RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 5)
Tarikh | 28.01.2013 (Isnin) |
Kelas | 1N |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Tatabahasa (sambungan P&P) |
Tajuk | Kata Nama Am, Khas dan jenis-jenisnya |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat di samping membuat latih tubi menggunakan kata nama yang betul |
BBM | Buku latihan, buku teks, lembaran kerja (latihan pengukuhan tatabahasa) |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap Kata Nama dan tatabahasa lain yang dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Nama mengikut kumpulan yang telah dipilih oleh guru. Guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar meneruskan tugasan mereka menyiapkan latihan dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 5)
Tarikh | 28.01.2013 (Isnin) |
Kelas | 1H |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Tatabahasa (sambungan P&P) |
Tajuk | Kata Nama Am, Khas dan jenis-jenisnya |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat di samping membuat latih tubi menggunakan kata nama yang betul |
BBM | Buku latihan, buku teks, lembaran kerja (latihan pengukuhan tatabahasa) |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap Kata Nama dan tatabahasa lain yang dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Nama mengikut kumpulan yang telah dipilih oleh guru. Guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat aktif bertanya sekiranya tidak faham |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 5)
Tarikh | 28.01.2013 (Isnin) |
Kelas | 1F |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Tatabahasa (sambungan P&P) |
Tajuk | Kata Nama Am, Khas dan jenis-jenisnya |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat di samping membuat latih tubi menggunakan kata nama yang betul |
BBM | Buku latihan, buku teks, lembaran kerja (latihan pengukuhan tatabahasa) |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap Kata Nama dan tatabahasa lain yang dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Nama mengikut kumpulan yang telah dipilih oleh guru. Guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar meneruskan menyiapkan latihan yang diberikan guru |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 5)
Tarikh | 29.01.2013 (Selasa) |
Kelas | 1N |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Tatabahasa (sambungan P&P)-perbincangan jawapan latihan tatabahasa |
Tajuk | Kata Nama Am, Khas dan jenis-jenisnya |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan kata nama yang betul |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap Kata Nama dan jenis-jenisnya |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerjasama, toleransi |
Aktiviti | Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Nama mengikut kumpulan yang telah dipilih oleh guru. Guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dapat mengadakan sesi perbincangan jawapan latihan mereka bersama-sama guru dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2 (MINGGU 5)
Tarikh | 29.01.2013 (Selasa) |
Kelas | 2D |
Masa | 3.25-4.35ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (amanah) - sambungan P&P minggu lepas – perbincangan jawapan latihan |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang implikasi kepada perbuatan tidak amanah |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai amanah |
Penerapan Nilai | Kesedaran, tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan tidak amanah. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat tekun membuat latihan yang diberikan di samping turut mengadakan sesi perbincangan bersama rakan-rakan lain dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2 (MINGGU 5)
Tarikh | 30.01.2013 (Rabu) |
Kelas | 2D |
Masa | 4.00-4.35 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (amanah) – sambungan sesi perbincangan jawapan latihan |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks, buku kerja |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang implikasi kepada perbuatan tidak amanah |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai amanah |
Penerapan Nilai | Kerajinan, tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan tidak amanah. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar tekun membuat latihan dalam buku kerja mereka di samping turut sama-sama memberi jawapan mereka di papan hitam (semasa sesi perbincangan) |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 5)
Tarikh | 31.01.2013 (Khamis) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Tatabahasa (sambungan P&P)-perbincangan jawapan latihan tatabahasa |
Tajuk | Kata Nama Am, Khas dan jenis-jenisnya |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan kata nama yang betul |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap Kata Nama dan jenis-jenisnya |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerjasama, toleransi |
Aktiviti | Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Nama mengikut kumpulan yang telah dipilih oleh guru. Guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan sesi perbincangan amat memuaskan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 5)
Tarikh | 31.01.2013 (Khamis) |
Kelas | 1N |
