Saturday, March 5, 2011

RPH (minggu 9)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 9)

Tarikh

28.02.2011 (Isnin)

Kelas

1C

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu - karangan

Tajuk

Karangan- 'Kesan-kesan terhadap pelajar yang ponteng sekolah'

Tujuan

Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar teknik mengolah karangan untuk diperihalkan dalam bentuk esei / karangan

BBM

Buku latihan, lembaran kerja

Objektif P&P

Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting / rangka karangan tersebut

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Usaha, semangat

Aktiviti

Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang bersama-sama isi karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar yang mana kebanyakan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya terhadap lembaran kerja yang diedarkan oleh guru kepada mereka yang berkenaan dengan kesan-kesan ponteng sekolah, tetapi terdapat segelintir pelajar yang masih tidak memahami dan tindakan susulan telah dijalankan yang mana guru memberi penjelasan secara bersemuka kepada seorang demi seorang pelajar bagi memantau sejauh mana tahap kefahaman mereka


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 9)

Tarikh

28.02.2011 (Isnin)

Kelas

1F

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu - karangan

Tajuk

Karangan- 'Kesan-kesan terhadap pelajar yang ponteng sekolah'

Tujuan

Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar teknik mengolah karangan untuk diperihalkan dalam bentuk esei / karangan

BBM

Buku latihan, lembaran kerja

Objektif P&P

Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting / rangka karangan tersebut

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Usaha, semangat

Aktiviti

Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang bersama-sama isi karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar yang mana kebanyakan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya terhadap lembaran kerja yang diedarkan oleh guru kepada mereka yang berkenaan dengan kesan-kesan ponteng sekolah. Malah, mereka juga aktif bertanya sekiranya tidak faham


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 9)

Tarikh

28.02.2011 (Isnin)

Kelas

3D

Masa

4.35-5.10 ptg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

Tujuan

Memberi pendedahan dan latihan kepada pelajar tentang situasi-situasi dan cara penyelesaiannya berdasarkan nilai-nilai murni yang dipelajari

BBM

Buku latihan, lembaran kerja

Objektif P&P

Menyatakan contoh tentang nilai-nilai murni yang perlu ada pada diri seseorang melalui situasi-situasi berpandukan soalan yang diberikan

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat memahami dengan lebih mendalam dengan pendedahan kepada contoh-contoh situasi yang ditunjukkan serta dikaitkan dengan kehidupan seharian

Penerapan Nilai

Tumpuan, kerajinan

Aktiviti

Pelajar menulis dan berbincang jawapan berdasarkan soalan-soalan yang diberikan dengan panduan dan bimbingan daripada guru

Refleksi

P&P berjalan lancar kerana keseluruhan pelajar telah menyiapkan dan menyenaraikan jawapan melalui aktiviti perbincangan bersama dalam kelas


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T2 (MINGGU 9)

Tarikh

01.03.2011 (Selasa)

Kelas

2G

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu - karangan

Tajuk

Karangan- 'Kesan-kesan terhadap pelajar yang ponteng sekolah'

Tujuan

Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar teknik mengolah karangan untuk diperihalkan dalam bentuk esei / karangan

BBM

Buku latihan, lembaran kerja

Objektif P&P

Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting / rangka karangan tersebut

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Usaha, semangat

Aktiviti

Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang bersama-sama isi karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar tetapi terdapat segelintir pelajar yang membuat bising dan tindakan susulan telah diambil oleh guru dengan menggunakan pendekatan menyoal bagi memantau dan memastikan mereka memberi tumpuan dalam kelas


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 9)

Tarikh

01.03.2011 (Selasa)

Kelas

3E

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

(Pembentangan kumpulan) berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru seperti Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (12 nilai), Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi serta Keamanan dan Keharmonian

Tujuan

Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembentangan kumpulan yang telah mula dijalankan

BBM

Kertas mahjung, kad manila, marker pen, keratan akhbar, rencana, majalah dan sebagainya

Objektif P&P

Menyatakan maksud, ciri-ciri, isu-isu semasa yang berkaitan dengan nilai yang dibentangkan dan contoh soalan bersesuaian dengan tajuk yang telah diberi

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi pembentangan yang mereka jalankan berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru kepada kumpulan masing-masing

Penerapan Nilai

Keberanian, menghormati, tanggungjawab, kerjasama dan keyakinan

Aktiviti

Pelajar didedahkan dengan maksud setiap nilai, isu dan contoh-contoh / ciri-ciri amalan nilai-nilai murni secara ringkas dan selebihnya dibentangkan oleh pelajar mengikut kumpulan . Guru membimbing dan memberi panduan yang bersesuaian kepada pelajar

Refleksi

P&P dan pembentangan kumpulan berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar telah menyiapkan tajuk tugasan untuk dibentangkan dan mereka dilihat berkeyakinan semasa sesi pembentangan kumpulan dijalankan dalam kelas


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 9)

Tarikh

02.03.2011 (Rabu)

