RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 8)
Tarikh | 18.02.2013 (Isnin) |
Kelas | 1N |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Tatabahasa (Kata Ganti Nama Diri Pertama / Kedua / Ketiga) |
Tajuk | Kata Ganti Nama |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat di samping membuat latih tubi menggunakan Kata Ganti Nama yang betul |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan maksud dan penggunaan setiap Kata Ganti Nama yang bersesuaian mengikut situasi yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Tumpuan |
Aktiviti | Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Ganti Nama yang diberikan. Guru menentukan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar membuat latihan yang diberikan oleh guru |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 8)
Tarikh | 18.02.2013 (Isnin) |
Kelas | 1H |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Tatabahasa (Kata Ganti Nama Diri Pertama / Kedua / Ketiga) |
Tajuk | Kata Ganti Nama |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat di samping membuat latih tubi menggunakan Kata Ganti Nama yang betul |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan maksud dan penggunaan setiap Kata Ganti Nama yang bersesuaian mengikut situasi yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Tumpuan |
Aktiviti | Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Ganti Nama yang diberikan. Guru menentukan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar memahami tajuk yang dipelajari mereka pada hari ini |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 8)
Tarikh | 18.02.2013 (Isnin) |
Kelas | 1F |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Tatabahasa (Kata Ganti Nama Diri Pertama / Kedua / Ketiga) |
Tajuk | Kata Ganti Nama |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat di samping membuat latih tubi menggunakan Kata Ganti Nama yang betul |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan maksud dan penggunaan setiap Kata Ganti Nama yang bersesuaian mengikut situasi yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Tumpuan |
Aktiviti | Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Ganti Nama yang diberikan. Guru menentukan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 8)
Tarikh | 19.02.2013 (Selasa) |
Kelas | 1N |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks Puisi Tradisional (pantun/sajak) |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Puisi Tradisional (sambungan pembelajaran minggu lepas) |
BBM | Buku latihan, Buku KOMSAS |
Objektif P&P | Menyatakan kepelbagaian genre Sastera khususnya Puisi Tradisional dan unsur-unsur keindahannya |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam puisi tradisional berpandukan buku KOMSAS yang disediakan |
Refleksi | P&P berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar berminat dengan pendedahan baru dalam mata pelajaran Bahasa Melayu iaitu komponen Sastera yang mana mereka turut didedahkan dengan pembacaan pantun dan sajak dalam kelas |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2 (MINGGU 8)
Tarikh | 19.02.2013 (Selasa) |
Kelas | 2D |
Masa | 3.25-4.35 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (Harga Diri) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang implikasi kepada perbuatan tidak menjaga harga diri |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai harga diri |
Penerapan Nilai | Kesedaran |
Aktiviti | Pelajar didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan tidak menjaga harga diri. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat memberi tumpuan sepenuhnya ketika guru mengajar |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 8)
Tarikh | 20.02.2013 (Rabu) |
Kelas | 1H |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks Puisi Tradisional (pantun/sajak) |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Puisi Tradisional (sambungan pembelajaran minggu lepas) |
BBM | Buku latihan, Buku KOMSAS |
Objektif P&P | Menyatakan kepelbagaian genre Sastera khususnya Puisi Tradisional dan unsur-unsur keindahannya |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam puisi tradisional berpandukan buku KOMSAS yang disediakan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar kebanyakannya berminat dan lebih yakin untuk mendeklamasikan pantun dan sajak dalam kelas |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2 (MINGGU 8)
Tarikh | 20.02.2013 (Rabu) |
Kelas | 2D |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (Harga Diri) – sambungan P&P (membuat latihan) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang implikasi kepada perbuatan tidak menjaga harga diri |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai harga diri |
Penerapan Nilai | Kesedaran |
Aktiviti | Pelajar diberikan beberapa contoh soalan berkaitan dengan nilai yang dipelajari sebagai latihan untuk dibincangkan bersama dalam kelas. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar berbincang bersama serta dapat memberi jawapan yang agak memuaskan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 8)
Tarikh | 21.02.2013 (Khamis) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks Puisi Tradisional (pantun/sajak) |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Puisi Tradisional (sambungan pembelajaran minggu lepas) |
BBM | Buku latihan, Buku KOMSAS |
Objektif P&P | Menyatakan kepelbagaian genre Sastera khususnya Puisi Tradisional dan unsur-unsur keindahannya |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam puisi tradisional berpandukan buku KOMSAS yang disediakan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar kebanyakannya mampu mendeklamasikan pantun dan sajak dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 8)
Tarikh | 21.02.2013 (Khamis) |
Kelas | 1N |
Masa | 3.25-4.35 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - karangan |
Tajuk | Karangan - 'Gejala ponteng sekolah dalam kalangan pelajar' |
Tujuan | Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar teknik mengolah karangan untuk diperihalkan dalam bentuk esei / karangan |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting / rangka karangan tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Berdikari |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang bersama-sama isi karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar yang mana kebanyakan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya semasa penerangan guru, tetapi terdapat segelintir pelajar yang masih tidak memahami dan tindakan susulan telah dijalankan yang mana guru memberi penjelasan secara bersemuka kepada seorang demi seorang pelajar bagi memantau sejauh mana tahap kefahaman mereka |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 8)
Tarikh | 21.02.2013 (Khamis) |
Kelas | 1H |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - karangan |
Tajuk | Karangan - 'Gejala ponteng sekolah dalam kalangan pelajar' |
Tujuan | Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar teknik mengolah karangan untuk diperihalkan dalam bentuk esei / karangan |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting / rangka karangan tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Berdikari |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang bersama-sama isi karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan pelajar dilihat sedaya upaya memberi jawapan untuk isi-isi penting karangan tersebut |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 8)
Tarikh | 22.02.2013 (Jumaat) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.35-3.45 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - karangan |
Tajuk | Karangan - 'Gejala ponteng sekolah dalam kalangan pelajar' |
Tujuan | Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar teknik mengolah karangan untuk diperihalkan dalam bentuk esei / karangan |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting / rangka karangan tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Berdikari |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang bersama-sama isi karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan pelajar diberikan homework untuk dibuat di rumah dan dibincangkan dalam kelas pada minggu hadapan |
No comments:
Post a Comment