Friday, June 24, 2011

RPH (minggu 25)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 25)

Tarikh

20.06.2011 (Isnin)

Kelas

1C

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun)

Tajuk

  • Perbincangan soalan berbentuk KBKK (20 markah)

Tujuan

Membincangkan jawapan bersama pelajar dan pada masa yang sama membuat pembetulan

BBM

Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun

Objektif P&P

Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan

Penerapan Nilai

Tumpuan

Aktiviti

Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar namun masih terdapat segelintir pelajar yang tidak mahir menyambung ayat berdasarkan isi-isi penting yang telah diberi oleh guru. Tindakan telah diambil oleh guru dengan menerangkan dengan lebih jelas dan terperinci dari meja ke meja pelajar.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 25)

Tarikh

20.06.2011 (Isnin)

Kelas

1F

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun)

Tajuk

  • Perbincangan soalan berbentuk KBKK (20 markah)

Tujuan

Membincangkan jawapan bersama pelajar dan pada masa yang sama membuat pembetulan

BBM

Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun

Objektif P&P

Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan

Penerapan Nilai

Tumpuan

Aktiviti

Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pemantauan terhadap kefahaman pelajar adalah berada pada tahap yang baik namun, disebabkan masa yang singkat perbincangan dan jawapan pelajar akan disambung dan disemak oleh guru pada kelas yang seterusnya


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 25)

Tarikh

20.06.2011 (Isnin)

Kelas

3D

Masa

4.35-5.10 ptg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

  • Nilai Yang Berkaitan Dengan Diri

Tujuan

Melatih pelajar memahami dan mengingati dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan tersebut

BBM

Buku teks, buku latihan

Objektif P&P

Melatih dan mendedahkan pelajar akan kepentingan memahami seterusnya mengingati definisi-definisi sesuatu nilai yang dipelajari

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada nilai-nilai yang telah dipelajari

Penerapan Nilai

Kerajinan, usaha

Aktiviti

Pelajar membuat perbincangan seterusnya diminta oleh guru supaya menghafal nilai kepercayaan kepada Tuhan, amanah dan harga diri dan akan disoal pada kelas yang seterusnya

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat berusaha sedaya upaya mengingati definisi nilai-nilai yang dikehendaki


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T2 (MINGGU 25)

Tarikh

21.06.2011 (Selasa)

Kelas

2G

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun)

Tajuk

  • Soalan Subjektif (sambungan P&P minggu lepas - Ringkasan Karangan)

Tujuan

Membincangkan jawapan bersama pelajar dan pada masa yang sama membuat pembetulan

BBM

Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun

Objektif P&P

Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan

Penerapan Nilai

Tumpuan, tanggungjawab, kerajinan

Aktiviti

Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar membuat pembetulan ringkasan karangan tersebut dengan baik dan keadaan kelas terkawal. Namun terdapat segelintir pelajar yang tidak menyiapkan tugasan dan tindakan telah diambil oleh guru dengan meminta mereka menyiapkan tugasan tersebut diluar kelas dan akan dibenarkan masuk semula sehinggalah tugasan tersebut dapat disiapkan sepenuhnya


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 25)

Tarikh

21.06.2011 (Selasa)

Kelas

3E

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Pendidikan Moral (Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun)

Tajuk

  • Soalan Objektif (sambungan P&P minggu lepas)

Tujuan

Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembetulan yang dibuat

BBM

Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun

Objektif P&P

Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan

Penerapan Nilai

Menghormati guru, usaha

Aktiviti

Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru

Refleksi

* P&P ditangguhkan kerana guru menghadiri ceramah dan taklimat unit badan beruniform sekolah


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 25)

Tarikh

22.06.2011 (Rabu)

Kelas

1F

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (Program Nilam)

Tajuk

  • Pelajar bebas memilih apa sahaja bahan bacaan yang disukai di perpustakaan

Tujuan

Program untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar

BBM

Buku latihan, borang 'Program Nilam'

Objektif P&P

Menggalakkan pelajar supaya minat membaca

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca

Penerapan Nilai

Kerajinan, bertanggungjawab

Aktiviti

Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi borang 'Program Nilam' yang disediakan

