RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 32)
Tarikh | 08.08.2011 (Isnin) |
Kelas | 1C |
Masa | 12.05-1.15 tghri |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk |
|
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya cerpen |
BBM | Buku latihan, buku KOMSAS Kasut Kelopak Jantung |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara genre-genre sastera khususnya cerpen |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara / maksud yang tersurat & tersirat di sebalik cerpen yang dipelajari |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membaca cerpen tersebut dan pada masa yang sama pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen berpandukan buku KOMSAS yang disediakan |
Refleksi | P&P berjalan lancar malah, jalan cerita cerpen tersebut mudah difahami oleh pelajar |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 32)
Tarikh | 08.08.2011 (Isnin) |
Kelas | 1F |
Masa | 1.15-2.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk |
|
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya cerpen |
BBM | Buku latihan, buku KOMSAS Kasut Kelopak Jantung |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara genre-genre sastera khususnya cerpen |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara / maksud yang tersurat & tersirat di sebalik cerpen yang dipelajari |
Penerapan Nilai | Menghormati guru |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membaca cerpen tersebut dan pada masa yang sama pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen berpandukan buku KOMSAS yang disediakan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan tinjauan mendapati kebanyakan pelajar memahami jalan cerita dan nilai-nilai murni yang cuba disampaikan oleh pengarang menerusi cerpen berkenaan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 32)
Tarikh | 09.08.2011 (Selasa) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.05-1.15 tghri |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk |
|
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya cerpen |
BBM | Buku latihan, buku KOMSAS Kasut Kelopak Jantung |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara genre-genre sastera khususnya cerpen |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara / maksud yang tersurat & tersirat di sebalik cerpen yang dipelajari |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membaca cerpen tersebut dan pada masa yang sama pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen berpandukan buku KOMSAS yang disediakan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar mematuhi setiap arahan dan membuat tugasan yang diminta oleh guru dengan baik dan memuaskan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 32)
Tarikh | 09.08.2011 (Selasa) |
Kelas | 3E |
Masa | 1.15-2.20 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk |
|
Tujuan | Melatih pelajar memahami dan mengingati dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan tersebut |
BBM | Buku teks, buku latihan |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan kepentingan memahami seterusnya mengingati definisi-definisi sesuatu nilai yang dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada nilai-nilai yang telah dipelajari |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab, kerjasama |
Aktiviti | Guru meminta pelajar memahami seterusnya mengingati kembali maksud / definisi nilai yang telah dipelajari dan dihafal oleh mereka pada minggu lepas serta akan disoal pada kelas yang akan datang. Selain itu, pelajar juga menyalin nota penting berkenaan tajuk hemah tinggi |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat berusaha sedaya upaya mengingati definisi nilai-nilai yang dikehendaki walaupun terdapat segelintir daripada mereka yang masih lemah dari aspek hafalan. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 32)
Tarikh | 10.08.2011 (Rabu) |
Kelas | 1C |
Masa | 1.15-2.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk |
|
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya cerpen |
BBM | Buku latihan, buku KOMSAS Kasut Kelopak Jantung |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara genre-genre sastera khususnya cerpen |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara / maksud yang tersurat & tersirat di sebalik cerpen yang dipelajari |
Penerapan Nilai | Usaha, tanggungjawab |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membaca cerpen tersebut dan pada masa yang sama pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen berpandukan buku KOMSAS yang disediakan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar aktif bertanya dan menjawab persoalan yang dikemukakan oleh guru dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 32)
Tarikh | 10.08.2011 (Rabu) |
Kelas | 1F |
Masa | 4.10-5.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk |
|
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya cerpen |
BBM | Buku latihan, buku KOMSAS Kasut Kelopak Jantung |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara genre-genre sastera khususnya cerpen |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara / maksud yang tersurat & tersirat di sebalik cerpen yang dipelajari |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membaca cerpen tersebut dan pada masa yang sama pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen berpandukan buku KOMSAS yang disediakan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar sedaya upaya menghayati maksud yang cuba disampaikan dalam cerpen berkenaan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 32)
Tarikh | 11.08.2011 (Khamis) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.05-1.15 tghri |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Antonim dan menentukan maksud ayat |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat berdasarkan tatabahasa yang dipelajari iaitu penggunaan 'antonim' yang betul |
BBM | Buku latihan, lembaran kerja |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap tatabahasa yang dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Usaha |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dapat membina ayat dan menyiapkan latihan yang diberikan dengan baik berdasarkan tatabahasa yang telah dipelajari |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 32)
Tarikh | 11.08.2011 (Khamis) |
Kelas | 1F |
Masa | 1.15-2.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Antonim dan menentukan maksud ayat |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat berdasarkan tatabahasa yang dipelajari iaitu penggunaan 'antonim' yang betul |
BBM | Buku latihan, lembaran kerja |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap tatabahasa yang dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Kerjasama, usaha |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat sedaya upaya berusaha menjawab soalan-soalan yang dikemukakan oleh guru dengan baik dan memuaskan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 32)
Tarikh | 11.08.2011 (Khamis) |
Kelas | 1C |
Masa | 4.10-5.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Antonim dan menentukan maksud ayat |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat berdasarkan tatabahasa yang dipelajari iaitu penggunaan 'antonim' yang betul |
BBM | Buku latihan, lembaran kerja |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap tatabahasa yang dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Kerjasama, usaha |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar berusaha menjawab setiap persoalan yang dikemukakan oleh guru dengan baik berkenaan dengan tajuk antonim yang dipelajari pada hari ini |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 32)
Tarikh | 12.08.2011 (Jumaat) |
Kelas | 3E |
Masa | 2.00-2.50 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral (bacaan) |
Tajuk |
|
Tujuan | Menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Bahan bacaan di perpustakaan |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Kerjasama, tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing |
Refleksi
| P&P berjalan lancar dan keadaan pelajar ketika berada di perpustakaan adalah terkawal |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 32)
Tarikh | 12.08.2011 (Jumaat) |
Kelas | 2G |
Masa | 3.30-4.15 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (bacaan) |
Tajuk |
|
Tujuan | Menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Bahan bacaan di perpustakaan |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing |
Refleksi
| P&P berjalan lancar dan pelajar telah memanfaatkan masa yang diberi dengan baik |
No comments:
Post a Comment