RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 41)
Tarikh
|
07.10.2013 (Isnin)
|
Kelas
|
1N
|
Masa
|
12.50-2.00 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu –
Tatabahasa (Kata Bantu)
|
Tajuk
|
Tatabahasa (Kata
Bantu)
|
Tujuan
|
Melatih pelajar
membina ayat di samping membuat latih tubi menggunakan Kata Bantu yang betul
|
BBM
|
Buku latihan,
buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
maksud dan penggunaan setiap Kata Bantu yang bersesuaian mengikut ayat /
situasi yang diberikan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara
yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang tentang maksud dan contoh Kata Bantu yang diberikan. Guru menentukan ayat / perkataan yang boleh
diterima
|
Refleksi
|
P&P berjalan
lancar dan pelajar menyiapkan latihan yang diberi
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 41)
Tarikh
|
07.10.2013 (Isnin)
|
Kelas
|
1F
|
Masa
|
2.00-3.10 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu –
Tatabahasa (Kata Bantu)
|
Tajuk
|
Tatabahasa (Kata
Bantu)
|
Tujuan
|
Melatih pelajar
membina ayat di samping membuat latih tubi menggunakan Kata Bantu yang betul
|
BBM
|
Buku latihan,
buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
maksud dan penggunaan setiap Kata Bantu yang bersesuaian mengikut ayat /
situasi yang diberikan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara
yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Tanggungjawab
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang tentang maksud dan contoh Kata Bantu yang diberikan. Guru menentukan ayat / perkataan yang boleh
diterima
|
Refleksi
|
P&P berjalan
lancar dan pelajar menyalin nota serta latihan yang diberikan
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 41)
Tarikh
|
08.10.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
1N
|
Masa
|
12.50-2.00 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu –
Pemahaman
|
Tajuk
|
Petikan teks
‘Pengembaraan Khairi’ (menganalisis cerita, mengemukakan tema dan persoalan)
|
Tujuan
|
Melatih pelajar
membaca, memahami dan menjawab soalan berdasarkan petikan yang diberikan
|
BBM
|
Buku latihan,
buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
isi-isi penting dan cara mencari maklumat yang bersesuaian dengan kehendak
soalan berdasarkan teks yang diberikan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara
yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Patuh
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang bersama tentang jawapan yang bersesuaian dengan kehendak soalan
yang diberikan. Guru menentukan
ayat/jawapan yang boleh diterima
|
Refleksi
|
P&P berjalan
lancar, namun terdapat beberapa pelajar yang lemah dalam menjawab soalan
pemahaman tersebut. Oleh itu, guru telah mengambil
tindakan dengan
menerangkan lebih jelas agar lebih mudah difahami
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2
(MINGGU 41)
Tarikh
|
08.10.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
2D
|
Masa
|
3.25-4.35 ptg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Nilai-nilai Yang
Berkaitan Dengan Demokrasi & Keamanan dan Keharmonian (latihan /
ulangkaji) & PBS
|
Tujuan
|
Melatih pelajar
menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam
kelas
|
BBM
|
Buku latihan,
buku teks, buku kerja
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
pendapat yang bernas tentang ciri-ciri / punca / implikasi kepada setiap
perbuatan yang tidak bermoral
|
Hasil Pembelajaran
|
Menyatakan maksud nilai-nilai yang telah dipelajari
|
Penerapan Nilai
|
Kepekaan,
kerajinan
|
Aktiviti
|
Pelajar
didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan yang tidak bermoral. Guru
menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan
|
Refleksi
|
**P&P
ditangguhkan kerana semua pelajar tingkatan 2 cuti untuk memberi laluan
kepada peperiksaan PMR
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 41)
Tarikh
|
08.10.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
1H
|
Masa
|
5.10-6.20 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu –
Tatabahasa (Kata Bantu)
|
Tajuk
|
Tatabahasa (Kata
Bantu)
|
Tujuan
|
Melatih pelajar
membina ayat di samping membuat latih tubi menggunakan Kata Bantu yang betul
|
BBM
|
Buku latihan,
buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
maksud dan penggunaan setiap Kata Bantu yang bersesuaian mengikut ayat /
situasi yang diberikan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara
yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang tentang maksud dan contoh Kata Bantu yang diberikan. Guru menentukan ayat / perkataan yang boleh
diterima
|
Refleksi
|
P&P berjalan
lancar dan pelajar menyiapkan latihan yang diberi
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 41)
Tarikh
|
09.10.2013 (Rabu)
|
Kelas
|
1H
|
Masa
|
2.00-3.10 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu –
Pemahaman
|
Tajuk
|
Petikan teks
‘Pengembaraan Khairi’ (menganalisis cerita, mengemukakan tema dan persoalan)
|
Tujuan
|
Melatih pelajar
membaca, memahami dan menjawab soalan berdasarkan petikan yang diberikan
|
BBM
|
Buku latihan,
buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
isi-isi penting dan cara mencari maklumat yang bersesuaian dengan kehendak
soalan berdasarkan teks yang diberikan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara
yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Patuh
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang bersama tentang jawapan yang bersesuaian dengan kehendak soalan
yang diberikan. Guru menentukan
ayat/jawapan yang boleh diterima
