RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 9)
Tarikh | 27.02.2012 (Isnin) |
Kelas | 5K2 |
Masa | 7.05-8.15pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (teknik / cara menjawab soalan struktur dan esei) |
Tujuan | Melatih & mendedahkan pelajar teknik / cara menjawab soalan berbentuk struktur dan esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks, set soalan latihan |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan latihan di papan hitam dan pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul |
Refleksi | P&P berjalan lancar kerana pelajar membuat latihan yang diberikan dengan baik dan memuaskan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 9)
Tarikh | 27.02.2012 (Isnin) |
Kelas | 4K9 |
Masa | 8.15-9.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (teknik / cara menjawab soalan struktur dan esei) |
Tujuan | Melatih & mendedahkan pelajar teknik / cara menjawab soalan berbentuk struktur dan esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks, set soalan latihan |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting |
Penerapan Nilai | Hormat-menghormati |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan latihan di papan hitam dan pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar cuba sedaya upaya menjawab soalan yang diberikan dengan baik dan pada masa yang sama turut dibantu oleh guru |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 9)
Tarikh | 27.02.2012 (Isnin) |
Kelas | 4MPV |
Masa | 10.55-12.05tghri |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (teknik / cara menjawab soalan struktur dan esei) |
Tujuan | Melatih & mendedahkan pelajar teknik / cara menjawab soalan berbentuk struktur dan esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks, set soalan latihan |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting |
Penerapan Nilai | Hormat-menghormati |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan latihan di papan hitam dan pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat aktif bertanya sekiranya tidak faham. Penerangan / penjelasan diberikan oleh guru dengan lebih teliti bagi memastikan pelajar benar-benar memahaminya |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 9)
Tarikh | 28.02.2012 (Selasa) |
Kelas | 4K5 |
Masa | 8.15-9.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (teknik / cara menjawab soalan struktur dan esei) |
Tujuan | Melatih & mendedahkan pelajar teknik / cara menjawab soalan berbentuk struktur dan esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks, set soalan latihan |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting |
Penerapan Nilai | Hormat-menghormati |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan latihan di papan hitam dan pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar yang dipilih cuba memberikan jawapan yang terbaik di papan hitam serta pada masa yang sama guru membetulkan kesilapan mereka berdasarkan teknik / cara menjawab soalan yang betul |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 9)
Tarikh | 28.02.2012 (Selasa) |
Kelas | 5K5 |
Masa | 9.45-10.55pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (teknik / cara menjawab soalan struktur dan esei) |
Tujuan | Melatih & mendedahkan pelajar teknik / cara menjawab soalan berbentuk struktur dan esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks, set soalan latihan |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting |
Penerapan Nilai | Hormat-menghormati |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan latihan di papan hitam dan pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan tugasan yang diberikan oleh guru iaitu dengan meminta pelajar memberikan jawapan di papan hitam dilaksanakan dengan baik oleh mereka serta keadaan kelas adalah terkawal |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 9)
Tarikh | 28.02.2012 (Selasa) |
Kelas | 4S3 |
Masa | 12.05-12.40tghri |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (teknik / cara menjawab soalan struktur dan esei) |
Tujuan | Melatih & mendedahkan pelajar teknik / cara menjawab soalan berbentuk struktur dan esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks, set soalan latihan |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting |
Penerapan Nilai | Hormat-menghormati |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan latihan di papan hitam dan pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan setiap tugasan yang diberikan oleh guru dilaksanakan dengan baik dan memuaskan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 9)
Tarikh | 29.02.2012 (Rabu) |
Kelas | 4K9 |
Masa | 9.45-10.55pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (rasional) - sambungan P&P minggu lepas |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi masalah kes remaja lari dari rumah & kes kemalangan jalan raya serta contoh-contoh amalan nilai rasional yang perlu diamalkan |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai rasional |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti berdasarkan situasi yang diberi dalam buku teks, pelajar juga didedahkan dengan cara-cara menyelesaikan masalah mengikut pemikiran yang rasional. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar telah menyenaraikan faktor, kesan dan langkah untuk mengatasi masalah berdasarkan tajuk yang diberi dengan baik dan memuaskan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 9)
