RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 16)
Tarikh | 18.04.2011 (Isnin) |
Kelas | 1C |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – karangan |
Tajuk | Karangan- Surat Kiriman Rasmi |
Tujuan | Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar tentang format Surat Kiriman Rasmi yang baik |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting yang perlu dimasukkan dalam Surat Kiriman Rasmi tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerajinan, tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar berbincang isi-isi penting karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar yang mana pelajar mematuhi setiap arahan guru |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 16)
Tarikh | 18.04.2011 (Isnin) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – karangan |
Tajuk | Karangan- Surat Kiriman Rasmi |
Tujuan | Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar tentang format Surat Kiriman Rasmi yang baik |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting yang perlu dimasukkan dalam Surat Kiriman Rasmi tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar berbincang isi-isi penting karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar yang mana pelajar aktif memberikan idea-idea dalam usaha menghasilkan Surat Kiriman Rasmi yang baik dan mereka mematuhi setiap arahan guru |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 16)
Tarikh | 18.04.2011 (Isnin) |
Kelas | 3D |
Masa | 4.35-5.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia |
Tujuan | Memberi pendedahan dan latihan kepada pelajar tentang nilai-nilai murni yang dipelajari |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan setiap perincian isi-isi penting yang diperlukan berdasarkan soalan berbentuk esei dengan menggunakan kata kunci yang mudah dan senang difahami oleh para pelajar |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dengan lebih mendalam tentang setiap perbezaan nilai-nilai murni yang dipelajari |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki menyenaraikan dan menyemak kembali jawapan yang telah dibuat oleh mereka minggu lepas dan pada masa yang sama guru mengenalpasti kelemahan serta memperbaikinya dari semasa ke semasa |
Refleksi | P&P berjalan lancar kerana keseluruhan pelajar telah berjaya menyiapkan kerja rumah yang diberikan minggu lepas |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 16)
Tarikh | 19.04.2011 (Selasa) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – karangan |
Tajuk | Karangan- karangan berbentuk cereka |
Tujuan | Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar kaedah menulis karangan yang baik |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting yang perlu dimasukkan dalam karangan tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar sama-sama berbincang isi-isi penting karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan mereka dilihat berusaha menyiapkan karangan tersebut dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 16)
Tarikh | 19.04.2011 (Selasa) |
Kelas | 3E |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | (Pembentangan kumpulan) berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru seperti Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (12 nilai), Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi serta Keamanan dan Keharmonian |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembentangan kumpulan yang telah mula dijalankan |
BBM | Kertas mahjung, kad manila, marker pen, keratan akhbar, rencana, majalah dan sebagainya |
Objektif P&P | Menyatakan maksud, ciri-ciri, isu-isu semasa yang berkaitan dengan nilai yang dibentangkan dan contoh soalan bersesuaian dengan tajuk yang telah diberi |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi pembentangan yang mereka jalankan berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru kepada kumpulan masing-masing |
Penerapan Nilai | Keberanian, menghormati, tanggungjawab, kerjasama dan keyakinan |
Aktiviti | Pelajar didedahkan dengan maksud setiap nilai, isu dan contoh-contoh / ciri-ciri amalan nilai-nilai murni secara ringkas dan selebihnya dibentangkan oleh pelajar mengikut kumpulan . Guru membimbing dan memberi panduan yang bersesuaian kepada pelajar |
Refleksi | P&P dan pembentangan kumpulan berjalan lancar kerana pelajar telah menyiapkan tugasan tersebut dengan baik dan memuaskan. Keadaan kelas juga adalah terkawal |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 16)
Tarikh | 20.04.2011 (Rabu) |
Kelas | 1F |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (Program Nilam) |
Tajuk |
|
Tujuan | Program untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Buku latihan, borang 'Program Nilam' |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Kerajinan, bertanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi borang 'Program Nilam' yang disediakan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar amat berminat dengan bahan bacaan yang diperoleh dari perpustakaan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 16)
Tarikh | 20.04.2011 (Rabu) |
Kelas | 1C |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (Program Nilam) |
Tajuk |
|
Tujuan | Program untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Buku latihan, borang 'Program Nilam' |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Kerajinan, bertanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi borang 'Program Nilam' yang disediakan |
Refleksi | P&P berjalan lancar namun terdapat segelintir pelajar yang membuat bising ketika berada di perpustakaan dan tindakan telah diambil oleh guru dengan memberi amaran kepada mereka |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 16)
Tarikh | 20.04.2011 (Rabu) |
Kelas | 3D |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | (Pembentangan kumpulan) berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru seperti Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (12 nilai), Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi serta Keamanan dan Keharmonian |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembentangan kumpulan yang telah mula dijalankan |
BBM | Kertas mahjung, kad manila, marker pen, keratan akhbar, rencana, majalah dan sebagainya |
Objektif P&P | Menyatakan maksud, ciri-ciri, isu-isu semasa yang berkaitan dengan nilai yang dibentangkan dan contoh soalan bersesuaian dengan tajuk yang telah diberi |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi pembentangan yang mereka jalankan berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru kepada kumpulan masing-masing |
Penerapan Nilai | Menghormati guru, tanggungjawab, kerjasama dan keyakinan |
Aktiviti | Pelajar didedahkan dengan maksud setiap nilai, isu dan contoh-contoh / ciri-ciri amalan nilai-nilai murni secara ringkas dan selebihnya dibentangkan oleh pelajar mengikut kumpulan . Guru membimbing dan memberi panduan yang bersesuaian kepada pelajar |
Refleksi | P&P dan pembentangan kumpulan berjalan lancar dan mereka dilihat amat memahami tajuk yang dibentangkan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 16)
Tarikh | 21.04.2011 (Khamis) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (Program Nilam) |
Tajuk |
|
Tujuan | Program untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Buku latihan, borang 'Program Nilam' |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Kerajinan, bertanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi borang 'Program Nilam' yang disediakan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar dapat memanfaatkan masa yang diberi dengan membaca bahan bacaan yang terdapat di perpustakaan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 16)
Tarikh | 21.04.2011 (Khamis) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks - drama 'Surat untuk Ina' (sambungan P&P minggu lepas - latar masyarakat, gaya bahasa, nilai dan pengajaran) |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Drama |
BBM | Buku KOMSAS - Kasut Kelopak Jantung, buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan genre-genre Sastera khususnya Drama |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Usaha, keberanian |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam drama berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | P&P berjalan lancar, pelajar tekun menyalin nota serta pada masa yang sama mereka turut berbincang dan cuba memberi idea-idea yang bernas terhadap kupasan drama yang dipelajari |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 16)
Tarikh | 21.04.2011 (Khamis) |
Kelas | 1C |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks - drama 'Surat untuk Ina' (sambungan P&P minggu lepas - latar masyarakat, gaya bahasa, nilai dan pengajaran) |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Drama |
BBM | Buku KOMSAS - Kasut Kelopak Jantung, buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan genre-genre Sastera khususnya Drama |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Usaha, keberanian |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam drama berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat berusaha mempelajari dan memahami jenis-jenis gaya bahasa yang terdapat dalam drama tersebut |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL & BAHASA MELAYU
T2 & T3 (MINGGU 16)
- Tiada P&P (Cuti good friday = Jumaat, 22/04/2011)
No comments:
Post a Comment