RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 41)
Tarikh | 10.10.2011 (Isnin) |
Kelas | 1C |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – bahagian pemahaman |
Tajuk | Pemahaman |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang bahagian pemahaman yang dibincangkan menerusi buku latihan yang disediakan |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh dan latihan (bahagian pemahaman) |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki menjawab soalan bahagian pemahaman berdasarkan petikan / contoh menerusi buku latihan dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru. |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan kebanyakan pelajar menyiapkan jawapan bahagian pemahaman. Namun terdapat segelintir pelajar yang tidak membuat tugasan yang diberikan dan amaran awal telah diberi oleh guru. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 41)
Tarikh | 10.10.2011 (Isnin) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – bahagian pemahaman |
Tajuk | Pemahaman |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang bahagian pemahaman yang dibincangkan menerusi buku latihan yang disediakan |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh dan latihan (bahagian pemahaman) |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki menjawab soalan bahagian pemahaman berdasarkan petikan / contoh menerusi buku latihan dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru. |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan kebanyakan pelajar menyiapkan jawapan bahagian pemahaman. Perbincangan terpaksa disambung pada kelas yang akan datang akibat masa yang tidak mencukupi. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 41)
- Tarikh : 04.10.2011 Hingga 11.10.2011
- Tiada P&P: Peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR)
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 41)
- Tarikh : 04.10.2011 Hingga 11.10.2011
- Tiada P&P: Peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR)
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 41)
Tarikh | 12.10.2011 (Rabu) |
Kelas | 1C |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Peribahasa (bidalan) – sambungan P&P minggu lepas |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan bidalan yang betul |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap perkataan / bidalan yang dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima. Perbincangan jawapan latihan juga diadakan bagi memastikan tugasan yang diberikan disiapkan oleh pelajar |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar banyak bertanya sekiranya tidak faham. Malah, tugasan yang diberikan pada minggu lepas juga telah disiapkan dengan baik dan memuaskan. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 41)
Tarikh | 12.10.2011 (Rabu) |
Kelas | 1F |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks Prosa Tradisional (Budi Seorang Bapa Angkat) |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Prosa Tradisional |
BBM | Buku KOMSAS |
Objektif P&P | Menyatakan kepelbagaian genre Sastera khususnya Prosa Tradisional |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam prosa tradisional berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan keseluruhan pelajar telah membawa buku KOMSAS berkenaan. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 41)
Tarikh | 13.10.2011 (Khamis) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) – sambungan P&P minggu lepas |
Tajuk | Kupasan cerpen - (Anak Penggunting Rambut, Capa Rengat, Dendam & Maaf Kupinta) |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya cerpen |
BBM | Buku KOMSAS |
Objektif P&P | Menyatakan kepelbagaian genre Sastera khususnya cerpen |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar memahami jalan cerita dan boleh menghuraikan nilai dan pengajaran yang dipaparkan dalam cerpen tersebut. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 41)
Tarikh | 13.10.2011 (Khamis) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Peribahasa (bidalan) – sambungan P&P minggu lepas |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan bidalan yang betul |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap perkataan / bidalan yang dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima. Perbincangan jawapan latihan juga diadakan bagi memastikan tugasan yang diberikan disiapkan oleh pelajar |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar banyak bertanya sekiranya tidak faham. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 41)
Tarikh | 13.10.2011 (Khamis) |
Kelas | 1C |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks Prosa Tradisional (Budi Seorang Bapa Angkat) |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Prosa Tradisional |
BBM | Buku KOMSAS |
Objektif P&P | Menyatakan kepelbagaian genre Sastera khususnya Prosa Tradisional |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam prosa tradisional berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan keseluruhan pelajar telah membawa buku KOMSAS berkenaan. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 41)
- Tiada P&P: (untuk semua pelajar tingkatan 3)
kerana
Peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) telah berakhir.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 41)
Tarikh | 14.10.2011 (Jumaat) |
Kelas | 2G |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (bacaan) |
Tajuk |
|
Tujuan | Menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Bahan bacaan di perpustakaan |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Kerjasama, tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing |
Refleksi
| P&P berjalan lancar dan mereka juga dilihat mengulangkaji dan membaca bahan bacaan yang terdapat di perpustakaan dengan baik serta keadaan kelas adalah terkawal. |
No comments:
Post a Comment