RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 19)
Tarikh | 09.05.2011 (Isnin) |
Kelas | 1C |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – ringkasan |
Tajuk | Ringkasan karangan- Kesan negatif bahan picisan kepada rakyat |
Tujuan | Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar kaedah menulis ringkasan karangan dan menjawab soalan berbentuk pemahaman yang baik |
BBM | Buku latihan, lembaran kerja |
Objektif P&P | Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting yang perlu dimasukkan dalam ringkasan karangan tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab, kerajinan |
Aktiviti | Pelajar sama-sama berbincang isi-isi penting ringkasan karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan pelajar mematuhi setiap arahan guru dengan berusaha mencari isi-isi penting yang terdapat dalam contoh ringkasan karangan tersebut |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 19)
Tarikh | 09.05.2011 (Isnin) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – ringkasan |
Tajuk | Ringkasan karangan- Kesan negatif bahan picisan kepada rakyat |
Tujuan | Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar kaedah menulis ringkasan karangan dan menjawab soalan berbentuk pemahaman yang baik |
BBM | Buku latihan, lembaran kerja |
Objektif P&P | Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting yang perlu dimasukkan dalam ringkasan karangan tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab, kerajinan |
Aktiviti | Pelajar sama-sama berbincang isi-isi penting ringkasan karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan hasil ringkasan karangan yang dihasilkan adalah memuaskan menunjukkan bahawa mereka faham dengan apa yang disampaikan oleh guru |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 19)
Tarikh | 09.05.2011 (Isnin) |
Kelas | 3D |
Masa | 4.35-5.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri |
Tujuan | Memberi pendedahan dan latihan kepada pelajar tentang isu-isu semasa berdasarkan nilai-nilai murni yang dipelajari |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh-contoh soalan berbentuk esei |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dengan lebih mendalam tentang setiap perbezaan dan contoh-contoh jawapan menerusi nilai-nilai murni yang telah dipelajari |
Penerapan Nilai | Kerajinan, usaha |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki menjawab soalan-soalan yang diberi dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan jawapan yang dihasilkan oleh pelajar adalah amat memuaskan dan menepati kehendak soalan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 19)
Tarikh | 10.05.2011 (Selasa) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – ringkasan |
Tajuk | Ringkasan karangan- Kesan negatif bahan picisan kepada rakyat |
Tujuan | Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar kaedah menulis ringkasan karangan dan menjawab soalan berbentuk pemahaman yang baik |
BBM | Buku latihan, lembaran kerja |
Objektif P&P | Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting yang perlu dimasukkan dalam ringkasan karangan tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab, kerajinan |
Aktiviti | Pelajar sama-sama berbincang isi-isi penting ringkasan karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan pelajar dilihat cuba sedaya upaya mencari isi-isi penting yang terdapat dalam contoh ringkasan karangan yang telah disediakan oleh guru. Malahan, tugasan yang diberikan tersebut dapat disiapkan oleh pelajar dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 19)
Tarikh | 10.05.2011 (Selasa) |
Kelas | 3E |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri |
Tujuan | Memberi pendedahan dan latihan kepada pelajar tentang isu-isu semasa berdasarkan nilai-nilai murni yang dipelajari |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh-contoh soalan berbentuk esei |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dengan lebih mendalam tentang setiap perbezaan dan contoh-contoh jawapan menerusi nilai-nilai murni yang telah dipelajari |
Penerapan Nilai | Kerajinan, usaha |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki menjawab soalan-soalan yang diberi dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar namun masih terdapat segelintir pelajar yang liat membuat tugasan dan amaran telah diberikan oleh guru supaya mereka menyiapkan tugasan tersebut |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 19)
Tarikh | 11.05.2011 (Rabu) |
Kelas | 1F |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Kata Ganda Separa dan Kata Ganda Berentak |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan Kata Ganda Separa dan Kata Ganda Berentak yang betul |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap Kata Ganda Separa dan Kata Ganda Berentak |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Ketekunan, menghormati guru |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar kerana mereka memberi tumpuan sepenuhnya ketika sesi pembelajaran berlangsung. Pelajar juga dilihat memahami tatabahasa yang dipelajari pada hari ini |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 19)
Tarikh | 11.05.2011 (Rabu) |
Kelas | 1C |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Kata Ganda Separa dan Kata Ganda Berentak |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan Kata Ganda Separa dan Kata Ganda Berentak yang betul |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap Kata Ganda Separa dan Kata Ganda Berentak |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Ketekunan, menghormati guru |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan ayat yang telah dihasilkan oleh pelajar amat memuaskan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 19)
