Friday, April 8, 2011

RPH (minggu 14)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 14)

Tarikh

04.04.2011 (Isnin)

Kelas

1C

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu – ringkasan
karangan dan pemahaman (sambungan P&P minggu lepas)

Tajuk

Karangan- 'Kepentingan ilmu pengetahuan kepada generasi muda'

Tujuan

Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar kaedah menulis ringkasan karangan dan menjawab soalan-soalan berbentuk pemahaman

BBM

Buku latihan, lembaran kerja

Objektif P&P

Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting yang perlu dimasukkan dalam ringkasan karangan tersebut dan menjawab soalan berbentuk pemahaman

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Kerajinan, berdikari

Aktiviti

Pelajar sama-sama berbincang dan menyemak semula jawapan isi-isi penting ringkasan karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar yang mana pelajar mematuhi setiap arahan yang diberi bagi mencari maklumat penting dalam usaha menghasilkan ringkasan karangan serta menjawab soalan pemahaman yang diberi dengan baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 14)

Tarikh

04.04.2011 (Isnin)

Kelas

1F

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu – ringkasan
karangan dan pemahaman (sambungan P&P minggu lepas)

Tajuk

Karangan- 'Kepentingan ilmu pengetahuan kepada generasi muda'

Tujuan

Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar kaedah menulis ringkasan karangan dan menjawab soalan-soalan berbentuk pemahaman

BBM

Buku latihan, lembaran kerja

Objektif P&P

Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting yang perlu dimasukkan dalam ringkasan karangan tersebut dan menjawab soalan berbentuk pemahaman

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Kerajinan

Aktiviti

Pelajar sama-sama berbincang dan menyemak semula jawapan isi-isi penting ringkasan karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar yang mana pelajar dilihat berusaha sedaya upaya menghasilkan ringkasan karangan serta menjawab soalan pemahaman yang diberi dengan baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 14)

Tarikh

04.04.2011 (Isnin)

Kelas

3D

Masa

4.35-5.10 ptg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (sambungan P&P minggu lepas-penghasilan peta minda)

Tujuan

Memberi pendedahan dan latihan kepada pelajar tentang nilai-nilai murni yang dipelajari

BBM

Buku latihan, kertas lukisan, pensil warna, marker pen

Objektif P&P

Menyatakan maksud dengan menggunakan kata kunci yang mudah dan senang difahami dengan penghasilan peta minda oleh para pelajar

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat memahami dengan lebih mendalam tentang setiap perbezaan nilai-nilai murni yang dipelajari

Penerapan Nilai

Kreativiti, kerajinan

Aktiviti

Pelajar dikehendaki menghasilkan peta minda tentang maksud setiap nilai murni yang dipelajari untuk memudahkan proses hafalan dan kefahaman berdasarkan panduan dan bimbingan daripada guru

Refleksi

P&P berjalan lancar kerana keseluruhan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya terhadap aktiviti bagi menyiapkan peta minda tersebut. Malah, peta minda yang dihasilkan mereka juga adalah amat menarik dan kreatif


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T2 (MINGGU 14)

Tarikh

05.04.2011 (Selasa)

Kelas

2G

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu – ringkasan
karangan dan pemahaman (sambungan P&P minggu lepas)

Tajuk

Karangan- 'Kepentingan ilmu pengetahuan kepada generasi muda' dan 'Pendapat anda tentang wabak denggi'

Tujuan

Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar kaedah menjawab soalan-soalan berbentuk pemahaman dan menghuraikan pendapat tentang isu-isu seperti wabak denggi

BBM

Buku latihan, lembaran kerja

Objektif P&P

Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting dan menjawab soalan berbentuk pemahaman yang disediakan

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Kerajinan, usaha

Aktiviti

Pelajar sama-sama berbincang dan menyemak semula jawapan isi-isi penting ringkasan karangan dan jawapan soalan pemahaman tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar

Refleksi

P&P ditangguhkan kerana guru terlibat dengan perjumpaan SKPM (Standard Kualiti Pendidikan Malaysia


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 14)

Tarikh

05.04.2011 (Selasa)

