RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 31)
Tarikh
|
29.07.2013 (Isnin)
|
Kelas
|
1N
|
Masa
|
12.50-2.00 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu –
Tatabahasa (Kata Penegas, Kata Nafi & Kata Pemeri)
|
Tajuk
|
Kata Penguat
|
Tujuan
|
Melatih pelajar
membina ayat di samping membuat latih tubi menggunakan Kata Penguat yang betul
|
BBM
|
Buku latihan,
buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
maksud dan penggunaan setiap Kata Penguat yang bersesuaian mengikut situasi
yang diberikan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara
yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Tanggungjawab
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang tentang maksud dan contoh Kata Penguat yang diberikan. Guru menentukan ayat yang boleh diterima
|
Refleksi
|
P&P berjalan
lancar dan pelajar menulis nota yang diberikan oleh guru kepada mereka
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 31)
Tarikh
|
29.07.2013 (Isnin)
|
Kelas
|
1F
|
Masa
|
2.00-3.10 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu –
Tatabahasa (Kata Penegas, Kata Nafi & Kata Pemeri)
|
Tajuk
|
Kata Penguat
|
Tujuan
|
Melatih pelajar
membina ayat di samping membuat latih tubi menggunakan Kata Penguat yang betul
|
BBM
|
Buku latihan,
buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
maksud dan penggunaan setiap Kata Penguat yang bersesuaian mengikut situasi
yang diberikan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara
yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Tanggungjawab
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang tentang maksud dan contoh Kata Penguat yang diberikan. Guru menentukan ayat yang boleh diterima
|
Refleksi
|
P&P berjalan
lancar dan pelajar menulis nota yang diberikan oleh guru kepada mereka
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 31)
Tarikh
|
30.07.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
1N
|
Masa
|
12.50-2.00 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu - karangan (menganalisis perenggan) – sambungan
P&P
|
Tajuk
|
Karangan - ‘Sarawak
Destinasi Pelancongan & Kebaikan Bidang Sukan Kepada Pelajar’
|
Tujuan
|
Melatih dan
memberi pendedahan kepada pelajar teknik mengolah karangan untuk diperihalkan
dalam bentuk esei / karangan
|
BBM
|
Buku latihan,
buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting / rangka
karangan tersebut
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara
yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Berdikari
|
Aktiviti
|
Pelajar
menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang bersama-sama isi karangan
tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar dan pelajar diberikan homework untuk dibuat di rumah dan dibincangkan pada kelas yang
seterusnya
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2 (MINGGU 31)
Tarikh
|
30.07.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
2D
|
Masa
|
3.25-4.35 ptg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Nilai-nilai Yang
Berkaitan Dengan Alam Sekitar (latihan) & PBS
|
Tujuan
|
Melatih pelajar
menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam
kelas
|
BBM
|
Buku latihan,
buku teks, buku kerja
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
pendapat yang bernas tentang ciri-ciri / punca / implikasi kepada setiap
perbuatan yang tidak bermoral
|
Hasil Pembelajaran
|
Menyatakan maksud nilai-nilai yang telah dipelajari
|
Penerapan Nilai
|
Kepekaan
|
Aktiviti
|
Pelajar
didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan yang tidak bermoral. Guru
menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar menulis nota serta
menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 31)
Tarikh
|
30.07.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
1H
|
Masa
|
5.10-6.20 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu –
Tatabahasa (Kata Penegas, Kata Nafi & Kata Pemeri)
|
Tajuk
|
Kata Penguat
|
Tujuan
|
Melatih pelajar
membina ayat di samping membuat latih tubi menggunakan Kata Penguat yang betul
|
BBM
|
Buku latihan,
buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
maksud dan penggunaan setiap Kata Penguat yang bersesuaian mengikut situasi
yang diberikan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara
yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Tanggungjawab
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang tentang maksud dan contoh Kata Penguat yang diberikan. Guru menentukan ayat yang boleh diterima
|
Refleksi
|
P&P berjalan
lancar dan pelajar menulis nota yang diberikan oleh guru kepada mereka
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 31)
Tarikh
|
31.07.2013 (Rabu)
|
Kelas
|
1H
|
Masa
|
2.00-3.10 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu - karangan (menganalisis perenggan) – sambungan
P&P
|
Tajuk
|
Karangan - ‘Sarawak
Destinasi Pelancongan & Kebaikan Bidang Sukan Kepada Pelajar’
|
Tujuan
|
Melatih dan
memberi pendedahan kepada pelajar teknik mengolah karangan untuk diperihalkan
dalam bentuk esei / karangan
|
BBM
|
Buku latihan,
buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting / rangka
karangan tersebut
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara
yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Berdikari
