SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN
SKEMA PELAJARAN
PENDIDIKAN MORAL
TINGKATAN 4 & 5
2012
Nama guru: NOOR AZLIANTI BINTI AB. RAHMAN
|
Minggu | Nilai | Kandungan Akademik | Hasil Pembelajaran |
BIDANG PEMBELAJARAN 1: NILAI BERKAITAN DENGN PERKEMBANGAN DIRI | |||
1 | 1.1 Kepercayaan Kepada Tuhan | Percaya wujudnya Tuhan asas kesejahteraan hidup | Mengamalkan ajaran agama sebagai panduan hidup. |
2 | 1.2 Amanah | Amanah menjamin perhubungan yang harmonis | Bersikap amanah dalam hubungan dengan anggota keluarga dan individu lain. |
3 | 1.3 Harga Diri | Sayang akan diri membentuk peribadi mulia | Menghindari amalan yang boleh menjejaskan maruah diri. |
4 | 1.4 Bertanggungjawab | Sikap bertanggungjawab menjamin kesejahteraan hidup | Menjalankan tanggungjawab di rumah, sekolah dan dalam masyarakat dengan sempurna. |
5 | Cuti Gantian, Cuti Peristiwa dan Cuti Tahun Baru Cina | ||
6 | 1.5 Hemah Tinggi | Hemah tinggi mencerminkan peribadi mulia | Mengamalkan pertuturan dan tingkahlaku yang sesuai dengan norma masyarakat. |
7 | 1.6 Toleransi | Toleransi menjalin kemesraan | Bertolak ansur dan mengawal diri bagi menjaga hubungan yang baik dengan keluarga dan orang lain. |
8 | 1.7 Berdikari | Berdikari membawa kejayaan | Berkeupayaan menyelesaikan masalah sendiri secara individu atau berkumpulan. |
9 | 1.8 Kerajinan | Rajin dan usaha tangga kejayaan | Berusaha dengan gigih demi kepentingan diri, keluarga dan sekolah. |
10 | 1.9 Kasih sayang | Kasih sayang asas kesejahteraan hidup | Menyayangi dan tidak memusnahkan semua kehidupan di dunia. |
11 | Cuti Pertengahan Penggal |
Minggu | Nilai | Kandungan Akademik | Hasil Pembelajaran |
12 | 1.10 Keadilan | Keadilan menjamin kesejahteraan bersama | Menerima dan mengamalkan prinsip keadilan di sekolah. |
13 | 1.11 Rasional | Sikap rasiona membentuk pemikiran yang matang | Membuat keputusan setelah menimbangkan pelbagai faktor. |
14 | 1.12 Kesederhanaan | Hidup sederhana asas kesejahteraan bersama | Mengambil tindakan dengan mengambil kira kepentingan diri dan orang lain. |
BIDANG PEMBELAJARAN 2: NILAI BERKAITAN DENGAN KEKELUARGAAN | |||
15 | 2.1 Kasih saying terhadap keluarga | Kasih saying asas keluarga bahagia | Menyayangi ibu bapa dan anggota keluarga yang lain. |
16 | 2.2 Hormat dan Taat kepada anggota keluarga | Pegangan agama menjamin keluarga bahagia | Memulia dan mentaati ibu bapa seperti yang di tuntut agama. |
17 | 2.3 Mengekalkan Tradisi kekeluargaan | Tradisi kekeluargaan warisan berharga | Mematuhi adat dan tradisi yang diamalkan oleh keluarga. |
18 | 2.4 Tanggungjawab terhadap keluarga | Tanggungjawab terhadap keluarga ialah satu amanah | Belajar bersungguh-sungguh untuk kemajuan diri dan keluarga. Menjalankan tanggungjawab terhadap keluarga. |
BIDANG PEMBELAJARAN 3: NILAI BERKAITAN DENGAN ALAM SEKITAR | |||
19 | 3.1 Menyayangi dan menhargai alam sekitar | Persekitaran berkualiti kesejahteraan bersama | Menjaga persekitaran supaya sentiasa bersih dan segar. |
20 | 3.2 Keharmonian antara manusia dengan alam sekitar | Air sumber alam berharga | Menjaga kebersihan sumber air dan mengelakkan pembaziran. |
Minggu | Nilai | Kandungan Akademik | Hasil Pembelajaran |
21 | 3.3 Kemampanan alam sekitar | Perlindungan santuari hidupan tanggungjawab bersama | Melibatkan diri dalam melindungi zon persisiran pantai. |
22 23 |
Cuti Pertengahan Tahun | ||
24 | 3.4 Peka terhadap isu-isu alam sekitar | Bencana alam ialah fenomena semulajadi | Peka terhadap kejadian dan kesan bencana alam serta mengenalpasti langkah-langkah persediaan dalam menghadapi bencana alam. |
