RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
T1 & T2 (MINGGU 1)
Tarikh : 02.01.2013 (Rabu) hingga 04.01.2013 (Jumaat)
Kelas : 1F, 1H, 1N, 2D.
Masa : 12.50 tengah hari hingga 6.20 petang.
Mata Pelajaran : Bahasa Melayu & Pendidikan Moral.
Tingkatan 1 dan 2.
*Tidak ada kelas formal- Disebabkan guru tingkatan 1 perlu hadir ke Dewan Sri Sadong bagi mengikuti / memantau program orientasi bersama pelajar baru dengan Unit Bimbingan & Kaunseling sekolah selama 3 hari berturut-turut (bermula dari 02 hingga 04 Januari 2013).
* Pada waktu selepas rehat, pelajar tingkatan 1 dibawa oleh guru diiringi pengawas bertugas untuk mengenali persekitaran sekolah dan menyediakan kelengkapan seperti kerusi dan meja untuk kemudahan pelajar belajar.
* Sesi pembahagian / pengagihan buku teks kepada pelajar.
* Pengenalan kepada sukatan pelajaran dan buku.
* Pelajar baru mendapat jadual waktu.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 2)
Tarikh | 07.01.2013 (Isnin) |
Kelas | 1H |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks KOMSAS (contoh; tema, persoalan, nilai & pengajaran, watak-perwatakan, gaya bahasa) |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya (cerpen) serta melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar untuk membaca dan memahami cerita yang dipelajari tersebut |
BBM | Buku latihan, buku teks, buku KOMSAS |
Objektif P&P | Menyatakan kepelbagaian genre Sastera dan unsur-unsur pengajaran yang terdapat di dalamnya serta menyatakan sinopsis, watak-perwatakan yang terlibat dalam cerpen tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerajinan, keinsafan |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen tersebut berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | *P&P ditangguhkan sementara untuk memberi laluan kepada proses pembahagian buku teks untuk kelas 1F hingga 1N |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 2)
Tarikh | 07.01.2013 (Isnin) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks KOMSAS (contoh; tema, persoalan, nilai & pengajaran, watak-perwatakan, gaya bahasa) |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya (cerpen) serta melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar untuk membaca dan memahami cerita yang dipelajari tersebut |
BBM | Buku latihan, buku teks, buku KOMSAS |
Objektif P&P | Menyatakan kepelbagaian genre Sastera dan unsur-unsur pengajaran yang terdapat di dalamnya serta menyatakan sinopsis, watak-perwatakan yang terlibat dalam cerpen tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerajinan, keinsafan |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen tersebut berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | *P&P ditangguhkan sementara untuk memberi laluan kepada proses pembahagian buku teks untuk kelas 1F hingga 1N |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2 (MINGGU 2)
Tarikh | 07.01.2013 (Isnin) |
Kelas | 2D |
Masa | 4.00-5.10ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (Kepercayaan Kepada Tuhan) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kekuasaan ciptaan Tuhan yang tiada tolok bandingnya |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud Kepercayaan Kepada Tuhan |
Penerapan Nilai | Kerajinan, kesungguhan |
Aktiviti | Pelajar didedahkan dengan contoh-contoh kekuasaan / kebijaksanaan Tuhan dalam mencipta alam semesta. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | Terdapat segelintir pelajar yang masih tidak memahami dan mengingati maksud kepercayaan kepada Tuhan dan tindakan susulan akan dijalankan untuk memastikan kefahaman mereka tentang topik yang dibincangkan melalui latihan yang diadakan secara lebih intensif |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 2)
Tarikh | 08.01.2013 (Selasa) |
Kelas | 1H |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks KOMSAS (contoh; tema, persoalan, nilai & pengajaran, watak-perwatakan, gaya bahasa) |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya (cerpen) serta melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar untuk membaca dan memahami cerita yang dipelajari tersebut |
BBM | Buku latihan, buku teks, buku KOMSAS |
Objektif P&P | Menyatakan kepelbagaian genre Sastera dan unsur-unsur pengajaran yang terdapat di dalamnya serta menyatakan sinopsis, watak-perwatakan yang terlibat dalam cerpen tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerajinan, keinsafan |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen tersebut berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | *P&P ditangguhkan sementara kerana pelajar terlibat dengan ceramah kesihatan gigi di dewan Sri Sadong |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 2)
Tarikh | 08.01.2013 (Selasa) |
Kelas | 1N |
Masa | 3.25-4.35ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks KOMSAS (contoh; tema, persoalan, nilai & pengajaran, watak-perwatakan, gaya bahasa) |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya (cerpen) serta melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar untuk membaca dan memahami cerita yang dipelajari tersebut |
BBM | Buku latihan, buku teks, buku KOMSAS |
Objektif P&P | Menyatakan kepelbagaian genre Sastera dan unsur-unsur pengajaran yang terdapat di dalamnya serta menyatakan sinopsis, watak-perwatakan yang terlibat dalam cerpen tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerajinan, keinsafan |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen tersebut berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar mendengar setiap penerangan guru tentang tajuk yang dipelajari dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 2)
