T1
(MINGGU 3)
Tarikh
|
13.01.2014
(Isnin)
|
Kelas
|
1K
|
Masa
|
12.50-2.00 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu (KOMSAS)
|
Tajuk
|
Kupasan dan Kajian Teks KOMSAS (contoh; tema, persoalan, nilai
& pengajaran, watak-perwatakan, gaya bahasa)
|
Tujuan
|
Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera
dalam Bahasa Melayu khususnya (cerpen) serta
melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar untuk membaca dan memahami
cerita yang dipelajari tersebut
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks, buku KOMSAS
|
Objektif P&P
|
Menyatakan kepelbagaian genre Sastera dan unsur-unsur pengajaran
yang terdapat di dalamnya serta menyatakan sinopsis, watak-perwatakan
yang terlibat dalam cerpen tersebut
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan, keinsafan
|
Aktiviti
|
Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap
kupasan dalam cerpen tersebut berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. Pelajar juga diminta oleh
guru membaca dan berbincang tentang sinopsis, watak dan perwatakan serta
latar yang terlibat dalam cerpen tersebut. Guru menentukan jawapan yang boleh
diterima
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar
menulis nota yang diberikan oleh guru
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 3)
Tarikh
|
13.01.2013
(Isnin)
|
Kelas
|
1F
|
Masa
|
2.00-3.10 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu (KOMSAS)
|
Tajuk
|
Kupasan dan Kajian Teks KOMSAS (contoh; tema, persoalan, nilai
& pengajaran, watak-perwatakan, gaya bahasa)
|
Tujuan
|
Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera
dalam Bahasa Melayu khususnya (cerpen) serta
melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar untuk membaca dan memahami
cerita yang dipelajari tersebut
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks, buku KOMSAS
|
Objektif P&P
|
Menyatakan kepelbagaian genre Sastera dan unsur-unsur pengajaran
yang terdapat di dalamnya serta menyatakan sinopsis, watak-perwatakan
yang terlibat dalam cerpen tersebut
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan, keinsafan
|
Aktiviti
|
Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap
kupasan dalam cerpen tersebut berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. Pelajar juga diminta oleh
guru membaca dan berbincang tentang sinopsis, watak dan perwatakan serta
latar yang terlibat dalam cerpen tersebut. Guru menentukan jawapan yang boleh
diterima
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan
kebanyakan pelajar menyiapkan nota yang diberikan
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU & PENDIDIKAN MORAL
PERALIHAN,
T1 & T2 (MINGGU 3)
·
Tarikh : 14.01.2014 (Selasa)
·
Tiada P&P: Cuti
sekolah sempena MaulidurRasul
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 3)
Tarikh
|
15.01.2014
(Rabu)
|
Kelas
|
1F
|
Masa
|
2.00-3.10 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu – Tatabahasa & latihan (sambungan P&P)
|
Tajuk
|
Kata Nama
Am, Khas dan jenis-jenisnya
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar membina ayat menggunakan kata nama yang betul
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
perbezaan antara setiap Kata Nama dan jenis-jenisnya
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama,
toleransi
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang tentang maksud dan contoh Kata Nama mengikut kumpulan yang telah
dipilih oleh guru. Guru menentukan
perkataan dan ayat yang boleh diterima
|
Refleksi
|
P&P berjalan
lancar dan hampir keseluruhan pelajar memahami setiap perbezaan Kata Nama
yang diterangkan oleh guru
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 3)
Tarikh
|
15.01.2014
(Rabu)
|
Kelas
|
1K
|
Masa
|
3.25-4.35 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu – Tatabahasa & latihan (sambungan P&P)
|
Tajuk
|
Kata Nama
Am, Khas dan jenis-jenisnya
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar membina ayat menggunakan kata nama yang betul
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
perbezaan antara setiap Kata Nama dan jenis-jenisnya
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama,
toleransi
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang tentang maksud dan contoh Kata Nama mengikut kumpulan yang telah
dipilih oleh guru. Guru menentukan
perkataan dan ayat yang boleh diterima
|
Refleksi
|
P&P
berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar memahami tajuk yang dipelajari
mereka
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T.
