RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
(MINGGU 5)
- Tarikh : 31.01.2011 Hingga 04.02.2011
- Tiada P&P: Cuti persekolahan sempena sambutan Tahun Baru Cina
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 6)
Tarikh | 07.02.2011 (Isnin) |
Kelas | 1C |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - karangan |
Tajuk | Karangan- Pengalaman yang telah ditempuhi semasa cuti sekolah yang lalu |
Tujuan | Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar untuk menyatakan pengalaman mereka yang perlu diperihalkan dalam bentuk esei / karangan |
BBM | Buku teks, buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi karangan tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerjasama, tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang bersama-sama isi karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar yang mana keseluruhan isi karangan adalah didapati menerusi idea-idea dari pelajar itu sendiri |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 6)
Tarikh | 07.02.2011 (Isnin) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - karangan |
Tajuk | Karangan- Pengalaman yang telah ditempuhi semasa cuti sekolah yang lalu |
Tujuan | Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar untuk menyatakan pengalaman mereka yang perlu diperihalkan dalam bentuk esei / karangan |
BBM | Buku teks, buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi karangan tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerjasama, tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang bersama-sama isi karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar yang mana pelajar aktif menyumbangkan idea-idea yang bernas bersesuaian dengan tajuk karangan yang dipelajari |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 6)
Tarikh | 07.02.2011 (Isnin) |
Kelas | 3D |
Masa | 4.35-5.10ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (Harga Diri dan Amanah) |
Tujuan | Memberi pendedahan kepada pelajar tentang situasi-situasi dan cara penyelesaiannya berdasarkan nilai-nilai murni yang dipelajari |
BBM | Buku latihan, kertas lukisan |
Objektif P&P | Menyatakan contoh tentang nilai-nilai murni yang perlu ada pada diri seseorang berdasarkan situasi-situasi tertentu |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dengan lebih mendalam dengan pendedahan kepada contoh-contoh situasi yang ditunjukkan dalam buku teks serta dikaitkan dengan kehidupan seharian |
Penerapan Nilai | Hormat menghormati |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki melukis bunga yang mempunyai lima kelopak. Setiap kelopak tersebut, pelajar perlu menulis kelebihan yang ada pada diri dan guru mengaitkannya dengan nilai hemah tinggi yang dipelajari |
Refleksi | P&P berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar cuba sedaya upaya menyelidik kelebihan / keistimewaan yang ada pada diri menerusi hasil lukisan lima kelopak bunga yang dilukis tersebut |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 6)
Tarikh | 08.02.2011 (Selasa) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - karangan |
Tajuk | Karangan- Pengalaman yang telah ditempuhi semasa cuti sekolah yang lalu |
Tujuan | Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar untuk menyatakan pengalaman mereka yang perlu diperihalkan dalam bentuk esei / karangan |
BBM | Buku teks, buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi karangan tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerjasama, tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang bersama-sama isi karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar yang mana keseluruhan isi karangan adalah didapati menerusi idea-idea dari pelajar itu sendiri dan pada masa yang sama dibantu oleh guru dalam menentukan isi yang relevan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 6)
Tarikh | 08.02.2011 (Selasa) |
Kelas | 3E/3F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang nilai yang dibincangkan |
BBM | Buku teks dan buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat dan contoh-contoh yang relevan tentang nilai-nilai murni yang dibincangkan |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dibincangkan dalam kelas |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Memandangkan hari ini merupakan pertama kali guru memasuki kelas tersebut akibat pertukaran jadual baru maka, pelajar dikehendaki menyalin nota maksud dan ciri-ciri yang terdapat dalam nilai-nilai yang berkaitan dengan perkembangan diri dan mengadakan sesi perbincangan bersama. Guru menentukan contoh yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar tekun menyalin nota dan cuba memahami maklumat yang ditulis dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 6)
Tarikh | 09.02.2011 (Rabu) |
