Friday, January 24, 2014

RPH (minggu 3)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 3)
Tarikh
13.01.2014 (Isnin)
Kelas
1K
Masa
12.50-2.00 ptg
Subjek
Bahasa Melayu (KOMSAS)
Tajuk
Kupasan dan Kajian Teks KOMSAS (contoh; tema, persoalan, nilai & pengajaran, watak-perwatakan, gaya bahasa)
Tujuan
Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya (cerpen) serta melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar untuk membaca dan memahami cerita yang dipelajari tersebut
BBM
Buku latihan, buku teks, buku KOMSAS
Objektif  P&P
Menyatakan kepelbagaian genre Sastera dan unsur-unsur pengajaran yang terdapat di dalamnya serta menyatakan sinopsis, watak-perwatakan yang terlibat dalam cerpen tersebut
Hasil Pembelajaran
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
Penerapan Nilai
Kerajinan, keinsafan
Aktiviti
Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen tersebut berpandukan buku KOMSAS yang disediakan.  Pelajar juga diminta oleh guru membaca dan berbincang tentang sinopsis, watak dan perwatakan serta latar yang terlibat dalam cerpen tersebut. Guru menentukan jawapan yang boleh diterima
Refleksi
P&P berjalan lancar dan pelajar menulis nota yang diberikan oleh guru

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 3)
Tarikh
13.01.2013 (Isnin)
Kelas
1F
Masa
2.00-3.10 ptg
Subjek
Bahasa Melayu (KOMSAS)
Tajuk
Kupasan dan Kajian Teks KOMSAS (contoh; tema, persoalan, nilai & pengajaran, watak-perwatakan, gaya bahasa)
Tujuan
Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya (cerpen) serta melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar untuk membaca dan memahami cerita yang dipelajari tersebut
BBM
Buku latihan, buku teks, buku KOMSAS
Objektif  P&P
Menyatakan kepelbagaian genre Sastera dan unsur-unsur pengajaran yang terdapat di dalamnya serta menyatakan sinopsis, watak-perwatakan yang terlibat dalam cerpen tersebut
Hasil Pembelajaran
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
Penerapan Nilai
Kerajinan, keinsafan
Aktiviti
Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen tersebut berpandukan buku KOMSAS yang disediakan.  Pelajar juga diminta oleh guru membaca dan berbincang tentang sinopsis, watak dan perwatakan serta latar yang terlibat dalam cerpen tersebut. Guru menentukan jawapan yang boleh diterima
Refleksi
P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar menyiapkan nota yang diberikan

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU & PENDIDIKAN MORAL
PERALIHAN, T1 & T2 (MINGGU 3)
·         Tarikh : 14.01.2014 (Selasa)
·         Tiada P&P: Cuti sekolah sempena MaulidurRasul

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 3)
Tarikh
15.01.2014 (Rabu)
Kelas
1F
Masa
2.00-3.10 ptg
Subjek
Bahasa Melayu – Tatabahasa & latihan (sambungan P&P)
Tajuk
Kata Nama Am, Khas dan jenis-jenisnya
Tujuan
Melatih pelajar membina ayat menggunakan kata nama yang betul
BBM
Buku latihan, buku teks
Objektif  P&P
Menyatakan perbezaan antara setiap Kata Nama dan jenis-jenisnya
Hasil Pembelajaran
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
Penerapan Nilai
Kerjasama, toleransi
Aktiviti
Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Nama mengikut kumpulan yang telah dipilih oleh guru.  Guru menentukan perkataan dan ayat  yang boleh diterima
Refleksi
P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar memahami setiap perbezaan Kata Nama yang diterangkan oleh guru

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 3)
Tarikh
15.01.2014 (Rabu)
Kelas
1K
Masa
3.25-4.35 ptg
Subjek
Bahasa Melayu – Tatabahasa & latihan (sambungan P&P)
Tajuk
Kata Nama Am, Khas dan jenis-jenisnya
Tujuan
Melatih pelajar membina ayat menggunakan kata nama yang betul
BBM
Buku latihan, buku teks
Objektif  P&P
Menyatakan perbezaan antara setiap Kata Nama dan jenis-jenisnya
Hasil Pembelajaran
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
Penerapan Nilai
Kerjasama, toleransi
Aktiviti
Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Nama mengikut kumpulan yang telah dipilih oleh guru.  Guru menentukan perkataan dan ayat  yang boleh diterima
Refleksi
P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar memahami tajuk yang dipelajari mereka

