Friday, March 25, 2011

RPH (minggu 12)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 12)

Tarikh

21.03.2011 (Isnin)

Kelas

1C

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu – Surat Kiriman Tidak Rasmi

Tajuk

Surat Kiriman Tidak Rasmi -'Anda sahabat kepada Kevin. Tulis sepucuk surat kepada Kevin dan ceritakan keistimewaan yang terdapat di kawasan yang paling hampir dengan tempat tinggal anda.

Tujuan

Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar kaedah menulis Surat Kiriman Tidak Rasmi yang betul

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting / rangka yang perlu dimasukkan dalam surat kiriman tersebut

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Usaha, kerajinan

Aktiviti

Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang tentang isi-isi penting surat tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar yang mana kebanyakan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya terhadap contoh Surat Kiriman Tidak Rasmi yang ditunjukkan dalam buku teks. Mereka juga mematuhi setiap arahan yang diberi bagi mencari maklumat penting dalam usaha menghasilkan Surat Kiriman Tidak Rasmi yang baik.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 12)

Tarikh

21.03.2011 (Isnin)

Kelas

1F

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu – Surat Kiriman Tidak Rasmi

Tajuk

Surat Kiriman Tidak Rasmi -'Anda sahabat kepada Kevin. Tulis sepucuk surat kepada Kevin dan ceritakan keistimewaan yang terdapat di kawasan yang paling hampir dengan tempat tinggal anda.

Tujuan

Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar kaedah menulis Surat Kiriman Tidak Rasmi yang betul

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting / rangka yang perlu dimasukkan dalam surat kiriman tersebut

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Usaha, kerajinan

Aktiviti

Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang tentang isi-isi penting surat tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar. Mereka juga mematuhi setiap arahan yang diberi bagi mencari maklumat penting dalam usaha menghasilkan Surat Kiriman Tidak Rasmi yang baik.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 12)

Tarikh

21.03.2011 (Isnin)

Kelas

3D

Masa

4.35-5.10 ptg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

Tujuan

Memberi pendedahan dan latihan kepada pelajar tentang situasi-situasi dan cara penyelesaiannya berdasarkan nilai-nilai murni yang dipelajari

BBM

Buku latihan, lembaran kerja

Objektif P&P

Menyatakan contoh tentang nilai-nilai murni yang perlu ada pada diri seseorang melalui situasi-situasi berpandukan soalan yang diberikan

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat memahami dengan lebih mendalam dengan pendedahan kepada contoh-contoh situasi yang ditunjukkan serta dikaitkan dengan kehidupan seharian

Penerapan Nilai

Tumpuan, menghormati guru

Aktiviti

Pelajar menulis dan berbincang jawapan berdasarkan soalan-soalan yang diberikan dengan panduan dan bimbingan daripada guru

Refleksi

P&P berjalan lancar kerana keseluruhan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya pada penerangan dan aktiviti perbincangan bersama dalam kelas


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T2 (MINGGU 12)

Tarikh

22.03.2011 (Selasa)

Kelas

2G

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu – perbincangan / pembetulan jawapan peperiksaan bulanan (kertas 1)

Tajuk

Tatabahasa, KOMSAS dan pemahaman

Tujuan

Perbincangan bersama jawapan ujian bulanan dan memberi pendedahan kepada pelajar kaedah menulis ringkasan karangan yang betul

BBM

Buku latihan, kertas peperiksaan bulanan, lembaran kerja

Objektif P&P

Mengadakan sesi perbincangan jawapan ujian bulanan / menyatakan dan memberi garis panduan tentang isi-isi penting serta rangka yang perlu dimasukkan dalam ringkasan karangan yang dipelajari

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Usaha, menghormati, kerajinan

Aktiviti

Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang tentang isi-isi penting karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar yang mana kebanyakan pelajar amat berminat untuk mengetahui jawapan dan markah ujian bulanan malah, mereka turut memberi tumpuan sepenuhnya terhadap lembaran kerja yang diedarkan oleh guru.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 12)