Kelas | 1C |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Kata Tanya, Kata Bilangan, Kata Nafi dan Kata Pemeri |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan Kata Tanya, Kata Bilangan, Kata Nafi dan Kata Pemeri yang betul |
BBM | Buku latihan, 'flash card' |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap Kata Tanya, Kata Bilangan, Kata Nafi dan Kata Pemeri yang betul |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Taat, bertanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar memahami setiap perbezaan contoh ayat menerusi tatabahasa yang dipelajari. Walau bagaimanapun, terdapat sebahagian pelajar berbangsa Cina masih tidak memahami tatabahasa yang dipelajari tetapi mereka sanggup berusaha bersungguh-sungguh dengan aktif bertanya kepada guru sekiranya tidak faham dan tindakan susulan telah diambil oleh guru adalah dengan memberi banyak contoh tentang perbezaan ayat bagi mengelakkan pelajar keliru antara setiap tatabahasa yang dipelajari |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 6)
Tarikh | 09.02.2011 (Rabu) |
Kelas | 3D |
Masa | 3.25-4.35 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | (Pembentangan kumpulan) berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru seperti Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (12 nilai), Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi serta Keamanan dan Keharmonian |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembentangan kumpulan yang telah mula dijalankan |
BBM | Kertas mahjung, kad manila, marker pen, keratan akhbar, rencana, majalah dan sebagainya |
Objektif P&P | Menyatakan maksud, ciri-ciri, isu-isu semasa yang berkaitan dengan nilai yang dibentangkan dan contoh soalan bersesuaian dengan tajuk yang telah diberi |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi pembentangan yang mereka jalankan berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru kepada kumpulan masing-masing |
Penerapan Nilai | Keberanian, menghormati, tanggungjawab, kerjasama dan keyakinan |
Aktiviti | Pelajar didedahkan dengan maksud setiap nilai, isu dan contoh-contoh / ciri-ciri amalan nilai-nilai murni secara ringkas dan selebihnya dibentangkan oleh pelajar mengikut kumpulan . Guru membimbing dan memberi panduan yang bersesuaian kepada pelajar |
Refleksi | P&P dan pembentangan kumpulan berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar telah menyiapkan tajuk tugasan untuk dibentangkan dalam kelas |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 6)
Tarikh | 09.02.2011 (Rabu) |
Kelas | 1F |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Kata Tanya, Kata Bilangan, Kata Nafi dan Kata Pemeri |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan Kata Tanya, Kata Bilangan, Kata Nafi dan Kata Pemeri yang betul |
BBM | Buku latihan, 'flash card' |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap Kata Tanya, Kata Bilangan, Kata Nafi dan Kata Pemeri yang betul |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Taat, bertanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar memahami setiap perbezaan contoh ayat menerusi tatabahasa yang dipelajari |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 6)
Tarikh | 10.02.2011 (Khamis) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00. ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Kata Tanya, Kata Bilangan, Kata Nafi dan Kata Pemeri |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan Kata Tanya, Kata Bilangan, Kata Nafi dan Kata Pemeri yang betul |
BBM | Buku latihan, 'flash card' |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap Kata Tanya, Kata Bilangan, Kata Nafi dan Kata Pemeri yang betul |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Taat, bertanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar memahami setiap perbezaan contoh ayat menerusi tatabahasa yang dipelajari. Namun terdapat segelintir pelajar dibarisan belakang yang membuat bising dan tindakan susulan telah dibuat oleh guru dengan meminta mereka menghasilkan beberapa contoh ayat dari tatabahasa yang dipelajari |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 6)
Tarikh | 10.02.2011 (Khamis) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks Puisi Tradisional (contoh; gaya bahasa / unsur keindahan) |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Puisi Tradisional (gaya bahasa / unsur keindahan) |
BBM | Buku KOMSAS - Kasut Kelopak Jantung, buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan kepelbagaian genre Sastera khususnya Puisi Tradisional dan unsur-unsur keindahan yang terdapat di dalamnya |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Taat, kerajinan |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam puisi tradisional berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | P&P berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar berminat dengan kupasan gaya bahasa / unsur keindahan yang belum pernah dipelajari oleh mereka sebelum ini |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 6)