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T. PERALIHAN (MINGGU 3)
Tarikh
15.01.2014 (Rabu)
Kelas
PA
Masa
5.10-6.20 ptg
Subjek
Bahasa Melayu – bacaan di kelas (Program Nilam) & ejaan (bagi pelajar yang lemah) 
Tajuk
Pelajar bebas memilih / membawa apa sahaja bahan bacaan yang disukai mereka
Tujuan
Program ini untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar
BBM
Buku latihan, buku teks, buku Nilam
Objektif  P&P
Menggalakkan pelajar supaya minat membaca / boleh mengeja dengan betul
Hasil Pembelajaran
Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca
Penerapan Nilai
Kerajinan
Aktiviti
Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi buku Nilam yang disediakan
Refleksi
P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat mengisi maklumat penting dalam buku Nilam yang disediakan kepada mereka

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 3)
Tarikh
16.01.2014 (Khamis)
Kelas
1F
Masa
12.50-2.00 ptg
Subjek
Bahasa Melayu – Tatabahasa & latihan (sambungan P&P)
Tajuk
Kata Nama Am, Khas dan jenis-jenisnya
Tujuan
Melatih pelajar membina ayat menggunakan kata nama yang betul
BBM
Buku latihan, buku teks
Objektif  P&P
Menyatakan perbezaan antara setiap Kata Nama dan jenis-jenisnya
Hasil Pembelajaran
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
Penerapan Nilai
Kerjasama, toleransi
Aktiviti
Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Nama mengikut kumpulan yang telah dipilih oleh guru.  Guru menentukan perkataan dan ayat  yang boleh diterima
Refleksi
P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar memahami tajuk yang dipelajari mereka

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T. PERALIHAN (MINGGU 3)
Tarikh
16.01.2014 (Khamis)
Kelas
PA
Masa
4.00-5.10 ptg
Subjek
Bahasa Melayu-  Pemahaman (membaca dan memahami teks)
Tajuk
Pemahaman – berpandukan teks & gambar bertajuk ‘Kemudahan Awam’ (m/s 11).
Tujuan
Melatih pelajar untuk lebih mengetahui cara bagaimana untuk mengolah sesuatu ayat secara ringkas dan padat serta bersesuaian dengan jawapan untuk soalan yang diberikan berpandukan teks & gambar yang ditunjukkan
BBM
Buku latihan, buku teks
Objektif  P&P
Menyatakan jawapan/pandangan yang bernas untuk setiap soalan yang dikemukakan
Hasil Pembelajaran
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
Penerapan Nilai
Menurut arahan guru
Aktiviti
Pelajar berbincang jawapan soalan pemahaman berkenaan berpandukan teks yang disediakan. Guru menentukan isi dan jawapan yang bersesuaian
Refleksi
P&P berjalan lancar yang mana pelajar dapat memberikan jawapan dengan baik dan memuaskan dengan bantuan guru

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T. PERALIHAN (MINGGU 3)
Tarikh
17.01.2014 (Jumaat)
Kelas
PA
Masa
4.00-5.10 ptg
Subjek
Bahasa Melayu-  Pemahaman (membaca dan memahami teks) – sambungan P&P
Tajuk
Pemahaman – berpandukan teks & gambar bertajuk ‘Kemudahan Awam’ (m/s 11).
Tujuan
Melatih pelajar untuk lebih mengetahui cara bagaimana untuk mengolah sesuatu ayat secara ringkas dan padat serta bersesuaian dengan jawapan untuk soalan yang diberikan berpandukan teks & gambar yang ditunjukkan
BBM
Buku latihan, buku teks
Objektif  P&P
Menyatakan jawapan/pandangan yang bernas untuk setiap soalan yang dikemukakan
Hasil Pembelajaran
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
Penerapan Nilai
Menurut arahan guru
Aktiviti
Pelajar berbincang jawapan soalan pemahaman berkenaan berpandukan teks yang disediakan. Guru menentukan isi dan jawapan yang bersesuaian
Refleksi
P&P berjalan lancar yang mana pelajar dapat memberikan jawapan dengan baik dan memuaskan dengan bantuan guru

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2 (MINGGU 3)
Tarikh
17.01.2014 (Jumaat)
Kelas
2D
Masa
4.00-5.10ptg
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
 Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (Amanah, Harga Diri)
Tujuan
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
BBM
Buku latihan, buku teks
Objektif  P&P
Menyatakan pendapat yang bernas tentang kekuasaan ciptaan Tuhan yang tiada tolok bandingnya
Hasil Pembelajaran
Menyatakan  maksud Kepercayaan Kepada Tuhan
Penerapan Nilai
Kerajinan, kesungguhan
Aktiviti
Pelajar didedahkan dengan contoh-contoh kekuasaan / kebijaksanaan Tuhan dalam mencipta alam semesta. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan
Refleksi
Kebanyakan pelajar menyiapkan kerja rumah yang diberi. Mereka juga
sudah mampu mengingati maksud nilai yang dipelajari


No comments:

Post a Comment