Tarikh

22.03.2011 (Selasa)

Kelas

3E

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

(Pembentangan kumpulan) berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru seperti Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (12 nilai), Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi serta Keamanan dan Keharmonian

Tujuan

Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembentangan kumpulan yang telah mula dijalankan

BBM

Kertas mahjung, kad manila, marker pen, keratan akhbar, rencana, majalah dan sebagainya

Objektif P&P

Menyatakan maksud, ciri-ciri, isu-isu semasa yang berkaitan dengan nilai yang dibentangkan dan contoh soalan bersesuaian dengan tajuk yang telah diberi

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi pembentangan yang mereka jalankan berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru kepada kumpulan masing-masing

Penerapan Nilai

Keberanian, menghormati, tanggungjawab, kerjasama dan keyakinan

Aktiviti

Pelajar didedahkan dengan maksud setiap nilai, isu dan contoh-contoh / ciri-ciri amalan nilai-nilai murni secara ringkas dan selebihnya dibentangkan oleh pelajar mengikut kumpulan . Guru membimbing dan memberi panduan yang bersesuaian kepada pelajar

Refleksi

P&P dan pembentangan kumpulan berjalan lancar dan mereka dilihat memahami tajuk yang dibentangkan kumpulan masing-masing


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 12)

Tarikh

23.03.2011 (Rabu)

Kelas

1F

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu - Tatabahasa

Tajuk

Imbuhan -an, -kan & -i, pinjaman, sisipan -el-, -em-, & -er- dan ayat penyata

Tujuan

Melatih pelajar membina ayat menggunakan imbuhan -an, -kan & -i, pinjaman, sisipan -el-, -em-, & -er- dan ayat penyata

BBM

Buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan perbezaan antara setiap imbuhan -an, -kan & -i, pinjaman, sisipan -el-, -em-, & -er- dan ayat penyata yang betul

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat

Penerapan Nilai

Tumpuan, kerajinan, usaha

Aktiviti

Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima

Refleksi

P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar memahami setiap perbezaan contoh ayat menerusi tatabahasa yang dipelajari malah, setiap ayat yang dihasilkan oleh pelajar juga adalah memuaskan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 12)

Tarikh

23.03.2011 (Rabu)

Kelas

1C

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu - Tatabahasa

Tajuk

Imbuhan -an, -kan & -i, pinjaman, sisipan -el-, -em-, & -er- dan ayat penyata

Tujuan

Melatih pelajar membina ayat menggunakan imbuhan -an, -kan & -i, pinjaman, sisipan -el-, -em-, & -er- dan ayat penyata

BBM

Buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan perbezaan antara setiap imbuhan -an, -kan & -i, pinjaman, sisipan -el-, -em-, & -er- dan ayat penyata yang betul

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat

Penerapan Nilai

Tumpuan, kerajinan, usaha

Aktiviti

Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima

Refleksi

P&P berjalan lancar namun masih terdapat segelintir pelajar yang lemah tatabahasa dan tindakan susulan telah dilaksanakan oleh guru dengan memberi bimbingan dan contoh yang mudah bagi memastikan pelajar benar-benar memahami tajuk tersebut


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 12)

Tarikh

23.03.2011 (Rabu)

Kelas

3D

Masa

4.00-5.10 ptg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

(Pembentangan kumpulan) berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru seperti Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (12 nilai), Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi serta Keamanan dan Keharmonian

Tujuan

Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembentangan kumpulan yang telah mula dijalankan

BBM

Kertas mahjung, kad manila, marker pen, keratan akhbar, rencana, majalah dan sebagainya

Objektif P&P

Menyatakan maksud, ciri-ciri, isu-isu semasa yang berkaitan dengan nilai yang dibentangkan dan contoh soalan bersesuaian dengan tajuk yang telah diberi

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi pembentangan yang mereka jalankan berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru kepada kumpulan masing-masing

