RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 35)
Tarikh
|
25.08.2014
(Isnin)
|
Kelas
|
1F
|
Masa
|
12.50-2.00 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu - karangan (penceritaan/cereka) - sambungan P&P
|
Tajuk
|
Karangan - ‘Pengalaman menakutkan semasa mengikuti perkhemahan’
|
Tujuan
|
Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar teknik mengolah
karangan untuk diperihalkan dalam bentuk esei / karangan
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi
penting / rangka karangan tersebut
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Tanggungjawab, tumpuan
|
Aktiviti
|
Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang
bersama-sama isi karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang
diperlukan kepada pelajar
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar menyiapkan tugasan yang
diberi
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 35)
Tarikh
|
25.08.2014
(Isnin)
|
Kelas
|
1K
|
Masa
|
3.25-4.35 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu - karangan (penceritaan/cereka) – sambungan P&P
|
Tajuk
|
Karangan - ‘Pengalaman menakutkan semasa mengikuti perkhemahan’
|
Tujuan
|
Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar teknik mengolah
karangan untuk diperihalkan dalam bentuk esei / karangan
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi
penting / rangka karangan tersebut
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Tanggungjawab, tumpuan
|
Aktiviti
|
Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang
bersama-sama isi karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang
diperlukan kepada pelajar
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar menyalin isi-isi penting
yang telah ditulis di papan hitam
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 35)
Tarikh
|
26.08.2014
(Selasa)
|
Kelas
|
1K
|
Masa
|
12.50-2.00 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu – bacaan di perpustakaan (Program Nilam)
|
Tajuk
|
Pelajar bebas memilih apa sahaja bahan bacaan yang disukai di
perpustakaan
|
Tujuan
|
Program ini untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan
pelajar
|
BBM
|
Buku latihan, borang ‘Program Nilam’
|
Objektif P&P
|
Menggalakkan pelajar supaya minat membaca
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang
terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan, bertanggungjawab
|
Aktiviti
|
Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan
masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya
mengisi borang ‘Program Nilam’ yang disediakan
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan keadaan kelas adalah terkawal
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T.
PERALIHAN (MINGGU 35)
Tarikh
|
26.08.2014
(Selasa)
|
Kelas
|
PA
|
Masa
|
2.00-3.10 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu – Pemahaman
|
Tajuk
|
Ayat tunggal
|
Tujuan
|
Menggalakkan pelajar untuk berusaha mengeja, mengingati setiap
huruf yang dipelajari seterusnya mampu melengkapkan teks serta membina ayat
yang mudah dengan lebih baik
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Memperolehi dan dapat memperbaiki setiap ilmu (huruf / suku
kata/ perkataan yang dipelajari)
|
Hasil Pembelajaran
|
Memperolehi dan dapat memperbaiki setiap ilmu (huruf / suku kata
/ perkataan yang dipelajari)
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Aktiviti
|
-
Membaca petikan
-
Perbincangan petikan
-
Membuat latihan
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar menyalin nota yang diberi
oleh guru
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2
(MINGGU 35)
Tarikh
|
26.08.2014
(Selasa)
|
Kelas
|
2A
|
Masa
|
4.00-5.10ptg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Nilai-nilai Yang
Berkaitan Dengan Keamanan & Keharmonian
|
Tujuan
|
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara /
nilai yang dibincangkan dalam kelas
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
pendapat yang bernas tentang sesuatu nilai yang dipelajari untuk
diaplikasikan dalam kehidupan seharian
|
Hasil Pembelajaran
|
Menyatakan maksud setiap nilai dalam bidang /unit
Keamanan & Keharmonian
|
Penerapan Nilai
|
Bertanggungjawab
|
Aktiviti
|
Pelajar didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan yang tidak
bermoral. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat memahami apa maksud
keamanan & keharmonian
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 35)
Tarikh
|
27.08.2014
(Rabu)
|
Kelas
|
1F
|
Masa
|
2.00-3.10 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu – bacaan di perpustakaan (Program Nilam)
|
Tajuk
|
Pelajar bebas memilih apa sahaja bahan bacaan yang disukai di
perpustakaan
|
Tujuan
|
Program ini untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan
pelajar
|
BBM
|
Buku latihan, borang ‘Program Nilam’
|
Objektif P&P
|
Menggalakkan pelajar supaya minat membaca
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang
terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan, bertanggungjawab
|
Aktiviti
|
Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan
masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya
mengisi borang ‘Program Nilam’ yang disediakan
|
Refleksi
|
**P&P ditangguhkan kerana guru menghadiri kursus BM di IPTAR
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T.
