Tuesday, August 14, 2012

RPH (minggu 33,34)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 33)

  • Tarikh : 13.08.2012 Hingga 15.08.2012 (Isnin-Rabu)
  • Minggu Peperiksaan / Ujian Pertengahan Penggal 2 (Ogos) - tingkatan 4 sahaja


     

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

T4 (MINGGU 33)

Tarikh

13.08.2012 (Isnin)

Kelas

4MPV

Masa

8.15-9.25pg

Subjek

Pendidikan Moral (Peperiksaan / Ujian Pertengahan Penggal 2 - Ogos) tingkatan 4 sahaja

Tajuk

Merangkumi soalan-soalan nilai-nilai yang berkaitan dengan Perkembangan Diri, Patriotisme & Hak Asasi Manusia

Tujuan

-

BBM

Kertas Ujian

Objektif P&P

-

Hasil Pembelajaran

-

Penerapan Nilai

-

Aktiviti

-

Refleksi

**P&P akan disambung selepas peperiksaan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

T4 (MINGGU 33)

Tarikh

13.08.2012 (Isnin)

Kelas

4K9

Masa

9.45-10.55pg

Subjek

Pendidikan Moral (Peperiksaan / Ujian Pertengahan Penggal 2 - Ogos) tingkatan 4 sahaja

Tajuk

Merangkumi soalan-soalan nilai-nilai yang berkaitan dengan Perkembangan Diri, Patriotisme & Hak Asasi Manusia

Tujuan

-

BBM

Kertas Ujian

Objektif P&P

-

Hasil Pembelajaran

-

Penerapan Nilai

-

Aktiviti

-

Refleksi

**P&P akan disambung selepas peperiksaan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

T5 (MINGGU 33)

Tarikh

13.08.2012 (Isnin)

Kelas

5S4

Masa

12.05-12.40tghri

Subjek

Pendidikan Moral (pembentangan kumpulan mengikut tajuk yang telah diberi)

Tajuk

Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian (nilai hidup bersama secara aman, saling membantu dan bekerjasama & saling menghormati antara negara)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta menyatakan maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang dipelajari)

Penerapan Nilai

Patuh

Aktiviti

Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang peranan pelbagai pihak untuk mewujudkan perpaduan/persefahaman/kerjasama di kalangan masyarakat samada dalam & luar negara, wawasan 2020, konsep ZOPFAN dan peranan media massa. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat memahami tajuk yang dipelajari mereka


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 33)

Tarikh

14.08.2012 (Selasa)

Kelas

5K2

Masa

7.05-8.15pg

Subjek

Pendidikan Moral (pembentangan kumpulan mengikut tajuk yang telah diberi)

Tajuk

Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian (nilai hidup bersama secara aman, saling membantu dan bekerjasama & saling menghormati antara negara)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta menyatakan maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang dipelajari)

Penerapan Nilai

Patuh

Aktiviti

Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang peranan pelbagai pihak untuk mewujudkan perpaduan/persefahaman/kerjasama di kalangan masyarakat samada dalam & luar negara, wawasan 2020, konsep ZOPFAN dan peranan media massa. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar aktif bertanya semasa sesi soal jawab bersama guru dan pelajar-pelajar lain


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 33)

Tarikh

14.08.2012 (Selasa)

Kelas

5K5

Masa

10.20-11.30pg

Subjek

Pendidikan Moral (pembentangan kumpulan mengikut tajuk yang telah diberi)

Tajuk

Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian (nilai hidup bersama secara aman, saling membantu dan bekerjasama & saling menghormati antara negara)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta menyatakan maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang dipelajari)

Penerapan Nilai

Patuh

Aktiviti

Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang peranan pelbagai pihak untuk mewujudkan perpaduan/persefahaman/kerjasama di kalangan masyarakat samada dalam & luar negara, wawasan 2020, konsep ZOPFAN dan peranan media massa. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat amat berminat dengan tajuk yang dibentangkan oleh kumpulan tersebut


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 33)

Tarikh

14.08.2012 (Selasa)

Kelas

4S3

Masa

12.05-12.40thgri

Subjek

Pendidikan Moral (pembentangan kumpulan mengikut tajuk yang telah diberi)

Tajuk

Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian (nilai hidup bersama secara aman, saling membantu dan bekerjasama & saling menghormati antara negara)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta menyatakan maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang dipelajari)

Penerapan Nilai

Patuh

Aktiviti

Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang peranan pelbagai pihak untuk mewujudkan perpaduan/persefahaman/kerjasama di kalangan masyarakat samada dalam & luar negara, wawasan 2020, konsep ZOPFAN dan peranan media massa. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar turut mengulangkaji tajuk-tajuk yang telah dipelajari oleh mereka sebelum ini


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 33)

Tarikh

15.08.2012 (Rabu)

Kelas

4MPV

Masa

8.15-9.25pg

Subjek

Pendidikan Moral (pembentangan kumpulan mengikut tajuk yang telah diberi) – sambungan P&P

Tajuk

Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian (nilai hidup bersama secara aman, saling membantu dan bekerjasama & saling menghormati antara negara)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta menyatakan maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang dipelajari)

Penerapan Nilai

Patuh

Aktiviti

Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang peranan pelbagai pihak untuk mewujudkan perpaduan/persefahaman/kerjasama di kalangan masyarakat samada dalam & luar negara, wawasan 2020, konsep ZOPFAN dan peranan media massa. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar meneruskan tugasan menyalin nota yang belum sempat disiapkan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 33)

Tarikh

15.08.2012 (Rabu)

Kelas

5S4

Masa

10.20-11.30pg

Subjek

Pendidikan Moral (pembentangan kumpulan mengikut tajuk yang telah diberi) – sambungan P&P

Tajuk

Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian (nilai hidup bersama secara aman, saling membantu dan bekerjasama & saling menghormati antara negara)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta menyatakan maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang dipelajari)

Penerapan Nilai

Patuh

Aktiviti

Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang peranan pelbagai pihak untuk mewujudkan perpaduan/persefahaman/kerjasama di kalangan masyarakat samada dalam & luar negara, wawasan 2020, konsep ZOPFAN dan peranan media massa. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar menyiapkan nota mereka dengan baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 & T5 (MINGGU 34)

  • Tarikh : 16.08.2012 Hingga 26.08.2012
  • Cuti Pertengahan Penggal 2 & sambutan Hari Raya Aidilfitri


     


     


 


 


 


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment