Thursday, March 8, 2012

RPH (minggu 9,10,11)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 9)

Tarikh

27.02.2012 (Isnin)

Kelas

5K2

Masa

7.05-8.15pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (teknik / cara menjawab soalan struktur dan esei)

Tujuan

Melatih & mendedahkan pelajar teknik / cara menjawab soalan berbentuk struktur dan esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks, set soalan latihan

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang diberikan

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting

Penerapan Nilai

Tanggungjawab

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan latihan di papan hitam dan pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul

Refleksi

P&P berjalan lancar kerana pelajar membuat latihan yang diberikan dengan baik dan memuaskan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 9)

Tarikh

27.02.2012 (Isnin)

Kelas

4K9

Masa

8.15-9.25pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (teknik / cara menjawab soalan struktur dan esei)

Tujuan

Melatih & mendedahkan pelajar teknik / cara menjawab soalan berbentuk struktur dan esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks, set soalan latihan

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang diberikan

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting

Penerapan Nilai

Hormat-menghormati

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan latihan di papan hitam dan pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar cuba sedaya upaya menjawab soalan yang diberikan dengan baik dan pada masa yang sama turut dibantu oleh guru


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 9)

Tarikh

27.02.2012 (Isnin)

Kelas

4MPV

Masa

10.55-12.05tghri

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (teknik / cara menjawab soalan struktur dan esei)

Tujuan

Melatih & mendedahkan pelajar teknik / cara menjawab soalan berbentuk struktur dan esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks, set soalan latihan

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang diberikan

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting

Penerapan Nilai

Hormat-menghormati

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan latihan di papan hitam dan pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat aktif bertanya sekiranya tidak faham. Penerangan / penjelasan diberikan oleh guru dengan lebih teliti bagi memastikan pelajar benar-benar memahaminya


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 9)

Tarikh

28.02.2012 (Selasa)

Kelas

4K5

Masa

8.15-9.25pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (teknik / cara menjawab soalan struktur dan esei)

Tujuan

Melatih & mendedahkan pelajar teknik / cara menjawab soalan berbentuk struktur dan esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks, set soalan latihan

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang diberikan

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting

Penerapan Nilai

Hormat-menghormati

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan latihan di papan hitam dan pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar yang dipilih cuba memberikan jawapan yang terbaik di papan hitam serta pada masa yang sama guru membetulkan kesilapan mereka berdasarkan teknik / cara menjawab soalan yang betul


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 9)

Tarikh

28.02.2012 (Selasa)

Kelas

5K5

Masa

9.45-10.55pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (teknik / cara menjawab soalan struktur dan esei)

Tujuan

Melatih & mendedahkan pelajar teknik / cara menjawab soalan berbentuk struktur dan esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks, set soalan latihan

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang diberikan

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting

Penerapan Nilai

Hormat-menghormati

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan latihan di papan hitam dan pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul

Refleksi

P&P berjalan lancar dan tugasan yang diberikan oleh guru iaitu dengan meminta pelajar memberikan jawapan di papan hitam dilaksanakan dengan baik oleh mereka serta keadaan kelas adalah terkawal


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 9)

Tarikh

28.02.2012 (Selasa)

Kelas

4S3

Masa

12.05-12.40tghri

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (teknik / cara menjawab soalan struktur dan esei)

Tujuan

Melatih & mendedahkan pelajar teknik / cara menjawab soalan berbentuk struktur dan esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks, set soalan latihan

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang diberikan

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting

Penerapan Nilai

Hormat-menghormati

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan latihan di papan hitam dan pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul

Refleksi

P&P berjalan lancar dan setiap tugasan yang diberikan oleh guru dilaksanakan dengan baik dan memuaskan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 9)

Tarikh

29.02.2012 (Rabu)

Kelas

4K9

Masa

9.45-10.55pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (rasional) - sambungan P&P minggu lepas

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi masalah kes remaja lari dari rumah & kes kemalangan jalan raya serta contoh-contoh amalan nilai rasional yang perlu diamalkan