Penerapan Nilai

Keberanian, menghormati, tanggungjawab, kerjasama dan keyakinan

Aktiviti

Pelajar didedahkan dengan maksud setiap nilai, isu dan contoh-contoh / ciri-ciri amalan nilai-nilai murni secara ringkas dan selebihnya dibentangkan oleh pelajar mengikut kumpulan . Guru membimbing dan memberi panduan yang bersesuaian kepada pelajar

Refleksi

P&P dan pembentangan kumpulan berjalan lancar dan mereka dilihat memberi tumpuan sepenuhnya semasa sesi pembentangan dijalankan yang mana keadaan kelas adalah terkawal


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T2 (MINGGU 12)

Tarikh

24.03.2011 (Khamis)

Kelas

2G

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu - Tatabahasa

Tajuk

Imbuhan -an, -kan & -i, pinjaman, sisipan -el-, -em-, & -er- dan ayat penyata

Tujuan

Melatih pelajar membina ayat menggunakan imbuhan -an, -kan & -i, pinjaman, sisipan -el-, -em-, & -er- dan ayat penyata

BBM

Buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan perbezaan antara setiap imbuhan -an, -kan & -i, pinjaman, sisipan -el-, -em-, & -er- dan ayat penyata yang betul

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat

Penerapan Nilai

Tumpuan, kerajinan, usaha

Aktiviti

Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima

Refleksi

P&P berjalan lancar namun masih terdapat pelajar yang lemah dalam tatabahasa dan perlu mendapat bimbingan dan latihan yang lebih efektif bagi memastikan mereka benar-benar memahami tajuk tersebut


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

TING. 1F (MINGGU 12)

  • Tiada P&P (Ujian Bulanan bagi mata pelajaran Bahasa Melayu -24/03/2011 Khamis)


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

TING. 1C (MINGGU 12)

  • Tiada P&P (Ujian Bulanan bagi mata pelajaran Bahasa Melayu -24/03/2011 Khamis)


     

    RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

    T3 (MINGGU 12)

Tarikh

25.03.2011 (Jumaat)

Kelas

3E

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

(Pembentangan kumpulan) berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru seperti Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (12 nilai), Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi serta Keamanan dan Keharmonian

Tujuan

Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembentangan kumpulan yang telah mula dijalankan

BBM

Kertas mahjung, kad manila, marker pen, keratan akhbar, rencana, majalah dan sebagainya

Objektif P&P

Menyatakan maksud, ciri-ciri, isu-isu semasa yang berkaitan dengan nilai yang dibentangkan dan contoh soalan bersesuaian dengan tajuk yang telah diberi

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi pembentangan yang mereka jalankan berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru kepada kumpulan masing-masing

Penerapan Nilai

Keberanian, menghormati, tanggungjawab, kerjasama dan keyakinan

Aktiviti

Pelajar didedahkan dengan maksud setiap nilai, isu dan contoh-contoh / ciri-ciri amalan nilai-nilai murni secara ringkas dan selebihnya dibentangkan oleh pelajar mengikut kumpulan . Guru membimbing dan memberi panduan yang bersesuaian kepada pelajar

Refleksi

P&P dan pembentangan kumpulan berjalan lancar malah persiapan mereka dalam menghasilkan pembentangan kumpulan yang baik adalah amat memuaskan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T2 (MINGGU 12)

Tarikh

25.03.2011 (Jumaat)

Kelas

2G

Masa

4.00-5.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (KOMSAS)

Tajuk

Kupasan novel Di Sebalik Wajah – (sambungan P&P minggu lepas)

Tujuan

Mendedahkan pelajar tentang kupasan tema dan persoalan berdasarkan novel KOMSAS tersebut

BBM

Buku KOMSAS - Di Sebalik Wajah, buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan pendapat melalui perbincangan secara bersama berkenaan dengan kupasan tema dan persoalan novel KOMSAS tersebut

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Kerajinan, tanggungjawab

Aktiviti

Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang kupasan novel KOMSAS berkenaan

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar tekun menyalin nota yang diberikan oleh guru serta keadaan kelas yang agak terkawal


 


 


 

No comments:

Post a Comment