|
Aktiviti
|
Pelajar
menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang bersama-sama isi karangan
tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar dan pelajar diberikan homework untuk dibuat di rumah dan dibincangkan dalam kelas pada minggu
seterusnya
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2 (MINGGU 31)
Tarikh
|
31.07.2013 (Rabu)
|
Kelas
|
2D
|
Masa
|
4.00-5.10 ptg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Nilai-nilai Yang
Berkaitan Dengan Alam Sekitar (latihan) & PBS – sambungan P&P
|
Tujuan
|
Melatih pelajar
menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam
kelas
|
BBM
|
Buku latihan,
buku teks, buku kerja
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
pendapat yang bernas tentang ciri-ciri / punca / implikasi kepada setiap
perbuatan yang tidak bermoral
|
Hasil Pembelajaran
|
Menyatakan maksud nilai-nilai yang telah dipelajari
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Aktiviti
|
Pelajar
didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan yang tidak bermoral. Guru
menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar menyiapkan latihan di
samping mengadakan
sesi perbincangan bersama dalam kelas
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 31)
Tarikh
|
01.08.2013 (Khamis)
|
Kelas
|
1H
|
Masa
|
12.50-2.00 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu –
bacaan di kelas (Program Nilam)
|
Tajuk
|
Pelajar
bebas memilih / membawa apa sahaja bahan bacaan yang disukai mereka
|
Tujuan
|
Program ini
untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar
|
BBM
|
Buku
latihan, buku Nilam
|
Objektif P&P
|
Menggalakkan
pelajar supaya minat membaca
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul
perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan
yang dibaca
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Aktiviti
|
Pelajar
membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa
yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi buku Nilam yang disediakan
|
Refleksi
|
P&P berjalan
lancar dan pelajar dilihat mengisi maklumat penting dalam buku Nilam yang
disediakan kepada mereka
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 31)
Tarikh
|
01.08.2013 (Khamis)
|
Kelas
|
1N
|
Masa
|
3.25-4.35 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu –
bacaan di kelas (Program Nilam) & ejaan (bagi pelajar yang lemah)
|
Tajuk
|
Pelajar
bebas memilih / membawa apa sahaja bahan bacaan yang disukai mereka
|
Tujuan
|
Program ini
untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar
|
BBM
|
Buku
latihan, buku Nilam
|
Objektif P&P
|
Menggalakkan
pelajar supaya minat membaca / boleh mengeja dengan betul
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul
perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan
yang dibaca
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Aktiviti
|
Pelajar
membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa
yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi buku Nilam yang disediakan
|
Refleksi
|
P&P berjalan
lancar dan pelajar dilihat mengisi maklumat penting dalam buku Nilam yang
disediakan kepada mereka
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 31)
Tarikh
|
01.08.2013 (Khamis)
|
Kelas
|
1F
|
Masa
|
5.10-6.20 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu - karangan (menganalisis perenggan)
|
Tajuk
|
Karangan - ‘Sarawak
Destinasi Pelancongan & Kebaikan Bidang Sukan Kepada Pelajar’
|
Tujuan
|
Melatih dan
memberi pendedahan kepada pelajar teknik mengolah karangan untuk diperihalkan
dalam bentuk esei / karangan
|
BBM
|
Buku latihan,
buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting / rangka
karangan tersebut
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara
yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Berdikari
|
Aktiviti
|
Pelajar
menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang bersama-sama isi karangan
tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar dan pelajar diberikan homework untuk dibuat
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 31)
Tarikh
|
02.08.2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
1F
|
Masa
|
4.00-5.10 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu –
bacaan di kelas (Program Nilam)
|
Tajuk
|
Pelajar
bebas memilih / membawa apa sahaja bahan bacaan yang disukai mereka
|
Tujuan
|
Program ini
untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar
|
BBM
|
Buku
latihan, buku Nilam
|
Objektif P&P
|
Menggalakkan
pelajar supaya minat membaca
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul
perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan
yang dibaca
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Aktiviti
|
Pelajar
membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa
yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi buku Nilam yang disediakan
|
Refleksi
|
P&P berjalan
lancar dan pelajar dilihat mengisi maklumat penting dalam buku Nilam yang
disediakan kepada mereka
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU & PENDIDIKAN MORAL
T1 &
T2 (MINGGU 32 & 33)
·
Tarikh : 03.08.2013 hingga 18.08.2013 (2
minggu)
·
Tiada P&P :
Cuti Ganti, Cuti Peristiwa, Cuti Pertengahan Penggal 2 & Cuti Hari Raya
Aidilfitri
J
No comments:
Post a Comment