RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 9)
Tarikh | 28.02.2011 (Isnin) |
Kelas | 1C |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - karangan |
Tajuk | Karangan- 'Kesan-kesan terhadap pelajar yang ponteng sekolah' |
Tujuan | Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar teknik mengolah karangan untuk diperihalkan dalam bentuk esei / karangan |
BBM | Buku latihan, lembaran kerja |
Objektif P&P | Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting / rangka karangan tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Usaha, semangat |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang bersama-sama isi karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar yang mana kebanyakan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya terhadap lembaran kerja yang diedarkan oleh guru kepada mereka yang berkenaan dengan kesan-kesan ponteng sekolah, tetapi terdapat segelintir pelajar yang masih tidak memahami dan tindakan susulan telah dijalankan yang mana guru memberi penjelasan secara bersemuka kepada seorang demi seorang pelajar bagi memantau sejauh mana tahap kefahaman mereka |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 9)
Tarikh | 28.02.2011 (Isnin) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - karangan |
Tajuk | Karangan- 'Kesan-kesan terhadap pelajar yang ponteng sekolah' |
Tujuan | Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar teknik mengolah karangan untuk diperihalkan dalam bentuk esei / karangan |
BBM | Buku latihan, lembaran kerja |
Objektif P&P | Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting / rangka karangan tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Usaha, semangat |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang bersama-sama isi karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar yang mana kebanyakan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya terhadap lembaran kerja yang diedarkan oleh guru kepada mereka yang berkenaan dengan kesan-kesan ponteng sekolah. Malah, mereka juga aktif bertanya sekiranya tidak faham |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 9)
Tarikh | 28.02.2011 (Isnin) |
Kelas | 3D |
Masa | 4.35-5.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri |
Tujuan | Memberi pendedahan dan latihan kepada pelajar tentang situasi-situasi dan cara penyelesaiannya berdasarkan nilai-nilai murni yang dipelajari |
BBM | Buku latihan, lembaran kerja |
Objektif P&P | Menyatakan contoh tentang nilai-nilai murni yang perlu ada pada diri seseorang melalui situasi-situasi berpandukan soalan yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dengan lebih mendalam dengan pendedahan kepada contoh-contoh situasi yang ditunjukkan serta dikaitkan dengan kehidupan seharian |
Penerapan Nilai | Tumpuan, kerajinan |
Aktiviti | Pelajar menulis dan berbincang jawapan berdasarkan soalan-soalan yang diberikan dengan panduan dan bimbingan daripada guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar kerana keseluruhan pelajar telah menyiapkan dan menyenaraikan jawapan melalui aktiviti perbincangan bersama dalam kelas |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 9)
Tarikh | 01.03.2011 (Selasa) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - karangan |
Tajuk | Karangan- 'Kesan-kesan terhadap pelajar yang ponteng sekolah' |
Tujuan | Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar teknik mengolah karangan untuk diperihalkan dalam bentuk esei / karangan |
BBM | Buku latihan, lembaran kerja |
Objektif P&P | Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting / rangka karangan tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Usaha, semangat |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang bersama-sama isi karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar tetapi terdapat segelintir pelajar yang membuat bising dan tindakan susulan telah diambil oleh guru dengan menggunakan pendekatan menyoal bagi memantau dan memastikan mereka memberi tumpuan dalam kelas |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 9)
Tarikh | 01.03.2011 (Selasa) |
Kelas | 3E |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | (Pembentangan kumpulan) berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru seperti Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (12 nilai), Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi serta Keamanan dan Keharmonian |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembentangan kumpulan yang telah mula dijalankan |
BBM | Kertas mahjung, kad manila, marker pen, keratan akhbar, rencana, majalah dan sebagainya |
Objektif P&P | Menyatakan maksud, ciri-ciri, isu-isu semasa yang berkaitan dengan nilai yang dibentangkan dan contoh soalan bersesuaian dengan tajuk yang telah diberi |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi pembentangan yang mereka jalankan berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru kepada kumpulan masing-masing |
Penerapan Nilai | Keberanian, menghormati, tanggungjawab, kerjasama dan keyakinan |