|
Refleksi
|
P&P berjalan
lancar dan pelajar dilihat sedaya upaya mencari maklumat / jawapan dengan
bersungguh-sungguh
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2
(MINGGU 41)
Tarikh
|
09.10.2013 (Rabu)
|
Kelas
|
2D
|
Masa
|
4.00-5.10 ptg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Nilai-nilai Yang
Berkaitan Dengan Demokrasi &
Keamanan dan Keharmonian (latihan / ulangkaji) & PBS – sambungan P&P
|
Tujuan
|
Melatih pelajar
menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam
kelas
|
BBM
|
Buku latihan,
buku teks, buku kerja
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
pendapat yang bernas tentang ciri-ciri / punca / implikasi kepada setiap
perbuatan yang tidak bermoral
|
Hasil Pembelajaran
|
Menyatakan maksud nilai-nilai yang telah dipelajari
|
Penerapan Nilai
|
Tanggungjawab
|
Aktiviti
|
Pelajar
didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan yang tidak bermoral. Guru
menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan
|
Refleksi
|
**P&P
ditangguhkan kerana semua pelajar tingkatan 2 cuti untuk memberi laluan
kepada peperiksaan PMR
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 41)
Tarikh
|
10.10.2013 (Khamis)
|
Kelas
|
1H
|
Masa
|
12.50-2.00 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu –
bacaan di kelas (Program Nilam) & latihan / ulangkaji pelajaran
|
Tajuk
|
Pelajar
bebas memilih / membawa apa sahaja bahan bacaan yang disukai mereka
|
Tujuan
|
Program
ini untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar
|
BBM
|
Buku
latihan, buku ‘Nilam’
|
Objektif P&P
|
Menggalakkan
pelajar supaya minat membaca
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul
perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan
yang dibaca
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Aktiviti
|
Pelajar
membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa
yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi buku ‘Nilam’ yang disediakan.
Pelajar juga diminta untuk membuat latihan / ulangkaji pelajaran sebagai
persiapan menghadapi peperiksaan akhir tahun yang akan diadakan pada minggu hadapan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan lancar dan pelajar dilihat mengulangkaji pelajaran mereka
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 41)
Tarikh
|
10.10.2013 (Khamis)
|
Kelas
|
1N
|
Masa
|
3.25-4.35 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu –
bacaan di kelas (Program Nilam) & latihan / ulangkaji pelajaran
|
Tajuk
|
Pelajar
bebas memilih / membawa apa sahaja bahan bacaan yang disukai mereka
|
Tujuan
|
Program
ini untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar
|
BBM
|
Buku
latihan, buku ‘Nilam’
|
Objektif P&P
|
Menggalakkan
pelajar supaya minat membaca
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul
perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan
yang dibaca
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Aktiviti
|
Pelajar
membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa
yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi buku ‘Nilam’ yang disediakan.
Pelajar juga diminta untuk membuat latihan / ulangkaji pelajaran sebagai
persiapan menghadapi peperiksaan akhir tahun yang akan diadakan pada minggu
hadapan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan lancar dan keadaan kelas adalah terkawal
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 41)
Tarikh
|
10.10.2013 (Khamis)
|
Kelas
|
1F
|
Masa
|
5.10-6.20 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu –
Pemahaman
|
Tajuk
|
Petikan teks
‘Pengembaraan Khairi’ (menganalisis cerita, mengemukakan tema dan persoalan)
|
Tujuan
|
Melatih pelajar
membaca, memahami dan menjawab soalan berdasarkan petikan yang diberikan
|
BBM
|
Buku latihan,
buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
isi-isi penting dan cara mencari maklumat yang bersesuaian dengan kehendak
soalan berdasarkan teks yang diberikan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara
yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Patuh
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang bersama tentang jawapan yang bersesuaian dengan kehendak soalan
yang diberikan. Guru menentukan
ayat/jawapan yang boleh diterima
|
Refleksi
|
P&P berjalan
lancar dan pelajar dilihat dapat memberikan jawapan yang baik dan agak
memuaskan
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 41)
Tarikh
|
11.10.2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
1F
|
Masa
|
4.00-5.10 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu –
bacaan di kelas (Program Nilam) & latihan / ulangkaji pelajaran
|
Tajuk
|
Pelajar
bebas memilih / membawa apa sahaja bahan bacaan yang disukai mereka
|
Tujuan
|
Program
ini untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar
|
BBM
|
Buku
latihan, buku ‘Nilam’
|
Objektif P&P
|
Menggalakkan
pelajar supaya minat membaca
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul
perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan
yang dibaca
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Aktiviti
|
Pelajar
membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa
yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi buku ‘Nilam’ yang
disediakan. Pelajar juga diminta untuk membuat latihan / ulangkaji pelajaran
sebagai persiapan menghadapi peperiksaan akhir tahun yang akan diadakan pada minggu
hadapan
|
Refleksi
|
P&P berjalan
lancar dan pelajar melaksanakan setiap arahan guru dengan baik di samping
turut membuat latihan / ulangkaji pelajaran mereka
|
No comments:
Post a Comment