Monday, February 10, 2014

RPH (minggu 5,6)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 5)
Tarikh
27.01.2014 (Isnin)
Kelas
1K
Masa
12.50-2.00 ptg
Subjek
Bahasa Melayu – Tatabahasa & latihan  / kuiz (sambungan P&P)
Tajuk
Kata Nama Am, Khas dan jenis-jenisnya
Tujuan
Melatih pelajar membina ayat menggunakan kata nama yang betul
BBM
Buku latihan, buku teks
Objektif  P&P
Menyatakan perbezaan antara setiap Kata Nama dan jenis-jenisnya
Hasil Pembelajaran
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
Penerapan Nilai
Kerjasama, toleransi
Aktiviti
Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Nama mengikut kumpulan yang telah dipilih oleh guru.  Guru menentukan perkataan dan ayat  yang boleh diterima
Refleksi
P&P berjalan lancar dan keseluruhan pelajar memahami setiap perbezaan Kata Nama yang diterangkan oleh guru

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 5)
Tarikh
27.01.2014 (Isnin)
Kelas
1F
Masa
2.00-3.10 ptg
Subjek
Bahasa Melayu – Tatabahasa & latihan  / kuiz (sambungan P&P)
Tajuk
Kata Nama Am, Khas dan jenis-jenisnya
Tujuan
Melatih pelajar membina ayat menggunakan kata nama yang betul
BBM
Buku latihan, buku teks
Objektif  P&P
Menyatakan perbezaan antara setiap Kata Nama dan jenis-jenisnya
Hasil Pembelajaran
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
Penerapan Nilai
Kerjasama, toleransi
Aktiviti
Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Nama mengikut kumpulan yang telah dipilih oleh guru.  Guru menentukan perkataan dan ayat  yang boleh diterima
Refleksi
P&P berjalan lancar dan keseluruhan pelajar dapat memberikan jawapan yang tepat untuk soalan kuiz

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 5)
Tarikh
28.01.2014 (Selasa)
Kelas
1K
Masa
12.50-2.00 ptg
Subjek
Bahasa Melayu – Tatabahasa & latihan  / kuiz (sambungan P&P)
Tajuk
Kata Nama Am, Khas dan jenis-jenisnya
Tujuan
Melatih pelajar membina ayat menggunakan kata nama yang betul
BBM
Buku latihan, buku teks
Objektif  P&P
Menyatakan perbezaan antara setiap Kata Nama dan jenis-jenisnya
Hasil Pembelajaran
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
Penerapan Nilai
Kerjasama, toleransi
Aktiviti
Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Nama mengikut kumpulan yang telah dipilih oleh guru.  Guru menentukan perkataan dan ayat  yang boleh diterima
Refleksi
P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat memahami Kata Nama Am & Khas yang telah dipelajari mereka

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T. PERALIHAN (MINGGU 5)
Tarikh
28.01.2014 (Selasa)
Kelas
PA
Masa
2.00-3.10 ptg
Subjek
Bahasa Melayu – Ejaan / mencantumkan suku kata & melengkapkan teks 
Tajuk
Ejaan / mencantumkan suku kata & melengkapkan teks
Tujuan
Menggalakkan pelajar untuk berusaha mengeja, mengingati setiap huruf yang dipelajari seterusnya mampu melengkapkan teks dengan betul
BBM
Buku latihan, buku teks
Objektif  P&P
Menggalakkan pelajar supaya boleh mengeja dan membaca dengan betul
Hasil Pembelajaran
Memperolehi dan dapat memperbaiki setiap ilmu (huruf / suku kata yang dipelajari)
Penerapan Nilai
Kerajinan
Aktiviti
Pelajar ditugaskan untuk mengeja perkataan-perkataan yang disebut oleh guru seterusnya membuat pembetulan sekiranya terdapat kesalahan. Mereka juga dikehendaki membina satu ayat untuk setiap perkataan yang diberi
Refleksi
P&P berjalan lancar dan pelajar membuat pembetulan untuk setiap kesalahan ejaan yang dibuat