Aktiviti | Pelajar didedahkan dengan maksud setiap nilai, isu dan contoh-contoh / ciri-ciri amalan nilai-nilai murni secara ringkas dan selebihnya dibentangkan oleh pelajar mengikut kumpulan . Guru membimbing dan memberi panduan yang bersesuaian kepada pelajar |
Refleksi | P&P dan pembentangan kumpulan berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar telah menyiapkan tajuk tugasan untuk dibentangkan dan mereka dilihat berkeyakinan semasa sesi pembentangan kumpulan dijalankan dalam kelas |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 9)
Tarikh | 02.03.2011 (Rabu) |
Kelas | 1C |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Imbuhan beR-, beR-…-an & beR-…-kan, imbuhan meN-, meN-…-i & meN-…-kan, imbuhan peN- dan imbuhan peN-...-an |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan Imbuhan beR-, beR-…-an & beR-…-kan, imbuhan meN-, meN-…-i & meN-…-kan, imbuhan peN- dan imbuhan peN-...-an yang betul |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap Imbuhan beR-, beR-…-an & beR-…-kan, imbuhan meN-, meN-…-i & meN-…-kan, imbuhan peN- dan imbuhan peN-...-an yang betul |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Tumpuan, kerajinan, usaha |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar memahami setiap perbezaan contoh ayat menerusi tatabahasa yang dipelajari. Mereka juga aktif bertanya kepada guru sekiranya tidak faham dan tindakan susulan telah diambil oleh guru adalah dengan memberi banyak contoh tentang perbezaan ayat bagi mengelakkan pelajar keliru antara setiap tatabahasa yang dipelajari |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 9)
Tarikh | 02.03.2011 (Rabu) |
Kelas | 3D |
Masa | 3.25-4.35 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | (Pembentangan kumpulan) berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru seperti Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (12 nilai), Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi serta Keamanan dan Keharmonian |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembentangan kumpulan yang telah mula dijalankan |
BBM | Kertas mahjung, kad manila, marker pen, keratan akhbar, rencana, majalah dan sebagainya |
Objektif P&P | Menyatakan maksud, ciri-ciri, isu-isu semasa yang berkaitan dengan nilai yang dibentangkan dan contoh soalan bersesuaian dengan tajuk yang telah diberi |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi pembentangan yang mereka jalankan berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru kepada kumpulan masing-masing |
Penerapan Nilai | Keberanian, menghormati, tanggungjawab, kerjasama dan keyakinan |
Aktiviti | Pelajar didedahkan dengan maksud setiap nilai, isu dan contoh-contoh / ciri-ciri amalan nilai-nilai murni secara ringkas dan selebihnya dibentangkan oleh pelajar mengikut kumpulan . Guru membimbing dan memberi panduan yang bersesuaian kepada pelajar |
Refleksi | P&P dan pembentangan kumpulan berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar telah menyiapkan tajuk tugasan untuk dibentangkan dalam kelas. Namun, terdapat sesetengah kumpulan pembentangan yang dijalankan masih tidak mencapai matlamat yang dikehendaki kerana mereka dilihat kurang bersedia untuk menjawab sebarang pertanyaan / soalan dari pelajar-pelajar lain tentang tajuk yang dibentangkan mereka |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 9)
Tarikh | 02.03.2011 (Rabu) |
Kelas | 1F |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Imbuhan beR-, beR-…-an & beR-…-kan, imbuhan meN-, meN-…-i & meN-…-kan, imbuhan peN- dan imbuhan peN-...-an |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan Imbuhan beR-, beR-…-an & beR-…-kan, imbuhan meN-, meN-…-i & meN-…-kan, imbuhan peN- dan imbuhan peN-...-an yang betul |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap Imbuhan beR-, beR-…-an & beR-…-kan, imbuhan meN-, meN-…-i & meN-…-kan, imbuhan peN- dan imbuhan peN-...-an yang betul |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Tumpuan, kerajinan, usaha |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar memahami setiap perbezaan contoh ayat menerusi tatabahasa yang dipelajari. Mereka juga aktif bertanya kepada guru sekiranya tidak faham dan turut menghasilkan contoh ayat yang memuaskan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 9)
Tarikh | 03.03.2011 (Khamis) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Imbuhan beR-, beR-…-an & beR-…-kan, imbuhan meN-, meN-…-i & meN-…-kan, imbuhan peN- dan imbuhan peN-...-an |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan Imbuhan beR-, beR-…-an & beR-…-kan, imbuhan meN-, meN-…-i & meN-…-kan, imbuhan peN- dan imbuhan peN-...-an yang betul |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap Imbuhan beR-, beR-…-an & beR-…-kan, imbuhan meN-, meN-…-i & meN-…-kan, imbuhan peN- dan imbuhan peN-...-an yang betul |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Tumpuan, kerajinan, usaha |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar memahami setiap perbezaan contoh ayat menerusi tatabahasa (imbuhan) yang dipelajari pada hari ini |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 9)
