RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
Tarikh
|
09.09.2013 (Isnin)
|
Kelas
|
1N
|
Masa
|
12.50-2.00 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu –
Tatabahasa (Kata Sendi Nama) (m/s 87-89) - sambungan P&P
|
Tajuk
|
Kata Sendi Nama
|
Tujuan
|
Melatih pelajar
membina ayat di samping membuat latih tubi menggunakan Kata Sendi Nama yang betul
|
BBM
|
Buku latihan,
buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
maksud dan penggunaan setiap Kata Sendi Nama yang bersesuaian mengikut
situasi yang diberikan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara
yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Tanggungjawab
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang tentang maksud dan contoh Kata Sendi Nama yang diberikan. Guru menentukan ayat yang boleh
diterima
|
Refleksi
|
P&P berjalan
lancar dan pelajar menyiapkan latihan yang diberi
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 37)
Tarikh
|
09.09.2013 (Isnin)
|
Kelas
|
1F
|
Masa
|
2.00-3.10 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu –
Tatabahasa (Kata Sendi Nama) (m/s 87-89) – sambungan P&P
|
Tajuk
|
Kata Sendi Nama
|
Tujuan
|
Melatih pelajar
membina ayat di samping membuat latih tubi menggunakan Kata Sendi Nama yang betul
|
BBM
|
Buku latihan,
buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
maksud dan penggunaan setiap Kata Sendi Nama yang bersesuaian mengikut
situasi yang diberikan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara
yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Tanggungjawab
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang tentang maksud dan contoh Kata Sendi Nama yang diberikan. Guru menentukan ayat yang boleh
diterima
|
Refleksi
|
P&P berjalan
lancar dan pelajar menulis nota yang diberikan oleh guru
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 37)
Tarikh
|
10.09.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
1N
|
Masa
|
12.50-2.00 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu (KOMSAS)
|
Tajuk
|
Kupasan
dan Kajian Teks Prosa Tradisional (Budi Seorang Bapa Angkat & Hikayat
Marakarma) – sambungan P&P
|
Tujuan
|
Mendedahkan
pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu
khususnya Prosa Tradisional
|
BBM
|
Buku
latihan, Buku KOMSAS
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
kepelbagaian genre Sastera khususnya Prosa Tradisional dan unsur-unsur
keindahannya
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara
yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Aktiviti
|
Pelajar
menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam prosa
tradisional berpandukan buku KOMSAS yang disediakan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar berminat dengan cerita dalam teks
KOMSAS yang dipelajari
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2 (MINGGU 37)
Tarikh
|
10.09.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
2D
|
Masa
|
3.25-4.35 ptg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Nilai-nilai Yang
Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia (latihan) & PBS
|
Tujuan
|
Melatih pelajar
menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
|
BBM
|
Buku latihan,
buku teks, buku kerja
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
pendapat yang bernas tentang ciri-ciri / punca / implikasi kepada setiap
perbuatan yang tidak bermoral
|
Hasil Pembelajaran
|
Menyatakan maksud nilai-nilai yang telah dipelajari
|
Penerapan Nilai
|
Kepekaan
|
Aktiviti
|
Pelajar
didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan yang tidak bermoral. Guru
menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar diberi latihan oleh guru
sebagai kerja rumah
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 37)
Tarikh
|
10.09.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
1H
|
Masa
|
5.10-6.20 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu –
Tatabahasa (Kata Sendi Nama) (m/s 87-89) – sambungan P&P
|
Tajuk
|
Kata Sendi Nama
|
Tujuan
|
Melatih pelajar
membina ayat di samping membuat latih tubi menggunakan Kata Sendi Nama yang betul
|
BBM
|
Buku latihan,
buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
maksud dan penggunaan setiap Kata Sendi Nama yang bersesuaian mengikut
situasi yang diberikan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara
yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Tanggungjawab
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang tentang maksud dan contoh Kata Sendi Nama yang diberikan. Guru menentukan ayat yang boleh
diterima
|
Refleksi
|
**P&P
ditangguhkan kerana perhimpunan diadakan sempena kemerdekaan
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 37)
Tarikh
|
11.09.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
1H
|
Masa
|
2.00-3.10 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu (KOMSAS)
|
Tajuk
|
Kupasan
dan Kajian Teks Prosa Tradisional (Budi Seorang Bapa Angkat & Hikayat Marakarma)
– sambungan P&P
|
Tujuan
|
Mendedahkan
pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu
khususnya Prosa Tradisional
|
BBM
|
Buku
latihan, Buku KOMSAS
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
