rencana, majalah dan sebagainya |
Objektif P&P | Menyatakan maksud, ciri-ciri, isu-isu semasa yang berkaitan dengan nilai yang dibentangkan dan contoh soalan bersesuaian dengan tajuk yang telah diberi |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi pembentangan yang mereka jalankan berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru kepada kumpulan masing-masing |
Penerapan Nilai | Keberanian, menghormati, tanggungjawab, kerjasama dan keyakinan |
Aktiviti | Pelajar didedahkan dengan maksud setiap nilai, isu dan contoh-contoh / ciri-ciri amalan nilai-nilai murni secara ringkas dan selebihnya dibentangkan oleh pelajar mengikut kumpulan . Guru membimbing dan memberi panduan yang bersesuaian kepada pelajar |
Refleksi | P&P dan pembentangan kumpulan berjalan lancar dan mereka dilihat memberi tumpuan sepenuhnya semasa sesi pembentangan dijalankan yang mana keadaan kelas adalah terkawal |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 13)
Tarikh | 31.03.2011 (Khamis) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (Program Nilam) |
Tajuk |
|
Tujuan | Program untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Buku latihan, borang 'Program Nilam' |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Kerajinan, bertanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi borang 'Program Nilam' yang disediakan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar amat berminat dengan bahan bacaan yang diperoleh dari perpustakaan dan keadaan kelas yang agak memuaskan (terkawal) |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 13)
Tarikh | 31.03.2011 (Khamis) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks (cerpen- Sepucuk Surat daripada Kawan) |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Cerpen |
BBM | Buku KOMSAS - Kasut Kelopak Jantung, buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan genre-genre Sastera khususnya Cerpen |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Hormat, bertanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | P&P berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar berminat dengan cerpen yang dipelajari |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 13)
Tarikh | 31.03.2011 (Khamis) |
Kelas | 1C |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks (cerpen- Sepucuk Surat daripada Kawan) |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Cerpen |
BBM | Buku KOMSAS - Kasut Kelopak Jantung, buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan genre-genre Sastera khususnya Cerpen |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Hormat, bertanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | P&P berjalan lancar namun, masih terdapat segelintir pelajar yang tidak membawa buku KOMSAS dan mereka telah diberi amaran oleh guru |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 13)
Tarikh | 01.04.2011 (Jumaat) |
Kelas | 3E |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri |
Tujuan | Memberi pendedahan dan latihan kepada pelajar tentang isu-isu semasa berdasarkan nilai-nilai murni yang dipelajari |
BBM | Buku latihan, kertas lukisan, pensil warna, marker pen |
Objektif P&P | Menyatakan maksud dengan menggunakan kata kunci yang mudah dan senang difahami dengan penghasilan peta minda oleh para pelajar |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dengan lebih mendalam tentang setiap perbezaan nilai-nilai murni yang dipelajari |
Penerapan Nilai | Tumpuan, menghormati guru, kerajinan |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki menghasilkan peta minda tentang maksud setiap nilai murni yang dipelajari untuk memudahkan proses hafalan dan kefahaman berdasarkan panduan dan bimbingan daripada guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar namun, terdapat segelintir pelajar yang masih tidak faham bagaimana untuk menghasilkan peta minda yang baik dan tindakan telah diambil oleh guru dengan menunjukkan contoh yang telah dihasilkan sebagai panduan kepada mereka |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 13)
Tarikh | 01.04.2011 (Jumaat) |
Kelas | 2G |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan novel Di Sebalik Wajah – (sambungan P&P minggu lepas) |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang kupasan tema dan persoalan berdasarkan novel KOMSAS tersebut |
BBM | Buku KOMSAS - Di Sebalik Wajah, buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat melalui perbincangan secara bersama berkenaan dengan kupasan tema dan persoalan novel KOMSAS tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerajinan, menghormati guru |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang kupasan novel KOMSAS berkenaan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar tekun menyalin nota yang diberikan oleh guru serta keadaan kelas yang agak terkawal |
No comments:
Post a Comment