RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
PERALIHAN,
T1 & T2 (MINGGU 1)
**
Tarikh: 05.01.2015 (Isnin) hingga 09.01.2015 (Jumaat)
**
P&P ditangguhkan selama satu minggu akibat banjir.
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
PERALIHAN,
T1 & T2 (MINGGU 2)
Tarikh
:12.01.2015 (Isnin) hingga 16.01.2015 (Jumaat)
Kelas
: Peralihan, 1G, 1J, 2A/C/H.
Masa
: 12.50 tengah hari hingga 6.20 petang.
Mata
Pelajaran : Bahasa Melayu & Pendidikan Moral.
Tingkatan
1, 2 dan Peralihan.
*Tidak
ada kelas formal- Program orientasi bersama pelajar baru dengan Unit Bimbingan
& Kaunseling sekolah selama 3 hari berturut-turut (bermula dari 12 hingga
15 Januari 2015).
*
Pada waktu selepas rehat, pelajar tingkatan 1 diiringi pengawas bertugas untuk
mengenali persekitaran sekolah dan menyediakan kelengkapan seperti kerusi dan
meja untuk kemudahan pelajar belajar.
* Sesi pembahagian / pengagihan buku teks
kepada pelajar.
* Pengenalan
kepada sukatan pelajaran dan buku.
* Pelajar baru mendapat jadual waktu.
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2
(MINGGU 3)
Tarikh
|
19.01.2015
(Isnin)
|
Kelas
|
2A/C/H
|
Masa
|
2.00-3.10ptg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Nilai-nilai Yang
Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (Kepercayaan Kepada Tuhan) – sambungan
P&P
|
Tujuan
|
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara /
nilai yang dibincangkan dalam kelas
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
pendapat yang bernas tentang kekuasaan ciptaan Tuhan yang tiada tolok
bandingnya
|
Hasil Pembelajaran
|
Menyatakan maksud Kepercayaan Kepada Tuhan
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan, kesungguhan
|
Aktiviti
|
Pelajar
didedahkan dengan contoh-contoh kekuasaan / kebijaksanaan Tuhan dalam
mencipta alam semesta. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang
relevan
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar menyiapkan kerja rumah yang
diberi. Mereka juga
sudah mampu mengingati maksud nilai yang
dipelajari
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T.
PERALIHAN (MINGGU 3)
Tarikh
|
19.01.2015
(Isnin)
|
Kelas
|
PA
|
Masa
|
3.25-4.35 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu – bacaan di kelas (Program Nilam) & ejaan
(bagi pelajar yang lemah)
|
Tajuk
|
Pelajar bebas memilih / membawa apa sahaja bahan bacaan yang
disukai mereka
|
Tujuan
|
Program ini untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan
pelajar
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks, buku Nilam
|
Objektif P&P
|
Menggalakkan pelajar supaya minat membaca / boleh mengeja dengan
betul
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang
terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Aktiviti
|
Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan
masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya
mengisi buku Nilam yang disediakan
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat mengisi maklumat penting
dalam buku Nilam yang disediakan kepada mereka
|
T1
(MINGGU 3)
Tarikh
|
19.01.2015
(Isnin)
|
Kelas
|
1G
|
Masa
|
05.10-6.20 ptg
|
Subjek
|
Bahasa
Melayu- Pemahaman (petikan dialog
& diari: ‘Hari Pertama Persekolahan’
|
Tajuk
|
Pemahaman –
berpandukan teks bertajuk ‘Hari Pertama Persekolahan’ (m/s 1-2).
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar untuk lebih mengetahui cara bagaimana untuk mengolah sesuatu ayat
secara ringkas dan padat serta bersesuaian dengan jawapan untuk soalan yang
diberikan berpandukan teks & gambar yang ditunjukkan
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
jawapan/pandangan yang bernas untuk setiap soalan yang dikemukakan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Menurut arahan guru
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang jawapan soalan pemahaman berkenaan berpandukan teks yang
disediakan. Guru menentukan isi dan jawapan yang bersesuaian
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat bersemangat
menyiapkan latihan dan nota yang diberi
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 3)
Tarikh
|
20.01.2015
(Selasa)
|
Kelas
|
1G
|
Masa
|
12.50-2.00 ptg
|
Subjek
|
Bahasa
Melayu- Pemahaman (petikan dialog
& diari: ‘Hari Pertama Persekolahan’ – sambungan P&P
|
Tajuk
|
Pemahaman –
berpandukan teks bertajuk ‘Hari Pertama Persekolahan’ (m/s 1-2).
