RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 19)
Tarikh | 06.05.2013 (Isnin) |
Kelas | 1N |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Pemahaman |
Tajuk | Petikan teks 'Industri Kraf Tangan di Malaysia' (pemahaman) |
Tujuan | Melatih pelajar membaca, memahami dan menjawab soalan berdasarkan petikan yang diberikan |
BBM | Buku latihan, lembaran kerja |
Objektif P&P | Menyatakan isi-isi penting dan cara mencari maklumat yang bersesuaian dengan kehendak soalan berdasarkan teks yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Tumpuan |
Aktiviti | Pelajar berbincang bersama tentang jawapan yang bersesuaian dengan kehendak soalan yang diberikan. Guru menentukan ayat/jawapan yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar, namun terdapat beberapa pelajar yang lemah dalam menjawab soalan pemahaman tersebut. Oleh itu, guru telah mengambil tindakan dengan menerangkan lebih jelas agar lebih mudah difahami |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 19)
Tarikh | 06.05.2013 (Isnin) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Pemahaman |
Tajuk | Petikan teks 'Industri Kraf Tangan di Malaysia' (pemahaman) |
Tujuan | Melatih pelajar membaca, memahami dan menjawab soalan berdasarkan petikan yang diberikan |
BBM | Buku latihan, lembaran kerja |
Objektif P&P | Menyatakan isi-isi penting dan cara mencari maklumat yang bersesuaian dengan kehendak soalan berdasarkan teks yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar berbincang bersama tentang jawapan yang bersesuaian dengan kehendak soalan yang diberikan. Guru menentukan ayat/jawapan yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat dapat menjawab soalan yang diberikan dengan baik dan memuaskan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 19)
Tarikh | 07.05.2013 (Selasa) |
Kelas | 1N |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – ringkasan |
Tajuk | 'Langkah-langkah memartabatkan industri kraf tangan di Malaysia' |
Tujuan | Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar kaedah menulis ringkasan karangan yang betul |
BBM | Buku latihan, lembaran kerja |
Objektif P&P | Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting / rangka yang perlu dimasukkan dalam ringkasan karangan tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Berdikari |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang tentang isi-isi penting ringkasan karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar yang mana kebanyakan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya terhadap lembaran kerja yang diedarkan oleh guru. Mereka juga mematuhi setiap arahan yang diberi bagi mencari maklumat penting dalam usaha menghasilkan ringkasan karangan yang baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2 (MINGGU 19)
Tarikh | 07.05.2013 (Selasa) |
Kelas | 2D |
Masa | 3.25-4.35 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (latihan) & PBS |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks, buku kerja |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang ciri-ciri / punca / implikasi kepada setiap perbuatan yang tidak bermoral |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai-nilai yang telah dipelajari |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan yang tidak bermoral. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar menulis nota serta latihan yang diberikan oleh guru |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 19)
Tarikh | 07.05.2013 (Selasa) |
Kelas | 1H |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Pemahaman |
Tajuk | Petikan teks 'Industri Kraf Tangan di Malaysia' (pemahaman) |
Tujuan | Melatih pelajar membaca, memahami dan menjawab soalan berdasarkan petikan yang diberikan |
BBM | Buku latihan, lembaran kerja |
Objektif P&P | Menyatakan isi-isi penting dan cara mencari maklumat yang bersesuaian dengan kehendak soalan berdasarkan teks yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Tumpuan |
Aktiviti | Pelajar berbincang bersama tentang jawapan yang bersesuaian dengan kehendak soalan yang diberikan. Guru menentukan ayat/jawapan yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan guru menerangkan dengan lebih terperinci di samping turut memberi contoh kepada pelajar agar mudah difahami mereka |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 19)
Tarikh | 08.05.2013 (Rabu) |
Kelas | 1H |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – ringkasan |
Tajuk | 'Langkah-langkah memartabatkan industri kraf tangan di Malaysia' |
Tujuan | Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar kaedah menulis ringkasan karangan yang betul |
BBM | Buku latihan, lembaran kerja |
Objektif P&P | Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting / rangka yang perlu dimasukkan dalam ringkasan karangan tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Amanah |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang tentang isi-isi penting ringkasan karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan pelajar menghantar buku latihan untuk disemak oleh guru |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2 (MINGGU 19)
Tarikh | 08.05.2013 (Rabu) |
Kelas | 2D |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (latihan) & PBS – sambungan P&P |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks, buku kerja |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang ciri-ciri / punca / implikasi kepada setiap perbuatan yang tidak bermoral |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai-nilai yang telah dipelajari |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan yang tidak bermoral. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar menyiapkan latihan di samping mengadakan sesi perbincangan bersama dalam kelas |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 19)
Tarikh | 09.05.2013 (Khamis) |
Kelas | 1H |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – bacaan di perpustakaan (Program Nilam) |
Tajuk | Pelajar bebas memilih apa sahaja bahan bacaan yang disukai di perpustakaan |
Tujuan | Program ini untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Buku latihan, borang 'Program Nilam' |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Kerajinan, bertanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi borang 'Program Nilam' yang disediakan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat membaca bahan bacaan yang terdapat di perpustakaan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 19)
Tarikh | 09.05.2013 (Khamis) |
Kelas | 1N |
Masa | 3.25-4.35 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – bacaan di perpustakaan (Program Nilam) |
Tajuk | Pelajar bebas memilih apa sahaja bahan bacaan yang disukai di perpustakaan |
Tujuan | Program ini untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Buku latihan, borang 'Program Nilam' |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Kerajinan, bertanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi borang 'Program Nilam' yang disediakan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat membaca bahan bacaan yang terdapat di perpustakaan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 19)
Tarikh | 09.05.2013 (Khamis) |
Kelas | 1F |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – ringkasan |
Tajuk | 'Langkah-langkah memartabatkan industri kraf tangan di Malaysia' |
Tujuan | Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar kaedah menulis ringkasan karangan yang betul |
BBM | Buku latihan, lembaran kerja |
Objektif P&P | Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting / rangka yang perlu dimasukkan dalam ringkasan karangan tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Berdikari |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang tentang isi-isi penting ringkasan karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan pelajar mematuhi setiap arahan yang diberi bagi mencari maklumat penting dalam usaha menghasilkan ringkasan karangan yang baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 19)
Tarikh | 10.05.2013 (Jumaat) |
Kelas | 1F |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – bacaan di kelas (Program Nilam) |
Tajuk | Pelajar bebas memilih / membawa apa sahaja bahan bacaan yang disukai mereka |
Tujuan | Program ini untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Buku latihan, borang 'Program Nilam' |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi buku 'Program Nilam' yang disediakan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat membawa serta membaca bahan bacaan masing-masing |
No comments:
Post a Comment