Kelas

1C

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu - Tatabahasa

Tajuk

Imbuhan beR-, beR-…-an & beR-…-kan, imbuhan meN-, meN-…-i & meN-…-kan, imbuhan peN- dan imbuhan peN-...-an

Tujuan

Melatih pelajar membina ayat menggunakan Imbuhan beR-, beR-…-an & beR-…-kan, imbuhan meN-, meN-…-i & meN-…-kan, imbuhan peN- dan imbuhan peN-...-an yang betul

BBM

Buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan perbezaan antara setiap Imbuhan beR-, beR-…-an & beR-…-kan, imbuhan meN-, meN-…-i & meN-…-kan, imbuhan peN- dan imbuhan peN-...-an yang betul

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat

Penerapan Nilai

Tumpuan, kerajinan, usaha

Aktiviti

Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima

Refleksi

P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar memahami setiap perbezaan contoh ayat menerusi tatabahasa yang dipelajari. Mereka juga aktif bertanya kepada guru sekiranya tidak faham dan tindakan susulan telah diambil oleh guru adalah dengan memberi banyak contoh tentang perbezaan ayat bagi mengelakkan pelajar keliru antara setiap tatabahasa yang dipelajari


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 9)

Tarikh

02.03.2011 (Rabu)

Kelas

3D

Masa

3.25-4.35 ptg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

(Pembentangan kumpulan) berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru seperti Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (12 nilai), Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi serta Keamanan dan Keharmonian

Tujuan

Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembentangan kumpulan yang telah mula dijalankan

BBM

Kertas mahjung, kad manila, marker pen, keratan akhbar, rencana, majalah dan sebagainya

Objektif P&P

Menyatakan maksud, ciri-ciri, isu-isu semasa yang berkaitan dengan nilai yang dibentangkan dan contoh soalan bersesuaian dengan tajuk yang telah diberi

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi pembentangan yang mereka jalankan berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru kepada kumpulan masing-masing

Penerapan Nilai

Keberanian, menghormati, tanggungjawab, kerjasama dan keyakinan

Aktiviti

Pelajar didedahkan dengan maksud setiap nilai, isu dan contoh-contoh / ciri-ciri amalan nilai-nilai murni secara ringkas dan selebihnya dibentangkan oleh pelajar mengikut kumpulan . Guru membimbing dan memberi panduan yang bersesuaian kepada pelajar

Refleksi

P&P dan pembentangan kumpulan berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar telah menyiapkan tajuk tugasan untuk dibentangkan dalam kelas. Namun, terdapat sesetengah kumpulan pembentangan yang dijalankan masih tidak mencapai matlamat yang dikehendaki kerana mereka dilihat kurang bersedia untuk menjawab sebarang pertanyaan / soalan dari pelajar-pelajar lain tentang tajuk yang dibentangkan mereka


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 9)

Tarikh

02.03.2011 (Rabu)

Kelas

1F

Masa

5.10-6.20 ptg

Subjek

Bahasa Melayu - Tatabahasa

Tajuk

Imbuhan beR-, beR-…-an & beR-…-kan, imbuhan meN-, meN-…-i & meN-…-kan, imbuhan peN- dan imbuhan peN-...-an

Tujuan

Melatih pelajar membina ayat menggunakan Imbuhan beR-, beR-…-an & beR-…-kan, imbuhan meN-, meN-…-i & meN-…-kan, imbuhan peN- dan imbuhan peN-...-an yang betul

BBM

Buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan perbezaan antara setiap Imbuhan beR-, beR-…-an & beR-…-kan, imbuhan meN-, meN-…-i & meN-…-kan, imbuhan peN- dan imbuhan peN-...-an yang betul

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat

Penerapan Nilai

Tumpuan, kerajinan, usaha

Aktiviti

Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima

Refleksi

P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar memahami setiap perbezaan contoh ayat menerusi tatabahasa yang dipelajari. Mereka juga aktif bertanya kepada guru sekiranya tidak faham dan turut menghasilkan contoh ayat yang memuaskan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T2 (MINGGU 9)

Tarikh

03.03.2011 (Khamis)

Kelas

2G

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu - Tatabahasa

Tajuk

Imbuhan beR-, beR-…-an & beR-…-kan, imbuhan meN-, meN-…-i & meN-…-kan, imbuhan peN- dan imbuhan peN-...-an

Tujuan

Melatih pelajar membina ayat menggunakan Imbuhan beR-, beR-…-an & beR-…-kan, imbuhan meN-, meN-…-i & meN-…-kan, imbuhan peN- dan imbuhan peN-...-an yang betul

BBM

Buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan perbezaan antara setiap Imbuhan beR-, beR-…-an & beR-…-kan, imbuhan meN-, meN-…-i & meN-…-kan, imbuhan peN- dan imbuhan peN-...-an yang betul

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat

Penerapan Nilai

Tumpuan, kerajinan, usaha

Aktiviti

Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima

Refleksi

P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar memahami setiap perbezaan contoh ayat menerusi tatabahasa (imbuhan) yang dipelajari pada hari ini


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 9)

Tarikh

03.03.2011 (Khamis)

Kelas

1F

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (KOMSAS)

Tajuk

Kupasan dan Kajian Teks Puisi Tradisional (contoh; gaya bahasa / unsur keindahan) - sambungan P&P minggu lepas

Tujuan

Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Puisi Tradisional (gaya bahasa / unsur keindahan)

BBM

Buku KOMSAS - Kasut Kelopak Jantung, buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan kepelbagaian genre Sastera khususnya Puisi Tradisional dan unsur-unsur keindahan yang terdapat di dalamnya

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Usaha, kerajinan, patuh

Aktiviti

Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam puisi tradisional berpandukan buku KOMSAS yang disediakan.