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar untuk lebih mengetahui cara bagaimana untuk mengolah sesuatu ayat
secara ringkas dan padat serta bersesuaian dengan jawapan untuk soalan yang
diberikan berpandukan teks & gambar yang ditunjukkan
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
jawapan/pandangan yang bernas untuk setiap soalan yang dikemukakan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Menurut arahan guru
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang jawapan soalan pemahaman berkenaan berpandukan teks yang
disediakan. Guru menentukan isi dan jawapan yang bersesuaian
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar menyiapkan tugasan yang
diberi
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 3)
Tarikh
|
20.01.2015
(Selasa)
|
Kelas
|
1J
|
Masa
|
4.35-5.45 ptg
|
Subjek
|
Bahasa
Melayu- Pemahaman (petikan dialog
& diari: ‘Hari Pertama Persekolahan’
|
Tajuk
|
Pemahaman –
berpandukan teks bertajuk ‘Hari Pertama Persekolahan’ (m/s 1-2).
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar untuk lebih mengetahui cara bagaimana untuk mengolah sesuatu ayat
secara ringkas dan padat serta bersesuaian dengan jawapan untuk soalan yang
diberikan berpandukan teks & gambar yang ditunjukkan
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
jawapan/pandangan yang bernas untuk setiap soalan yang dikemukakan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Menurut arahan guru
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang jawapan soalan pemahaman berkenaan berpandukan teks yang
disediakan. Guru menentukan isi dan jawapan yang bersesuaian
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar menulis diari masing-masing
berkenaan dengan pengalaman mereka pada hari pertama di sekolah menengah
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 3)
Tarikh
|
21.01.2015
(Rabu)
|
Kelas
|
1G
|
Masa
|
12.50-2.00 ptg
|
Subjek
|
Bahasa
Melayu- Pemahaman (petikan dialog
& diari: ‘Hari Pertama Persekolahan’ (sambungan P&P)
|
Tajuk
|
Pemahaman –
berpandukan teks bertajuk ‘Hari Pertama Persekolahan’ (m/s 1-2).
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar untuk lebih mengetahui cara bagaimana untuk mengolah sesuatu ayat
secara ringkas dan padat serta bersesuaian dengan jawapan untuk soalan yang
diberikan berpandukan teks & gambar yang ditunjukkan
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
jawapan/pandangan yang bernas untuk setiap soalan yang dikemukakan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Menurut arahan guru
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang jawapan soalan pemahaman berkenaan berpandukan teks yang
disediakan. Guru menentukan isi dan jawapan yang bersesuaian
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar menulis diari masing-masing
berkenaan dengan pengalaman mereka pada hari pertama di sekolah menengah
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 3)
Tarikh
|
21.01.2015
(Rabu)
|
Kelas
|
1J
|
Masa
|
2.00-3.10 ptg
|
Subjek
|
Bahasa
Melayu- Pemahaman (petikan dialog
& diari: ‘Hari Pertama Persekolahan’ (sambungan P&P)
|
Tajuk
|
Pemahaman –
berpandukan teks bertajuk ‘Hari Pertama Persekolahan’ (m/s 1-2).
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar untuk lebih mengetahui cara bagaimana untuk mengolah sesuatu ayat
secara ringkas dan padat serta bersesuaian dengan jawapan untuk soalan yang
diberikan berpandukan teks & gambar yang ditunjukkan
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
jawapan/pandangan yang bernas untuk setiap soalan yang dikemukakan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Menurut arahan guru
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang jawapan soalan pemahaman berkenaan berpandukan teks yang
disediakan. Guru menentukan isi dan jawapan yang bersesuaian
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar menulis diari masing-masing
berkenaan dengan pengalaman mereka pada hari pertama di sekolah menengah
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T.
PERALIHAN (MINGGU 3)
Tarikh
|
21.01.2015
(Rabu)
|
Kelas
|
PA
|
Masa
|
5.10-6.20 ptg
|
Subjek
|
Bahasa
Melayu- Pemahaman
|
Tajuk
|
Pemahaman –
berpandukan teks/dialog & gambar bertajuk ‘Keluarga Bahagia’ (m/s 1-2).
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar untuk lebih mengetahui cara bagaimana untuk mengolah sesuatu ayat
secara ringkas dan padat serta bersesuaian dengan jawapan untuk soalan yang
diberikan berpandukan teks & gambar yang ditunjukkan
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
jawapan/pandangan yang bernas untuk setiap soalan yang dikemukakan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Menurut arahan guru
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang jawapan soalan pemahaman berkenaan berpandukan teks yang
disediakan. Guru menentukan isi dan jawapan yang bersesuaian
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar yang mana pelajar dapat memberikan
jawapan dengan baik dan memuaskan
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 3)
Tarikh
|
22.01.2015
(Khamis)
|
Kelas
|
1J
|
Masa
|
12.50-2.00 ptg
|
Subjek
|
Bahasa
Melayu- Pemahaman (petikan dialog
& diari: ‘Hari Pertama Persekolahan’ (sambungan P&P)
|
Tajuk
|
Pemahaman –
berpandukan teks bertajuk ‘Hari Pertama Persekolahan’ (m/s 1-2).