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2 (MINGGU 5)
Tarikh
28.01.2014 (Selasa)
Kelas
2D
Masa
4.00-5.10ptg
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
 Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (Amanah, Harga Diri) – sambungan P&P
Tujuan
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
BBM
Buku latihan, buku teks
Objektif  P&P
Menyatakan pendapat yang bernas tentang kekuasaan ciptaan Tuhan yang tiada tolok bandingnya
Hasil Pembelajaran
Menyatakan  maksud Kepercayaan Kepada Tuhan
Penerapan Nilai
Kerajinan, kesungguhan
Aktiviti
Pelajar didedahkan dengan contoh-contoh kekuasaan / kebijaksanaan Tuhan dalam mencipta alam semesta. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan
Refleksi
Kebanyakan pelajar menyiapkan kerja rumah yang diberi. Mereka juga
sudah mampu mengingati maksud nilai yang dipelajari

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 5)
Tarikh
29.01.2014 (Rabu)
Kelas
1F
Masa
2.00-3.10 ptg
Subjek
Bahasa Melayu – Tatabahasa
Tajuk
Kata Ganti Nama Diri & Kata Ganti Nama Tunjuk dan jenis-jenisnya
Tujuan
Melatih pelajar membina ayat menggunakan kata ganti nama yang betul
BBM
Buku latihan, buku teks
Objektif  P&P
Menyatakan perbezaan antara setiap Kata Ganti Nama Diri & Kata Ganti Nama Tunjuk dan jenis-jenisnya
Hasil Pembelajaran
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
Penerapan Nilai
Kerjasama, toleransi
Aktiviti
Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Ganti Nama Diri & Kata Ganti Nama Tunjuk mengikut kumpulan yang telah dipilih oleh guru.  Guru menentukan perkataan dan ayat  yang boleh diterima
Refleksi
P&P berjalan lancar dan keseluruhan pelajar mengetahui serta memahami perbezaan setiap kata ganti nama yang dipelajari

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 5)
Tarikh
29.01.2014 (Rabu)
Kelas
1K
Masa
3.25-4.35 ptg
Subjek
Bahasa Melayu – Tatabahasa
Tajuk
Kata Ganti Nama Diri & Kata Ganti Nama Tunjuk dan jenis-jenisnya
Tujuan
Melatih pelajar membina ayat menggunakan kata ganti nama yang betul
BBM
Buku latihan, buku teks
Objektif  P&P
Menyatakan perbezaan antara setiap Kata Ganti Nama Diri & Kata Ganti Nama Tunjuk dan jenis-jenisnya
Hasil Pembelajaran
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
Penerapan Nilai
Kerjasama, toleransi
Aktiviti
Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Ganti Nama Diri & Kata Ganti Nama Tunjuk mengikut kumpulan yang telah dipilih oleh guru.  Guru menentukan perkataan dan ayat  yang boleh diterima
Refleksi
P&P berjalan lancar dan keseluruhan pelajar dapat memberikan jawapan yang betul dengan panduan dan tunjuk ajar daripada guru

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T. PERALIHAN (MINGGU 5)
Tarikh
29.01.2014 (Rabu)
Kelas
PA
Masa
5.10-6.20 ptg
Subjek
Bahasa Melayu-  Pemahaman (membaca dan memahami teks)
Tajuk
Pemahaman – berpandukan teks & gambar bertajuk ‘Masyarakat Majmuk di Malaysia’ (m/s 15).
Tujuan
Melatih pelajar untuk lebih mengetahui cara bagaimana untuk mengolah sesuatu ayat secara ringkas dan padat serta bersesuaian dengan jawapan untuk soalan yang diberikan berpandukan teks & gambar yang ditunjukkan
BBM
Buku latihan, buku teks
Objektif  P&P
Menyatakan jawapan/pandangan yang bernas untuk setiap soalan yang dikemukakan
Hasil Pembelajaran
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
Penerapan Nilai
Menurut arahan guru
Aktiviti
Pelajar berbincang jawapan soalan pemahaman berkenaan berpandukan teks yang disediakan. Guru menentukan isi dan jawapan yang bersesuaian
Refleksi
P&P berjalan lancar yang mana pelajar dapat memberikan jawapan dengan baik dan memuaskan dengan bantuan guru

