RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 8)
Tarikh | 21.02.2011 (Isnin) |
Kelas | 1C |
Masa | 12.50-2.00. ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (Program Nilam) |
Tajuk |
|
Tujuan | Program untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Buku latihan, borang 'Program Nilam' |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Kerajinan, bertanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang sama guru memberikan garis panduan dalam mengisi borang 'Program Nilam' yang disediakan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar amat berminat dengan bahan bacaan yang diperoleh dari perpustakaan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 8)
Tarikh | 21.02.2011 (Isnin) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (Program Nilam) |
Tajuk |
|
Tujuan | Program untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Buku latihan, borang 'Program Nilam' |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Kerajinan, bertanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang sama guru memberikan garis panduan dalam mengisi borang 'Program Nilam' yang disediakan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar berminat dengan bahan bacaan yang diperoleh dari perpustakaan malah, program ini dilihat amat berkesan dalam memupuk budaya membaca di kalangan pelajar |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 8)
Tarikh | 21.02.2011 (Isnin) |
Kelas | 3D |
Masa | 4.35-5.10ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (sambungan P&P minggu lepas) |
Tujuan | Memberi pendedahan kepada pelajar tentang situasi-situasi dan cara penyelesaiannya berdasarkan nilai-nilai murni yang dipelajari |
BBM | Buku latihan, kertas lukisan |
Objektif P&P | Menyatakan contoh tentang nilai-nilai murni yang perlu ada pada diri seseorang berdasarkan situasi-situasi tertentu |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dengan lebih mendalam dengan pendedahan kepada contoh-contoh situasi yang ditunjukkan dalam buku teks serta dikaitkan dengan kehidupan seharian |
Penerapan Nilai | Kerajinan, taat |
Aktiviti | Pelajar telah menulis kelebihan yang ada pada diri dan guru mengaitkannya dengan nilai harga diri yang dipelajari |
Refleksi | P&P berjalan lancar kerana keseluruhan pelajar telah menyiapkan dan menyenaraikan kelebihan / keistimewaan yang ada pada diri menerusi hasil lukisan lima kelopak bunga yang dilukis tersebut malah aktiviti sedemikian dilihat dapat meningkatkan daya kreativiti di kalangan mereka |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 8)
Tarikh | 22.02.2011 (Selasa) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Kata Penguat, Kata Penegas & Kata Pembenar, Kata Keterangan dan Kata Sandang |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan Kata Penguat, Kata Penegas & Kata Pembenar, Kata Keterangan dan Kata Sandang yang betul |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap Kata Penguat, Kata Penegas & Kata Pembenar, Kata Keterangan dan Kata Sandang yang betul |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Kerjasama, kerajinan |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar memahami setiap perbezaan contoh ayat menerusi tatabahasa yang dipelajari. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 8)
Tarikh | 22.02.2011 (Selasa) |
Kelas | 3E |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | (Pembentangan kumpulan) berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru seperti Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (12 nilai), Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi serta Keamanan dan Keharmonian |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembentangan kumpulan yang telah mula dijalankan |
BBM | Kertas mahjung, kad manila, marker pen, keratan akhbar, rencana, majalah dan sebagainya |
Objektif P&P | Menyatakan maksud, ciri-ciri, isu-isu semasa yang berkaitan dengan nilai yang dibentangkan dan contoh soalan bersesuaian dengan tajuk yang telah diberi |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi pembentangan yang mereka jalankan berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru kepada kumpulan masing-masing |
Penerapan Nilai | Keberanian, menghormati, tanggungjawab, kerjasama dan keyakinan |
Aktiviti | Pelajar didedahkan dengan maksud setiap nilai, isu dan contoh-contoh / ciri-ciri amalan nilai-nilai murni secara ringkas dan selebihnya dibentangkan oleh pelajar mengikut kumpulan . Guru membimbing dan memberi panduan yang bersesuaian kepada pelajar |
Refleksi | P&P dan pembentangan kumpulan berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar telah menyiapkan tajuk tugasan untuk dibentangkan dan mereka dilihat berkeyakinan semasa sesi pembentangan kumpulan dijalankan dalam kelas |
- Tarikh : 23.02.2011 hingga 25.02.2011 (Rabu - Jumaat)
- Tiada P&P: Sambutan Hari Sukan Sekolah
No comments:
Post a Comment