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai rasional

Penerapan Nilai

Tanggungjawab

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti berdasarkan situasi yang diberi dalam buku teks, pelajar juga didedahkan dengan cara-cara menyelesaikan masalah mengikut pemikiran yang rasional. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar telah menyenaraikan faktor, kesan dan langkah untuk mengatasi masalah berdasarkan tajuk yang diberi dengan baik dan memuaskan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 9)

Tarikh

29.02.2012 (Rabu)

Kelas

5K2

Masa

10.55-12.05tghri

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (rasional) – sambungan P&P minggu lepas

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi masalah kes remaja lari dari rumah & kes kemalangan jalan raya serta contoh-contoh amalan nilai rasional yang perlu diamalkan

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai rasional

Penerapan Nilai

Kesederhanaan

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti berdasarkan situasi yang diberi dalam buku teks, pelajar juga didedahkan dengan cara-cara menyelesaikan masalah mengikut pemikiran yang rasional. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan lancar kerana keseluruhan pelajar telah menyiapkan dan menyenaraikan maklumat yang dikehendaki di papan hitam dengan baik dan memuaskan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 9)

Tarikh

01.03.2012 (Khamis)

Kelas

5K5

Masa

8.15-9.25pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (rasional) – sambungan P&P minggu lepas

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi masalah kes remaja lari dari rumah & kes kemalangan jalan raya serta contoh-contoh amalan nilai rasional yang perlu diamalkan

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai rasional

Penerapan Nilai

Patuh

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti berdasarkan situasi yang diberi dalam buku teks, pelajar juga didedahkan dengan cara-cara menyelesaikan masalah mengikut pemikiran yang rasional. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan lancar, pelajar berupaya memberi contoh cara penyelesaian bagi sesuatu masalah dengan rasional berdasarkan situasi yang diberi serta pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 9)

Tarikh

01.03.2012 (Khamis)

Kelas

4K5

Masa

9.45-10.55pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (rasional) – sambungan P&P minggu lepas

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi masalah kes remaja lari dari rumah & kes kemalangan jalan raya serta contoh-contoh amalan nilai rasional yang perlu diamalkan

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai rasional

Penerapan Nilai

Amanah

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti berdasarkan situasi yang diberi dalam buku teks, pelajar juga didedahkan dengan cara-cara menyelesaikan masalah mengikut pemikiran yang rasional. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar menyalin nota / maklumat tentang kepentingan pemikiran yang rasional dalam sesuatu proses pembuatan keputusan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 9)

Tarikh

02.03.2012 (Jumaat)

Kelas

4S3

Masa

8.15-9.25pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (rasional) – sambungan P&P minggu lepas

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi masalah kes remaja lari dari rumah & kes kemalangan jalan raya serta contoh-contoh amalan nilai rasional yang perlu diamalkan

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai rasional

Penerapan Nilai

Keupayaan / keyakinan

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti berdasarkan situasi yang diberi dalam buku teks, pelajar juga didedahkan dengan cara-cara menyelesaikan masalah mengikut pemikiran yang rasional. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar mengingati maksud nilai rasional yang dipelajari mereka pada hari ini


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 9)

Tarikh

02.03.2012 (Jumaat)

Kelas

4MPV

Masa

10.40-11.40pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (rasional) – sambungan P&P minggu lepas

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks, lembaran kerja

Objektif P&P

Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi masalah kes remaja lari dari rumah & kes kemalangan jalan raya serta contoh-contoh amalan nilai rasional yang perlu diamalkan

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai rasional

Penerapan Nilai

Kesederhanaan

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti berdasarkan situasi yang diberi dalam buku teks, pelajar juga didedahkan dengan cara-cara menyelesaikan masalah mengikut pemikiran yang rasional. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar yang mana kebanyakan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya terhadap lembaran kerja berkenaan dengan kes kemalangan jalan raya dan kes remaja lari dari rumah yang diedarkan oleh guru


 


 

** Sabtu ganti (03/03/2012)


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

(MINGGU 10)

  • Tarikh : 05.03.2012 Hingga 09.03.2012
  • Tiada P&P: Minggu Peperiksaan / Ujian 1 (Mac) - tingkatan 4 & 5


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

(MINGGU 11)

  • Tarikh : 12.03.2012 Hingga 16.03.2012
  • Tiada P&P: Cuti Pertengahan Penggal 1

No comments:

Post a Comment