Tarikh | 03.03.2011 (Khamis) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks Puisi Tradisional (contoh; gaya bahasa / unsur keindahan) - sambungan P&P minggu lepas |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Puisi Tradisional (gaya bahasa / unsur keindahan) |
BBM | Buku KOMSAS - Kasut Kelopak Jantung, buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan kepelbagaian genre Sastera khususnya Puisi Tradisional dan unsur-unsur keindahan yang terdapat di dalamnya |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Usaha, kerajinan, patuh |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam puisi tradisional berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan mereka tekun menyalin nota yang diberikan oleh guru serta aktif bertanya sekiranya tidak faham. Mereka juga kelihatan amat berminat dengan tajuk gaya bahasa yang dipelajari. Namun begitu P&P untuk tajuk gaya bahasa / unsur keindahan ini terpaksa mengambil masa yang lama bagi memastikan penjelasan / penerangan yang diberikan oleh guru mudah difahami pelajar memandangkan mereka belum pernah didedahkan dengan KOMSAS (Komponen Sastera) di sekolah menengah |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 9)
Tarikh | 03.03.2011 (Khamis) |
Kelas | 1C |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks Puisi Tradisional (contoh; gaya bahasa / unsur keindahan) – sambungan P&P minggu lepas |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Puisi Tradisional (gaya bahasa / unsur keindahan) |
BBM | Buku KOMSAS - Kasut Kelopak Jantung, buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan kepelbagaian genre Sastera khususnya Puisi Tradisional dan unsur-unsur keindahan yang terdapat di dalamnya |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Hormat, kerajinan |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam puisi tradisional berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | P&P berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar berminat dengan kupasan gaya bahasa / unsur keindahan yang belum pernah dipelajari oleh mereka sebelum ini. Namun begitu P&P untuk tajuk gaya bahasa / unsur keindahan ini terpaksa mengambil masa yang lama bagi memastikan penjelasan / penerangan yang diberikan oleh guru mudah difahami pelajar |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 9)
Tarikh | 04.03.2011 (Jumaat) |
Kelas | 3E |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | (Pembentangan kumpulan) berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru seperti Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (12 nilai), Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi serta Keamanan dan Keharmonian |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembentangan kumpulan yang telah mula dijalankan |
BBM | Kertas mahjung, kad manila, marker pen, keratan akhbar, rencana, majalah dan sebagainya |
Objektif P&P | Menyatakan maksud, ciri-ciri, isu-isu semasa yang berkaitan dengan nilai yang dibentangkan dan contoh soalan bersesuaian dengan tajuk yang telah diberi |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi pembentangan yang mereka jalankan berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru kepada kumpulan masing-masing |
Penerapan Nilai | Keberanian, menghormati, tanggungjawab, kerjasama dan keyakinan |
Aktiviti | Pelajar didedahkan dengan maksud setiap nilai, isu dan contoh-contoh / ciri-ciri amalan nilai-nilai murni secara ringkas dan selebihnya dibentangkan oleh pelajar mengikut kumpulan . Guru membimbing dan memberi panduan yang bersesuaian kepada pelajar |
Refleksi | P&P dan pembentangan kumpulan berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar telah menyiapkan tajuk tugasan untuk dibentangkan dalam kelas. Namun, terdapat sesetengah kumpulan pembentangan yang kurang berkeyakinan semasa sesi pembentangan maka, tindakan telah diambil oleh guru dengan mengadakan sesi perbincangan bersama bagi meningkatkan semula tahap keyakinan mereka |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 9)
Tarikh | 04.03.2011 (Jumaat) |
Kelas | 2G |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan novel Di Sebalik Wajah |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang kupasan tema dan persoalan berdasarkan novel KOMSAS tersebut |
BBM | Buku KOMSAS - Di Sebalik Wajah, buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat melalui perbincangan secara bersama berkenaan dengan kupasan tema dan persoalan novel KOMSAS tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerajinan, hormat, tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan membuat latihan pengukuhan tentang kupasan novel KOMSAS berkenaan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar tekun menyalin nota yang diberikan oleh guru serta keadaan kelas yang terkawal |
Hanya ada RPH Minggu 8 & 9 untuk disemak, RPH Minggu 10 tidak ada.
ReplyDeleteSila ambil tindakan yang sepatutnya.
Terima kasih.
htchong