Refleksi

P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar mengisi 'borang Nilam' yang disediakan oleh guru sekurang-kurangnya dengan satu bahan bacaan yang dibaca


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 25)

Tarikh

22.06.2011 (Rabu)

Kelas

1C

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (Program Nilam)

Tajuk

  • Pelajar bebas memilih apa sahaja bahan bacaan yang disukai di perpustakaan

Tujuan

Program untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar

BBM

Buku latihan, borang 'Program Nilam'

Objektif P&P

Menggalakkan pelajar supaya minat membaca

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca

Penerapan Nilai

Kerajinan, bertanggungjawab

Aktiviti

Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi borang 'Program Nilam' yang disediakan

Refleksi

P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar mengisi masa yang diberi dengan membaca


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 25)

Tarikh

22.06.2011 (Rabu)

Kelas

3D

Masa

4.00-5.10 ptg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Mencakupi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (12 nilai), Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi serta Keamanan dan Keharmonian (sambungan perbincangan P&P minggu lepas)

Tujuan

Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi latihan yang diberikan

BBM

Buku teks, buku latihan, contoh kertas soalan peperiksaan (set ramalan)

Objektif P&P

Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh-contoh soalan berbentuk struktur dan esei

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi latihan yang dibuat dalam kelas

Penerapan Nilai

Menghormati guru, tanggungjawab

Aktiviti

Pelajar dikehendaki menjawab soalan-soalan yang diberi dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar telah membuat latihan yang diberikan oleh guru mengikut kemampuan mereka dan perbincangan jawapan telah dijalankan bersama-sama dalam kelas


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T2 (MINGGU 25)

Tarikh

23.06.2011 (Khamis)

Kelas

2G

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (Minggu Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun)

Tajuk

  • Soalan Subjektif (Karangan 40 markah)

Tujuan

Membincangkan jawapan bersama pelajar dan pada masa yang sama membuat pembetulan

BBM

Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun

Objektif P&P

Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan

Penerapan Nilai

Tanggungjawab, patuh arahan guru

Aktiviti

Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar membuat rangka / isi-isi penting karangan tersebut dengan baik dan keadaan kelas terkawal


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 25)

Tarikh

23.06.2011 (Khamis)

Kelas

1F

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (Minggu Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun)

Tajuk

  • Soalan Subjektif (Karangan 40 markah)

Tujuan

Membincangkan jawapan bersama pelajar dan pada masa yang sama membuat pembetulan

BBM

Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun

Objektif P&P

Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan

Penerapan Nilai

Tanggungjawab, patuh arahan guru

Aktiviti

Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar melaksanakan tugasan yang diberi oleh guru dengan baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 25)

Tarikh

23.06.2011 (Khamis)

Kelas

1C

Masa

5.10-6.20 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (Minggu Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun)

Tajuk

  • Soalan Subjektif (Karangan 40 markah)

Tujuan

Membincangkan jawapan bersama pelajar dan pada masa yang sama membuat pembetulan

BBM

Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun

Objektif P&P

Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan

Penerapan Nilai

Tanggungjawab, patuh arahan guru

Aktiviti

Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat berbincang isi-isi penting bagi tajuk karangan yang dibincangkan dalam kelas dan bertanya sekiranya tidak faham serta pada masa yang sama mereka turut dibimbing oleh guru


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 25)

Tarikh

24.06.2011 (Jumaat)

Kelas

3E

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Pendidikan Moral (Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun)

Tajuk

  • Soalan Objektif

Tujuan

Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembetulan yang dibuat

BBM

Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun

Objektif P&P

Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan

Penerapan Nilai

Menghormati guru, usaha

Aktiviti

Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru

Refleksi

* P&P berjalan lancar dan pelajar membuat pembetulan jawapan peperiksaan mereka dengan baik


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T2 (MINGGU 25)

Tarikh

24.06.2011 (Jumaat)

Kelas

2G

Masa

4.00-5.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (Minggu Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun)

