RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 27)
Tarikh | 01.07.2013 (Isnin) |
Kelas | 1N |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Tatabahasa (Kata Tanya, Kata Seru, Kata Perintah) |
Tajuk | Kata Tanya, Kata Seru, Kata Perintah |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat di samping membuat latih tubi menggunakan Kata Tanya, Kata Seru dan Kata Perintah yang betul |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan maksud dan penggunaan setiap Kata Tanya, Kata Seru dan Kata Perintah yang bersesuaian mengikut situasi yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kesungguhan |
Aktiviti | Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Tanya, Kata Seru dan Kata Perintah yang diberikan. Guru menentukan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar berusaha menyiapkan latihan yang diberikan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 27)
Tarikh | 01.07.2013 (Isnin) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Tatabahasa (Kata Tanya, Kata Seru, Kata Perintah) |
Tajuk | Kata Tanya, Kata Seru, Kata Perintah |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat di samping membuat latih tubi menggunakan Kata Tanya, Kata Seru dan Kata Perintah yang betul |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan maksud dan penggunaan setiap Kata Tanya, Kata Seru dan Kata Perintah yang bersesuaian mengikut situasi yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kesungguhan |
Aktiviti | Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Tanya, Kata Seru dan Kata Perintah yang diberikan. Guru menentukan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar tekun menulis nota dan latihan yang diberikan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 27)
Tarikh | 02.07.2013 (Selasa) |
Kelas | 1N |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – bacaan di kelas (Program Nilam) |
Tajuk | Pelajar bebas memilih / membawa apa sahaja bahan bacaan yang disukai mereka |
Tujuan | Program ini untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Buku latihan, buku Nilam |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi buku Nilam yang disediakan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat membawa serta membaca bahan bacaan masing-masing |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2 (MINGGU 27)
Tarikh | 02.07.2013 (Selasa) |
Kelas | 2D |
Masa | 3.25-4.35 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (latihan) & PBS |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks, buku kerja |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang ciri-ciri / punca / implikasi kepada setiap perbuatan yang tidak bermoral |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai-nilai yang telah dipelajari |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan yang tidak bermoral. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar menulis nota serta latihan yang diberikan oleh guru |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 27)
Tarikh | 02.07.2013 (Selasa) |
Kelas | 1H |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Tatabahasa (Kata Tanya, Kata Seru, Kata Perintah) |
Tajuk | Kata Tanya, Kata Seru, Kata Perintah |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat di samping membuat latih tubi menggunakan Kata Tanya, Kata Seru dan Kata Perintah yang betul |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan maksud dan penggunaan setiap Kata Tanya, Kata Seru dan Kata Perintah yang bersesuaian mengikut situasi yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kesungguhan |
Aktiviti | Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Tanya, Kata Seru dan Kata Perintah yang diberikan. Guru menentukan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar membuat latihan berdasarkan soalan yang diberikan oleh guru kepada mereka |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 27)
Tarikh | 03.07.2013 (Rabu) |
Kelas | 1H |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – bacaan di kelas (Program Nilam) |
Tajuk | Pelajar bebas memilih / membawa apa sahaja bahan bacaan yang disukai mereka |
Tujuan | Program ini untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Buku latihan, buku Nilam |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi buku Nilam yang disediakan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat membawa serta membaca bahan bacaan masing-masing |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2 (MINGGU 27)
Tarikh | 03.07.2013 (Rabu) |
Kelas | 2D |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (latihan) & PBS – sambungan P&P |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks, buku kerja |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang ciri-ciri / punca / implikasi kepada setiap perbuatan yang tidak bermoral |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai-nilai yang telah dipelajari |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan yang tidak bermoral. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar menyiapkan latihan di samping mengadakan sesi perbincangan bersama dalam kelas |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 27)
Tarikh | 04.07.2013 (Khamis) |
Kelas | 1H |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - karangan |
Tajuk | Karangan - 'Kebaikan bidang sukan kepada pelajar' |
Tujuan | Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar teknik mengolah karangan untuk diperihalkan dalam bentuk esei / karangan |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting / rangka karangan tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Berdikari |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang bersama-sama isi karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat sedaya upaya membina dan membuat rangka karangan berdasarkan tajuk yang diberikan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 27)
Tarikh | 04.07.2013 (Khamis) |
Kelas | 1N |
Masa | 3.25-4.35 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - karangan |
Tajuk | Karangan - 'Kebaikan bidang sukan kepada pelajar' |
Tujuan | Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar teknik mengolah karangan untuk diperihalkan dalam bentuk esei / karangan |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting / rangka karangan tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Berdikari |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang bersama-sama isi karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar |
Refleksi | P&P berjalan lancar walaupun pelajar di kelas ini dilihat agak lemah dalam memberi idea-idea bagi membina rangka karangan yang dipelajari |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 27)
Tarikh | 04.07.2013 (Khamis) |
Kelas | 1F |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – bacaan di kelas (Program Nilam) |
Tajuk | Pelajar bebas memilih / membawa apa sahaja bahan bacaan yang disukai mereka |
Tujuan | Program ini untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Buku latihan, buku Nilam |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi buku Nilam yang disediakan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat mengisi maklumat penting dalam buku Nilam yang disediakan kepada mereka |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 27)
Tarikh | 05.07.2013 (Jumaat) |
Kelas | 1F |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - karangan |
Tajuk | Karangan - 'Kebaikan bidang sukan kepada pelajar' |
Tujuan | Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar teknik mengolah karangan untuk diperihalkan dalam bentuk esei / karangan |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting / rangka karangan tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Berdikari |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang bersama-sama isi karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat sedaya upaya membina rangka karangan berdasarkan tajuk yang dipelajari |
No comments:
Post a Comment