PERALIHAN (MINGGU 3)
Tarikh
|
15.01.2014
(Rabu)
|
Kelas
|
PA
|
Masa
|
5.10-6.20 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu – bacaan di kelas (Program Nilam) & ejaan
(bagi pelajar yang lemah)
|
Tajuk
|
Pelajar bebas memilih / membawa apa sahaja bahan bacaan yang
disukai mereka
|
Tujuan
|
Program ini untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan
pelajar
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks, buku Nilam
|
Objektif P&P
|
Menggalakkan pelajar supaya minat membaca / boleh mengeja dengan
betul
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang
terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Aktiviti
|
Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan
masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya
mengisi buku Nilam yang disediakan
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat mengisi maklumat penting
dalam buku Nilam yang disediakan kepada mereka
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 3)
Tarikh
|
16.01.2014
(Khamis)
|
Kelas
|
1F
|
Masa
|
12.50-2.00 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu – Tatabahasa & latihan (sambungan P&P)
|
Tajuk
|
Kata Nama
Am, Khas dan jenis-jenisnya
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar membina ayat menggunakan kata nama yang betul
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
perbezaan antara setiap Kata Nama dan jenis-jenisnya
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama,
toleransi
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang tentang maksud dan contoh Kata Nama mengikut kumpulan yang telah
dipilih oleh guru. Guru menentukan
perkataan dan ayat yang boleh diterima
|
Refleksi
|
P&P
berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar memahami tajuk yang dipelajari
mereka
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T.
PERALIHAN (MINGGU 3)
Tarikh
|
16.01.2014
(Khamis)
|
Kelas
|
PA
|
Masa
|
4.00-5.10 ptg
|
Subjek
|
Bahasa
Melayu- Pemahaman (membaca dan
memahami teks)
|
Tajuk
|
Pemahaman –
berpandukan teks & gambar bertajuk ‘Kemudahan Awam’ (m/s 11).
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar untuk lebih mengetahui cara bagaimana untuk mengolah sesuatu ayat
secara ringkas dan padat serta bersesuaian dengan jawapan untuk soalan yang
diberikan berpandukan teks & gambar yang ditunjukkan
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
jawapan/pandangan yang bernas untuk setiap soalan yang dikemukakan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Menurut arahan guru
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang jawapan soalan pemahaman berkenaan berpandukan teks yang
disediakan. Guru menentukan isi dan jawapan yang bersesuaian
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar yang mana pelajar dapat memberikan
jawapan dengan baik dan memuaskan dengan bantuan guru
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T.
PERALIHAN (MINGGU 3)
Tarikh
|
17.01.2014
(Jumaat)
|
Kelas
|
PA
|
Masa
|
4.00-5.10 ptg
|
Subjek
|
Bahasa
Melayu- Pemahaman (membaca dan
memahami teks) – sambungan P&P
|
Tajuk
|
Pemahaman – berpandukan
teks & gambar bertajuk ‘Kemudahan Awam’ (m/s 11).
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar untuk lebih mengetahui cara bagaimana untuk mengolah sesuatu ayat
secara ringkas dan padat serta bersesuaian dengan jawapan untuk soalan yang
diberikan berpandukan teks & gambar yang ditunjukkan
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
jawapan/pandangan yang bernas untuk setiap soalan yang dikemukakan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Menurut arahan guru
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang jawapan soalan pemahaman berkenaan berpandukan teks yang
disediakan. Guru menentukan isi dan jawapan yang bersesuaian
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar yang mana pelajar dapat memberikan
jawapan dengan baik dan memuaskan dengan bantuan guru
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2
(MINGGU 3)
Tarikh
|
17.01.2014
(Jumaat)
|
Kelas
|
2D
|
Masa
|
4.00-5.10ptg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Nilai-nilai Yang
Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (Amanah, Harga Diri)
|
Tujuan
|
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara /
nilai yang dibincangkan dalam kelas
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
pendapat yang bernas tentang kekuasaan ciptaan Tuhan yang tiada tolok
bandingnya
|
Hasil Pembelajaran
|
Menyatakan maksud Kepercayaan Kepada Tuhan
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan, kesungguhan
|
Aktiviti
|
Pelajar
didedahkan dengan contoh-contoh kekuasaan / kebijaksanaan Tuhan dalam
mencipta alam semesta. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang
relevan
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar menyiapkan kerja rumah yang
diberi. Mereka juga
sudah mampu mengingati maksud nilai yang
dipelajari
|
No comments:
Post a Comment