BIDANG PEMBELAJARAN 4: NILAI BERKAITAN DENGAN PATRIOTISME | |||
25 | 4.1 Cinta akan Negara | Nikmat dan keselesaan hidup tanda kemakmuran Negara | Berbangga serta menggunakan sebaik-baiknya segala perkhidmatan dan kemudahan yang disedikan oleh kerajaan. |
26 | 4.2 Taat setia kepada raja dan Negara | Raja dan pemimpin ialah paying negara | Menyokong dan menyertai program-program sambutan hari kebesaran Negara. |
27 | 4.3 Sanggup berkorban untuk Negara | Sanggup berkorban demi kebaikan masyarakat dan kemakmuran Negara | Sanggup mengambil bahagian dalam aktiviti kemasyarakatan demi Negara. |
BIDANG PEMBELAJARAN 5: NILAI BERKAITAN DENGAN HAK ASASI MANUSIA | |||
28 | 5.1 Melindungi Hak Kanak-kanak | Persekitaran mempengaruhi pertumbuhan kanak-kanak | Menyedari kanak-kanak berhak mendapat pendidikan dan perlindungan untuk menjamin kehidupan yang sempurna. |
29 | 5.2 Menghormati Hak Wanita | Pengiktirafan hak wanita menjamin pembangunan insan | Bersikap terbuka dalam mengiktirf wanita sebagai golongan yang berkebolehan, berpotensi dan bermaruah. |
30 | 5.3 Melindungi Hak Pekerja | Majikan yang prihatin meningkatkan produktiviti negara | Menerima hakikat bahawa kebajikan pekerja merupakan tanggungjawab majikan. |
Minggu | Nilai | Kandungan Akademik | Hasil Pembelajaran |
31 | 5.4 Menghormati Hak Gologan Kurang Upaya | Golongan kurang upaya berupaya insan ciptaan Tuhan | Memberi layanan dan sokongan yang baik kepada golongan kurang upaya. |
32 | 5.5 Melindingi Hak Pengguna | Kesedaran pengguna tanda masyarakat matang | Menyedari dan mengenalpasti hak pengguna untuk mendapat perlindungan dan maklumat tentang barangan dan perkhidmatan. |
BIDANG PEMBELAJARAN 6: NILAI BERKAITAN DENGAN DEMOKRASI | |||
33 | 6.1 Mematuhi peraturan dan undang-undang | Undang-undang menjamin kesejahteraan hidup manusia | Mematuhi peraturan dan undang-undang jalan raya bagi menjamin keselamatan diri dan orang lain. |
34 | 6.2 Kebebasan bersuara | Kebebasan bersuara mencerminkan keluarg berfikiran terbuka | Berbincang dengan anggota keluarga dalam suasana yang harmoni. |
35 |
Cuti Pertengahan Penggal | ||
36 | 6.3 kebebasan Beragama | Kebebasan beragama lambang masyarakat majmuk | Meraikan upacara keagamaan sendiri dan menghormati upacara keagamaan orang lain. |
37 | 6.4 Penglibatan diri dalam pembangunan negara | Minda yang sihat melalui aktiviti yang bermanfaat | Melibatkan diri dalam aktiviti kebajikan dan kemasyarakatan demi pembanginan Negara. |
38 | 6.5 Sikap keterbukaan | Sikap terbuka tanda kematangan fikirn | Menerima pandangan dan teguran orang lin demi kebaikan bersama. |
Minggu | Nilai | Kandungan Akademik | Hasil Pembelajaran |
BIDANG PEMBELAJARAN 7: NILAI BERKAITAN DENGAN KEAMANAN DAN KEHARMONIAN | |||
39 | 7.1 Hidup bersama secara aman | Perpaduan masyarakat tunggak kesejahteran negara | Menjadi jiran yang baik boleh dicontohi oleh masyarakat |
40 | 7.2 Saling menghormati dan bekerjasama | Hidup Sepakat membawa berkat | Melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti masyarakat untuk kesejahteraan bersama. |
41 | 7.3 Saling menghormati antara negara | Kesepakatan antara Negara menjamin kemakmuran sejagat | Menerima hakikat bahawa perasaan bertolak ansur dan saling menghormati antara Negara menjamin kesepakatan dan pembangunan serantau. |
42 |
Ulangkaji | ||
43 44 |
Peperiksaan Akhir Tahun |
No comments:
Post a Comment