PERALIHAN (MINGGU 35)
Tarikh
|
27.08.2014
(Rabu)
|
Kelas
|
PA
|
Masa
|
5.10-6.20 ptg
|
Subjek
|
Bahasa
Melayu- Pemahaman (membaca dan
memahami teks)
|
Tajuk
|
Pemahaman –
berpandukan teks & gambar
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar untuk lebih mengetahui cara bagaimana untuk mengolah sesuatu ayat
secara ringkas dan padat serta bersesuaian dengan jawapan untuk soalan yang
diberikan berpandukan teks & gambar yang ditunjukkan
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
jawapan/pandangan yang bernas untuk setiap soalan yang dikemukakan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Menurut arahan guru
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang jawapan soalan pemahaman berkenaan berpandukan teks yang
disediakan. Guru menentukan isi dan jawapan yang bersesuaian
|
Refleksi
|
**P&P ditangguhkan
kerana guru menghadiri kursus BM di IPTAR
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 35)
Tarikh
|
28.08.2014
(Khamis)
|
Kelas
|
1K
|
Masa
|
12.50-2.00 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu (KOMSAS) – sambungan P&P
|
Tajuk
|
Kupasan dan Kajian Teks Cerpen (Tukang Lama)
|
Tujuan
|
Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera
dalam Bahasa Melayu khususnya Cerpen
|
BBM
|
Buku latihan, Buku KOMSAS
|
Objektif P&P
|
Menyatakan kepelbagaian genre Sastera khususnya Cerpen dan
unsur-unsur keindahannya
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Tumpuan, kerjasama
|
Aktiviti
|
Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap
kupasan dalam cerpen berpandukan buku KOMSAS yang disediakan
|
Refleksi
|
**P&P ditangguhkan kerana guru
menghadiri kursus BM di IPTAR
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T.
PERALIHAN (MINGGU 35)
Tarikh
|
28.08.2014
(Khamis)
|
Kelas
|
PA
|
Masa
|
4.00-5.10 ptg
|
Subjek
|
Bahasa
Melayu- Pemahaman (membaca dan
memahami teks)
|
Tajuk
|
Pemahaman –
berpandukan teks & gambar
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar untuk lebih mengetahui cara bagaimana untuk mengolah sesuatu ayat
secara ringkas dan padat serta bersesuaian dengan jawapan untuk soalan yang
diberikan berpandukan teks & gambar yang ditunjukkan
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
jawapan/pandangan yang bernas untuk setiap soalan yang dikemukakan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Menurut arahan guru
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang jawapan soalan pemahaman berkenaan berpandukan teks yang
disediakan. Guru menentukan isi dan jawapan yang bersesuaian
|
Refleksi
|
**P&P ditangguhkan kerana guru
menghadiri kursus BM di IPTAR
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 35)
Tarikh
|
28.08.2014
(Khamis)
|
Kelas
|
1F
|
Masa
|
5.10-6.20 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu (KOMSAS) – sambungan P&P
|
Tajuk
|
Kupasan dan Kajian Teks Cerpen (Tukang Lama)
|
Tujuan
|
Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera
dalam Bahasa Melayu khususnya Cerpen
|
BBM
|
Buku latihan, Buku KOMSAS
|
Objektif P&P
|
Menyatakan kepelbagaian genre Sastera khususnya Cerpen dan
unsur-unsur keindahannya
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Tumpuan, kerjasama
|
Aktiviti
|
Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan
dalam cerpen berpandukan buku KOMSAS yang disediakan
|
Refleksi
|
**P&P ditangguhkan
kerana guru menghadiri kursus BM di IPTAR
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T.
PERALIHAN (MINGGU 35)
Tarikh
|
29.08.2014
(Jumaat)
|
Kelas
|
PA
|
Masa
|
2.00-3.10 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu – bacaan dan ejaan (bagi pelajar yang lemah)
|
Tajuk
|
Pelajar bebas memilih / membawa apa sahaja bahan bacaan yang
disukai mereka
|
Tujuan
|
Program ini untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan
pelajar
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks, buku Nilam
|
Objektif P&P
|
Menggalakkan pelajar supaya minat membaca / boleh mengeja dengan
betul
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang
terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca
|
Penerapan Nilai
|
Kesungguhan
|
Aktiviti
|
Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan
masing-masing serta pada masa yang sama turut belajar mengeja (bagi pelajar
yang lemah) dengan bantuan guru
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat membaca bahan bacaan
masing-masing serta pada masa yang sama turut dibantu oleh guru bagi mereka
yang lemah
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2
(MINGGU 35)
Tarikh
|
29.08.2014
(Jumaat)
|
Kelas
|
2A
|
Masa
|
4.00-5.10ptg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Keamanan & Keharmonian
(latihan/PBS) (sambungan P&P)
|
Tujuan
|
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara /
nilai yang dibincangkan dalam kelas
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan pendapat yang bernas tentang ciri-ciri / punca /
implikasi kepada setiap perbuatan yang tidak bermoral
|
Hasil Pembelajaran
|
Menyatakan maksud
nilai-nilai yang telah dipelajari
|
Penerapan Nilai
|
Tanggungjawab
|
Aktiviti
|
Pelajar didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan yang tidak
bermoral. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar menyiapkan tugasan yang
diberi dengan baik
|