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar untuk lebih mengetahui cara bagaimana untuk mengolah sesuatu ayat
secara ringkas dan padat serta bersesuaian dengan jawapan untuk soalan yang
diberikan berpandukan teks & gambar yang ditunjukkan
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
jawapan/pandangan yang bernas untuk setiap soalan yang dikemukakan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Menurut arahan guru
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang jawapan soalan pemahaman berkenaan berpandukan teks yang
disediakan. Guru menentukan isi dan jawapan yang bersesuaian
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar menulis diari masing-masing
berkenaan dengan pengalaman mereka pada hari pertama di sekolah menengah
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T.
PERALIHAN (MINGGU 3)
Tarikh
|
22.01.2015
(Khamis)
|
Kelas
|
PA
|
Masa
|
3.25-4.35 ptg
|
Subjek
|
Bahasa
Melayu- Pemahaman
|
Tajuk
|
Pemahaman –
berpandukan teks/dialog & gambar bertajuk ‘Keluarga Bahagia’ (m/s 1-2)
(sambungan P&P)
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar untuk lebih mengetahui cara bagaimana untuk mengolah sesuatu ayat
secara ringkas dan padat serta bersesuaian dengan jawapan untuk soalan yang
diberikan berpandukan teks & gambar yang ditunjukkan
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
jawapan/pandangan yang bernas untuk setiap soalan yang dikemukakan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Menurut arahan guru
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang jawapan soalan pemahaman berkenaan berpandukan teks yang
disediakan. Guru menentukan isi dan jawapan yang bersesuaian
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar yang mana pelajar dapat memberikan
jawapan dengan baik dan memuaskan
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA
MELAYU
T.
PERALIHAN (MINGGU 3)
Tarikh
|
23.01.2015
(Jumaat)
|
Kelas
|
PA
|
Masa
|
2.00-3.10 ptg
|
Subjek
|
Bahasa
Melayu- Pemahaman
|
Tajuk
|
Pemahaman –
berpandukan teks/dialog & gambar bertajuk ‘Keluarga Bahagia’ (m/s 1-2)
(sambungan P&P)
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar untuk lebih mengetahui cara bagaimana untuk mengolah sesuatu ayat
secara ringkas dan padat serta bersesuaian dengan jawapan untuk soalan yang
diberikan berpandukan teks & gambar yang ditunjukkan
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
jawapan/pandangan yang bernas untuk setiap soalan yang dikemukakan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Menurut arahan guru
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang jawapan soalan pemahaman berkenaan berpandukan teks yang
disediakan. Guru menentukan isi dan jawapan yang bersesuaian
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar yang mana pelajar dapat memberikan
jawapan dengan baik dan memuaskan
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN
MORAL
T2
(MINGGU 3)
Tarikh
|
23.01.2015
(Jumaat)
|
Kelas
|
2A/C/H
|
Masa
|
5.10-6.20ptg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Nilai-nilai Yang
Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (Kepercayaan Kepada Tuhan)
|
Tujuan
|
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara /
nilai yang dibincangkan dalam kelas
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
pendapat yang bernas tentang kekuasaan ciptaan Tuhan yang tiada tolok
bandingnya
|
Hasil Pembelajaran
|
Menyatakan maksud Kepercayaan Kepada Tuhan
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan, kesungguhan
|
Aktiviti
|
Pelajar
didedahkan dengan contoh-contoh kekuasaan / kebijaksanaan Tuhan dalam
mencipta alam semesta. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang
relevan
|
Refleksi
|
Terdapat segelintir pelajar yang masih tidak memahami dan
mengingati maksud kepercayaan kepada Tuhan dan tindakan susulan akan
dijalankan untuk memastikan kefahaman mereka tentang topik yang dibincangkan
melalui latihan yang diadakan secara lebih intensif
|
Terima Kasih kerana telah menyediakan bolg rph untuk minggu Pertama hingga minggu ke 3untuk semakan saya.
ReplyDeleteBlog tuan sepatutnya lengkap sehingga minggu ke 7
Sila bertindak segera.
Mengajar tanpa perancangan mengajar diumpamakan seperti berjalan tanpa arah tujuan.
“People who love going to work are more productive and more creative” –Simon Sinek