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
 (MINGGU 5 & 6)
·         Tarikh : 30.01.2014 hingga 04.02.2014 (4 hari)
·         Tiada P&P: Cuti sekolah sempena Tahun Baru Cina, Cuti Peristiwa & Cuti Ganti

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 6)
Tarikh
05.02.2014 (Rabu)
Kelas
1F
Masa
2.00-3.10 ptg
Subjek
Bahasa Melayu – Tatabahasa
Tajuk
Kata Ganti Nama Diri & Kata Ganti Nama Tunjuk dan jenis-jenisnya
Tujuan
Melatih pelajar membina ayat menggunakan kata ganti nama yang betul
BBM
Buku latihan, buku teks
Objektif  P&P
Menyatakan perbezaan antara setiap Kata Ganti Nama Diri & Kata Ganti Nama Tunjuk dan jenis-jenisnya
Hasil Pembelajaran
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
Penerapan Nilai
Kerjasama, toleransi
Aktiviti
Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Ganti Nama Diri & Kata Ganti Nama Tunjuk mengikut kumpulan yang telah dipilih oleh guru.  Guru menentukan perkataan dan ayat  yang boleh diterima
Refleksi
P&P berjalan lancar dan keseluruhan pelajar mengetahui serta memahami perbezaan setiap kata ganti nama yang dipelajari

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 6)
Tarikh
05.02.2014 (Rabu)
Kelas
1K
Masa
3.25-4.35 ptg
Subjek
Bahasa Melayu – Tatabahasa
Tajuk
Kata Ganti Nama Diri & Kata Ganti Nama Tunjuk dan jenis-jenisnya
Tujuan
Melatih pelajar membina ayat menggunakan kata ganti nama yang betul
BBM
Buku latihan, buku teks
Objektif  P&P
Menyatakan perbezaan antara setiap Kata Ganti Nama Diri & Kata Ganti Nama Tunjuk dan jenis-jenisnya
Hasil Pembelajaran
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
Penerapan Nilai
Kerjasama, toleransi
Aktiviti
Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Ganti Nama Diri & Kata Ganti Nama Tunjuk mengikut kumpulan yang telah dipilih oleh guru.  Guru menentukan perkataan dan ayat  yang boleh diterima
Refleksi
P&P berjalan lancar dan keseluruhan pelajar dapat memberikan jawapan yang betul dengan panduan dan tunjuk ajar daripada guru

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T. PERALIHAN (MINGGU 6)
Tarikh
05.02.2014 (Rabu)
Kelas
PA
Masa
5.10-6.20 ptg
Subjek
Bahasa Melayu-  Pemahaman (membaca dan memahami teks)
Tajuk
Pemahaman – berpandukan teks & gambar bertajuk ‘Masyarakat Majmuk di Malaysia’ (m/s 15).
Tujuan
Melatih pelajar untuk lebih mengetahui cara bagaimana untuk mengolah sesuatu ayat secara ringkas dan padat serta bersesuaian dengan jawapan untuk soalan yang diberikan berpandukan teks & gambar yang ditunjukkan
BBM
Buku latihan, buku teks
Objektif  P&P
Menyatakan jawapan/pandangan yang bernas untuk setiap soalan yang dikemukakan
Hasil Pembelajaran
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
Penerapan Nilai
Menurut arahan guru
Aktiviti
Pelajar berbincang jawapan soalan pemahaman berkenaan berpandukan teks yang disediakan. Guru menentukan isi dan jawapan yang bersesuaian
Refleksi
P&P berjalan lancar yang mana pelajar dapat memberikan jawapan dengan baik dan memuaskan dengan bantuan guru

