RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 15)
Tarikh | 08.04.2013 (Isnin) |
Kelas | 1N |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Tatabahasa (Kata Adjektif) |
Tajuk | Kata Adjektif |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat di samping membuat latih tubi menggunakan Kata Adjektif yang betul |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan maksud dan penggunaan setiap Kata Adjektif bersesuaian mengikut situasi yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Adjektif yang diberikan. Guru menentukan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar namun latihan yang diberikan terpaksa di sambung pada hari seterusnya |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 15)
Tarikh | 08.04.2013 (Isnin) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Tatabahasa (Kata Adjektif) |
Tajuk | Kata Adjektif |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat di samping membuat latih tubi menggunakan Kata Adjektif yang betul |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan maksud dan penggunaan setiap Kata Adjektif bersesuaian mengikut situasi yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Adjektif yang diberikan. Guru menentukan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar membuat latihan yang diberikan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 15)
Tarikh | 09.04.2013 (Selasa) |
Kelas | 1N |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Tatabahasa (Kata Adjektif) – sambungan P&P |
Tajuk | Kata Adjektif |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat di samping membuat latih tubi menggunakan Kata Adjektif yang betul |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan maksud dan penggunaan setiap Kata Adjektif bersesuaian mengikut situasi yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Adjektif yang diberikan. Guru menentukan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar telah menyiapkan latihan mereka dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2 (MINGGU 15)
Tarikh | 09.04.2013 (Selasa) |
Kelas | 2D |
Masa | 3.25-4.35 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (latihan) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks, buku kerja |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang ciri-ciri / punca / implikasi kepada setiap perbuatan yang tidak bermoral |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai-nilai yang telah dipelajari |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan yang tidak bermoral. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | **P&P ditangguhkan kerana guru terlibat dengan latihan bicara berirama selepas waktu rehat (9-18 April) |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 15)
Tarikh | 09.04.2013 (Selasa) |
Kelas | 1H |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Tatabahasa (Kata Adjektif) |
Tajuk | Kata Adjektif |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat di samping membuat latih tubi menggunakan Kata Adjektif yang betul |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan maksud dan penggunaan setiap Kata Adjektif bersesuaian mengikut situasi yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Adjektif yang diberikan. Guru menentukan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | **P&P ditangguhkan kerana guru terlibat dengan latihan bicara berirama selepas waktu rehat (9-18 April) |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 15)
Tarikh | 10.04.2013 (Rabu) |
Kelas | 1H |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Tatabahasa (Kata Adjektif) – sambungan P&P |
Tajuk | Kata Adjektif |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat di samping membuat latih tubi menggunakan Kata Adjektif yang betul |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan maksud dan penggunaan setiap Kata Adjektif bersesuaian mengikut situasi yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Adjektif yang diberikan. Guru menentukan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar mampu membina ayat berdasarkan kata adjektif yang diberi dengan baik dan memuaskan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2 (MINGGU 15)
Tarikh | 10.04.2013 (Rabu) |
Kelas | 2D |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (latihan) – sambungan P&P |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks, buku kerja |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang ciri-ciri / punca / implikasi kepada setiap perbuatan yang tidak bermoral |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai-nilai yang telah dipelajari |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan yang tidak bermoral. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | **P&P ditangguhkan kerana guru terlibat dengan latihan bicara berirama selepas waktu rehat (9-18 April) |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 15)
Tarikh | 11.04.2013 (Khamis) |
Kelas | 1H |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – bacaan di perpustakaan (Program Nilam) |
Tajuk | Pelajar bebas memilih apa sahaja bahan bacaan yang disukai di perpustakaan |
Tujuan | Program ini untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Buku latihan, borang 'Program Nilam' |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Kerajinan, bertanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi borang 'Program Nilam' yang disediakan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar membaca bahan bacaan mereka dengan baik dan keadaan di perpustakaan adalah senyap dan terkawal |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 15)
Tarikh | 11.04.2013 (Khamis) |
Kelas | 1N |
Masa | 3.25-4.35 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – bacaan di perpustakaan (Program Nilam) |
Tajuk | Pelajar bebas memilih apa sahaja bahan bacaan yang disukai di perpustakaan |
Tujuan | Program ini untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Buku latihan, borang 'Program Nilam' |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Kerajinan, bertanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi borang 'Program Nilam' yang disediakan |
Refleksi | **P&P ditangguhkan kerana guru terlibat dengan latihan bicara berirama selepas waktu rehat (9-18 April) |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 15)
Tarikh | 11.04.2013 (Khamis) |
Kelas | 1F |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – bacaan di kelas (Program Nilam) |
Tajuk | Pelajar bebas memilih / membawa apa sahaja bahan bacaan yang disukai mereka |
Tujuan | Program ini untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Buku latihan, borang 'Program Nilam' |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi buku 'Program Nilam' yang disediakan |
Refleksi | **P&P ditangguhkan kerana guru terlibat dengan latihan bicara berirama selepas waktu rehat (9-18 April) |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 15)
Tarikh | 12.04.2013 (Jumaat) |
Kelas | 1F |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – bacaan di kelas (Program Nilam) |
Tajuk | Pelajar bebas memilih / membawa apa sahaja bahan bacaan yang disukai mereka |
Tujuan | Program ini untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Buku latihan, borang 'Program Nilam' |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi buku 'Program Nilam' yang disediakan |
Refleksi | **P&P ditangguhkan kerana guru terlibat dengan latihan bicara berirama selepas waktu rehat (9-18 April) |
Terima Kasih kerana telah menyediakan bolg rph untuk minggu pertama hingga minggu ke 16 untuk semakan saya.
ReplyDeleteBlog tuan lengkap dan menarik.
Sila kekalkan usaha murni ini.
“People who love going to work are more productive and more creative” –Simon Sinek