RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 39)
Tarikh
|
23.09.2013 (Isnin)
|
Kelas
|
1N
|
Masa
|
12.50-2.00 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu – Membetulkan
kesalahan tanda baca, ejaan (m/s 98) & Tatabahasa (Kata Bantu) (m/s 113)
|
Tajuk
|
Tatabahasa (Kata
Bantu)
|
Tujuan
|
Melatih pelajar
membina ayat di samping membuat latih tubi menggunakan Kata Bantu yang betul
|
BBM
|
Buku latihan,
buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
maksud dan penggunaan setiap Kata Bantu yang bersesuaian mengikut situasi
yang diberikan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara
yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang tentang maksud dan contoh Kata Bantu yang diberikan. Guru menentukan ayat yang boleh
diterima
|
Refleksi
|
P&P berjalan
lancar dan pelajar menyiapkan latihan yang diberi
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 39)
Tarikh
|
23.09.2013 (Isnin)
|
Kelas
|
1F
|
Masa
|
2.00-3.10 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu –
Membetulkan kesalahan tanda baca, ejaan (m/s 98) & Tatabahasa (Kata
Bantu) (m/s 113)
|
Tajuk
|
Tatabahasa (Kata
Bantu)
|
Tujuan
|
Melatih pelajar
membina ayat di samping membuat latih tubi menggunakan Kata Bantu yang betul
|
BBM
|
Buku latihan,
buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
maksud dan penggunaan setiap Kata Bantu yang bersesuaian mengikut situasi
yang diberikan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara
yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang tentang maksud dan contoh Kata Bantu yang diberikan. Guru menentukan ayat yang boleh diterima
|
Refleksi
|
P&P berjalan
lancar dan kebanyakan jawapan yang ditulis oleh pelajar adalah betul
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 39)
Tarikh
|
24.09.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
1N
|
Masa
|
12.50-2.00 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu (KOMSAS)
|
Tajuk
|
Kupasan
dan Kajian Teks Prosa Moden – Drama - (Mendung Hitam Beralih Jua)
|
Tujuan
|
Mendedahkan
pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu
khususnya Drama
|
BBM
|
Buku
latihan, Buku KOMSAS
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
kepelbagaian genre Sastera khususnya Drama dan unsur-unsur keindahannya
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara
yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Tanggungjawab
|
Aktiviti
|
Pelajar
menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam prosa moden
berpandukan buku KOMSAS yang disediakan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar berminat dan memahami cerita dalam
teks KOMSAS yang dipelajari
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2
(MINGGU 39)
Tarikh
|
24.09.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
2D
|
Masa
|
3.25-4.35 ptg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Nilai-nilai Yang
Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia (latihan) & PBS – sambungan P&P
|
Tujuan
|
Melatih pelajar
menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam
kelas
|
BBM
|
Buku latihan,
buku teks, buku kerja
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
pendapat yang bernas tentang ciri-ciri / punca / implikasi kepada setiap
perbuatan yang tidak bermoral
|
Hasil Pembelajaran
|
Menyatakan maksud nilai-nilai yang telah dipelajari
|
Penerapan Nilai
|
Kepekaan
|
Aktiviti
|
Pelajar
didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan yang tidak bermoral. Guru
menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar menulis nota yang diberi
oleh guru
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 39)
Tarikh
|
24.09.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
1H
|
Masa
|
5.10-6.20 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu –
Membetulkan kesalahan tanda baca, ejaan (m/s 98) & Tatabahasa (Kata
Bantu) (m/s 113)
|
Tajuk
|
Tatabahasa (Kata
Bantu)
|
Tujuan
|
Melatih pelajar
membina ayat di samping membuat latih tubi menggunakan Kata Bantu yang betul
|
BBM
|
Buku latihan,
buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
maksud dan penggunaan setiap Kata Bantu yang bersesuaian mengikut situasi
yang diberikan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara
yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang tentang maksud dan contoh Kata Bantu yang diberikan. Guru menentukan ayat yang boleh
diterima
|
Refleksi
|
P&P berjalan
lancar dan pelajar menyiapkan latihan yang diberi
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 39)
Tarikh
|
25.09.2013 (Rabu)
|
Kelas
|
1H
|
Masa
|
2.00-3.10 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu (KOMSAS)
|
Tajuk
|
Kupasan
dan Kajian Teks Prosa Moden – Drama - (Mendung Hitam Beralih Jua)
|
Tujuan
|
Mendedahkan
pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu
khususnya Drama
|
BBM
|
Buku
latihan, Buku KOMSAS
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
kepelbagaian genre Sastera khususnya Drama dan unsur-unsur keindahannya
