RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 24)
Tarikh | 10.06.2013 (Isnin) |
Kelas | 1N |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun) |
Tajuk | Perbincangan soalan berbentuk Struktur & Karangan |
Tujuan | Membincangkan jawapan bersama pelajar dan pada masa yang sama membuat pembetulan |
BBM | Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun |
Objektif P&P | Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan |
Penerapan Nilai | Tumpuan |
Aktiviti | Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar, namun masih terdapat segelintir pelajar yang tidak mahir membina ayat berdasarkan isi-isi penting dalam soalan. Tindakan telah diambil oleh guru dengan menerangkan dengan lebih jelas dan terperinci dari meja ke meja pelajar. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 24)
Tarikh | 10.06.2013 (Isnin) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun) |
Tajuk | Perbincangan soalan berbentuk Struktur & Karangan |
Tujuan | Membincangkan jawapan bersama pelajar dan pada masa yang sama membuat pembetulan |
BBM | Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun |
Objektif P&P | Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan |
Penerapan Nilai | Tumpuan |
Aktiviti | Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan kebanyakannya lulus dalam ujian Bahasa Melayu |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 24)
Tarikh | 11.06.2013 (Selasa) |
Kelas | 1N |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun) – sambungan P&P |
Tajuk | Perbincangan soalan berbentuk Struktur & Karangan |
Tujuan | Membincangkan jawapan bersama pelajar dan pada masa yang sama membuat pembetulan |
BBM | Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun |
Objektif P&P | Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan |
Penerapan Nilai | Tumpuan |
Aktiviti | Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar menyiapkan pembetulan mereka |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2 (MINGGU 24)
Tarikh | 11.06.2013 (Selasa) |
Kelas | 2D |
Masa | 3.25-4.35 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral (Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun) |
Tajuk | Perbincangan soalan berbentuk Struktur & KBKK |
Tujuan | Membincangkan jawapan bersama pelajar dan pada masa yang sama membuat pembetulan |
BBM | Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun |
Objektif P&P | Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan |
Penerapan Nilai | Kerjasama |
Aktiviti | Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar membuat semakan dan pembetulan dalam buku latihan mereka |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 24)
Tarikh | 11.06.2013 (Selasa) |
Kelas | 1H |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun) |
Tajuk | Perbincangan soalan berbentuk Struktur & Karangan |
Tujuan | Membincangkan jawapan bersama pelajar dan pada masa yang sama membuat pembetulan |
BBM | Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun |
Objektif P&P | Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan |
Penerapan Nilai | Tumpuan |
Aktiviti | Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar membuat pembetulan mereka dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 24)
Tarikh | 12.06.2013 (Rabu) |
Kelas | 1H |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun) – sambungan P&P |
Tajuk | Perbincangan soalan berbentuk Struktur & Karangan |
Tujuan | Membincangkan jawapan bersama pelajar dan pada masa yang sama membuat pembetulan |
BBM | Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun |
Objektif P&P | Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan |
Penerapan Nilai | Tumpuan |
Aktiviti | Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar telah menyiapkan pembetulan mereka |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2 (MINGGU 24)
Tarikh | 12.06.2013 (Rabu) |
Kelas | 2D |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (latihan) & PBS |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks, buku kerja |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang ciri-ciri / punca / implikasi kepada setiap perbuatan yang tidak bermoral |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai-nilai yang telah dipelajari |
Penerapan Nilai | Tumpuan |
Aktiviti | Pelajar didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan yang tidak bermoral. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar menyiapkan latihan di samping mengadakan sesi perbincangan bersama dalam kelas |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 24)
Tarikh | 13.06.2013 (Khamis) |
Kelas | 1H |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Tatabahasa (Kata Hubung) |
Tajuk | Kata Hubung |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat di samping membuat latih tubi menggunakan Kata Hubung yang betul |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan maksud dan penggunaan setiap Kata Hubung bersesuaian mengikut situasi yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Hubung yang diberikan. Guru menentukan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan keadaan kelas adalah terkawal. Malah, pelajar melaksanakan setiap arahan guru dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 24)
Tarikh | 13.06.2013 (Khamis) |
Kelas | 1N |
Masa | 3.25-4.35 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Tatabahasa (Kata Hubung) |
Tajuk | Kata Hubung |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat di samping membuat latih tubi menggunakan Kata Hubung yang betul |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan maksud dan penggunaan setiap Kata Hubung bersesuaian mengikut situasi yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Hubung yang diberikan. Guru menentukan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar menulis nota serta membuat latihan yang diberi oleh guru |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 24)
Tarikh | 13.06.2013 (Rabu) |
Kelas | 1F |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun) – sambungan P&P |
Tajuk | Perbincangan soalan berbentuk Struktur & Karangan |
Tujuan | Membincangkan jawapan bersama pelajar dan pada masa yang sama membuat pembetulan |
BBM | Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun |
Objektif P&P | Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan |
Penerapan Nilai | Tumpuan |
Aktiviti | Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar telah menyiapkan pembetulan mereka dengan baik serta memuaskan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 24)
Tarikh | 14.06.2013 (Jumaat) |
Kelas | 1F |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Tatabahasa (Kata Hubung) |
Tajuk | Kata Hubung |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat di samping membuat latih tubi menggunakan Kata Hubung yang betul |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan maksud dan penggunaan setiap Kata Hubung bersesuaian mengikut situasi yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Hubung yang diberikan. Guru menentukan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | **P&P ditangguhkan kerana guru terlibat dengan latihan Bicara Berirama |
RPH kemas kini. Teruskan kerja yang baik....... Apa-apa yang kita buat akan dinilai oleh mereka yang berkenaan termasuk anak-anak kita nanti. Murid yang bermasalah berpunca dpd ibu bapa mereka yang sedikit bermasalah.
ReplyDelete