RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 4)
Tarikh | 24.01.2011 (Isnin) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - KOMSAS |
Tajuk | Di Sebalik Wajah (kupasan novel) |
Tujuan | Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar untuk membaca dan memahami setiap bab dalam buku KOMSAS tersebut |
BBM | Buku KOMSAS (Di Sebalik Wajah) |
Objektif P&P | Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan secara ringkas tentang kupasan novel tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerjasama, tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama diminta oleh guru membentuk kumpulan untuk proses pembahagian tugasan yang perlu dibuat iaitu sinopsis, watak-perwatakan, persoalan, nilai dan pengajaran serta latar yang terlibat dalam novel tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar |
Refleksi | P&P berjalan lancar tetapi masih terdapat segelintir pelajar yang masih tidak membawa buku KOMSAS dan tindakan telah diambil oleh guru dengan memberi amaran awal kepada mereka |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T1 (MINGGU 4)
Tarikh | 24.01.2011 (Isnin) |
Kelas | 1G/1H |
Masa | 2.00-3.10ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (Harga Diri dan Amanah) |
Tujuan | Memberi pendedahan kepada pelajar tentang situasi-situasi dan cara penyelesaiannya berdasarkan nilai-nilai murni yang dipelajari |
BBM | Buku teks, buku latihan, kertas lukisan |
Objektif P&P | Menyatakan contoh tentang nilai-nilai murni yang perlu ada pada diri seseorang berdasarkan situasi-situasi tertentu |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dengan lebih mendalam dengan pendedahan kepada contoh-contoh situasi yang ditunjukkan dalam buku teks serta dikaitkan dengan kehidupan seharian |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab, kerajinan |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki melukis bunga yang mempunyai lima kelopak. Setiap kelopak tersebut, pelajar perlu menulis kelebihan yang ada pada diri dan guru mengaitkannya dengan nilai hemah tinggi yang dipelajari |
Refleksi | P&P berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar cuba sedaya upaya menyelidik kelebihan / keistimewaan yang ada pada diri menerusi hasil lukisan lima kelopak bunga yang dilukis tersebut |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 4)
Tarikh | 24.01.2011 (Isnin) |
Kelas | 1F |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks Puisi Tradisional (contoh; pantun) |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Puisi Tradisional (sambungan pembelajaran minggu lepas) |
BBM | Buku KOMSAS |
Objektif P&P | Menyatakan kepelbagaian genre Sastera khususnya Puisi Tradisional dan unsur-unsur keindahannya (sambungan pembelajaran minggu lepas) |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerjasama |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam puisi tradisional berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | P&P berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar berminat dengan pendedahan baru dalam mata pelajaran Bahasa Melayu iaitu komponen Sastera yang mana mereka turut didedahkan dengan pembacaan pantun dalam kelas |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 4)
Tarikh | 25.01.2011 (Selasa) |
Kelas | 1C |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu Penulisan (Karangan Jenis Pengalaman) |
Tajuk | Hari pertama di sekolah menengah |
Tujuan | Melatih pelajar menulis karangan berdasarkan pengalaman yang pernah dilalui oleh mereka |
BBM | Buku teks dan buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat berdasarkan pengalaman yang dilalui oleh mereka sewaktu melangkah ke sekolah menengah |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kreatif, semangat berpasukan |
Aktiviti | Pelajar berbincang tentang isi tajuk karangan berpandukan rangka yang disediakan. Guru menentukan isi yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar berminat dengan tajuk karangan yang dipelajari seperti mana pengalaman yang dilalui sendiri oleh mereka |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 4)
Tarikh | 25.01.2011 (Selasa) |
Kelas | 3D |
Masa | 5.45-6.20 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (kepercayaan kepada Tuhan, amanah dan harga diri) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang nilai yang dibincangkan |
BBM | Buku teks dan buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat dan contoh-contoh yang relevan tentang nilai-nilai murni yang dibincangkan |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dibincangkan dalam kelas |
Penerapan Nilai | Kerajinan, tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota maksud dan ciri-ciri yang terdapat dalam nilai-nilai yang berkaitan dengan perkembangan diri dan mengadakan sesi perbincangan bersama. Guru menentukan contoh yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar tekun menyalin nota dan cuba memahami maklumat yang ditulis dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 4)
Tarikh | 26.01.2011 (Rabu) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Kata Sendi Nama, Kata Arah, Kata Bantu dan Kata Seru |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan Kata Sendi Nama, Kata Arah, Kata Bantu dan Kata Seru yang betul |
BBM | Buku latihan, 'flash card' |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap Kata Sendi Nama, Kata Arah, Kata Bantu dan Kata Seru yang betul |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Taat, menghormati guru |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar memahami setiap perbezaan contoh ayat menerusi tatabahasa yang dipelajari |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 4)
Tarikh | 26.01.2011 (Rabu) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Kata Sendi Nama, Kata Arah, Kata Bantu dan Kata Seru |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan Kata Sendi Nama, Kata Arah, Kata Bantu dan Kata Seru yang betul |
BBM | Buku latihan, 'flash card' |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap Kata Sendi Nama, Kata Arah, Kata Bantu dan Kata Seru yang betul |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Kerajinan, tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar memahami setiap perbezaan contoh ayat menerusi tatabahasa yang dipelajari dan mereka sangat aktif dalam memberi contoh-contoh ayat yang bersesuaian dengan tajuk yang dipelajari pada hari ini |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 4)
