RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 25)
Tarikh | 20.06.2011 (Isnin) |
Kelas | 1C |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun) |
Tajuk |
|
Tujuan | Membincangkan jawapan bersama pelajar dan pada masa yang sama membuat pembetulan |
BBM | Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun |
Objektif P&P | Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan |
Penerapan Nilai | Tumpuan |
Aktiviti | Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar namun masih terdapat segelintir pelajar yang tidak mahir menyambung ayat berdasarkan isi-isi penting yang telah diberi oleh guru. Tindakan telah diambil oleh guru dengan menerangkan dengan lebih jelas dan terperinci dari meja ke meja pelajar. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 25)
Tarikh | 20.06.2011 (Isnin) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun) |
Tajuk |
|
Tujuan | Membincangkan jawapan bersama pelajar dan pada masa yang sama membuat pembetulan |
BBM | Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun |
Objektif P&P | Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan |
Penerapan Nilai | Tumpuan |
Aktiviti | Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pemantauan terhadap kefahaman pelajar adalah berada pada tahap yang baik namun, disebabkan masa yang singkat perbincangan dan jawapan pelajar akan disambung dan disemak oleh guru pada kelas yang seterusnya |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 25)
Tarikh | 20.06.2011 (Isnin) |
Kelas | 3D |
Masa | 4.35-5.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk |
|
Tujuan | Melatih pelajar memahami dan mengingati dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan tersebut |
BBM | Buku teks, buku latihan |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan kepentingan memahami seterusnya mengingati definisi-definisi sesuatu nilai yang dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada nilai-nilai yang telah dipelajari |
Penerapan Nilai | Kerajinan, usaha |
Aktiviti | Pelajar membuat perbincangan seterusnya diminta oleh guru supaya menghafal nilai kepercayaan kepada Tuhan, amanah dan harga diri dan akan disoal pada kelas yang seterusnya |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat berusaha sedaya upaya mengingati definisi nilai-nilai yang dikehendaki |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 25)
Tarikh | 21.06.2011 (Selasa) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun) |
Tajuk |
|
Tujuan | Membincangkan jawapan bersama pelajar dan pada masa yang sama membuat pembetulan |
BBM | Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun |
Objektif P&P | Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan |
Penerapan Nilai | Tumpuan, tanggungjawab, kerajinan |
Aktiviti | Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar membuat pembetulan ringkasan karangan tersebut dengan baik dan keadaan kelas terkawal. Namun terdapat segelintir pelajar yang tidak menyiapkan tugasan dan tindakan telah diambil oleh guru dengan meminta mereka menyiapkan tugasan tersebut diluar kelas dan akan dibenarkan masuk semula sehinggalah tugasan tersebut dapat disiapkan sepenuhnya |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 25)
Tarikh | 21.06.2011 (Selasa) |
Kelas | 3E |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral (Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun) |
Tajuk |
|
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembetulan yang dibuat |
BBM | Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun |
Objektif P&P | Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan |
Penerapan Nilai | Menghormati guru, usaha |
Aktiviti | Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru |
Refleksi | * P&P ditangguhkan kerana guru menghadiri ceramah dan taklimat unit badan beruniform sekolah |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 25)
Tarikh | 22.06.2011 (Rabu) |
Kelas | 1F |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (Program Nilam) |
Tajuk |
|
Tujuan | Program untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Buku latihan, borang 'Program Nilam' |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Kerajinan, bertanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi borang 'Program Nilam' yang disediakan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar mengisi 'borang Nilam' yang disediakan oleh guru sekurang-kurangnya dengan satu bahan bacaan yang dibaca |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 25)
Tarikh | 22.06.2011 (Rabu) |
Kelas | 1C |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (Program Nilam) |
Tajuk |
|
Tujuan | Program untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Buku latihan, borang 'Program Nilam' |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Kerajinan, bertanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi borang 'Program Nilam' yang disediakan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar mengisi masa yang diberi dengan membaca |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 25)
Tarikh | 22.06.2011 (Rabu) |
Kelas | 3D |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Mencakupi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (12 nilai), Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi serta Keamanan dan Keharmonian (sambungan perbincangan P&P minggu lepas) |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi latihan yang diberikan |
BBM | Buku teks, buku latihan, contoh kertas soalan peperiksaan (set ramalan) |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh-contoh soalan berbentuk struktur dan esei |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi latihan yang dibuat dalam kelas |
Penerapan Nilai | Menghormati guru, tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki menjawab soalan-soalan yang diberi dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar telah membuat latihan yang diberikan oleh guru mengikut kemampuan mereka dan perbincangan jawapan telah dijalankan bersama-sama dalam kelas |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 25)
Tarikh | 23.06.2011 (Khamis) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (Minggu Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun) |
Tajuk |
|
Tujuan | Membincangkan jawapan bersama pelajar dan pada masa yang sama membuat pembetulan |
BBM | Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun |
Objektif P&P | Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab, patuh arahan guru |
Aktiviti | Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar membuat rangka / isi-isi penting karangan tersebut dengan baik dan keadaan kelas terkawal |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 25)
Tarikh | 23.06.2011 (Khamis) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (Minggu Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun) |
Tajuk |
|
Tujuan | Membincangkan jawapan bersama pelajar dan pada masa yang sama membuat pembetulan |
BBM | Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun |
Objektif P&P | Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab, patuh arahan guru |
Aktiviti | Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar melaksanakan tugasan yang diberi oleh guru dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 25)
Tarikh | 23.06.2011 (Khamis) |
Kelas | 1C |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (Minggu Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun) |
Tajuk |
|
Tujuan | Membincangkan jawapan bersama pelajar dan pada masa yang sama membuat pembetulan |
BBM | Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun |
Objektif P&P | Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab, patuh arahan guru |
Aktiviti | Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat berbincang isi-isi penting bagi tajuk karangan yang dibincangkan dalam kelas dan bertanya sekiranya tidak faham serta pada masa yang sama mereka turut dibimbing oleh guru |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 25)
Tarikh | 24.06.2011 (Jumaat) |
Kelas | 3E |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral (Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun) |
Tajuk |
|
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembetulan yang dibuat |
BBM | Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun |
Objektif P&P | Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan |
Penerapan Nilai | Menghormati guru, usaha |
Aktiviti | Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru |
Refleksi | * P&P berjalan lancar dan pelajar membuat pembetulan jawapan peperiksaan mereka dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 25)
Tarikh | 24.06.2011 (Jumaat) |
Kelas | 2G |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (Minggu Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun) |
Tajuk |
|
Tujuan | Membincangkan jawapan bersama pelajar dan pada masa yang sama membuat pembetulan |
BBM | Buku latihan, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun |
Objektif P&P | Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab, patuh arahan guru |
Aktiviti | Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar menyiapkan rangka / isi-isi penting karangan tersebut dengan baik dan pembentangan kumpulan dilaksanakan dengan lancar |