RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 10)
Tarikh | 04.03.2013 (Isnin) |
Kelas | 1N |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - karangan (sambungan P&P minggu lepas) |
Tajuk | Karangan - 'Gejala ponteng sekolah dalam kalangan pelajar' |
Tujuan | Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar teknik mengolah karangan untuk diperihalkan dalam bentuk esei / karangan |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting / rangka karangan tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Berdikari |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang bersama-sama isi karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar |
Refleksi | **P&P ditangguhkan kerana guru terlibat dengan perkhemahan Kadet Polis bertempat di Ibu Pejabat Polis Tebedu (1 – 4 Mac) |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 10)
Tarikh | 04.03.2013 (Isnin) |
Kelas | 1H |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - karangan (sambungan P&P minggu lepas) |
Tajuk | Karangan - 'Gejala ponteng sekolah dalam kalangan pelajar' |
Tujuan | Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar teknik mengolah karangan untuk diperihalkan dalam bentuk esei / karangan |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting / rangka karangan tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Berdikari |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang bersama-sama isi karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar |
Refleksi | **P&P ditangguhkan kerana guru terlibat dengan perkhemahan Kadet Polis bertempat di Ibu Pejabat Polis Tebedu (1 – 4 Mac) |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 10)
Tarikh | 04.03.2013 (Isnin) |
Kelas | 1F |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - karangan (sambungan P&P minggu lepas) |
Tajuk | Karangan - 'Gejala ponteng sekolah dalam kalangan pelajar' |
Tujuan | Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar teknik mengolah karangan untuk diperihalkan dalam bentuk esei / karangan |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting / rangka karangan tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Berdikari |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang bersama-sama isi karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar |
Refleksi | **P&P ditangguhkan kerana guru terlibat dengan perkhemahan Kadet Polis bertempat di Ibu Pejabat Polis Tebedu (1 – 4 Mac) |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 10)
Tarikh | 05.03.2013 (Selasa) |
Kelas | 1N |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Tatabahasa (Penjodoh Bilangan dan Jenis-Jenis Kata Kerja) |
Tajuk | Penjodoh Bilangan dan Jenis-Jenis Kata Kerja |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat di samping membuat latih tubi menggunakan Penjodoh Bilangan dan Jenis-Jenis Kata Kerja yang betul |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan maksud dan penggunaan setiap Penjodoh Bilangan dan Jenis-Jenis Kata Kerja yang bersesuaian mengikut situasi yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Tumpuan |
Aktiviti | Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Penjodoh Bilangan dan Jenis-Jenis Kata Kerja yang diberikan. Guru menentukan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar membuat latihan yang diberikan dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2 (MINGGU 10)
Tarikh | 05.03.2013 (Selasa) |
Kelas | 2D |
Masa | 3.25-4.35 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (Bertanggungjawab) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang implikasi kepada perbuatan tidak bertanggungjawab |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai bertanggungjawab |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan yang tidak bertanggungjawab. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat cuba sedaya upaya memberi jawapan yang terbaik untuk setiap soalan dan nilai yang dipelajari mereka |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 10)
Tarikh | 06.03.2013 (Rabu) |
Kelas | 1H |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Tatabahasa (Penjodoh Bilangan dan Jenis-Jenis Kata Kerja) |
Tajuk | Penjodoh Bilangan dan Jenis-Jenis Kata Kerja |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat di samping membuat latih tubi menggunakan Penjodoh Bilangan dan Jenis-Jenis Kata Kerja yang betul |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan maksud dan penggunaan setiap Penjodoh Bilangan dan Jenis-Jenis Kata Kerja yang bersesuaian mengikut situasi yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Tumpuan |
Aktiviti | Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Penjodoh Bilangan dan Jenis-Jenis Kata Kerja yang diberikan. Guru menentukan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar melaksanakan tugasan yang diberikan dengan baik dan memuaskan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2 (MINGGU 10)
Tarikh | 06.03.2013 (Rabu) |
Kelas | 2D |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (Bertanggungjawab) – sambungan P&P (membuat latihan) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang implikasi kepada perbuatan tidak bertanggungjawab |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai bertanggungjawab |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar diberikan beberapa contoh soalan berkaitan dengan nilai yang dipelajari sebagai latihan untuk dibincangkan bersama dalam kelas. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar berjaya menyiapkan latihan yang diberi kepada mereka |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 10)
Tarikh | 07.03.2013 (Khamis) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Tatabahasa (Penjodoh Bilangan dan Jenis-Jenis Kata Kerja) |
Tajuk | Penjodoh Bilangan dan Jenis-Jenis Kata Kerja |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat di samping membuat latih tubi menggunakan Penjodoh Bilangan dan Jenis-Jenis Kata Kerja yang betul |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan maksud dan penggunaan setiap Penjodoh Bilangan dan Jenis-Jenis Kata Kerja yang bersesuaian mengikut situasi yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Tumpuan |
Aktiviti | Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Penjodoh Bilangan dan Jenis-Jenis Kata Kerja yang diberikan. Guru menentukan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat mampu membina ayat seperti yang dipelajari mereka |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 10)
Tarikh | 07.03.2013 (Khamis) |
Kelas | 1N |
Masa | 3.25-4.35 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) - cerpen: Tempang |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks KOMSAS (contoh; tema, persoalan, nilai & pengajaran, watak-perwatakan, gaya bahasa) |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya (cerpen) serta melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar untuk membaca dan memahami cerita yang dipelajari tersebut |
BBM | Buku latihan, buku teks, buku KOMSAS |
Objektif P&P | Menyatakan kepelbagaian genre Sastera dan unsur-unsur pengajaran yang terdapat di dalamnya serta menyatakan sinopsis, watak-perwatakan yang terlibat dalam cerpen tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerajinan, keinsafan |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen tersebut berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat memahami cerpen yang dibaca mereka |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 10)
Tarikh | 07.03.2013 (Khamis) |
Kelas | 1H |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) - cerpen: Tempang |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks KOMSAS (contoh; tema, persoalan, nilai & pengajaran, watak-perwatakan, gaya bahasa) |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya (cerpen) serta melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar untuk membaca dan memahami cerita yang dipelajari tersebut |
BBM | Buku latihan, buku teks, buku KOMSAS |
Objektif P&P | Menyatakan kepelbagaian genre Sastera dan unsur-unsur pengajaran yang terdapat di dalamnya serta menyatakan sinopsis, watak-perwatakan yang terlibat dalam cerpen tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerajinan, keinsafan |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen tersebut berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dapat memahami cerpen yang dibaca mereka dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 10)
Tarikh | 08.03.2013 (Jumaat) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.35-3.45 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) - cerpen: Tempang |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks KOMSAS (contoh; tema, persoalan, nilai & pengajaran, watak-perwatakan, gaya bahasa) |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya (cerpen) serta melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar untuk membaca dan memahami cerita yang dipelajari tersebut |
BBM | Buku latihan, buku teks, buku KOMSAS |
Objektif P&P | Menyatakan kepelbagaian genre Sastera dan unsur-unsur pengajaran yang terdapat di dalamnya serta menyatakan sinopsis, watak-perwatakan yang terlibat dalam cerpen tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerajinan, keinsafan |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen tersebut berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat memahami jalan cerita cerpen tersebut |
No comments:
Post a Comment