RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 14)
Tarikh | 04.04.2011 (Isnin) |
Kelas | 1C |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – ringkasan |
Tajuk | Karangan- 'Kepentingan ilmu pengetahuan kepada generasi muda' |
Tujuan | Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar kaedah menulis ringkasan karangan dan menjawab soalan-soalan berbentuk pemahaman |
BBM | Buku latihan, lembaran kerja |
Objektif P&P | Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting yang perlu dimasukkan dalam ringkasan karangan tersebut dan menjawab soalan berbentuk pemahaman |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerajinan, berdikari |
Aktiviti | Pelajar sama-sama berbincang dan menyemak semula jawapan isi-isi penting ringkasan karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar yang mana pelajar mematuhi setiap arahan yang diberi bagi mencari maklumat penting dalam usaha menghasilkan ringkasan karangan serta menjawab soalan pemahaman yang diberi dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 14)
Tarikh | 04.04.2011 (Isnin) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – ringkasan |
Tajuk | Karangan- 'Kepentingan ilmu pengetahuan kepada generasi muda' |
Tujuan | Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar kaedah menulis ringkasan karangan dan menjawab soalan-soalan berbentuk pemahaman |
BBM | Buku latihan, lembaran kerja |
Objektif P&P | Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting yang perlu dimasukkan dalam ringkasan karangan tersebut dan menjawab soalan berbentuk pemahaman |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar sama-sama berbincang dan menyemak semula jawapan isi-isi penting ringkasan karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar yang mana pelajar dilihat berusaha sedaya upaya menghasilkan ringkasan karangan serta menjawab soalan pemahaman yang diberi dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 14)
Tarikh | 04.04.2011 (Isnin) |
Kelas | 3D |
Masa | 4.35-5.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (sambungan P&P minggu lepas-penghasilan peta minda) |
Tujuan | Memberi pendedahan dan latihan kepada pelajar tentang nilai-nilai murni yang dipelajari |
BBM | Buku latihan, kertas lukisan, pensil warna, marker pen |
Objektif P&P | Menyatakan maksud dengan menggunakan kata kunci yang mudah dan senang difahami dengan penghasilan peta minda oleh para pelajar |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dengan lebih mendalam tentang setiap perbezaan nilai-nilai murni yang dipelajari |
Penerapan Nilai | Kreativiti, kerajinan |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki menghasilkan peta minda tentang maksud setiap nilai murni yang dipelajari untuk memudahkan proses hafalan dan kefahaman berdasarkan panduan dan bimbingan daripada guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar kerana keseluruhan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya terhadap aktiviti bagi menyiapkan peta minda tersebut. Malah, peta minda yang dihasilkan mereka juga adalah amat menarik dan kreatif |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 14)
Tarikh | 05.04.2011 (Selasa) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – ringkasan |
Tajuk | Karangan- 'Kepentingan ilmu pengetahuan kepada generasi muda' dan 'Pendapat anda tentang wabak denggi' |
Tujuan | Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar kaedah menjawab soalan-soalan berbentuk pemahaman dan menghuraikan pendapat tentang isu-isu seperti wabak denggi |
BBM | Buku latihan, lembaran kerja |
Objektif P&P | Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting dan menjawab soalan berbentuk pemahaman yang disediakan |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerajinan, usaha |
Aktiviti | Pelajar sama-sama berbincang dan menyemak semula jawapan isi-isi penting ringkasan karangan dan jawapan soalan pemahaman tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar |
Refleksi | P&P ditangguhkan kerana guru terlibat dengan perjumpaan SKPM (Standard Kualiti Pendidikan Malaysia |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 14)
Tarikh | 05.04.2011 (Selasa) |
Kelas | 3E |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | (Pembentangan kumpulan) berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru seperti Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (12 nilai), Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi serta Keamanan dan Keharmonian |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembentangan kumpulan yang telah mula dijalankan |
BBM | Kertas mahjung, kad manila, marker pen, keratan akhbar, rencana, majalah dan sebagainya |
Objektif P&P | Menyatakan maksud, ciri-ciri, isu-isu semasa yang berkaitan dengan nilai yang dibentangkan dan contoh soalan bersesuaian dengan tajuk yang telah diberi |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi pembentangan yang mereka jalankan berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru kepada kumpulan masing-masing |
Penerapan Nilai | Keberanian, menghormati, tanggungjawab, kerjasama dan keyakinan |
Aktiviti | Pelajar didedahkan dengan maksud setiap nilai, isu dan contoh-contoh / ciri-ciri amalan nilai-nilai murni secara ringkas dan selebihnya dibentangkan oleh pelajar mengikut kumpulan . Guru membimbing dan memberi panduan yang bersesuaian kepada pelajar |
Refleksi | P&P ditangguhkan kerana guru terlibat dengan perjumpaan SKPM (Standard Kualiti Pendidikan Malaysia |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 14)
Tarikh | 06.04.2011 (Rabu) |
Kelas | 1F |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Ayat Tunggal, Ayat Majmuk dan Ayat Cakap Ajuk & Ayat Cakap Pindah |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan Ayat Tunggal, Ayat Majmuk dan Ayat Cakap Ajuk & Ayat Cakap Pindah yang betul |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap Ayat Tunggal, Ayat Majmuk dan Ayat Cakap Ajuk & Ayat Cakap Pindah |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Usaha |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P ditangguhkan kerana guru terlibat dengan perjumpaan SKPM (Standard Kualiti Pendidikan Malaysia |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 14)
