RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 28)
Tarikh
|
07.07.2014
(Isnin)
|
Kelas
|
1K
|
Masa
|
12.50-2.00 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu (Pembetulan
Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun) – sambungan P&P
|
Tajuk
|
Perbincangan soalan berbentuk Karangan (Bahagian B & C)
|
Tujuan
|
Membincangkan jawapan bersama pelajar dan pada masa yang sama
membuat pembetulan
|
BBM
|
Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun
|
Objektif P&P
|
Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan
kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang
dikemukakan
|
Penerapan Nilai
|
Tumpuan
|
Aktiviti
|
Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas
peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar, namun masih terdapat segelintir pelajar
yang tidak peka akan kehendak soalan. Tindakan telah diambil oleh guru dengan
menerangkan dengan lebih jelas dan terperinci.
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 28)
Tarikh
|
07.07.2014
(Isnin)
|
Kelas
|
1F
|
Masa
|
5.10-6.20 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu (Pembetulan
Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun) – sambungan P&P
|
Tajuk
|
Perbincangan soalan berbentuk Karangan (Bahagian B & C)
|
Tujuan
|
Membincangkan jawapan bersama pelajar dan pada masa yang sama
membuat pembetulan
|
BBM
|
Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun
|
Objektif P&P
|
Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan
kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang
dikemukakan
|
Penerapan Nilai
|
Tumpuan
|
Aktiviti
|
Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas
peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar, namun masih terdapat segelintir pelajar
yang tidak peka akan kehendak soalan. Tindakan telah diambil oleh guru dengan
menerangkan dengan lebih jelas dan terperinci.
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T.
PERALIHAN (MINGGU 28)
Tarikh
|
08.07.2014
(Selasa)
|
Kelas
|
PA
|
Masa
|
2.00-3.10 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu – Pemahaman
|
Tajuk
|
Ayat tunggal
|
Tujuan
|
Menggalakkan pelajar untuk berusaha mengeja, mengingati setiap
huruf yang dipelajari seterusnya mampu melengkapkan teks serta membina ayat
yang mudah dengan lebih baik
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Memperolehi dan dapat memperbaiki setiap ilmu (huruf / suku
kata/ perkataan yang dipelajari)
|
Hasil Pembelajaran
|
Memperolehi dan dapat memperbaiki setiap ilmu (huruf / suku kata
/ perkataan yang dipelajari)
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Aktiviti
|
-
Membaca petikan
-
Perbincangan petikan
-
Membuat latihan
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan keadaan kelas adalah terkawal
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2
(MINGGU 28)
Tarikh
|
08.07.2014
(Selasa)
|
Kelas
|
2A
|
Masa
|
4.00-5.10ptg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Nilai-nilai Yang
Berkaitan Dengan Patriotisme
|
Tujuan
|
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara /
nilai yang dibincangkan dalam kelas
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
pendapat yang bernas tentang sesuatu nilai yang dipelajari untuk
diaplikasikan dalam kehidupan seharian
|
Hasil Pembelajaran
|
Menyatakan maksud setiap nilai dalam bidang /unit patriotisme
|
Penerapan Nilai
|
Bertanggungjawab
|
Aktiviti
|
Pelajar didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan yang tidak
bermoral. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar
seperti yang dirancang
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 28)
Tarikh
|
08.07.2014
(Selasa)
|
Kelas
|
1K
|
Masa
|
5.10-6.20 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu – bacaan di perpustakaan (Program Nilam)
|
Tajuk
|
Pelajar bebas memilih apa sahaja bahan bacaan yang disukai di
perpustakaan
|
Tujuan
|
Program ini untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan
pelajar
|
BBM
|
Buku latihan, buku Nilam
|
Objektif P&P
|
Menggalakkan pelajar supaya minat membaca
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang
terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan, bertanggungjawab
|
Aktiviti
|
Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan
masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya
mengisi buku Nilam mereka
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar mengisi buku Nilam mereka
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 28)
Tarikh
|
09.07.2014
(Rabu)
|
Kelas
|
1F
|
Masa
|
2.00-3.10 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu – bacaan di perpustakaan (Program Nilam)
|
Tajuk
|
Pelajar bebas memilih apa sahaja bahan bacaan yang disukai di
perpustakaan
|
Tujuan
|
Program ini untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan
pelajar
|
BBM
|
Buku latihan, buku Nilam
|
Objektif P&P
|
Menggalakkan pelajar supaya minat membaca
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang
terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan, bertanggungjawab
|
Aktiviti
|
Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan
masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya
mengisi buku Nilam mereka
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar mengisi buku Nilam mereka
|
T1
(MINGGU 28)
Tarikh
|
09.07.2014
(Rabu)
|
Kelas
|
1K
|
Masa
|
3.25-4.35 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu – Tatabahasa
|
Tajuk
|
Kata Nafi
dan Kata Pemeri
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar membina ayat menggunakan Kata Nafi dan Kata Pemeri yang betul
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
perbezaan antara setiap Kata Nafi & Kata Pemeri dan jenis-jenisnya
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang tentang maksud dan contoh Kata Nafi dan Kata Pemeri mengikut
kumpulan yang telah dipilih oleh guru.
