RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 42)
Tarikh | 17.10.2011 (Isnin) |
Kelas | 1C |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – ringkasan karangan |
Tajuk | Kepentingan hutan paya bakau |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang ringkasan karangan yang dibincangkan menerusi buku latihan yang disediakan |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh dan latihan (ringkasan karangan) |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Kerajinan, menghormati guru |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki membuat ringkasan karamgan berdasarkan petikan / contoh menerusi buku latihan dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru. |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan kebanyakan pelajar sudah mahir dalam membuat ringkasan karangan yang baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 42)
Tarikh | 17.10.2011 (Isnin) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – ringkasan karangan |
Tajuk | Kepentingan hutan paya bakau |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang ringkasan karangan yang dibincangkan menerusi buku latihan yang disediakan |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh dan latihan (ringkasan karangan) |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Kerajinan, menghormati guru |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki membuat ringkasan karamgan berdasarkan petikan / contoh menerusi buku latihan dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru. |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan kebanyakan pelajar dapat mencari isi-isi penting yang dikehendaki. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 42)
Tarikh | 18.10.2011 (Selasa) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – ringkasan karangan |
Tajuk | Kepentingan hutan paya bakau |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang ringkasan karangan yang dibincangkan menerusi buku latihan yang disediakan |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh dan latihan (ringkasan karangan) |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki membuat ringkasan karamgan berdasarkan petikan / contoh menerusi buku latihan dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru. |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan kebanyakan pelajar menyiapkan tugasan yang diberi dengan baik dan memuaskan. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 42)
- Tiada P&P: (untuk semua pelajar tingkatan 3)
kerana
Peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) telah berakhir.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 42)
Tarikh | 19.10.2011 (Rabu) |
Kelas | 1C |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Sistem Bahasa (set soalan) |
Tajuk | Mencakupi semua set tatabahasa yang telah dipelajari |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang topik tatabahasa yang dibincangkan menerusi latihan yang diberikan |
BBM | Buku latihan, set soalan latihan |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh-contoh soalan berbentuk objektif dan struktur |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Menghormati guru |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki menjawab soalan-soalan yang diberi dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar mematuhi setiap arahan guru dengan baik dan keadaan kelas adalah terkawal serta perbincangan jawapan akan diadakan pada kelas yang akan datang |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 42)
Tarikh | 19.10.2011 (Rabu) |
Kelas | 1F |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Sistem Bahasa (set soalan) |
Tajuk | Mencakupi semua set tatabahasa yang telah dipelajari |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang topik tatabahasa yang dibincangkan menerusi latihan yang diberikan |
BBM | Buku latihan, set soalan latihan |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh-contoh soalan berbentuk objektif dan struktur |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Menghormati guru |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki menjawab soalan-soalan yang diberi dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar mematuhi setiap arahan guru dengan baik dan keadaan kelas adalah terkawal |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 42)
Tarikh | 20.10.2011 (Khamis) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) – sambungan P&P minggu lepas |
Tajuk | Kupasan cerpen - (Anak Penggunting Rambut, Capa Rengat, Dendam & Maaf Kupinta) |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya cerpen |
BBM | Buku KOMSAS |
Objektif P&P | Menyatakan kepelbagaian genre Sastera khususnya cerpen |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar memahami jalan cerita dan boleh menghuraikan nilai dan pengajaran yang dipaparkan dalam cerpen tersebut. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 42)
Tarikh | 20.10.2011 (Khamis) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks Prosa Tradisional (Budi Seorang Bapa Angkat)-sambungan P&P minggu lepas |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Prosa Tradisional |
BBM | Buku KOMSAS |
Objektif P&P | Menyatakan kepelbagaian genre Sastera khususnya Prosa Tradisional |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam prosa tradisional berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar aktif bertanya sekiranya tidak faham dan tindakan telah diambil oleh guru dengan memberi penerangan serta contoh yang bersesuaian kerana kebanyakan penggunaan ayat dalam prosa tradisional adalah berbentuk klasik dan sukar difahami pelajar |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 42)
Tarikh | 20.10.2011 (Khamis) |
Kelas | 1C |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks Prosa Tradisional (Budi Seorang Bapa Angkat)- sambungan P&P minggu lepas |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Prosa Tradisional |
BBM | Buku KOMSAS |
Objektif P&P | Menyatakan kepelbagaian genre Sastera khususnya Prosa Tradisional |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam prosa tradisional berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan keseluruhan pelajar telah membawa buku KOMSAS berkenaan. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 42)
- Tiada P&P: (untuk semua pelajar tingkatan 3)
kerana
Peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) telah berakhir.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 42)
Tarikh | 21.10.2011 (Jumaat) |
Kelas | 2G |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (bacaan dan ulangkaji pelajaran) |
Tajuk |
|
Tujuan | Program untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Bahan bacaan di perpustakaan |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Kerajinan, bertanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan keseluruhan pelajar mengisi masa yang diberi dengan mentelaah buku-buku yang terdapat di perpustakaan |
No comments:
Post a Comment