Kelas

3E

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

(Pembentangan kumpulan) berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru seperti Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (12 nilai), Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi serta Keamanan dan Keharmonian

Tujuan

Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembentangan kumpulan yang telah mula dijalankan

BBM

Kertas mahjung, kad manila, marker pen, keratan akhbar, rencana, majalah dan sebagainya

Objektif P&P

Menyatakan maksud, ciri-ciri, isu-isu semasa yang berkaitan dengan nilai yang dibentangkan dan contoh soalan bersesuaian dengan tajuk yang telah diberi

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi pembentangan yang mereka jalankan berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru kepada kumpulan masing-masing

Penerapan Nilai

Keberanian, menghormati, tanggungjawab, kerjasama dan keyakinan

Aktiviti

Pelajar didedahkan dengan maksud setiap nilai, isu dan contoh-contoh / ciri-ciri amalan nilai-nilai murni secara ringkas dan selebihnya dibentangkan oleh pelajar mengikut kumpulan . Guru membimbing dan memberi panduan yang bersesuaian kepada pelajar

Refleksi

P&P ditangguhkan kerana guru terlibat dengan perjumpaan SKPM (Standard Kualiti Pendidikan Malaysia


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 14)

Tarikh

06.04.2011 (Rabu)

Kelas

1F

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu - Tatabahasa

Tajuk

Ayat Tunggal, Ayat Majmuk dan Ayat Cakap Ajuk & Ayat Cakap Pindah

Tujuan

Melatih pelajar membina ayat menggunakan Ayat Tunggal, Ayat Majmuk dan Ayat Cakap Ajuk & Ayat Cakap Pindah yang betul

BBM

Buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan perbezaan antara setiap Ayat Tunggal, Ayat Majmuk dan Ayat Cakap Ajuk & Ayat Cakap Pindah

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat

Penerapan Nilai

Usaha

Aktiviti

Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima

Refleksi

P&P ditangguhkan kerana guru terlibat dengan perjumpaan SKPM (Standard Kualiti Pendidikan Malaysia

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 14)

Tarikh

06.04.2011 (Rabu)

Kelas

1C

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu - Tatabahasa

Tajuk

Ayat Tunggal, Ayat Majmuk dan Ayat Cakap Ajuk & Ayat Cakap Pindah

Tujuan

Melatih pelajar membina ayat menggunakan Ayat Tunggal, Ayat Majmuk dan Ayat Cakap Ajuk & Ayat Cakap Pindah yang betul

BBM

Buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan perbezaan antara setiap Ayat Tunggal, Ayat Majmuk dan Ayat Cakap Ajuk & Ayat Cakap Pindah

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat

Penerapan Nilai

Usaha

Aktiviti

Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima

Refleksi

P&P ditangguhkan kerana guru terlibat dengan perjumpaan SKPM (Standard

Kualiti Pendidikan Malaysia


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 14)

Tarikh

06.04.2011 (Rabu)

Kelas

3D

Masa

4.00-5.10 ptg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

(Pembentangan kumpulan) berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru seperti Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (12 nilai), Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi serta Keamanan dan Keharmonian

Tujuan

Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembentangan kumpulan yang telah mula dijalankan

BBM

Kertas mahjung, kad manila, marker pen, keratan akhbar, rencana, majalah dan sebagainya

Objektif P&P

Menyatakan maksud, ciri-ciri, isu-isu semasa yang berkaitan dengan nilai yang dibentangkan dan contoh soalan bersesuaian dengan tajuk yang telah diberi

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi pembentangan yang mereka jalankan berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru kepada kumpulan masing-masing

Penerapan Nilai

Keberanian, menghormati, tanggungjawab, kerjasama dan keyakinan

Aktiviti

Pelajar didedahkan dengan maksud setiap nilai, isu dan contoh-contoh / ciri-ciri amalan nilai-nilai murni secara ringkas dan selebihnya dibentangkan oleh pelajar mengikut kumpulan . Guru membimbing dan memberi panduan yang bersesuaian kepada pelajar

Refleksi

P&P ditangguhkan kerana guru terlibat dengan perjumpaan SKPM (Standard

Kualiti Pendidikan Malaysia

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T2 (MINGGU 14)