Tarikh | 29.02.2012 (Rabu) |
Kelas | 5K2 |
Masa | 10.55-12.05tghri |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (rasional) – sambungan P&P minggu lepas |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi masalah kes remaja lari dari rumah & kes kemalangan jalan raya serta contoh-contoh amalan nilai rasional yang perlu diamalkan |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai rasional |
Penerapan Nilai | Kesederhanaan |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti berdasarkan situasi yang diberi dalam buku teks, pelajar juga didedahkan dengan cara-cara menyelesaikan masalah mengikut pemikiran yang rasional. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar kerana keseluruhan pelajar telah menyiapkan dan menyenaraikan maklumat yang dikehendaki di papan hitam dengan baik dan memuaskan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 9)
Tarikh | 01.03.2012 (Khamis) |
Kelas | 5K5 |
Masa | 8.15-9.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (rasional) – sambungan P&P minggu lepas |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi masalah kes remaja lari dari rumah & kes kemalangan jalan raya serta contoh-contoh amalan nilai rasional yang perlu diamalkan |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai rasional |
Penerapan Nilai | Patuh |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti berdasarkan situasi yang diberi dalam buku teks, pelajar juga didedahkan dengan cara-cara menyelesaikan masalah mengikut pemikiran yang rasional. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar, pelajar berupaya memberi contoh cara penyelesaian bagi sesuatu masalah dengan rasional berdasarkan situasi yang diberi serta pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 9)
Tarikh | 01.03.2012 (Khamis) |
Kelas | 4K5 |
Masa | 9.45-10.55pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (rasional) – sambungan P&P minggu lepas |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi masalah kes remaja lari dari rumah & kes kemalangan jalan raya serta contoh-contoh amalan nilai rasional yang perlu diamalkan |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai rasional |
Penerapan Nilai | Amanah |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti berdasarkan situasi yang diberi dalam buku teks, pelajar juga didedahkan dengan cara-cara menyelesaikan masalah mengikut pemikiran yang rasional. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar menyalin nota / maklumat tentang kepentingan pemikiran yang rasional dalam sesuatu proses pembuatan keputusan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 9)
Tarikh | 02.03.2012 (Jumaat) |
Kelas | 4S3 |
Masa | 8.15-9.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (rasional) – sambungan P&P minggu lepas |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi masalah kes remaja lari dari rumah & kes kemalangan jalan raya serta contoh-contoh amalan nilai rasional yang perlu diamalkan |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai rasional |
Penerapan Nilai | Keupayaan / keyakinan |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti berdasarkan situasi yang diberi dalam buku teks, pelajar juga didedahkan dengan cara-cara menyelesaikan masalah mengikut pemikiran yang rasional. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar mengingati maksud nilai rasional yang dipelajari mereka pada hari ini |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 9)
Tarikh | 02.03.2012 (Jumaat) |
Kelas | 4MPV |
Masa | 10.40-11.40pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (rasional) – sambungan P&P minggu lepas |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks, lembaran kerja |
Objektif P&P | Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi masalah kes remaja lari dari rumah & kes kemalangan jalan raya serta contoh-contoh amalan nilai rasional yang perlu diamalkan |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai rasional |
Penerapan Nilai | Kesederhanaan |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti berdasarkan situasi yang diberi dalam buku teks, pelajar juga didedahkan dengan cara-cara menyelesaikan masalah mengikut pemikiran yang rasional. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar yang mana kebanyakan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya terhadap lembaran kerja berkenaan dengan kes kemalangan jalan raya dan kes remaja lari dari rumah yang diedarkan oleh guru |
** Sabtu ganti (03/03/2012)
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
(MINGGU 10)
- Tarikh : 05.03.2012 Hingga 09.03.2012
- Tiada P&P: Minggu Peperiksaan / Ujian 1 (Mac) - tingkatan 4 & 5
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
(MINGGU 11)
- Tarikh : 12.03.2012 Hingga 16.03.2012
- Tiada P&P: Cuti Pertengahan Penggal 1
No comments:
Post a Comment