Tarikh | 26.01.2011 (Rabu) |
Kelas | 1C |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Kata Sendi Nama, Kata Arah, Kata Bantu dan Kata Seru |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan Kata Sendi Nama, Kata Arah, Kata Bantu dan Kata Seru yang betul |
BBM | Buku latihan, 'flash card' |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap Kata Sendi Nama, Kata Arah, Kata Bantu dan Kata Seru yang betul |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Kerajinan, tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar memahami setiap perbezaan tatabahasa yang dipelajari dan mereka sangat aktif bertanya sekiranya tidak memahaminya dan guru mengambil tindakan dengan menyatakannya dengan lebih jelas menerusi contoh-contoh ayat yang bersesuaian |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 4)
Tarikh | 27.01.2011 (Khamis) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - KOMSAS |
Tajuk | (Novel) Di Sebalik Wajah |
Tujuan | Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar untuk membaca dan memahami setiap bab dalam buku KOMSAS tersebut (sambungan bab yang seterusnya) |
BBM | Buku KOMSAS (Di Sebalik Wajah) |
Objektif P&P | Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan secara ringkas tentang sinopsis novel tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerjasama, tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar diminta oleh guru membaca novel tersebut secara lantang seorang demi seorang dan pada masa yang sama berbincang tentang sinopsisnya |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan keseluruhan pelajar telah membawa buku KOMSAS ke sekolah setelah diberi amaran awal oleh guru pada minggu lepas |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T1 (MINGGU 4)
Tarikh | 27.01.2011 (Khamis) |
Kelas | 1G/1H |
Masa | 3.25-4.35ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (Bertanggungjawab) |
Tujuan | Memberi pendedahan kepada pelajar tentang situasi-situasi dan cara penyelesaiannya berdasarkan nilai tanggungjawab yang dipelajari |
BBM | Buku teks dan buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan tindakan yang perlu dilakukan berdasarkan situasi 1, 2 dan 3 (rujuk buku teks muka surat 23) |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dengan lebih mendalam dengan pendedahan kepada contoh-contoh situasi yang ditunjukkan dalam buku teks serta dikaitkan dengan kehidupan seharian |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab, tolak ansur |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan membuat latihan berdasarkan situasi yang dipaparkan dalam buku teks dan guru memberi panduan dengan mengaitkannya dengan nilai tanggungjawab yang dipelajari |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar cuba menjawab soalan yang dikemukakan dengan baik serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru demi memastikan jawapan yang dikemukakan oleh mereka adalah relevan dan bersesuaian dengan kehendak soalan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 4)
Tarikh | 28.01.2011 (Jumaat) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu Penulisan (Karangan Jenis Pengalaman) |
Tajuk | Hari pertama di sekolah menengah |
Tujuan | Melatih pelajar menulis karangan berdasarkan pengalaman yang pernah dilalui oleh mereka |
BBM | Buku teks dan buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat berdasarkan pengalaman yang dilalui oleh mereka sewaktu melangkah ke sekolah menengah |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerjasama, amanah |
Aktiviti | Pelajar berbincang tentang isi tajuk karangan berpandukan rangka yang disediakan. Guru menentukan isi yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar berminat dengan tajuk karangan yang dipelajari seperti mana pengalaman yang dilalui sendiri oleh mereka sewaktu mula menjejak kaki ke alam persekolahan (khususnya sekolah menengah) |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 4)
Tarikh | 28.01.2011 (Jumaat) |
Kelas | 3D |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | (Pembentangan kumpulan bermula) berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru seperti Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (12 nilai), Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi serta Keamanan dan Keharmonian |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembentangan kumpulan yang telah mula dijalankan |
BBM | Kertas mahjung, kad manila, marker pen, keratan akhbar |
Objektif P&P | Menyatakan maksud, ciri-ciri, isu-isu semasa yang berkaitan dengan nilai yang dibentangkan dan contoh soalan bersesuaian dengan tajuk yang telah diberi |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi pembentangan yang mereka jalankan berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru kepada kumpulan masing-masing |
Penerapan Nilai | Menghormati, tanggungjawab, kerjasama dan keyakinan |
Aktiviti | Pelajar didedahkan dengan maksud setiap nilai, isu dan contoh-contoh / ciri-ciri amalan nilai-nilai murni secara ringkas dan selebihnya dibentangkan oleh pelajar mengikut kumpulan . Guru membimbing dan memberi panduan yang bersesuaian kepada pelajar |
Refleksi | P&P dan pembentangan kumpulan berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar telah menyiapkan tajuk tugasan untuk dibentangkan dalam kelas |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 4)
Tarikh | 28.01.2011 (Jumaat) |
Kelas | 1C |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks Puisi Tradisional (contoh; pantun) |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Puisi Tradisional |
BBM | Buku KOMSAS |
Objektif P&P | Menyatakan kepelbagaian genre Sastera khususnya Puisi Tradisional dan unsur-unsur keindahannya |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerjasama, menghormati |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam puisi tradisional berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | P&P berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar berminat dengan pendedahan baru dalam mata pelajaran Bahasa Melayu iaitu komponen Sastera yang mana mereka turut didedahkan dengan pembacaan pantun dalam kelas |
No comments:
Post a Comment