(Sekolah Ganti Sempena Sambutan Tahun Baru Cina)
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU T2 (MINGGU 3)
Tarikh | 22.01.2011 (Sabtu – Jadual Hari Isnin) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - KOMSAS |
Tajuk | Di Sebalik Wajah (kupasan novel) |
Tujuan | Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar untuk membaca dan memahami setiap bab dalam buku KOMSAS tersebut |
BBM | Buku KOMSAS (Di Sebalik Wajah) |
Objektif P&P | Menyatakan secara ringkas tentang kupasan novel seperti watak dan perwatakan serta latar yang terlibat dalam cerita tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kasih sayang |
Aktiviti | Pelajar diminta oleh guru membaca secara lantang dan berbincang tentang watak dan perwatakan serta latar yang terlibat dalam cerita tersebut. Guru menentukan jawapan yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar yang mana sebahagian besar pelajar dapat memahami cerita dan kupasan watak perwatakan serta latar yang cuba disampaikan oleh pengarang |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T1 (MINGGU 3)
Tarikh | 22.01.2011 (Sabtu – Jadual Hari Isnin) |
Kelas | 1G |
Masa | 2.00-2.35ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang nilai yang dibincangkan |
BBM | Buku teks, buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan contoh tentang nilai-nilai murni yang perlu ada pada diri seseorang |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dan menyatakan maksud dan contoh–contoh nilai Berdikari, Kerajinan, Kasih Sayang, Keadilan, Rasional dan Kesederhanaan dengan lebih lancar |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar didedahkan dengan contoh-contoh soalan struktur yang berkaitan dengan nilai-nilai murni. Guru menentukan jawapan dan isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar memahami dan mengingati maksud nilai-nilai dalam perkembangan diri, tetapi terdapat segelintir pelajar yang masih belum memahami dan mengingati maksud yang terkandung dalam nilai-nilai murni tersebut contohnya perbezaan antara Hemah Tinggi dengan Harga Diri dan guru terus cuba sedaya upaya memberi latihan kepada pelajar untuk pemahaman mereka terhadap apa yang dipelajari dalam Pendidikan Moral |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU T1 (MINGGU 3)
Tarikh | 22.01.2011 (Sabtu - Jadual Hari Isnin) |
Kelas | 1F |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks Puisi Tradisional |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Puisi Tradisional |
BBM | Buku KOMSAS |
Objektif P&P | Menyatakan kepelbagaian genre Sastera khususnya Puisi Tradisional dan unsur-unsur keindahannya |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerajinan, rasional, dan kreatif |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam puisi tradisional berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. Guru menentukan isi yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar berminat dengan pendedahan baru dalam mata pelajaran Bahasa Melayu iaitu komponen Sastera |
You have done a great job.
ReplyDeleteThanks.
GKTV