Tarikh | 09.01.2013 (Rabu) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks KOMSAS (contoh; tema, persoalan, nilai & pengajaran, watak-perwatakan, gaya bahasa) – sambungan P&P |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya (cerpen) serta melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar untuk membaca dan memahami cerita yang dipelajari tersebut |
BBM | Buku latihan, buku teks, buku KOMSAS |
Objektif P&P | Menyatakan kepelbagaian genre Sastera dan unsur-unsur pengajaran yang terdapat di dalamnya serta menyatakan sinopsis, watak-perwatakan yang terlibat dalam cerpen tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerajinan, keinsafan |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen tersebut berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat amat berminat dengan jalan cerita cerpen yang dipelajari mereka |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2 (MINGGU 2)
Tarikh | 09.01.2012 (Rabu) |
Kelas | 2D |
Masa | 4.00-4.35ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (Kepercayaan Kepada Tuhan) – sambungan P&P |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kekuasaan ciptaan Tuhan yang tiada tolok bandingnya |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud Kepercayaan Kepada Tuhan |
Penerapan Nilai | Kerajinan, kesungguhan |
Aktiviti | Pelajar didedahkan dengan contoh-contoh kekuasaan / kebijaksanaan Tuhan dalam mencipta alam semesta. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | Kebanyakan pelajar menyiapkan kerja rumah yang diberi. Mereka juga sudah mampu mengingati maksud nilai yang dipelajari |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 2)
Tarikh | 09.01.2013 (Rabu) |
Kelas | 1N |
Masa | 5.10-6.20ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks KOMSAS (contoh; tema, persoalan, nilai & pengajaran, watak-perwatakan, gaya bahasa) – sambungan P&P |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya (cerpen) serta melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar untuk membaca dan memahami cerita yang dipelajari tersebut |
BBM | Buku latihan, buku teks, buku KOMSAS |
Objektif P&P | Menyatakan kepelbagaian genre Sastera dan unsur-unsur pengajaran yang terdapat di dalamnya serta menyatakan sinopsis, watak-perwatakan yang terlibat dalam cerpen tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerajinan, keinsafan |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen tersebut berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar menyalin nota yang diberi dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 2)
Tarikh | 10.01.2013 (Khamis) |
Kelas | 1H |
Masa | 3.25-4.35ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks KOMSAS (contoh; tema, persoalan, nilai & pengajaran, watak-perwatakan, gaya bahasa) – sambungan P&P |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya (cerpen) serta melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar untuk membaca dan memahami cerita yang dipelajari tersebut |
BBM | Buku latihan, buku teks, buku KOMSAS |
Objektif P&P | Menyatakan kepelbagaian genre Sastera dan unsur-unsur pengajaran yang terdapat di dalamnya serta menyatakan sinopsis, watak-perwatakan yang terlibat dalam cerpen tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerajinan, keinsafan |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen tersebut berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar menyalin nota penting yang diberi oleh guru berkenaan tajuk yang dipelajari pada hari ini |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 2)
Tarikh | 11.01.2013 (Jumaat) |
Kelas | 1F |
Masa | 4.00-5.10ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks KOMSAS (contoh; tema, persoalan, nilai & pengajaran, watak-perwatakan, gaya bahasa) – sambungan P&P |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya (cerpen) serta melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar untuk membaca dan memahami cerita yang dipelajari tersebut |
BBM | Buku latihan, buku teks, buku KOMSAS |
Objektif P&P | Menyatakan kepelbagaian genre Sastera dan unsur-unsur pengajaran yang terdapat di dalamnya serta menyatakan sinopsis, watak-perwatakan yang terlibat dalam cerpen tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerajinan, keinsafan |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen tersebut berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | *P&P ditangguhkan sementara kerana pelajar terlibat dengan Ujian Diagnostic |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 2)
Tarikh | 11.01.2013 (Jumaat) |
Kelas | 1N |
Masa | 5.10-6.20ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks KOMSAS (contoh; tema, persoalan, nilai & pengajaran, watak-perwatakan, gaya bahasa) – sambungan P&P |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya (cerpen) serta melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar untuk membaca dan memahami cerita yang dipelajari tersebut |
BBM | Buku latihan, buku teks, buku KOMSAS |
Objektif P&P | Menyatakan kepelbagaian genre Sastera dan unsur-unsur pengajaran yang terdapat di dalamnya serta menyatakan sinopsis, watak-perwatakan yang terlibat dalam cerpen tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerajinan, keinsafan |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen tersebut berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | *P&P ditangguhkan sementara kerana pelajar terlibat dengan Ujian Diagnostic |
No comments:
Post a Comment