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 6)
Tarikh
06.02.2014 (Khamis)
Kelas
1F
Masa
12.50-2.00 ptg
Subjek
Bahasa Melayu – Tatabahasa (sambungan P&P)
Tajuk
Kata Ganti Nama Diri & Kata Ganti Nama Tunjuk dan jenis-jenisnya
Tujuan
Melatih pelajar membina ayat menggunakan kata ganti nama yang betul
BBM
Buku latihan, buku teks
Objektif  P&P
Menyatakan perbezaan antara setiap Kata Ganti Nama Diri & Kata Ganti Nama Tunjuk dan jenis-jenisnya
Hasil Pembelajaran
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
Penerapan Nilai
Kerjasama, toleransi
Aktiviti
Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Ganti Nama Diri & Kata Ganti Nama Tunjuk mengikut kumpulan yang telah dipilih oleh guru.  Guru menentukan perkataan dan ayat  yang boleh diterima
Refleksi
P&P berjalan lancar dan keseluruhan pelajar menyiapkan latihan tambahan yang diberi

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T. PERALIHAN (MINGGU 6)
Tarikh
06.02.2014 (Khamis)
Kelas
PA
Masa
4.00-5.10 ptg
Subjek
Bahasa Melayu-  Pemahaman (membaca dan memahami teks)
Tajuk
Pemahaman – berpandukan teks & gambar bertajuk ‘Hari Pertama di Sekolah Baharu’ (m/s 19-20).
Tujuan
Melatih pelajar untuk lebih mengetahui cara bagaimana untuk mengolah sesuatu ayat secara ringkas dan padat serta bersesuaian dengan jawapan untuk soalan yang diberikan berpandukan teks & gambar yang ditunjukkan
BBM
Buku latihan, buku teks
Objektif  P&P
Menyatakan jawapan/pandangan yang bernas untuk setiap soalan yang dikemukakan
Hasil Pembelajaran
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
Penerapan Nilai
Menurut arahan guru
Aktiviti
Pelajar berbincang jawapan soalan pemahaman berkenaan berpandukan teks yang disediakan. Guru menentukan isi dan jawapan yang bersesuaian
Refleksi
P&P berjalan lancar yang mana pelajar dapat memberikan jawapan dengan baik dan memuaskan dengan bantuan guru

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T. PERALIHAN (MINGGU 6)
Tarikh
07.02.2014 (Jumaat)
Kelas
PA
Masa
2.00-3.10 ptg
Subjek
Bahasa Melayu – bacaan dan ejaan (bagi pelajar yang lemah) 
Tajuk
Pelajar bebas memilih / membawa apa sahaja bahan bacaan yang disukai mereka
Tujuan
Program ini untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar
BBM
Buku latihan, buku teks, buku Nilam
Objektif  P&P
Menggalakkan pelajar supaya minat membaca / boleh mengeja dengan betul
Hasil Pembelajaran
Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca
Penerapan Nilai
Kesungguhan
Aktiviti
Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang sama turut belajar mengeja (bagi pelajar yang lemah) dengan bantuan guru
Refleksi
P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat menulis dan mengeja dengan betul serta dibantu oleh guru

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2 (MINGGU 6)
Tarikh
07.02.2014 (Jumaat)
Kelas
2A
Masa
4.00-5.10ptg
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
 Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (latihan/PBS) 
Tujuan
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
BBM
Buku latihan, buku teks
Objektif  P&P
Menyatakan pendapat yang bernas tentang ciri-ciri / punca / implikasi kepada setiap perbuatan yang tidak bermoral
Hasil Pembelajaran
Menyatakan  maksud nilai-nilai yang telah dipelajari
Penerapan Nilai
Tanggungjawab
Aktiviti
Pelajar didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan yang tidak bermoral. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan
Refleksi
P&P berjalan lancar dan pelajar memahami serta mampu menjawab setiap soalan yang dikemukakan dengan baik






1 comment:

  1. Terima Kasih kerana telah menyediakan bolg rph untuk minggupertama hingga minggu ke 5 untuk semakan saya.

    Sila sediakan blog rph untuk minggu berikutnya sebelum mengajar

    “People who love going to work are more productive and more creative” –Simon Sinek

    ReplyDelete