Tajuk

  • Soalan Subjektif (Karangan 40 markah) – sambungan P&P hari Khamis 23/06/2011

Tujuan

Membincangkan jawapan bersama pelajar dan pada masa yang sama membuat pembetulan

BBM

Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun

Objektif P&P

Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan

Penerapan Nilai

Tanggungjawab, patuh arahan guru

Aktiviti

Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar menyiapkan rangka / isi-isi penting karangan tersebut dengan baik dan pembentangan kumpulan dilaksanakan dengan lancar


 


 

Friday, June 17, 2011

RPH (minggu 22,23, 24)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

(MINGGU 22 DAN 23)

  • Tarikh : 30.05.2011 Hingga 10.06.2011
  • Tiada P&P: Cuti Pertengahan Tahun


     

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 24)

Tarikh

13.06.2011 (Isnin)

Kelas

1C

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (Minggu Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun)

Tajuk

  • Soalan Objektif (40 soalan)

Tujuan

Membincangkan jawapan bersama pelajar dan pada masa yang sama membuat pembetulan

BBM

Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun

Objektif P&P

Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan

Penerapan Nilai

Tumpuan, tanggungjawab, kerajinan

Aktiviti

Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar membuat pembetulan kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun tersebut


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 24)

Tarikh

13.06.2011 (Isnin)

Kelas

1F

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (Minggu Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun)

Tajuk

  • Soalan Objektif (40 soalan)

Tujuan

Membincangkan jawapan bersama pelajar dan pada masa yang sama membuat pembetulan

BBM

Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun

Objektif P&P

Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan

Penerapan Nilai

Tumpuan, tanggungjawab, kerajinan

Aktiviti

Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar membuat pembetulan kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun tersebut

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 24)

Tarikh

13.06.2011 (Isnin)

Kelas

3D

Masa

4.35-5.10 ptg

Subjek

Pendidikan Moral (Minggu Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun)

Tajuk

  • Soalan Objektif (50 soalan)

Tujuan

Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembetulan yang dibuat

BBM

Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun

Objektif P&P

Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan

Penerapan Nilai

Menghormati guru, usaha

Aktiviti

Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar telah menyiapkan pembetulan tersebut dengan baik. Keputusan peperiksaan pelajar juga amat membanggakan kerana hampir keseluruhan pelajar mendapat 'A' dalam mata pelajaran Pendidikan Moral


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T2 (MINGGU 24)

Tarikh

14.06.2011 (Selasa)

Kelas

2G

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (Minggu Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun)

Tajuk

  • Soalan Objektif (40 soalan)

Tujuan

Membincangkan jawapan bersama pelajar dan pada masa yang sama membuat pembetulan

BBM

Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun

Objektif P&P

Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan

Penerapan Nilai

Tumpuan, tanggungjawab, kerajinan

Aktiviti

Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar membuat pembetulan kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun tersebut dan keadaan kelas terkawal


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 24)

Tarikh

14.06.2011 (Selasa)

Kelas

3E

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Pendidikan Moral (Minggu Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun)

Tajuk

  • Soalan Objektif (50 soalan)

Tujuan

Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembetulan yang dibuat

BBM

Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun

Objektif P&P

Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan

Penerapan Nilai

Menghormati guru, usaha

Aktiviti

Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar telah menyiapkan pembetulan tersebut dengan baik.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 24)

Tarikh

15.06.2011 (Rabu)

Kelas

1F

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (Minggu Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun)

Tajuk

  • Soalan Subjektif (Ringkasan Karangan)

Tujuan

Membincangkan jawapan bersama pelajar dan pada masa yang sama membuat pembetulan

BBM

Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun

Objektif P&P

Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan

Penerapan Nilai

Tumpuan, tanggungjawab, kerajinan

Aktiviti

Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar membuat pembetulan ringkasan karangan tersebut dengan lebih berhati-hati agar tidak melakukan kesilapan yang sama


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 24)

Tarikh

15.06.2011 (Rabu)

Kelas

1C

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (Minggu Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun)

Tajuk

  • Soalan Subjektif (Ringkasan Karangan)