Masa | 3.25-4.35 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Tatabahasa (sambungan P&P)-perbincangan jawapan latihan tatabahasa |
Tajuk | Kata Nama Am, Khas dan jenis-jenisnya |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan kata nama yang betul |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap Kata Nama dan jenis-jenisnya |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerjasama, toleransi |
Aktiviti | Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Nama mengikut kumpulan yang telah dipilih oleh guru. Guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar namun didapati ramai pelajar yang lemah dalam aspek tatabahasa. Guru mengambil tindakan untuk lebih memperbanyakkan lagi latihan tatabahasa kepada mereka |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 5)
Tarikh | 31.01.2013 (Khamis) |
Kelas | 1H |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Tatabahasa (sambungan P&P)-perbincangan jawapan latihan tatabahasa |
Tajuk | Kata Nama Am, Khas dan jenis-jenisnya |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan kata nama yang betul |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap Kata Nama dan jenis-jenisnya |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerjasama, toleransi |
Aktiviti | Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Nama mengikut kumpulan yang telah dipilih oleh guru. Guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | *P&P ditangguhkan kerana perhimpunan diadakan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 5)
Tarikh | 01.02.2013 (Jumaat) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.35-3.45 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – bacaan di perpustakaan (Program Nilam) |
Tajuk | Pelajar bebas memilih apa sahaja bahan bacaan yang disukai di perpustakaan |
Tujuan | Program ini untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Buku latihan, borang 'Program Nilam' |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Kerajinan, bertanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi borang 'Program Nilam' yang disediakan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar amat berminat dengan bahan bacaan yang diperoleh dari perpustakaan dan keadaan kelas yang agak memuaskan (terkawal) |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 5)
Tarikh | 01.02.2013 (Jumaat) |
Kelas | 1H |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – bacaan di perpustakaan (Program Nilam) |
Tajuk | Pelajar bebas memilih apa sahaja bahan bacaan yang disukai di perpustakaan |
Tujuan | Program ini untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Buku latihan, borang 'Program Nilam' |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Kerajinan, bertanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi borang 'Program Nilam' yang disediakan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan keadaan kelas adalah terkawal |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 5)
Tarikh | 02.02.2013 (Sabtu – Ganti 1)**jadual hari Khamis |
Kelas | 1F |
Masa | 12.40-1.40 tghri |
Subjek | Bahasa Melayu – bacaan (Novel: Istana Menanti-Bab 1) |
Tajuk | Novel: Istana Menanti-Bab 1 |
Tujuan | Untuk menggalakkan aktiviti membaca novel KOMSAS di kalangan pelajar |
BBM | Buku KOMSAS Novel: Istana Menanti |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bab 1 novel tersebut |
Penerapan Nilai | Patuh |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota berkenaan bab 1 novel Istana Menanti dan sinopsis dibincangkan oleh guru bersama para pelajar |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan keadaan kelas adalah terkawal |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 5)
Tarikh | 02.02.2013 (Sabtu – Ganti 1)**jadual hari Khamis |
Kelas | 1N |
Masa | 1.55-2.45 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – bacaan (Novel: Istana Menanti-Bab 1) |
Tajuk | Novel: Istana Menanti-Bab 1 |
Tujuan | Untuk menggalakkan aktiviti membaca novel KOMSAS di kalangan pelajar |
BBM | Buku KOMSAS Novel: Istana Menanti |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bab 1 novel tersebut |
Penerapan Nilai | Patuh |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota berkenaan bab 1 novel Istana Menanti dan sinopsis dibincangkan oleh guru bersama para pelajar |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar berjaya menghabiskan bacaan mereka untuk bab 1 novel tersebut |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 5)
Tarikh | 02.02.2013 (Sabtu – Ganti 1)**jadual hari Khamis |
Kelas | 1H |
Masa | 3.10-4.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – bacaan (Novel: Istana Menanti-Bab 1) |
Tajuk | Novel: Istana Menanti-Bab 1 |
Tujuan | Untuk menggalakkan aktiviti membaca novel KOMSAS di kalangan pelajar |
BBM | Buku KOMSAS Novel: Istana Menanti |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bab 1 novel tersebut |
Penerapan Nilai | Patuh |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota berkenaan bab 1 novel Istana Menanti dan sinopsis dibincangkan oleh guru bersama para pelajar |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar dilihat memahami novel yang dibaca mereka |
Semakan RPH Minggu 5 & 6: Terima kasih kerana menulis dan menghantar RPH yang telah dikemaskini.
ReplyDelete