Tarikh | 06.04.2011 (Rabu) |
Kelas | 1C |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Ayat Tunggal, Ayat Majmuk dan Ayat Cakap Ajuk & Ayat Cakap Pindah |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan Ayat Tunggal, Ayat Majmuk dan Ayat Cakap Ajuk & Ayat Cakap Pindah yang betul |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap Ayat Tunggal, Ayat Majmuk dan Ayat Cakap Ajuk & Ayat Cakap Pindah |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Usaha |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P ditangguhkan kerana guru terlibat dengan perjumpaan SKPM (Standard Kualiti Pendidikan Malaysia |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 14)
Tarikh | 06.04.2011 (Rabu) |
Kelas | 3D |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | (Pembentangan kumpulan) berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru seperti Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (12 nilai), Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi serta Keamanan dan Keharmonian |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembentangan kumpulan yang telah mula dijalankan |
BBM | Kertas mahjung, kad manila, marker pen, keratan akhbar, rencana, majalah dan sebagainya |
Objektif P&P | Menyatakan maksud, ciri-ciri, isu-isu semasa yang berkaitan dengan nilai yang dibentangkan dan contoh soalan bersesuaian dengan tajuk yang telah diberi |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi pembentangan yang mereka jalankan berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru kepada kumpulan masing-masing |
Penerapan Nilai | Keberanian, menghormati, tanggungjawab, kerjasama dan keyakinan |
Aktiviti | Pelajar didedahkan dengan maksud setiap nilai, isu dan contoh-contoh / ciri-ciri amalan nilai-nilai murni secara ringkas dan selebihnya dibentangkan oleh pelajar mengikut kumpulan . Guru membimbing dan memberi panduan yang bersesuaian kepada pelajar |
Refleksi | P&P ditangguhkan kerana guru terlibat dengan perjumpaan SKPM (Standard Kualiti Pendidikan Malaysia |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 14)
Tarikh | 07.04.2011 (Khamis) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Ayat Tunggal, Ayat Majmuk dan Ayat Cakap Ajuk & Ayat Cakap Pindah |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan Ayat Tunggal, Ayat Majmuk dan Ayat Cakap Ajuk & Ayat Cakap Pindah yang betul |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap Ayat Tunggal, Ayat Majmuk dan Ayat Cakap Ajuk & Ayat Cakap Pindah |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Kerjasama, bertanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan keadaan kelas adalah terkawal |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 14)
Tarikh | 07.04.2011 (Khamis) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks (cerpen- Sepucuk Surat daripada Kawan- sambungan P&P minggu lepas) dan drama 'Surat untuk Ina' |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Cerpen dan Drama |
BBM | Buku KOMSAS - Kasut Kelopak Jantung, buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan genre-genre Sastera khususnya Cerpen dan Drama |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Usaha, keberanian |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen dan drama berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | P&P berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar berminat untuk tampil kehadapan dan melakonkan setiap babak dalam drama tersebut |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 14)
Tarikh | 07.04.2011 (Khamis) |
Kelas | 1C |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks (cerpen- Sepucuk Surat daripada Kawan- sambungan P&P minggu lepas) dan drama 'Surat untuk Ina' |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Cerpen dan Drama |
BBM | Buku KOMSAS - Kasut Kelopak Jantung, buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan genre-genre Sastera khususnya Cerpen dan Drama |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Usaha, keberanian |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen dan drama berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | P&P berjalan lancar kerana pelajar masing-masing dilihat berminat untuk membaca dialog dalam drama yang dipelajari |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 14)
Tarikh | 08.04.2011 (Jumaat) |
Kelas | 3E |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri |
Tujuan | Memberi pendedahan dan latihan kepada pelajar tentang isu-isu semasa berdasarkan nilai-nilai murni yang dipelajari |
BBM | Buku latihan, kertas lukisan, pensil warna, marker pen |
Objektif P&P | Menyatakan maksud dengan menggunakan kata kunci yang mudah dan senang difahami dengan penghasilan peta minda oleh para pelajar |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dengan lebih mendalam tentang setiap perbezaan nilai-nilai murni yang dipelajari |
Penerapan Nilai | Tumpuan, menghormati guru, kerajinan |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki menghasilkan peta minda tentang maksud setiap nilai murni yang dipelajari untuk memudahkan proses hafalan dan kefahaman berdasarkan panduan dan bimbingan daripada guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat dapat menyiapkan hasil tugasan yang diberikan dengan memuaskan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 14)
Tarikh | 08.04.2011 (Jumaat) |
Kelas | 2G |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan antologi Gema Sepi Gadis Genius |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang kupasan tema dan persoalan berdasarkan antologi KOMSAS tersebut |
BBM | Buku KOMSAS – antologi Gema Sepi Gadis Genius, buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat melalui perbincangan secara bersama berkenaan dengan kupasan tema dan persoalan novel KOMSAS tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerjasama, menghormati guru |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang kupasan antologi KOMSAS berkenaan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar tekun menyalin nota yang diberikan oleh guru dan mereka juga dilihat agak berminat dengan kupasan cerpen tersebut serta keadaan kelas yang agak terkawal |
No comments:
Post a Comment