Tujuan

Membincangkan jawapan bersama pelajar dan pada masa yang sama membuat pembetulan

BBM

Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun

Objektif P&P

Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan

Penerapan Nilai

Tumpuan, tanggungjawab, kerajinan

Aktiviti

Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar membuat pembetulan ringkasan karangan tersebut dengan lebih berhati-hati agar tidak melakukan kesilapan yang sama. Namun terdapat sebahagian daripada pelajar yang diminta oleh guru untuk membuat pembetulan kali kedua kerana melakukan kesilapan yang berulang walaupun telah diberi peringatan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 24)

Tarikh

15.06.2011 (Rabu)

Kelas

3D

Masa

4.00-5.10 ptg

Subjek

Pendidikan Moral (Minggu Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun) sambungan pembetulan hari Isnin 13/06/2011

Tajuk

  • Soalan Objektif (50 soalan)

Tujuan

Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembetulan yang dibuat

BBM

Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun

Objektif P&P

Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan

Penerapan Nilai

Menghormati guru, usaha

Aktiviti

Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar telah menyiapkan pembetulan tersebut dengan baik.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T2 (MINGGU 24)

Tarikh

16.06.2011 (Khamis)

Kelas

2G

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (Minggu Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun)

Tajuk

  • Soalan Subjektif (Ringkasan Karangan)

Tujuan

Membincangkan jawapan bersama pelajar dan pada masa yang sama membuat pembetulan

BBM

Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun

Objektif P&P

Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan

Penerapan Nilai

Tumpuan, tanggungjawab, kerajinan

Aktiviti

Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar membuat pembetulan ringkasan karangan tersebut dengan baik dan keadaan kelas terkawal


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 24)

Tarikh

16.06.2011 (Khamis)

Kelas

1F

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (bacaan)

Tajuk

  • Pelajar bebas memilih apa sahaja bahan bacaan yang disukai di perpustakaan

Tujuan

Menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar

BBM

Bahan bacaan di perpustakaan

Objektif P&P

Menggalakkan pelajar supaya minat membaca

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca

Penerapan Nilai

Kerajinan, bertanggungjawab

Aktiviti

Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing

Refleksi

P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar mengisi masa yang diberi dengan membaca bahan bacaan yang terdapat di perpustakaan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 24)

Tarikh

16.06.2011 (Khamis)

Kelas

1C

Masa

5.10-6.20 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (bacaan)

Tajuk

  • Pelajar bebas memilih apa sahaja bahan bacaan yang disukai di perpustakaan

Tujuan

Menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar

BBM

Bahan bacaan di perpustakaan

Objektif P&P

Menggalakkan pelajar supaya minat membaca

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca

Penerapan Nilai

Kerajinan, bertanggungjawab

Aktiviti

Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing

Refleksi

P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar mengisi masa yang diberi dengan membaca bahan bacaan yang terdapat di perpustakaan dan keadaan kelas terkawal


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 24)

Tarikh

17.06.2011 (Jumaat)

Kelas

3E

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Pendidikan Moral (Minggu Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun) sambungan pembetulan hari Selasa 14/06/2011

Tajuk

  • Soalan Objektif (50 soalan)

Tujuan

Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembetulan yang dibuat

BBM

Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun

Objektif P&P

Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan

Penerapan Nilai

Menghormati guru, usaha

Aktiviti

Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar telah menyiapkan pembetulan tersebut dengan baik dan masa yang selebihnya diperuntukkan kepada pelajar dengan membersihkan kelas yang agak kotor


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T2 (MINGGU 24)

Tarikh

17.06.2011 (Jumaat)

Kelas

2G

Masa

4.00-5.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (bacaan)

Tajuk

  • Pelajar bebas memilih apa sahaja bahan bacaan yang disukai di perpustakaan

Tujuan

Menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar

BBM

Bahan bacaan di perpustakaan

Objektif P&P

Menggalakkan pelajar supaya minat membaca

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca

Penerapan Nilai

Kerajinan, bertanggungjawab

Aktiviti

Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing

Refleksi

P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar mengisi masa yang diberi dengan membaca bahan bacaan yang terdapat di perpustakaan dan keadaan kelas terkawal