Refleksi

P&P berjalan lancar dan mereka tekun menyalin nota yang diberikan oleh guru serta aktif bertanya sekiranya tidak faham. Mereka juga kelihatan amat berminat dengan tajuk gaya bahasa yang dipelajari. Namun begitu P&P untuk tajuk gaya bahasa / unsur keindahan ini terpaksa mengambil masa yang lama bagi memastikan penjelasan / penerangan yang diberikan oleh guru mudah difahami pelajar memandangkan mereka belum pernah didedahkan dengan KOMSAS (Komponen Sastera) di sekolah menengah


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 9)

Tarikh

03.03.2011 (Khamis)

Kelas

1C

Masa

5.10-6.20 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (KOMSAS)

Tajuk

Kupasan dan Kajian Teks Puisi Tradisional (contoh; gaya bahasa / unsur keindahan) – sambungan P&P minggu lepas

Tujuan

Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Puisi Tradisional (gaya bahasa / unsur keindahan)

BBM

Buku KOMSAS - Kasut Kelopak Jantung, buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan kepelbagaian genre Sastera khususnya Puisi Tradisional dan unsur-unsur keindahan yang terdapat di dalamnya

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Hormat, kerajinan

Aktiviti

Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam puisi tradisional berpandukan buku KOMSAS yang disediakan.

Refleksi

P&P berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar berminat dengan kupasan gaya bahasa / unsur keindahan yang belum pernah dipelajari oleh mereka sebelum ini. Namun begitu P&P untuk tajuk gaya bahasa / unsur keindahan ini terpaksa mengambil masa yang lama bagi memastikan penjelasan / penerangan yang diberikan oleh guru mudah difahami pelajar


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 9)

Tarikh

04.03.2011 (Jumaat)

Kelas

3E

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

(Pembentangan kumpulan) berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru seperti Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (12 nilai), Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi serta Keamanan dan Keharmonian

Tujuan

Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembentangan kumpulan yang telah mula dijalankan

BBM

Kertas mahjung, kad manila, marker pen, keratan akhbar, rencana, majalah dan sebagainya

Objektif P&P

Menyatakan maksud, ciri-ciri, isu-isu semasa yang berkaitan dengan nilai yang dibentangkan dan contoh soalan bersesuaian dengan tajuk yang telah diberi

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi pembentangan yang mereka jalankan berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru kepada kumpulan masing-masing

Penerapan Nilai

Keberanian, menghormati, tanggungjawab, kerjasama dan keyakinan

Aktiviti

Pelajar didedahkan dengan maksud setiap nilai, isu dan contoh-contoh / ciri-ciri amalan nilai-nilai murni secara ringkas dan selebihnya dibentangkan oleh pelajar mengikut kumpulan . Guru membimbing dan memberi panduan yang bersesuaian kepada pelajar

Refleksi

P&P dan pembentangan kumpulan berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar telah menyiapkan tajuk tugasan untuk dibentangkan dalam kelas. Namun, terdapat sesetengah kumpulan pembentangan yang kurang berkeyakinan semasa sesi pembentangan maka, tindakan telah diambil oleh guru dengan mengadakan sesi perbincangan bersama bagi meningkatkan semula tahap keyakinan mereka


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T2 (MINGGU 9)

Tarikh

04.03.2011 (Jumaat)

Kelas

2G

Masa

4.00-5.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (KOMSAS)

Tajuk

Kupasan novel Di Sebalik Wajah

Tujuan

Mendedahkan pelajar tentang kupasan tema dan persoalan berdasarkan novel KOMSAS tersebut

BBM

Buku KOMSAS - Di Sebalik Wajah, buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan pendapat melalui perbincangan secara bersama berkenaan dengan kupasan tema dan persoalan novel KOMSAS tersebut

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Kerajinan, hormat, tanggungjawab

Aktiviti

Pelajar menyalin nota penting dan membuat latihan pengukuhan tentang kupasan novel KOMSAS berkenaan

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar tekun menyalin nota yang diberikan oleh guru serta keadaan kelas yang terkawal

1 comment:

  1. Hanya ada RPH Minggu 8 & 9 untuk disemak, RPH Minggu 10 tidak ada.

    Sila ambil tindakan yang sepatutnya.

    Terima kasih.

    htchong

    ReplyDelete