Tarikh | 10.02.2011 (Khamis) |
Kelas | 1C |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks Puisi Tradisional (contoh; gaya bahasa / unsur keindahan) |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Puisi Tradisional (gaya bahasa / unsur keindahan) |
BBM | Buku KOMSAS - Kasut Kelopak Jantung, buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan kepelbagaian genre Sastera khususnya Puisi Tradisional dan unsur-unsur keindahan yang terdapat di dalamnya |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Taat, kerajinan |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam puisi tradisional berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | P&P berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar berminat dengan kupasan gaya bahasa / unsur keindahan yang belum pernah dipelajari oleh mereka sebelum ini. Malah, pelajar di kelas ini aktif bertanya sekiranya tidak faham |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 6)
Tarikh | 11.02.2011 (Jumaat) |
Kelas | 3E / 3F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (sambungan P&P hari Selasa- 08 Oktober 2011) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang nilai yang dibincangkan |
BBM | Buku teks dan buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat dan contoh-contoh yang relevan tentang nilai-nilai murni yang dibincangkan |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dibincangkan dalam kelas |
Penerapan Nilai | Kerajinan, tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota yang berkaitan dengan nilai dalam perkembangan diri dan pada masa yang sama guru membahagikan kumpulan untuk sesi pembentangan yang bakal diadakan nanti |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar tekun menyalin nota dan cuba memahami maklumat yang ditulis dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 6)
Tarikh | 11.02.2011 (Jumaat) |
Kelas | 2G |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks Puisi Tradisional (contoh; pantun) |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Puisi Tradisional |
BBM | Buku KOMSAS – Gema Sepi Gadis Genius |
Objektif P&P | Menyatakan kepelbagaian genre Sastera khususnya Puisi Tradisional dan unsur-unsur keindahannya |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerajinan, tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam puisi tradisional berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | P&P berjalan lancar kerana mereka berminat terhadap aktiviti pembacaan pantun dalam kelas |
- Sekolah ganti pada hari Sabtu 12 Februari 2011 (Jadual hari Selasa)
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 6)
Tarikh | 12.02.2011 Sabtu (Jadual hari Selasa) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.15-1.15 tengahari |
Subjek | Bahasa Melayu - karangan |
Tajuk | Karangan bergambar 'faktor-faktor yang menyebabkan pelajar sekolah terlibat dalam budaya samseng' |
Tujuan | Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar teknik mengolah karangan dalam bentuk gambar untuk diperihalkan dalam bentuk esei / karangan |
BBM | Buku latihan, lembaran kerja |
Objektif P&P | Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting / rangka karangan tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang bersama-sama isi karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar yang mana kebanyakan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya terhadap gambar yang diberikan kepada mereka yang berkenaan dengan budaya samseng di sekolah |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 6)
Tarikh | 12.02.2011 Sabtu (Jadual hari Selasa) |
Kelas | 3E/3F |
Masa | 1.15-2.15 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan dan Alam Sekitar |
Tujuan | Melatih dan memberi garis panduan kepada pelajar menjelaskan / menyatakan tentang sesuatu nilai yang dibincangkan |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat dan contoh-contoh yang relevan tentang nilai-nilai murni yang dibincangkan |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dibincangkan dalam kelas |
Penerapan Nilai | Kerjasama |
Aktiviti | Memandangkan pelajar mengalami sedikit kesukaran untuk mendapatkan maklumat tentang maksud sesetengah nilai yang bakal dibentangkan oleh mereka nanti maka, guru memberi beberapa contoh maklumat tentang nilai tersebut |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar tekun menyalin nota dan cuba memahami maklumat yang diberi oleh guru dengan baik |
Tahniah kerana telah dapat menghantar rph untuk disemak.
ReplyDeleteRph tuan kemas, lengkap dan menarik.
kekalkan usaha murni ini.