RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU & PENDIDIKAN MORAL
T1 & T3 (MINGGU 31)
- Tarikh : 01.08.2011
- Tiada P&P: Cuti ganti 'Larian 1 Murid 1 Sukan 1 Malaysia' yang telah diadakan pada 02/07/2011 baru-baru ini.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 31)
Tarikh | 02.08.2011 (Selasa) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.05-1.15 tghri |
Subjek | Bahasa Melayu – ringkasan karangan |
Tajuk | 'Kebaikan menabung' |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang ringkasan karangan yang dibincangkan menerusi latihan/lembaran kerja yang diberikan |
BBM | Buku latihan, lembaran kerja |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh dan latihan ringkasan karangan |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Menghormati guru |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki membuat ringkasan karangan berdasarkan petikan umum yang diberi dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar membuat latihan yang diberikan dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 31)
Tarikh | 02.08.2011 (Selasa) |
Kelas | 3E |
Masa | 1.15-2.20 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk |
|
Tujuan | Melatih pelajar memahami dan mengingati dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan tersebut |
BBM | Buku teks, buku latihan |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan kepentingan memahami seterusnya mengingati definisi-definisi sesuatu nilai yang dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada nilai-nilai yang telah dipelajari |
Penerapan Nilai | Kerajinan, usaha |
Aktiviti | Guru meminta pelajar memahami seterusnya mengingati kembali maksud / definisi nilai yang telah dipelajari dan dihafal oleh mereka pada minggu lepas serta akan disoal pada kelas yang akan datang. Guru juga memberi nota penting berkenaan tajuk harga diri |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat berusaha sedaya upaya mengingati definisi nilai-nilai yang dikehendaki. Mereka juga mematuhi setiap arahan guru dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 31)
Tarikh | 03.08.2011 (Rabu) |
Kelas | 1C |
Masa | 1.15-2.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Kata Banyak Makna dan Peribahasa (sambungan P&P minggu lepas- perbincangan latihan tatabahasa) |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan perkataan yang sama tetapi mengandungi pelbagai maksud dan peribahasa yang betul |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap perkataan yang sama tetapi mengandungi pelbagai maksud dan peribahasa yang dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima. Perbincangan jawapan latihan juga diadakan bagi memastikan tugasan yang diberikan disiapkan oleh pelajar |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan aktiviti perbincangan dalam kelas adalah memuaskan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 31)
Tarikh | 03.08.2011 (Rabu) |
Kelas | 3D |
Masa | 3.05-4.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk |
|
Tujuan | Melatih pelajar memahami dan mengingati dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan tersebut |
BBM | Buku teks, buku latihan, lembaran kerja |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan kepentingan memahami seterusnya mengingati definisi-definisi sesuatu nilai yang dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada nilai-nilai yang telah dipelajari |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab, kerajinan |
Aktiviti | Guru meminta pelajar memahami seterusnya mengingati kembali maksud / definisi nilai yang telah dihafal oleh mereka pada minggu lepas dan akan disoal pada kelas yang akan datang. Pelajar juga turut diberi latihan set soalan untuk disiapkan dan akan dibincangkan nanti |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar terus berusaha menyiapkan tugasan yang diberi. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 31)
Tarikh | 03.08.2011 (Rabu) |
Kelas | 1F |
Masa | 4.10-5.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Kata Banyak Makna dan Peribahasa (sambungan P&P minggu lepas- perbincangan latihan tatabahasa) |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan perkataan yang sama tetapi mengandungi pelbagai maksud dan peribahasa yang betul |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap perkataan yang sama tetapi mengandungi pelbagai maksud dan peribahasa yang dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima. Perbincangan jawapan latihan juga diadakan bagi memastikan tugasan yang diberikan disiapkan oleh pelajar |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar menyiapkan tugasan yang diberi dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 31)
Tarikh | 04.08.2011 (Khamis) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.05-1.15 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Simpulan Bahasa dan Sinonim |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan Simpulan Bahasa dan Sinonim yang betul |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap Simpulan Bahasa dan Sinonim |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Kerajinan, tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar aktif bertanya sekiranya kurang faham akan maksud sesuatu tatabahasa yang dipelajari |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 31)
Tarikh | 04.08.2011 (Khamis) |
Kelas | 1F |
Masa | 1.15-2.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Simpulan Bahasa dan Sinonim |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan Simpulan Bahasa dan Sinonim yang betul |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap Simpulan Bahasa dan Sinonim |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Kerajinan, tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar aktif bertanya serta amat berminat dengan tajuk tatabahasa yang dipelajari mereka pada hari ini |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 31)
Tarikh | 04.08.2011 (Khamis) |
Kelas | 1C |
Masa | 4.10-5.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Simpulan Bahasa dan Sinonim |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan Simpulan Bahasa dan Sinonim yang betul |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap Simpulan Bahasa dan Sinonim |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Kerjasama |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan latihan yang diberikan dapat disiapkan mereka dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 31)
Tarikh | 05.08.2011 (Jumaat) |
Kelas | 3E |
Masa | 2.00-2.50 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (sambungan P&P hari Selasa 02/08/2011 – nilai harga diri) |
Tujuan | Memberi pendedahan dan latihan kepada pelajar tentang isu-isu semasa berdasarkan nilai-nilai murni yang dipelajari |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh-contoh soalan berbentuk struktur serta isu-isu yang berkaitan dengan harga diri |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dengan lebih mendalam tentang setiap perbezaan dan contoh-contoh jawapan menerusi nilai-nilai murni yang telah dipelajari |
Penerapan Nilai | Kerajinan, usaha |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki menulis nota penting serta menjawab soalan-soalan yang diberi dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan kerjasama yang diberikan semasa sesi perbincangan jawapan latihan adalah memuaskan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 31)
Tarikh | 05.08.2011 (Jumaat) |
Kelas | 2G |
Masa | 3.30-4.15 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral (bacaan) |
Tajuk |
|
Tujuan | Menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Bahan bacaan di perpustakaan |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing |
Refleksi
| P&P berjalan lancar dan keadaan pelajar ketika berada di perpustakaan adalah terkawal |
RPH kemas kini. Teruskan usaha cikgu.
ReplyDeleteTerima kasih.
htchong