Guru menentukan perkataan dan ayat
yang boleh diterima
|
Refleksi
|
P&P
berjalan lancar dan pelajar menyiapkan nota dan latihan yang diberi dengan
baik
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T.
PERALIHAN (MINGGU 28)
Tarikh
|
09.07.2014
(Rabu)
|
Kelas
|
PA
|
Masa
|
5.10-6.20 ptg
|
Subjek
|
Bahasa
Melayu- Pemahaman (membaca dan
memahami teks)
|
Tajuk
|
Pemahaman –
berpandukan teks & gambar
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar untuk lebih mengetahui cara bagaimana untuk mengolah sesuatu ayat
secara ringkas dan padat serta bersesuaian dengan jawapan untuk soalan yang
diberikan berpandukan teks & gambar yang ditunjukkan
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
jawapan/pandangan yang bernas untuk setiap soalan yang dikemukakan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Menurut arahan guru
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang jawapan soalan pemahaman berkenaan berpandukan teks yang
disediakan. Guru menentukan isi dan jawapan yang bersesuaian
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar menulis nota masing-masing
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 28)
Tarikh
|
10.07.2014
(Khamis)
|
Kelas
|
1F
|
Masa
|
12.50-2.00 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu – Tatabahasa
|
Tajuk
|
Kata Nafi
dan Kata Pemeri
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar membina ayat menggunakan Kata Nafi dan Kata Pemeri yang betul
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
perbezaan antara setiap Kata Nafi & Kata Pemeri dan jenis-jenisnya
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang tentang maksud dan contoh Kata Nafi dan Kata Pemeri mengikut
kumpulan yang telah dipilih oleh guru.
Guru menentukan perkataan dan ayat
yang boleh diterima
|
Refleksi
|
P&P
berjalan lancar dan pelajar menyiapkan nota dan latihan yang diberi dengan
baik
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T.
PERALIHAN (MINGGU 28)
Tarikh
|
10.07.2014
(Khamis)
|
Kelas
|
PA
|
Masa
|
4.00-5.10 ptg
|
Subjek
|
Bahasa
Melayu- Pemahaman (membaca dan
memahami teks)
|
Tajuk
|
Pemahaman –
berpandukan teks & gambar
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar untuk lebih mengetahui cara bagaimana untuk mengolah sesuatu ayat
secara ringkas dan padat serta bersesuaian dengan jawapan untuk soalan yang
diberikan berpandukan teks & gambar yang ditunjukkan
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
jawapan/pandangan yang bernas untuk setiap soalan yang dikemukakan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Menurut arahan guru
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang jawapan soalan pemahaman berkenaan berpandukan teks yang
disediakan. Guru menentukan isi dan jawapan yang bersesuaian
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan keadaan kelas adalah terkawal
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T.
PERALIHAN (MINGGU 28)
Tarikh
|
11.07.2014
(Jumaat)
|
Kelas
|
PA
|
Masa
|
2.00-3.10 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu – bacaan dan ejaan (bagi pelajar yang lemah)
|
Tajuk
|
Pelajar bebas memilih / membawa apa sahaja bahan bacaan yang
disukai mereka
|
Tujuan
|
Program ini untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan
pelajar
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks, buku Nilam
|
Objektif P&P
|
Menggalakkan pelajar supaya minat membaca / boleh mengeja dengan
betul
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang
terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca
|
Penerapan Nilai
|
Kesungguhan
|
Aktiviti
|
Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan
masing-masing serta pada masa yang sama turut belajar mengeja (bagi pelajar
yang lemah) dengan bantuan guru
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar menyiapkan tugasan yang
diberi
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2
(MINGGU 28)
Tarikh
|
11.07.2014
(Jumaat)
|
Kelas
|
2A
|
Masa
|
4.00-5.10ptg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Patriotisme (latihan/PBS)
(sambungan P&P)
|
Tujuan
|
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara /
nilai yang dibincangkan dalam kelas
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan pendapat yang bernas tentang ciri-ciri / punca /
implikasi kepada setiap perbuatan yang tidak bermoral
|
Hasil Pembelajaran
|
Menyatakan maksud
nilai-nilai yang telah dipelajari
|
Penerapan Nilai
|
Tanggungjawab
|
Aktiviti
|
Pelajar didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan yang tidak
bermoral. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan keadaan
kelas adalah terkawal
|
No comments:
Post a Comment