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara
yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Tanggungjawab
|
Aktiviti
|
Pelajar
menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam prosa moden
berpandukan buku KOMSAS yang disediakan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar berminat dan memahami cerita dalam
teks KOMSAS yang dipelajari
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2
(MINGGU 39)
Tarikh
|
25.09.2013 (Rabu)
|
Kelas
|
2D
|
Masa
|
4.00-5.10 ptg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Nilai-nilai Yang
Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia (latihan) – sambungan P&P
|
Tujuan
|
Melatih pelajar
menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam
kelas
|
BBM
|
Buku latihan,
buku teks, buku kerja
|
Objektif P&P
|
Menyatakan pendapat
yang bernas tentang ciri-ciri / punca / implikasi kepada setiap perbuatan
yang tidak bermoral
|
Hasil Pembelajaran
|
Menyatakan maksud nilai-nilai yang telah dipelajari
|
Penerapan Nilai
|
Tanggungjawab
|
Aktiviti
|
Pelajar
didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan yang tidak bermoral. Guru
menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar memahami hak-hak asasi
manusia yang telah mereka pelajari
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU
39)
Tarikh
|
26.09.2013 (Khamis)
|
Kelas
|
1H
|
Masa
|
12.50-2.00 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu –
bacaan di kelas (Program Nilam)
|
Tajuk
|
Pelajar
bebas memilih / membawa apa sahaja bahan bacaan yang disukai mereka
|
Tujuan
|
Program
ini untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar
|
BBM
|
Buku
latihan, buku ‘Nilam’
|
Objektif P&P
|
Menggalakkan
pelajar supaya minat membaca
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul
perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan
yang dibaca
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Aktiviti
|
Pelajar
membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa
yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi buku ‘Nilam’ yang
disediakan
|
Refleksi
|
P&P berjalan
lancar dan pelajar dilihat membawa serta membaca bahan bacaan masing-masing
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 39)
Tarikh
|
26.09.2013 (Khamis)
|
Kelas
|
1N
|
Masa
|
3.25-4.35 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu –
bacaan di kelas (Program Nilam)
|
Tajuk
|
Pelajar
bebas memilih / membawa apa sahaja bahan bacaan yang disukai mereka
|
Tujuan
|
Program
ini untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar
|
BBM
|
Buku
latihan, buku ‘Nilam’
|
Objektif P&P
|
Menggalakkan
pelajar supaya minat membaca
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul
perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan
yang dibaca
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Aktiviti
|
Pelajar
membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa
yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi buku ‘Nilam’ yang
disediakan
|
Refleksi
|
P&P berjalan
lancar dan pelajar dilihat membawa serta membaca bahan bacaan masing-masing
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 39)
Tarikh
|
26.09.2013 (Khamis)
|
Kelas
|
1F
|
Masa
|
5.10-6.20 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu (KOMSAS)
|
Tajuk
|
Kupasan
dan Kajian Teks Prosa Moden – Drama - (Mendung Hitam Beralih Jua)
|
Tujuan
|
Mendedahkan
pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu
khususnya Drama
|
BBM
|
Buku
latihan, Buku KOMSAS
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
kepelbagaian genre Sastera khususnya Drama dan unsur-unsur keindahannya
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara
yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Tanggungjawab
|
Aktiviti
|
Pelajar
menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam prosa moden
berpandukan buku KOMSAS yang disediakan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar berminat dan memahami cerita dalam
teks KOMSAS yang dipelajari
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 39)
Tarikh
|
27.09.2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
1F
|
Masa
|
4.00-5.10 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu –
bacaan di kelas (Program Nilam)
|
Tajuk
|
Pelajar
bebas memilih / membawa apa sahaja bahan bacaan yang disukai mereka
|
Tujuan
|
Program
ini untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar
|
BBM
|
Buku
latihan, buku ‘Nilam’
|
Objektif P&P
|
Menggalakkan
pelajar supaya minat membaca
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul
perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan
yang dibaca
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Aktiviti
|
Pelajar membaca
dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang
sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi buku ‘Nilam’ yang disediakan
|
Refleksi
|
P&P berjalan
lancar dan pelajar dilihat membawa serta membaca bahan bacaan masing-masing
|
No comments:
Post a Comment