Tarikh | 11.05.2011 (Rabu) |
Kelas | 3D |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Mencakupi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (12 nilai), Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi serta Keamanan dan Keharmonian |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi latihan yang diberikan (sebagai persediaan menghadapi peperiksaan semester 1) |
BBM | Buku teks, buku latihan, contoh kertas soalan peperiksaan (set ramalan-1) |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh-contoh soalan berbentuk struktur dan esei |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi latihan yang dibuat dalam kelas |
Penerapan Nilai | Menghormati guru, usaha dan keyakinan |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki menjawab soalan-soalan yang diberi dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar tekun membuat latihan yang diberikan sebagai persiapan menghadapi peperiksaan semester 1 yang akan diadakan tidak lama lagi |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 19)
Tarikh | 12.05.2011 (Khamis) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Mencakupi semua tatabahasa yang telah dipelajari (set soalan latihan) |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang topik tatabahasa yang dibincangkan menerusi latihan yang diberikan (sebagai persediaan menghadapi peperiksaan semester 1) |
BBM | Buku latihan, set soalan latihan |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh-contoh soalan berbentuk objektif dan struktur |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Ketekunan, menghormati guru |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki menjawab soalan-soalan yang diberi dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar tekun membuat latihan yang diberikan serta keadaan kelas terkawal |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 19)
Tarikh | 12.05.2011 (Khamis) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks – Drama Mendung Hitam Beralih Jua – tema, persoalan, watak, plot, nilai dan pengajaran) (sambungan P&P minggu lepas) |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Drama |
BBM | Buku KOMSAS - Kasut Kelopak Jantung, buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan genre-genre Sastera khususnya Drama |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerajinan, usaha |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam drama berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | P&P berjalan lancar, pelajar tekun menyalin nota serta pada masa yang sama mereka turut berbincang dan cuba memahami plot cerita. Malah, pelajar juga dilihat amat berminat dengan kupasan plot yang dipelajari dalam drama tersebut |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 19)
Tarikh | 12.05.2011 (Khamis) |
Kelas | 1C |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks – Drama Mendung Hitam Beralih Jua – tema, persoalan, watak, plot, nilai dan pengajaran) (sambungan P&P minggu lepas) |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Drama |
BBM | Buku KOMSAS - Kasut Kelopak Jantung, buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan genre-genre Sastera khususnya Drama |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Menghormati guru, ketekunan |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam drama berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | P&P berjalan lancar, pelajar dilihat memahami jalan cerita dalam drama tersebut |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 19)
Tarikh | 13.05.2011 (Jumaat) |
Kelas | 3E |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Mencakupi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (12 nilai), Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi serta Keamanan dan Keharmonian |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi latihan yang diberikan (sebagai persediaan menghadapi peperiksaan semester 1) |
BBM | Buku teks, buku latihan, contoh kertas soalan peperiksaan (set ramalan-1) |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh-contoh soalan berbentuk struktur dan esei |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi latihan yang dibuat dalam kelas |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki menjawab soalan-soalan yang diberi dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru |
Refleksi | * P&P ditangguhkan kerana guru bercuti (CRK). Namun latihan telah diberikan kepada pelajar sebagai persediaan menghadapi peperiksaan Bahasa Melayu yang akan diadakan pada hari Jumaat minggu hadapan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 19)
Tarikh | 13.05.2011 (Jumaat) |
Kelas | 2G |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan antologi (cerpen-Gema Sepi Gadis Genius) sambungan P&P minggu lepas – persoalan, watak dan perwatakan, latar, nilai dan pengajaran |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang kupasan cerpen 'Gema Sepi Gadis Genius' berdasarkan antologi KOMSAS tersebut |
BBM | Buku KOMSAS – antologi Gema Sepi Gadis Genius, buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat melalui perbincangan secara bersama berkenaan dengan kupasan cerpen tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Keyakinan, menghormati guru |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang kupasan antologi KOMSAS berkenaan |
Refleksi | *P&P ditangguhkan kerana guru bercuti (CRK). Namun latihan telah diberikan kepada pelajar sebagai persediaan menghadapi peperiksaan Bahasa Melayu yang akan diadakan pada hari Jumaat minggu hadapan |
Penghantaran RPH M18-19 menepati jadual hantar. Penyediaan RPH baik dan memuaskan. Sila tambah nilai blog RPH cikgu dengan pautan berkaitan. Mulakan dengan sikit-sikit.TK.
ReplyDelete