Tarikh

07.04.2011 (Khamis)

Kelas

2G

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu - Tatabahasa

Tajuk

Ayat Tunggal, Ayat Majmuk dan Ayat Cakap Ajuk & Ayat Cakap Pindah

Tujuan

Melatih pelajar membina ayat menggunakan Ayat Tunggal, Ayat Majmuk dan Ayat Cakap Ajuk & Ayat Cakap Pindah yang betul

BBM

Buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan perbezaan antara setiap Ayat Tunggal, Ayat Majmuk dan Ayat Cakap Ajuk & Ayat Cakap Pindah

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat

Penerapan Nilai

Kerjasama, bertanggungjawab

Aktiviti

Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima

Refleksi

P&P berjalan lancar dan keadaan kelas adalah terkawal


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 14)

Tarikh

07.04.2011 (Khamis)

Kelas

1F

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (KOMSAS)

Tajuk

Kupasan dan Kajian Teks (cerpen- Sepucuk Surat daripada Kawan- sambungan P&P minggu lepas) dan drama 'Surat untuk Ina'

Tujuan

Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Cerpen dan Drama

BBM

Buku KOMSAS - Kasut Kelopak Jantung, buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan genre-genre Sastera khususnya Cerpen dan Drama

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Usaha, keberanian

Aktiviti

Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen dan drama berpandukan buku KOMSAS yang disediakan.

Refleksi

P&P berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar berminat untuk tampil kehadapan dan melakonkan setiap babak dalam drama tersebut


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 14)

Tarikh

07.04.2011 (Khamis)

Kelas

1C

Masa

5.10-6.20 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (KOMSAS)

Tajuk

Kupasan dan Kajian Teks (cerpen- Sepucuk Surat daripada Kawan- sambungan P&P minggu lepas) dan drama 'Surat untuk Ina'

Tujuan

Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Cerpen dan Drama

BBM

Buku KOMSAS - Kasut Kelopak Jantung, buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan genre-genre Sastera khususnya Cerpen dan Drama

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Usaha, keberanian

Aktiviti

Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen dan drama berpandukan buku KOMSAS yang disediakan.

Refleksi

P&P berjalan lancar kerana pelajar masing-masing dilihat berminat untuk membaca dialog dalam drama yang dipelajari


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 14)

Tarikh

08.04.2011 (Jumaat)

Kelas

3E

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

Tujuan

Memberi pendedahan dan latihan kepada pelajar tentang isu-isu semasa berdasarkan nilai-nilai murni yang dipelajari

BBM

Buku latihan, kertas lukisan, pensil warna, marker pen

Objektif P&P

Menyatakan maksud dengan menggunakan kata kunci yang mudah dan senang difahami dengan penghasilan peta minda oleh para pelajar

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat memahami dengan lebih mendalam tentang setiap perbezaan nilai-nilai murni yang dipelajari

Penerapan Nilai

Tumpuan, menghormati guru, kerajinan

Aktiviti

Pelajar dikehendaki menghasilkan peta minda tentang maksud setiap nilai murni yang dipelajari untuk memudahkan proses hafalan dan kefahaman berdasarkan panduan dan bimbingan daripada guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat dapat menyiapkan hasil tugasan yang diberikan dengan memuaskan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T2 (MINGGU 14)

Tarikh

08.04.2011 (Jumaat)

Kelas

2G

Masa

4.00-5.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (KOMSAS)

Tajuk

Kupasan antologi Gema Sepi Gadis Genius

Tujuan

Mendedahkan pelajar tentang kupasan tema dan persoalan berdasarkan antologi KOMSAS tersebut

BBM

Buku KOMSAS – antologi Gema Sepi Gadis Genius, buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan pendapat melalui perbincangan secara bersama berkenaan dengan kupasan tema dan persoalan novel KOMSAS tersebut

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Kerjasama, menghormati guru

Aktiviti

Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang kupasan antologi KOMSAS berkenaan

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar tekun menyalin nota yang diberikan oleh guru dan mereka juga dilihat agak berminat dengan kupasan cerpen tersebut serta keadaan kelas yang agak terkawal


 


 

No comments:

Post a Comment