RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 4)
Tarikh | 21.01.2013 (Isnin) |
Kelas | 1N |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Kata Nama Am, Khas dan jenis-jenisnya |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan kata nama yang betul |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap Kata Nama dan jenis-jenisnya |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerjasama, toleransi |
Aktiviti | Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Nama mengikut kumpulan yang telah dipilih oleh guru. Guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar memahami setiap perbezaan Kata Nama yang diterangkan oleh guru |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 4)
Tarikh | 21.01.2013 (Isnin) |
Kelas | 1H |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Kata Nama Am, Khas dan jenis-jenisnya |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan kata nama yang betul |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap Kata Nama dan jenis-jenisnya |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerjasama, toleransi |
Aktiviti | Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Nama mengikut kumpulan yang telah dipilih oleh guru. Guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar memahami setiap perbezaan Kata Nama yang diterangkan oleh guru . Sebahagian besar pelajar di kelas ini sangat aktif dalam setiap perbincangan secara berkumpulan berkenaan tajuk yang diberi oleh guru |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 4)
Tarikh | 21.01.2013 (Isnin) |
Kelas | 1F |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Kata Nama Am, Khas dan jenis-jenisnya |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan kata nama yang betul |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap Kata Nama dan jenis-jenisnya |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerjasama, toleransi |
Aktiviti | Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Nama mengikut kumpulan yang telah dipilih oleh guru. Guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar namun, terdapat segelintir pelajar di kelas ini pasif dalam setiap perbincangan yang dijalankan dalam kelas. Maka tindakan guru dalam melibatkan pelajar dalam perbincangan kumpulan perlu dipergiatkan lagi |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 4)
Tarikh | 22.01.2013 (Selasa) |
Kelas | 1N |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Tatabahasa (sambungan P&P) |
Tajuk | Kata Nama Am, Khas dan jenis-jenisnya |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan kata nama yang betul |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap Kata Nama dan jenis-jenisnya |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerjasama, toleransi |
Aktiviti | Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Nama mengikut kumpulan yang telah dipilih oleh guru. Guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar telah menyiapkan segala nota dan latihan tatabahasa yang diberikan dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2 (MINGGU 4)
Tarikh | 22.01.2013 (Selasa) |
Kelas | 2D |
Masa | 3.25-4.35ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (amanah) sambungan P&P minggu lepas |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang implikasi kepada perbuatan tidak amanah |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai amanah |
Penerapan Nilai | Kesedaran, tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan tidak amanah. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat tekun membuat latihan yang diberikan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2 (MINGGU 4)
Tarikh | 23.01.2013 (Rabu) |
Kelas | 2D |
Masa | 4.00-4.35 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (amanah) – sambungan P&P |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks, buku kerja |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang implikasi kepada perbuatan tidak amanah |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai amanah |
Penerapan Nilai | Kerajinan, tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan tidak amanah. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar tekun membuat latihan dalam buku kerja mereka |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 4)
- Tarikh : 24.01.2013 (Khamis)
- Tiada P&P: Cuti sekolah sempena MaulidurRasul
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 4)
Tarikh | 25.01.2013 (Jumaat) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.35-3.45 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu- Pemahaman |
Tajuk | Pemahaman – berpandukan teks bertajuk 'Hadiah Hari Guru' (m/s 5-6). Sambungan P&P minggu lepas |
Tujuan | Melatih pelajar untuk lebih mengetahui cara bagaimana untuk mengolah sesuatu ayat secara ringkas dan padat serta bersesuaian dengan jawapan untuk soalan yang diberikan |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan jawapan/pandangan yang bernas untuk setiap soalan yang dikemukakan |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Menurut arahan guru |
Aktiviti | Pelajar berbincang jawapan soalan pemahaman berkenaan berpandukan teks yang disediakan. Guru menentukan isi dan jawapan yang bersesuaian |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan penerangan diberikan dengan lebih jelas oleh guru untuk soalan-soalan yang kurang difahami pelajar |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 4)
Tarikh | 25.01.2013 (Jumaat) |
Kelas | 1H |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu- Pemahaman |
Tajuk | Pemahaman – berpandukan teks bertajuk 'Hadiah Hari Guru' (m/s 5-6). Sambungan P&P minggu lepas |
Tujuan | Melatih pelajar untuk lebih mengetahui cara bagaimana untuk mengolah sesuatu ayat secara ringkas dan padat serta bersesuaian dengan jawapan untuk soalan yang diberikan |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan jawapan/pandangan yang bernas untuk setiap soalan yang dikemukakan |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Menurut arahan guru |
Aktiviti | Pelajar berbincang jawapan soalan pemahaman berkenaan berpandukan teks yang disediakan. Guru menentukan isi dan jawapan yang bersesuaian |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat mampu memberikan jawapan dengan baik berdasarkan petikan yang diberikan |
No comments:
Post a Comment