kepelbagaian genre Sastera khususnya Prosa Tradisional dan unsur-unsur
keindahannya
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara
yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Aktiviti
|
Pelajar
menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam prosa
tradisional berpandukan buku KOMSAS yang disediakan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar berminat dengan cerita dalam teks
KOMSAS yang dipelajari
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2 (MINGGU 37)
Tarikh
|
11.09.2013 (Rabu)
|
Kelas
|
2D
|
Masa
|
4.00-5.10 ptg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Nilai-nilai Yang
Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia (latihan)
|
Tujuan
|
Melatih pelajar
menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam
kelas
|
BBM
|
Buku latihan,
buku teks, buku kerja
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
pendapat yang bernas tentang ciri-ciri / punca / implikasi kepada setiap
perbuatan yang tidak bermoral
|
Hasil Pembelajaran
|
Menyatakan maksud nilai-nilai yang telah dipelajari
|
Penerapan Nilai
|
Tanggungjawab
|
Aktiviti
|
Pelajar
didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan yang tidak bermoral. Guru
menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar memahami hak-hak khususnya
hak kanak-kanak yang mereka pelajari
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 37)
Tarikh
|
12.09.2013 (Khamis)
|
Kelas
|
1H
|
Masa
|
12.50-2.00 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu –
bacaan di kelas (Program Nilam)
|
Tajuk
|
Pelajar
bebas memilih / membawa apa sahaja bahan bacaan yang disukai mereka
|
Tujuan
|
Program
ini untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar
|
BBM
|
Buku
latihan, borang ‘Program Nilam’
|
Objektif P&P
|
Menggalakkan
pelajar supaya minat membaca
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul
perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan
yang dibaca
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Aktiviti
|
Pelajar
membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa
yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi buku ‘Nilam’ yang
disediakan
|
Refleksi
|
P&P berjalan
lancar dan pelajar dilihat membawa serta membaca bahan bacaan masing-masing
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 37)
Tarikh
|
12.09.2013 (Khamis)
|
Kelas
|
1N
|
Masa
|
3.25-4.35 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu –
bacaan di kelas (Program Nilam)
|
Tajuk
|
Pelajar
bebas memilih / membawa apa sahaja bahan bacaan yang disukai mereka
|
Tujuan
|
Program
ini untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar
|
BBM
|
Buku
latihan, borang ‘Program Nilam’
|
Objektif P&P
|
Menggalakkan
pelajar supaya minat membaca
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul
perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan
yang dibaca
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Aktiviti
|
Pelajar
membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa
yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi buku ‘Nilam’ yang
disediakan
|
Refleksi
|
P&P berjalan
lancar dan pelajar dilihat membawa serta membaca bahan bacaan masing-masing
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 37)
Tarikh
|
12.09.2013 (Khamis)
|
Kelas
|
1F
|
Masa
|
5.10-6.20 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu (KOMSAS)
|
Tajuk
|
Kupasan
dan Kajian Teks Prosa Tradisional (Budi Seorang Bapa Angkat & Hikayat
Marakarma) – sambungan P&P
|
Tujuan
|
Mendedahkan
pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu
khususnya Prosa Tradisional
|
BBM
|
Buku
latihan, Buku KOMSAS
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
kepelbagaian genre Sastera khususnya Prosa Tradisional dan unsur-unsur
keindahannya
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara
yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Aktiviti
|
Pelajar
menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam prosa
tradisional berpandukan buku KOMSAS yang disediakan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar berminat dengan cerita dalam teks
KOMSAS yang dipelajari
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 37)
Tarikh
|
13.09.2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
1F
|
Masa
|
4.00-5.10 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu –
bacaan di kelas (Program Nilam)
|
Tajuk
|
Pelajar
bebas memilih / membawa apa sahaja bahan bacaan yang disukai mereka
|
Tujuan
|
Program
ini untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar
|
BBM
|
Buku
latihan, borang ‘Program Nilam’
|
Objektif P&P
|
Menggalakkan
pelajar supaya minat membaca
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara
yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang
dibaca
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Aktiviti
|
Pelajar
membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa
yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi buku ‘Nilam’ yang
disediakan
|
Refleksi
|
P&P berjalan
lancar dan pelajar dilihat membawa serta membaca bahan bacaan masing-masing
|
No comments:
Post a Comment